Magyar Hirlap, 1927. július (37. évfolyam, 146-172. szám)
1927-07-01 / 146. szám
2 1927 július. amelyek a Miss America adóállomásától származtak. A jelek erősségéből ítélve, a Hits America déli 12 órakor mintegy 500 kilométert nyíró lehetett az ír partvidéktől. Párizs, június 30. Délután 5 óra. 1 rA Bretagne északnyugati csúcspontján fekvő Ouerzant kikötőváros rádióállomása délután fél ötkor rádiógramot vett fel, amelyben Byrd kapitány közli, hogy mintegy negyed hat óra tájban érkezik a francia kontinens fölé és a Miss America fedélzetén minden rendben van. Ettől kezdve az ovezzanti rádióállomás hatperces időközökben rendszeresen fölvette a Miss America adójelét, a M. T. W.-t. Párizs, június 30. Este fél hét óra. A Cherbourg melletti rougeterrai repülőtér rádióállomása este hat órakor rádiógramot vett fel, amely szerint a Miss America Cornwald félszigettől mintegy 60 kilométernyire délkeletre tartózkodott. Párizs, június 30. (Este kilenc óra.) Bresti jelentések szerint Byrd kapitány repülőgépe este 20 óra 32 perckor mintegy 600 méter magasságban átrepült a Bretagne legnyugatibb pontján. Innen Párizsig a távolság légvonalban már mindössze 450 kilométer. Párizs, június 30. (Éjjel féltizenegy óra.)A Miss America este 20 óra 50 perckor a Finisterre megyében fekvő Landivisiau város fölött elrepült. Párizs, június 30. Franciaország egész északnyugati területén minden intézkedés megtörtént Byrd kapitány megérkezéséhez. Este nyolc óra óta a tengerparttól a párizsi repülőtérig vezető útvonalon valamennyi légi világítótorony üzemben van, éppenúgy, mint Lindbergh kapitány megérkezésekor. Bécs is várja Byrd kapitányt Bécs, június 30.Az Osztrák Légiforgalmi Társaság számol azzal az eshetőséggel, hogy Byrd kapitány az európai kontinens felett tovább folytatja útját és esetleg csak az asperni Ezek szerint a Miss America a newyork— párizsi 6000 kilométeres légi útból odáig mintegy 4500 kilométert tett meg. Byrd kapitány repülőgépének átlagos sebessége ezek szerint mintegy 173 kilométert tett ki óránként, repülőtéren száll le, mint ahogy newyorki indulása előtt azt több ízben is hangsúlyozta. Az asperni repülőtér személyzete a csütörtökről péntekre virradó éjjel mindenesetre teljes permanenciában marad és a repülőtér megvilágítására szolgáló fényszórók is készen állanak arra, hogy fényárba borítsák az asperni repülőteret azon esetben, ha Franciaországból olyan értelmű táviratot kapnának, amely szerint Byrd kapitány tovább folytatja útját Bécs felé. Byrd vissza is repülőgépen akarja megtenni az utat New York, június 30. Kinkade mérnök, a Wright Company műszaki szakértője, ma olyan kijelentést tett a sajtó képviselői előtt, hogy Byrd kapitány Párizsból repülőgépen szándékszik visszatérni az Egyesült Államokba, amenynyiben közvetlenül elutazása előtt azt mondta neki, hogy siessen Párizsba a President Roosevelt fedélzetén és ne késse le a Miss Americát az Egyesült Államokba való visszarepülésnél. Párizs, július 9. (Éjjel 1 óra 10 perc.) Amióta a Miss America 9 óra 38 perckor San Brieau városa fölött elrepült, azóta újabb jelentés nem érkezett. A cherbourgi, a lehavrei, a lebourgeti, valamint a virry-batilloni állomások szünet nélkül hívják a Miss Americát, anélkül, hogy választ kapnának. A lebourgeti repülőtéren ezrekre menő tömeg várja a Miss America megérkezését. A tolongás jóval kisebb, mint Lindbergh megérkezésekor és a rendőri kordon jól funkcionál. Este 10 órakor fényszórókkal világítják meg a kettős drótsövénnyel körülvett repülőteret, amely a zuhogó eső és sűrű köd dacára az óriási fényszórók fényében tisán látszik. A Miss America a kontinens fölött Izgalmas éjszakai Várakozás a le bourgeti repülőtéren Párizs, július 9. (Éjjel 12 óra 10 perc.) Háromnegyed tizenkettőig Byrd kapitán repülőgépét, a Miss Americát nem sikerült megpillantani a lebourgeti repülőtér felett, jóllehet féltizenkettő körül kellett volna az óceánrepülőnek leszállania Párizs repülőterén. A nagy sötétség folytán igen könnyen lehetséges, hgy Byrd kapitány eltévesztette az utat és teljesen elkerülte Párizst. Azóta hogy az amerikai repülő Brestet elhagyta, sehol sem látták és éjfélig szikratáviratot sem fogtak fel a Miss Americáról. Párizs, július 1. (Éjjel 1 óra 30 perc) francia légi hatóságok drótnélküli távíróállomásainak hosszú, szakadatlan hívások után sikerült végre érintkezésbe jutniuk Byrd kapitány repülőgépével, a Miss Americával A Miss America leadóállomása eleinte a légi zavarok miatt nem bírta megértetni magát a francia vevőállomásokkal. Egy órakor azonban váratlanul egész tisztán megszólaltak a francia Marconiállomások és felvették a Miss America közlését, mely szerint Byrd kapitány Fokker-repülőgépének három motorja közül az egyik defektust kapott és teljesen felmondta a szolgálatot. Az amerikai repülők ennek ellenére is két motorral tovább folytatják útjukat Párizs felé, ahol most már minden pillanatban várják megérkezésüket a le bourgett repülőtéren. Párizs, július 1. (Éjjel 1 óra 45 perc.) A francia lapok a késő éjjeli órákig különkiadásokban köztik a Byrdről szóló legfrissebb híreket A közönség egykettőre szétkapkodta e különkiadásokat. Byrd megérkezését jóval éjfélutánra várják, minthogy a sötétben nehéz a tájékozódás. Párizs, július 1. (Éjjel 1 óra 55 perc.) Az America éjfél után egy órakor Le Bourget fölé érkezett és a repülőtér fölött kering. Leszállani még nem tudott. Az eső ellenére az érdeklődők tömege folytonosan növekedett. Tizenegy óra tájban érkezett a repülőtérre Bokanovszki kereskedelemügyi miniszter is. Fehér és vörös fény jelezte a leszállás helyét. Tizenegy órától fogva ezenkívül rövid időközökben rakétákat lőttek fel. Az érdeklődő tömeggel 10 perces időközökben a repülőtéren elhelyezett megafonokon köztik a cherbourgi és verry-batilloni repülőállomások jelentéseinek tartalmát. Byrd kapitány eltévedt az óriási ködben Párizs, július 1. (Éjjel 2 óra.) 12 óra 45. A rily batlloni rádióállomás jelenti, hogy kérdést intézett a Miss Americához, hogy jelenleg hol van, de nem érkezett erre válasz. Az állomás az igari, hogy a Miss Americának elromlott a vevőállomása, azonban az adóállomása működik. 1 óra 05 perc. A virig banlloni rádióállomás már nem hallja Byrd kapitányék leadásait. 1 óra 10 perc. Végre sikerült Byrdék Üzenetét felvenni, amely szerint a Miss America eltévedt. Byrd közli, hogy fogalma sincs arról, hogy hol van a géppel, olyan óriási a köd, hogy a földet nem lehet látni s ezért nem tud tájékozódni. A gépen egyébként minden a legteljesebb rendben van. Benzin és üzemanyag még vagy 3—4 órára elegendő. Párizs, éjjel 2 óra 10 perc. A Miss America egy órakor sem tudott még leszállni. Nyilvánvalóan nagyobb távolságra van a lebourgeti repülőtértől, mint ahogy ez a jelzésekből látszott. A repülőgép egy óra körül vészjelzéseket adott le. Párizs, éjjel 2 óra 20 perc. A Miss America Párizstól héti irányban eltévedt, mert iránytűje felmondta a szolgálatot. A repülőgép vezetője szikratávíró útján kérte, hogy Párizson kívül leszállásra alkalmas területet jelöljenek meg. Egyúttal közölte, hogy még 3 órára elegendő benzinkészlete van a Miss Americának. Párizs, éjjel 2 óra 30. Byrd kapitány, miután a sűrű ködben Párizst átrepülte és déli irányban eltűnt, nagynehezen érintkezést talált a francia szikratávíróállomásokkal amelyek közöl,ték vele, hogy a lebourgeti repülőtéréi kívül az isy les aplineauxi, Párizs régi aerodromjában szállhat le. Byrd kapitány a Miss Americával sűrűs ködben és a teljes sötétségben kényszer leszállást hajtott végre és a Miss America abban a pillanatban, amikor földet ért, darabokra zúzódott. Péntek Chamberlain és Levine a Miss Columbián Párizsba érkezett Párizsból jelenti a Magyar Hírlap tudósítója. Chamberlin és Levine a Miss Columbiával Hornból jövet délben féltizenkettőkor megérkezett a baseli repülőtérre, ahol azonban alig két órát töltöttek, majd két svájci katonai repülőgép kíséretében délután fél kettőkor tovább indultak Párizsba, ahová délután négy órakor érkeztek meg a le bourgeti repülőtérre. Strassburgtól kezdve öt francia repülőgép kísérte a Miss Columbiát. A le bourgeti repülőtéren félórával a Miss Columbia érkezése előtt leplezték le Lindbergh emlékoszlopát. Chamberlin és Levine egyenesen abból a célból érkeztek Párizsba, hogy jelen legyenek Byrd kapitány és kísérőinek fogadtatásánál. Egyhónapi fogházra ítélték Ambrózy- Migazzit Mikes püspök megsértéséért Szombathelyről jelentik: Ma tartották meg a veszprémi királyi járásbíróságnál, mint kiküldött bíróságnál a tárgyalást abban a perben, amelyet gróf Mikes János szombathelyi püspök indított kétrendbeli rágalmazás vétsége miatt gróf Ambrózy-Migazzi István tanai földbirtokos ellen. A Frick Mihály járásbírósági elnök vezetésével megtartott tárgyaláson a vád képviseletében dr. Kiss Ernő királyi ügyész, a vádlott védelmében Utain Ferenc ügyvéd, a sértett megyéspüspök képviseletében pedig Rhorer Ödön és dr. Csupor Sándor szombathelyi ügyvédek jelentek meg. A bíróság a tárgyalás megnyitása után a királyi ügyész indítványára a nyilvánosságot a tárgyalás egész tartamára kizárta. A járásbíróság gróf Ambrózy-Migazy Istvánt bűnösnek mondotta ki egyrendbeli folytatólagosan elkövetett rágalmazás vétségében és ezért őt egyhavi fogházra mint főbüntetésre és 160 pengő pénzbüntetésre mint mellékbüntetésre ítélte. A büntetés végrehajtását a járásbíróság gróf Ambrózy öreg korára és büntetlen előéletére való tekintettel, felfüggesztette. Az ítélet ellen a királyi ügyész a büntetés végrehajtásának felfüggesztése, a vádlott és védője az elítéltetés és az enyhítő szakasz nem alkalmazása miatt jelentettek be fellebbezést. A pénzügyminiszter új vámrendelete ellen egységesen tiltakozik a kereskedelem . A pénzügyminiszter tegnap kiadott rendelete az előjegyzési raktárak megszorítása és a vámhitelek megvonása tárgyában a kereskedelem körében nagy felháborodást keltett. Rég nem vont maga után gazdasági tárgyú kormányintézkedés oly izgalmat, mint e rendeletek, melyek tényleg alkalmasak arra, hogy az import- és tranzitkereskedelmet teljesen megszüntessék az országban. Úgy látszik, ezek az intézkedések megvalósításai annak a nemrég elhangzott pénzügyminiszteri ígéretnek, mely a gyáriparnak az eddiginél is fokozottabb védelmét és különösen a csehszlovák szerződésben biztosított vámengedményekkel szemben való rekompenzációját helyezték kilátásba. Azonban teljesen érthetetlennek tartják kereskedő körökben, hogy a kormány ily intézkedésekre el tudta határozni magát, hiszen ezáltal precedenst teremtett a megszorítások terén európai relációban is. Ilyen irányú iparvédelem sehol Európában nincs. Csak meg kell gondolni, hogy a vámhitelek megvonásával az amúgy is tőkeszegény kereskedelem utolsó erősségei is ki fognak dőlni a magas vámok finanszírozása körüli harcban, mely erőiket eddig is erősen próbára tette, most azonban az importot számukra teljesen lehetetlenné fogja tenni. Mindazonáltal kétséges, hogy az importkereskedelem helyét a gyáripar elfoglalhatja-e, mert előrelátható, hogy a behozatal ezért megszűnni, de még csak csökkenni sem fog, csakhogy azt ezentúl nem a magyar importőrök, hanem a külföldi gyárosok bizományi raktárak létesítése révén fogják ellátni. A nagykereskedelem kiszorításának problémája tehát meg van oldva, a kormány ezt a munkát kitűnően elvégezte. A nagy felháborodást keltett rendelet ügyében az elmúlt 24 óra alatt úgyszólván az összes kereskedelmi érdekeltségek megmozdultak és erélyes tiltakozásuknak adtak kifejezést. Az OMKE vezetősége ma délben Szabóky államtitkárnál tiltakozott a rendelet ellen és követelte annak sürgős visszavonását. A Kereskedelmi Csarnok ma este tartott ülésén foglalt állást a rendelet ellen és elhatározta, hogy a legélesebb akciót indítja meg, hasonlóan követelve a rendeletek azonnali visszavonását. Alkalmunk volt a Csarnok izgalmas lefolyású ülése után, melyen a megjelent kereskedők éles kifakadásokkal bírálták a kormány kereskedelemellenes intézkedéseit, az ülést vezető Eppinger Károly alelnökkel beszélni, aki a következőképpen nyfiatS®zott: — A pénzügyminiszter most megjelent rendelete két irányban hoz rendkívül sérelmes intézkedéseket. Elsősorban fölemeli az előjegyzési raktárak exportkötelezettségét az eddigi 30%-ról 50%-ra, amivel a tranzítóüzletet teszi a jövőben lehetetlenné, másodszor megvonja az áruk túlnyomó részére az állam által eddig nyújtott vámhitelt, amivel viszont az importkereskedelem munkáját bénítja meg. A kereskedelem eddig is rendkívüli megterhelésekkel és megszorításokkal küzdött és természetes, hogy ezeknek ilyetén való fokozása végül célt fog érni. A kereskedelem tényleg nem bírja tovább az iramot és kénytelen lesz importtevékenységét a legminimálisabbra redukálni. De kérdés, hogy ezzel az egyetemes gazdasági érdekeknek szolgálatot tettek-e. Várjon, amikor a kereskedelmi és fizetési mérleg aktivitása érdekében országos mozgalom indul meg, amikor a luxus ellen szózatot mond a pénzügyminiszter a néphez, nem a legnagyobb luxus-e a kereskedelem exporttevékenységét egyszerűen megszüntetni. A pénzügyminiszter úr rendeletei indokolásánál arra hivatkozik, hogy azokkal a békebeli állapotokat akarja helyreállítani. Felhívom azonban a pénzügyminiszter úr figyelmét arra, hogy békében is volt vámhitel, sőt olcsó kamatú vámhitel, tehát e téren alig lehet szó a békebeli állapotok reaktiválásáról. De nézzünk csak egy kicsit a külföld felé is, mely elvégre a stabil gazdasági viszonyok legjobb fokmérője és azt fogjuk látni, hogy ilyen megszorításokhoz hasonlók sehol Európában nincsenek. Arra is hivatkozást történt, hogy a pénzügyminiszter előtt csak egy fontos és ez az export fejlesztése, ezt viszont jól szolgálja a kiviteli kötelezettség kvótájának fölemelése. Elfelejtik azonban, hogy a kereskedelem nem exportálhat 50 százalékot, mivel csak a legritkább esett, hogy a behott áru fele alkalmas a kivitelre is. Tehát bármennyire is tetszetősek az indokolások, szerintem nem változtatnak azon a tényen, hogy a rendelet alkalmas a hangoztatott célnak éppen ellenkezőjét elérni, tehát a tranzit- és exportkereskedelmet teljesen megszüntetni, a kereskedői behozatalt pedig egészségtelen minimumra redukálni. Erre a veszedelemre jóelőre felhívjuk a kormány figyelmét, amíg nem késő és természetesen erélyesen követelnünk kell a rendelet visszavonását, illetve oly mértékű módosítását, hogy az az általános gazdasági és a kereskedelmi érdekeknek megfeleljen.