Magyar Hirlap, 1896. július (6. évfolyam, 180-210. szám)

1896-07-01 / 180. szám

a L_ ______ - . MAGYAR HÍRLAP I •-'*n** ' 1­1­1­1««...... -nemzetiségek, melyek a maguk nyelvén szid­nak bennünket, s a mi alkotmányunk fegy­vereivel támadják ezt az alkotmányt. Az ő műveltségük az egész ország kultúráját növeli, s a hagyományaikon való csüggés nagyon megfér a közös haza iránt való hűséggel. Nincs arra ok, s nincs is benne raison, hogy a nevelés autonóm jogait kivegyük a kezükből. Csak éppen bizo­nyos határokat kell végre-valahára meg­vonnunk. Nem zárkózhatunk el ama le­sújtó tény elől, hogy a nemzetiségi agitá­­czió már a népiskolában kezdődik­ s a tanítóképzők meg sokszor éppen valóságos egyetemei a hazaárulásnak. Azokat a ha­tárokat kell hát megtalálnunk, amelyeknél megszűnik a kulturális munka és meg­kezdődik a hazaárulás, ahol viszont meg­szűnik az autonómia, s megkezdődik­ az államnak az az ellenőrző joga, amely alól semmi autonómia sem bújhat ki. Nyelvi tekintetben se kí­vánja senki a nemzetiségek jogait csorbítani. De tény, hogy ez ország­ban törvény állapítja meg az állam hiva­talos nyelvét, s akik ez államnak pol­gárokat nevelnek, kell, hogy annak a nyelvét is tanítani tudják. Az autonómiák hazája az északame­rikai Egyesült­ Államok, amelyekhez képpest mi egy szigorúan c­entralizált ország vagyunk. De egyszerűen a bolondok házába csuknák, aki a hivatalos angol állami nyelv jogai felől még vitat­kozni merne. Mitőlünk tudhat, tanul­hat és taníthat mindenki a maga anyanyelvén, énekelheti a maga népdalait és járhat a maga ruhájában;mi csak azt kívánjuk, hogy legyen módja az állam nyelvét is megtanulni s hogy a tanítói erre képesek legyenek megtanítani. Reméljük, hogy a kongresszus ezek­ben a kérdésekben pozitív eredményekhez fog jutni s akadémikus elmefuttatások helyett konkrét javaslatokkal járul a köz­vélemény s a kormány elé. Ugyanezt várjuk abban az ő legsajátabb s a kva­lifikácziót illető kérdésükben is, mely a lehetőség határain belül s a miveltség igényeinek sérelme nélkül le akar dönteni egypár válaszfalat, amely túlságos skru­­pulozitással különíti el ,­például a tanítót a tanártól, itt is az ipariskolait a másfé­létől stb. Erre, hogy egy kvalifikáczió többféle működési körre is érvényes legyen, külö­nösen a vidéken van szüksége a nevelés ügyének, s viszont általában az előmene­telük s a kilátásaik tekintetében maguk­nak a tanítóknak. Hogy az anyagi helyzetük gyors javulását elő fogják-e idézhetni, az ter­mészetesen az állam anyagi erejétől függ, amely a maga nagyhatalmi köte­lezettségei súlya alatt a kultúrát elég mostohán pénzeli. Vigasztalja meg a pedagógokat, hogy socios habent ma­­lorum, a Justitia papjainak sem különb a helyzete. Bizonyos, hogy újabban történt valami ebben az irányban is s az állam egy-két részlettel igyekezett legalább jelezni, milyen adósnak tudja magát e leghasznosabb s legnemesebb hitelezőivel szemben. Elvégre az ország gazdasági ereje is a kulturális erejével arányos s a tanítók munkája közvetve megtenni majd azokat az anyagi ered­ményeket is, melyek anyagi helyzetük javulásának a feltételei. — Mit kac­ag kend ? — kérdi az asszony. — Azt én nem mondhatom meg, — felelt a bojtár. — Mért ne mondhatná meg? — Azért, mert nem. Szóból szó kerekedik, czudarul összekap­nak s hogy a vásárról hazatértek, az asszony nem is ült az urával egy asztalhoz. Hiába kér­lelte a bojtár, az assznynak mindenre csak az volt­­ a szava: — Mit beszéltek a szamarak? Mit kac­a­­got kend. Hiába mondta a bojtár, hogy azt ő nem mondhatja meg, mert abban a pillanatban szörnyet hal, az asszony indulatosan vágott közbe: — Hal az Isten haragját! Mondja kend ezt a bolodnak! — Mit beszélnek a szamarak? Megmondja-e vagy nem? — Nem mondom meg, feleség! No­ha nem mondta, nem is volt nyugo­dalma az asszonytól, mert annak éjjel-nappal fúrta az oldalát a kíváncsiság. Még álmában is mind azt kérdezte: mit beszéltek a szamarak. Egy hétig, kettőig csak eltűrte a bojtár, de aztán még az életét is megunta s azt gon­dolta magában, inkább meghal, semhogy ilyen háborús legyen az élete. Elment az asztalos­hoz, koporsót csináltatott, haza vitte,­ a szoba földjére letette s belé feküdt. Akkor azt mondta az asszonynak: — No, feleség, látod-e? A koporsót is megcsináltattam, mert tudom, hogy amint elmondom a szamarak beszédjét, mindjárt ször­nyet halok. Elmondjam-e? — El-el! Csak mondja. Tudom, hogy csak bol­sidozik, kend! — Bizony mondom, feleség, hogy egy­szeribe szörnyet halok. Mondjam-e? — Mondja, mondja . . . Abban a pillanatban belépett a bojtár kutyája s látván az ő jó gazdáját a koporsó­ban, busán feküdt a koporsó mellé, szű­költ keservesen. — Feleség, szólt a bojtár, vess egy da­rab kenyeret a Bodrinak, mielőbb meghalnék. Az asszony odavetett egy darab kenyeret, de a kutya hozzá sem nyúlt, csak tovább szű­költ, vinnyogott. Épp akkor talált bekanditani az ajtón a kakas s látván, hogy a kutyának nem kell a kenyér, nagyot kukorékolt, egy pillanat alatt összecsőditette a tyúkokat, biztatta hogy szed­jék szét a kenyeret s egyék, mert nem kell a kutyának. Ő maga mindjárt jó példával járt elől, belevágott csőrével a kenyérbe. — Ó te gyalázatos, szólalt meg a kutya, nem szégyellesz lakmározni, mikor a gazdád megírni!?­­ — Nem én­ vágott vissza a kakas, úgy kell neki, haljon meg, ha olyan gyáva. Nekem sok feleségem van s mindeniknek tudok paran­csolni, neki csak egy van s annak az egynek sem tud. Kikiriki, kukoriku! haljon meg.! — De bizony nem halok én meg­­kiál­tott a bojtár s felszökött a koporsóból. Szaladt a pitvarba, a szegről leakasztotta az ostorát, az egyik kezével megragadta a fe­leségét s magyarosan a szeme közé nézett: — Elmondjam-e, hogy mit beszéltek a szamarak, feleség? — Jaj, jaj, lelkem uram, édes uram, ne mondja, ne! — Hát — úgy legyen! 1896. Julius 1: Budapest, június 30. Országgyűlés. A főrendiház ma dél­előtt tizenegy órakor Vay Béla báró elnöklése mellett ülést tartott, amelyen az elnök bemu­tatta Békés- és Szerémmegyék üdvözletét. Ezután elfogadták a czukoradó és a házadó­törvény módosításáról szóló törvényjavaslatot, tudomásul vették a pénzügyminiszter jelentését az arany­beszerzésről, elfogadták a majorsági zsellérbirtokokról és a helyiérdekű vasutakról szóló törvényjavaslatot. Az elnök jelentette továbbá, hogy a kúriai bíráskodásról szóló törvényjavaslat átérkezett a képviselőháztól és ki fogják azt adni a törvénykezésügyi bizottság­nak, ami tehát azt jelenti, hogy a javaslatot csak ős­szel fogják tárgyalni. Elfogadták ezután Bánffy Dezső báró miniszterelnök javaslatát, mely szerint a főrendiház júliusban és augusz­tusban ne tartson ülést, minthogy — mondá a miniszterelnök — a mostan letárgyalt javasla­tokkal és jelentésekkel elintézték azokat az ügyeket, amelyeket a kormány a nyári szü­net előtt elintéztetni óhajtott. Végül Császka György érsek indítványára elhatározták, hogy a királyt születésnapja alkalmából feliratilag üdvözöljék. Az ülés az elnök éltetésével ért véget. — A képviselőház délután egy órakor tartotta meg ülését Szilágyi Dezső elnöklete mellett. Az elnök előterjesztései után — ez elő­terjesztések közt volt Szerém megye üdvözlése és a hajdú­dorogiak kérvénye a püspökség fel­állítása ügyében, amelyet megéljeneztek — a főrendiházi üzeneteket szó nélkül tudomásul vették. Ezzel az ülés véget ért. A néppárt és Frigy­es főherczeg. A mosonmegyei néppártnak csúfos felsüléséről ad hírt a » Vasvármegye“ czimü, Szombathelyen megjelenő újság. A mosonmegyei néppárt ne­vében — így írja — számos lelkészből álló küldöttséget menesztett Frigyes főherczeg elé,­­ azzal a kéréssel, hogy a főherczeg buzdítsa­­ uradalmainak tisztviselőit a néppárt energikus­­ támogatására. A főherczeg erre a kérésre így­­ válaszolt:, — Én katona vagyok, tehát ne­m politi­­i­zálok. De ha megtenném is, politikám ő fel­­e­sége politikája volna, amely végeredményében­­ a kormány akaratában nyer kifejezést. Mindezek után a főherczegi uradalmi tiszt­­­­viselők sorsának engedték át a néppártot s ez volt fő oka a parndorfi verességnek is. A hajdudoroghi magyar püspök­ség. A hajdudoroghi görög katholikus magyar püspökség fölállítását kérelmező küldöttség, amely a minap járt Budapesten, tegnap a her­czegprímás elé járult kérelmével. A küldöttség­ nyolcz tagja balatonfüredi nyaralójában ke­reste föl a herczegprimást, aki előtt Nagy Miklós adta elő a doroginak kérelmét. A her­­czegprimás kijelentette válaszában, hogy jogos kérésük teljesítését nemcsak, hogy megakadá­lyozni nem fogja, hanem igyekezni fog arra, hogy azt minél hamarább megvalósíthassa. A magyar püspökség létesítése egyházi szem­pontból lehetséges, az anyagi részt szintén el lehet intézni. A herczegprimás ezután barátsá­gosan elbeszélgetett a küldöttekkel, íme, mig a a herczegprimás ily nyilatkozattal biztatja a hajdudoroghiakat, addig Bogisich Mihály ez. püspök, érseki helynök-helyettes kijelenti, hogy a hajdu­doroghiak az egyetemi templomban való magyar misézésre engedélyt nem kértek és azt nem is kaptak. Függetlenségi testvérháboru. A ma­gyari és fehérgyarmati Kossuth Lajos szobor leleplezési ünnepségek után, amelyekről tegnapi lapunkban szóltunk Kossuth Ferencz Szatmá­­ron az Ugron Gábor kerületében is megállapo­dott, ott lelkesen fogadtatva egy órai beszédet tartott. Erre Ugronék lapja a következő meg­jegyzést teszi:­­ »Ez már a második eset, hogy Kossuthék a függetlenségi és 48-as párt másik részének kerü­letébe elmennek, hogy ott maguk mellett propa­gandát csináljanak. Kossuth­éknak ez az eljárása a függetlenségi és 48-as anyapártban meglehetős rossz vért szült és ott azt az elhatározást érlelte meg, hogy ezentúl ők sem fogják magukat vissza­tartani attól, hogy a másik pártárnyalat kerületeibe elmenjenek és ott a pártszervezést részükről is teljesen önállóan eszközöljék­. Ez a függetlenségi testvérháború nyílt hadüzenete. Az Inter duos litigantes most nem­csak a tertius, hanem a quaternius is gaudet. Nemcsak a kormánypárt, hanem a néppárt is örvend. Választási nyitány. A kulpini választó­­kerület szabadelvű pártja — egy hozzánk­­ érkezett telegramm szerint — értekezlet tartott, amelyen el­határozták, hogy a bizalmatlansággal viseltetvén a ke­rület mostani­­ képviselője, Ivanovics iránt, a jövő­ képviselőválasztáson Kolossváry Sándort fogja fel­léptetni. Igen korainak tartjuk ezt a nagy készülő­dést és éppenséggel nem ítélhetjük üdvös és szeren-y

Next