Magyar Hirlap, 1933. január (43. évfolyam, 1-25. szám)

1933-01-01 / 1. szám

2 1933 Január T. HIPIAP x , Hasznos tudni va _ mindazoknak, kik az ártalmatlan és tisztán természetes jól hashajtó ásványvizek iránt nagyobb bizalommal viseltetnek. //f rnsiiy.ii UaUSlfiH tette hatékony forrás-sokban egész Európa leggazdagabb ily- ^ ^ ^*4 »'mű ásványvize. Rendszerint már kisadag: V« vagy - ^­­4 pohár elegendő, miáltal a nagyobb mennyiségek fogyasztása feleslegessé válik, tehát gazdaságilag is viszonylag a legolcsóbb. kal jár. De még sokkal nagyobb koc­kázat sorsára bízni a beteget Napóleon úgy látta, hogy egész pá­lyája abban az órában tört össze, mikor Borodinónál nem merte latba vetni az utolsó tartalékokat. Vannak helyzetek, mikor valóban nem szabad visszariadni az utolsó tartalékok felhasználásától. De alkalmas percben, jól választott front szakaszon, a helyes cél felé kell felhasz­nálni ezeket a tartalékokat. Az új fővárosi törvényről írta: LIBER ENDRE alpolgármester Amikor én a főváros szolgálatába kerül­tem,— elég régen volt — és amikor a hosz­­szú évek díjnokoskiadása alatt az előléptetés nehézségeiről panaszkodtunk, mindig azt hallottuk vigasztalásul, hogy nemsokára meg lesz a fővárosi törvény revíziója és ak­kor minden megváltozik. De bizony ez a re­vízió mindig elmaradt, bár újabb és újabb tervezetek készültek el. Azután jött a világ­háború, akkor igazán más dolgokra kellett a hatóságoknak a figyelmüket terelniök és a háború után bekövetkezett gazdasági válsá­gok sem voltak alkalmasak a törvény reví­ziójára. 1929. év folyamán azután hirtelen sző­nyegre került a törvény­ revízió kérdése és rövidesen megtörtént az, amire hosszú év­tizedeken keresztül hiába vártak: megkap­tuk az új fővárosi törvényt. Az új törvény hamarosan a megvalósulás stádiumába került és a régi hivatalnok-rend­szerű tanács, a tek. Tanács helyett, a tör­vényhatósági tanács lett az egész admiis­­zztráció gerince. Mélyreható változtatást jelen­tett ez az intézkedés és jelentette az autonó­miának a közigazgatásba való hatásosabb bevonását. De átmenetileg egyúttal azzal a következménnyel is járt, hogy az ügyosztály­vezetők nem minden esetben értesültek más ügyosztályok ügyeiről, az ügyek intézésében nem volt meg az az egyöntetűség, amelyet azelőtt, a volt tanács biztosított a maga tes­tületi jellegével az ügyeknek közös ülésben való tárgyalásaival és közös megvitatásával. A törvény 49. szakaszának ötödik bekezdé­sében fogalt rendelkezés úgy kívánja bizto­sít­atni ezt az egyöntetűséget, hogy a polgár­­mester a szükséghez képest időnként, de fél­­évenként legalább egyszer értekezletre hívja össze az alpolgármestereket, az ügyosztály­vezetőket és a kerületi elöljárókat, akik a rájuk bízott igazgatás ügymenetéről jelen­tést tesznek a polgármesternek. Ha ezek az értekezletek a székesfőváros igen kiterjdt igazgatása és nagy ügyforgalma mellett meg­nyugtató módon nem is helyettesíthetik a régi tanácsnak állandó együttműködését, mindenesetre alkalmasak arra, hogy gyakor­lati megvalósításuk az adminisztráció egy­öntetűségére kedvező hatással legyen és a jövőben e tekintetben egységes álláspont alakulhasson ki. Az ügyosztályvezetők Hatásköre A főváros vezetőségének, mint a törvény végrehajtójának, minden eszközzel azon kell lennie, hogy az új törvény a főváros lakos­ságának az érdekeit minél teljesebb mérték­ben szolgálja, de figyelemmel kell kísérnie annak haltását a gyakorlati életre is. A tör­vénynek az élettel mindenkor szorosan egy­behangzónak kell lennie és amennyiben az idők változása vagy egyéb indokok itt-ott bizonyos módosításokat kívánnak, a módosí­tások elől nem lehet elzárkózni és nem sza­bad azokkal oly hosszú időn á­t várni, mint ahogyan ez a régi fővárosi törvény megvál­toztatásánál történt Aránylag, elég rövid idő telt el még a tör­vény életbelépte óta, azt hiszem tehát hogy még kissé korai volna arról beszélni, hogy az új törvény módosítása aktuális mégis meg kell állapítani azt hogy vannak bizo­nyos rendelkezések, amelyeknek a megvál­toztatását egy bekövetkező módosítás alkal­mával feltétlenül figyelembe kell vennünk Nem kívánok ez alkalommal rámutatni ezekre a törvényes rendelkezésekre, csak egész röviden és inkább példaképpen a tör­vénnyel kapcsolatosan néhány kérdést vetek fel nem mint hivatalos álláspontot hanem inkább, mint egy hosszú közszogálati múll leszűrt tapasztalatai. A közigazgatás egyszerűsítésének és az ügykezelés megkönnyítésének elvével ellen­kezik a törvényen alapuló az a helyzet, hogy az ügyosztályvezetők akadályoztatásuk, vagy szabadságuk esetén úgy az utalványozás, mint a kiadmányozás tekintetében egymást helyettesíteni kötelesek. Az ügyosztályveze­tőknek idejét annyira lefoglalja a vezeté­sükre bízott ügyosztály ügyeinek az intézése, hogy ezenfelül még időlegesen sem lehet kí­vánni tőlük azt, hogy más ügyosztálynak munkáját felülvizsgálják és kiadmányozzák. Gyakorlati értéket nem lehet tulajdonítani az olyan ellenőrző munkának, amely csak­nem kizárólag az aláírásban merül ki. Véle­ményem szerint a kérdés gyakorlatilag úgy volna helyesen megoldható, ha az ügyosz­tályvezetők helyettesei bízatnának meg az ügyosztályvezetők távolléte esetén a vezető hatáskörébe tartozó ügyeknek a felülvizsgá­latával és kiadmányozásával. Ez annál köny­­nyebben keresztülvihető volna, mert ezidő­­szerint is vannak ügyosztályvezetők, akik helyetteseknek megfelelő, a tanácsnoknál ki­sebb rangfokozatú állásban vannak. Hivat­kozom még a törvénynek a kerületi elöljá­rók ügykörének ellátását szabályozó 55. sza­kaszára is, amely szerint a kerületi elöljá­rók hatáskörébe tartozó ügyekben az intéz­kedés jogát helyettesére bízhatja. Megala­pítható tehát, hogy a kerületi elöljáró helyet­­tese szélesebb terjedelmű hatáskörrel bír, mint az ügyosztágvezető helyettese, amit an­nál kevésbbé tartunk indokoltnak mert a központi igazgatásban az ügyosztályok fon­tosabb munkái részben a polgármester, rész­ben az alpolgármesterek felülvizsgálata alá tartozik. Kell a harmadik alpolgármester A központi igazgatásban visszaállított há­rom ügyosztállyal kapcsolatban szükséges volna a harmadik alpolgármesteri állás mi­előbbi visszaállítása, amire a törvény módot is nyújt. A törvényhatóság utalva arra a fo­kozottabb felelősségre és nagyobb hatás­körre, melyet az eddigieken felül a törvény az alpolgármestereknek megállapított, el is határozta a harmadik alpolgármesteri állás­­­a­k az újbóli megszervezését, azonban a kormányhatóság a közgyűlésinek ezt a hatá­rozatát még nem hagyta jóvá Itt kell megemlítenem a törvénynek azt az utasításait, hogy a belügyminiszter a kerü­leti elöljárók­ hatáskörének szabályozásáról a t­örvény életbelépésétől számított három éven belül törvényjavasloltot terjesszen elő. Kívánatos volna, hogy ezt a törvényjavasla­tot a kormány minél előbb a törvényhozás elé terjessze. A pénzügyi viszonyok javultával szüksé­gesne­k kitartom a törvényben megállapított új kerületi elöljáróságok felállítását. A fővá­ros nagyarányú fejlődése, a jogkereső kö­zönség érdeke és a közigazgatás zavartalan­sága egyaránt kívánatossá teszik ennek a törvényes rendelkezésnek mielőbbi megvaló­sítását. Különösen a nagy kiterjedésű I. és VII. kerületnek a sürgős felosztá­sa volna fe­­lettébb kívánatos. A tisztviselők kérdései Az új törvény a tisztviselői állásokra való alkalmazás jogát megosztotta a közgyűlés a törvényhatósági tanács, a főpolgármester és a polgármester között. Ez a rendelkezés a korábbi állapottal szemben hátrányosabb helyzetben juttatja az érdekelt tisztviselőket, amennyiben azoknál az állásoknál, amelyek nem egy, hanem több fizetési osztályra osz­lanak, az eddigi automatikus előlépés helyett az előlépést külön kinevezéshez köti, Így pl. a tanácsi fogalmazói állás a VIII. és IX. fizetési osztályokba vannak besorozva ak­ként, hogy a IX. fizetési osztályba tartoznak a II. osztályú, a VIII. fizetési osztályba pe­dig az I. osztályú tanácsi fogalmazók. Aki tehát a törvény életbelépte előtt II- osztályú fogalmazói szolgálat alapján lépett elő üre­sedés esetén I. osztályú fogalmazói állásba­­jelenleg csak külön kinevezés útján érheti ért el Ez a helyzet azonban nemcsak a fo­galmazói, hanem a más szakmaibelű tisztvi­selői állásoknál is, úgy az ezzel egyenrangú, valamint alacsonyabb és magasabb állásokra vonatkoztatva. Ennek a rendszernek az a hátránya, hogy az eddiginél még nagyobb mértékben kifejleszti a protekciót, amely nemcsak az érdekelt tisztviselők, hanem az ügyek vitele és a közönség szempontjából is hátrányos. Sem az államnál, sem más köz­hatóságnál az állások betöltésének ez a módja nem található, hogy csaknem minden előléptetésnél más alkalmazási faktornak a döntése irányadó. Éppen ezért ennek a kér­désnek okszerű következetes és méltányos megoldása olyképpen lenne biztosítható, ha kimondatnék az, hogy mindazokat az állá­sokat, amelyeket a múltban a volt tanács il­letve a polgármester töltött be, a végleges rendszerű VIII. fizetési osztályig bezáróan polgármesteri kinevezés útján, az annál ma­gasabb fizetési osztályba tartozó állásokat a törvényhatósági tanács, a legfontosabb ha­táskört betöltő vezető tisztviselők állásait a közgyűlés tölti be. Ezzel kapcsolatosan pon­tosan meg kellene állapítani azt, hogy mely állásoknak betöltése tartozik a főpolgármes­ter hatáskörébe. Korrektívumként ki kellene mondani azt is, hogy a kinevezés, illetve a választás a többi fizetési osztályra oszló ál­lásoknál a tisztviselők és hivatalokok hi­vatalból való előléptetési jogát nem érinti. Nem intézkedik a törvény kifejezetten egyes intézményekhez tartozó tiszti állások­nak betöltésére vonatkozóan, így például vi­tás az, hogy a tűzoltótiszti állásoknak betöl­tése kinek a hatáskörébe tartozik. Erre vo­natkozóan a megállapítandó új szervezeti szabályrendeletbe kell minden kétséget ki­záró rendelkezést felvenni. Az álláshalmozások megszüntetése Nemcsak a főváros anyagi helyzete, ha­nem különösen szociálpolitikai szempontból nagy jelentőségű az álláshalmozások meg­szüntetése. A fővárosi törvény 63. szakasza szerint a főváros nyugdíjas tisztviselőit a fő­város hatóságainál, intézményeinél és üze­meinél alkalmazni nem lehet és ez alól a ti­lalom alól csak kivitelez««, egyes rendkívül d ’­Iránylást érdemlő esetekben az intéző ta­nács, a belügyminiszter úr jóváhagyása mel­lett, tehet kivételt. Ez a rendelkezés nemcsak hiányos, hanem igazságtalanság is, mert a Vasárnap ­ fővárosnál nemcsak a fővárosi, hanem az ál­lami és más közszolgálati nyugdíjas alkal­­mazottak is teljesítenek tényleges szolgálatot és ezeket is ki kellene zárni az újból alkal­­mazásból. A törvényt ilyen értelmű rendel­­kezéssel kellene kiegészíteni, illetve módosí­­tani. Fel kell hívnom még a figyelmet pl. a töv­énynek a közgyűlési jegyzőkönyvek készí­­tésének módját megállapítható rendelkezé­seire. Folytatólagos közgyűléseknél ugyanis gyakorlatilag nem vihető keresztül a tör­vénynek az a rendelkezése, hogy a jegyző­könyvet a közgyűlés következő ülésén hite­lesítsék. A közgyűllési határozatok Jsthfiliagiffisa Igen fontos rendelkezése a törvénynek az, hogy a jóváhagyás végett az illetékes minisz­terhez felterjesztett egyes közgyűlési határo­zatok érdemleges elintézésére 60 napot, a szabályrendeleteknek a felülvizsgálására 90 napos határidőt állapított meg azzal, hogy amen­nyiben a miniszter ez alatt az idő alatt érdemlegesen nem intézkedik, a határozatot, illetve szabályrendeletet hallgatólag jóvá­­hagyottnak kell tekinteni. A főváros ezzel a törvényes jogával minden olyan esetben él­het, amikor erre alkalom nyílik és a tör­vénynek ezt a rendelkezését foganatosít­hatja. Az érvényben lévő szabályrendeletek át­alakítására a törvény az életbelépésétől szá­mított egyévi határidőt állapított meg. Te­kintettel arra, hogy ez a határidő a törvény­­ alapján újjáalakított törvényható ág megala­kulásától számít és ez a határidő már lejárt, ennek a határidőnek a meghosszabbítása­­ vált immár szükségessé. Az egyes ügyosztá­­­­lyok intenzíven foglalkoznak a hatáskörükbe­­ tartozó szabályrendeleteknek a revíziójával , és legközelebbi jövőben valószínűleg a mó­­­­dosítandó szabályrendeletek egész sora ke­­­­rül majd tárgyalásra. Sóikat fogja még foglalkoztatni az illetéke­­­ szerveket maga az új fővárosi törvény és ma, amikor a rohanó élet folyton újabb és­­ újabb követelmények elé állítja úgy a ható­­■­ságokat, mint az egyes embereket, nem va­­­­lószínű hogy az 1930. XVIII. t.-c. még csak­­ megközelítőleg is elérje a régi fővárosi tör­­­­vény élettartamát. Anglia fakereskedelmi egyezményt kötött egy szovjetorosz vállalattal Az oroszok évenként 4 ,7 millió fontsterling értékű fát szállítanak Angliába Londonból jelentik. Az angliai fabeháza­tás ellátására megkötötték az angol-orosz egyezményt A szerződő felek Anglia részé­ről a Timbers Distribution Limited, amely az angliai és írországi fakereskedelmet tartja kezében és orosz részről az ottani fehérten­geri fatröszt, amely az északoroszországi fa­­termelés irányítója. A szerződés értelmében az orosz társaság 1 és fél millió font sterling értékű fát szállít évente az angol társaság­nak. A szerződés alapját az angol—orosz ke­reskedelmi szerződés alkotja, amelyet ugyan fölmondottak már, de amelynek érvénye még négy hónapig tart. A szerződésben ki­kötött árak valamivel magasabbak, mint amilyeneket a múlt évben fizettek. Ottawai jelentés szerint Kanadában nagy felháborodással fogadták az egyezmény meg­kötésének hírét, mert eddig Kanada szállí­totta a legtöbb fát Angliának és az ottawai egyezmény is előnyt biztosított Kanada szá­mára ezen a téren. Kanadai gazdasági kö­rökben hangsúlyozzák, hogy ennek az egyez­ménynek a megkötése teljesen fölborította az ottawai egyezményt. Andréka főkapitányh­elyettest és több más magasállású rendőrtisztet nyugdíjaztak Az államrendőrség létszámából a belügy­miniszter szombaton kelt rendeletével ré­szint szolgálati idejük betöltése, részint az előírt korhatár elérése miatt a következő tisztviselőket helyezte nyugállományba: Ghyczy Tihamér kerületi főkapitány, Andréka Károly főkapitányhelyettes, Szalay József kerületi főkapitány, Schaffer Jenő főkapitányhelyettes, Zólyomi Lajos, Pászkán János, Farkas Elemér, Keresztessy Gyula, Bartha Endre, Becker Ádám, Katona Rezső, Perger Kálmán, Gál László, Swoboda rendőr­főtanácsosok, Kincses Imre rendőrkapitány, Barta József rendőrorvos, főtanácsos, Ne­­messy Dezső detektívfőfelügyelő, Berger Re­zső detektívfelügyelő, Pályi Sándor detektív, Székely József és Mann László segédhivatali igazgatók, Sulyok János segédhivatali fő­tiszt, Biró Mihály hivataltiszt, Zichy-Zsiv­­kovics Katalin segédtiszt, Varga Zsigmond és Kalmár János kezelő. A megüresedett állá­sok újabb kinevezésekre lehetőséget nem nyújtanak, mert az államrendőrség a költ­ségvetésben előírt normális létszámot még nem érte el. A nyugalomba vonuló Ghyczy Tihamér kerületi kapitány helyébe, hír szerint, Éliásy Sándor főkapitányhelyettest nevezik ki, aki a pestvidéki kerületi kapitányságnak volt a vezetője. A főkapitányságon egyébként szombaton Csetényi Imre főkapitányhelyettest, a politi­kai és útlevélosztály vezetőjét az államren­dészeti osztály vezetésével is megbízták. En­nek az osztálynak a jelenlegi vezetője, Ber­kes főtanácsos, aki a nyugalomba vonuló Katona Rezső rendőrfőtanácsos helyébe ke­rül. ★ * |­1 Andréka Károly főkapitányhelyettes negyven­­évi szolgálat után vonul nyugalomba. A rendőr­­tiszti testület egyik legkiválóbb tagja volt, aki egyszerű detektívből küzdötte fel magát a főkapitányhelyettesi tisztig. Egész életét az ál­­lamrendészetnek szentelte, rövid ideig detektív­­főnök is volt és legnagyobb rendőri sikereit szo­cialista ügyekben érte el, mert mindig tapintat­ta. Interveniált a legkényesebb kérdésekben a munkaadók és a munkások között. Hivatalos közlés a kilakoltatásokról A napisajtóban megjelent hírekkel szem­ben a lakásügyi végrehajtások miniszteri biztosa közti, hogy a hatáskörébe tartozó kilakoltatási végrehajtásokat 1933 január 6-a után is csak abban az esetben foganato­sítják, ha nincsenek a felfüggesztésre mél­tánylást érdemlő körülmények.

Next