Magyar Hirlap, 1935. szeptember (45. évfolyam, 198-222. szám)

1935-09-01 / 198. szám

4 1935 szeptember T. HIPLAp itt az ősz­i új ruhák kellenek!! Nem probléma ez már a taka­rékos családoknak, mert a női, férfi- és gyermekruhára való anyagokat, fehérnemű­­eket, továbbá az összes divat- és textilcikkeket a legjobban és legolcsóbban beszerezhetik KLEIN ANTAL divatnagyáruházában SHlSl¥­ Utca«9^A'i« ahol selyem, szövet, bársony, flanel!, vászonáru, kelengye, kesztyű, harisnya, puilover, csipkék, függönyanyagokat és bútoráthasasokat a legna­gyobb választékban találják. A csiszárt!­íszspíjSossuth útja tehát: Hazulról — egyenesen Klein Antal áruházába!! dalán töltötte be nagy politikai sze­repét. „Selejtes ember“­ volt Clemenceau is, mert életének csak a legkisebb szép­séghibái közé tartozik, ha rövid időn belül erőszakolta ki egymásután a be­csületrend három fokozatát a Panama­ügy leggyanúsabb szereplőjének, aki még csak nem is volt francia állam­polgár ... Rövid időn belül tékozolt el egy komoly polgári vagyont Clemen­­ceau, a Bois de Bologne elegáns úr­lovasa, a színházi öltözők intim ven­dége és azután úgy segített magán, ahogy éppen tudott. A karddal kitű­nően bánt, könnyű szívvel kockáztatta életét, a francia politikában akkor még divatosak voltak a párbajok ... Ezért firtatták aránylag csak kevesen a „tigris“ pénzforrásait, addig, amíg Clemenceau nem volt kénytelen egy időre­­ emigrálni a politikából és Franciaországból, sőt Európából. Végül selejtes ember, szilenciumos ügyvéd volt Briand is... De lehetett e nagyobb szolgálatokat tenni a francia népnek, mint amilyenek ezeknek a se­lejtes embereknek nevéhez fűződnek? Az antimilitarista Briand maradt Párizs­ban 1914 őszén, mikor a kormány tisz­tesen polgári tagjai már biztos helyre távoztak és az antimilitarista Briand erő­szakolta ki a csata felvételét Párizs már elhatározott kiürítése előtt. Főleg az ő érdeme tehát, ha a francia legendák sora gazdagabb lett a marnei csoda által. Franciaország és Európa történetét a 19. század végén és a 20. század ele­jén nehéz elképzelni a harmadik köz­társaság selejtes emberei nélkül. Mint ahogy a 18. század végének és a 19. szá­zad elejének európai történetéből na­gyon hiányoznának a forradalmi hullám „selejtes emberei“: Mirabeau, Danton és Tallessrand. Annyi más békét kötöttem életemben. ..m­ert ne kössek békét — Istennel is — ez volt az egyházból kiközösített péri­­gordi püspök egyik híres mondása ha­lálos ágyán. A másik híres mondás pe­dig néhány egyszerű szó: J‘ai tousjours serai la France... És ez igaz is. Talley­rand elárulta XVI. Lajost, elárulta a jakobinusokat, a direktóriumot, Napó­leont, elárult minden rendszert, amely­nek támasza volt. Elárult súlyos pén­zekért diplomáciai titkokat, bizalmas viszonyban volt ellenséges országok kor­mányaival. De az árulásoknak ez a hosszú sora végeredmény szerint való­ban­­ jó szolgálat volt Franciaország­nak. Mert mindig csak a francia politika urait árulta el, soha a francia népet és a francia földet. Sőt úgy árulta el gaz­dáit, hogy Franciaországnak haszna le­gyen belőle. És a harmadik köztársaság „selejtes emberei“ is elmondhatták volna akkor, amikor már a halál színe előtt álltak: J‘ai tousjours serui la France. Mert a nagy pillanatokban mindany­­nyian jól szolgálták Franciaországot, áldozatkészen és önfeláldozóan. Fran­ciaországgal szemben jóvátéve azt, amit mások ellen vétettek ... Diszkvalifikált egyének, mondta és mondhatta róluk Bainville. De ezek a diszkvalifikált egyé­nek mégis kvalifikálva voltak a nagy történeti feladatok elvégzésére. Látogatás egy karrikatúra­­múzeumban, ahol az „ kuruc“ torzképei pihennek (Arad, aug. 28.) A régi Kazinczy utca egyik csendes polgári házában lalkik dr. Justh János volt magyar országgyűlési kép­viselő és egykori csanádmegyei főispán, né­hai Justh Gyula fia. A híres tornyai kas­télyt az új idők sodra elmosta, ma már nem Justh, hanem idegen ül az ódon ter­mekben. Justh János beköltözött Aradra, háromszobás kis lakásban éldegél és itt őrzi azokat az emlékeket, amiket a nagy vihar­ból sikerült kimentenie. Az emlékek között van többszáz karrikatúra, amelynek külön története van és amely mint gyűjtemény is talán egyedülálló. Justh Gyula nagyon tisz­­teletremélztó alakja volt a háború előtti poli­tikai életnek. Volt benne valami a Bayard lovagok előkelőségéből és eleganciájából. Mint ellenfél is nobil­is volt. Minden gesztu­sában, minden megnyilatkozásában új tető­­től-talpig. A magyar függetlenségi harc utolsó romantikus hőse. Kortársa és küzdő­társa Kossuth Ferencnek, Apponyi Albert­­nek, Barabás Bélának, Holló Lajosnak, Batthyány Tivadarnak, el­lenfele Tisza Ist­vánnak, Khuen-Héderváry Károlynak, Fe­­jérváry Gézának, Széll Kálmánnak, Lukács Lászlónak. Végigélt és talán végigálmodott egy történelmi kort, hitt egy elkövetkező demokratikus, független, új Magyarország­ban és mint az ő idejében sokszázezren, maga is Igének vette Kossuth Lajos tanítá­sát. Ő volt az „utolsó kuruc“, aki legendás fokosával Becs várának kapuját akarta, be­dönteni és enről a kemény fokosról, meg talán még keményebb kézről született az a sokszáz torzító rajz, amely ma Aradon, a Kazinczy ucca egyik kis Lakásának a falán pi­hen csendes feledésben. Justh Gyula a torzító tükörben Justh Gyula 1850-ben született és 1917- ben halt meg. 1884-ben választották meg először képviselőnek Makón és éltől kezdve haláláig, megszakítás nélkül, tehát harminc­­három éven át volt tagja a magyar törvény­­hozásnak. Hosszú politikai pályája síelt volt pártvezér, a függetlenségi harc nyakas és fáradhatatlan szítója, négy évig kép­viselőházi elnök, híres parlamenti csaták hőse. Természetesen egy ilyen sokat sze­replő politikus állandó témája volt az újsá­goknak. Rengeteget írtak róla a napilapok és vicclapok. A háború előtt­ii időkben az élc­­lapok, akárcsak most, a politikából és a po­litikusokból­ éltek és humoruk sem volt eny­hébb, mint napjaikban. Justh Gyula jelleg­zetes zömök figurája, tömött, őszes bajusza, sebhelyes, markáns arca állandóan ott volt látható minden újságban. A karrikaturisták száz meg százféle pozitúrában lerajzolták és a torzkép nem csökkentette népszerűségét. Amikor egy-egy sikerültebb rajz megjelent valamelyik vicclapban, a művész hóna alá kapta a rajz eredetijét és bekopogtatott Justh Gyulához: — Méltóságos uram, vegye meg tőlem a rajzot. És a méltóságos úr nem haragudott a művészre, mert annak ceruzája kigúnyolta. Derűsen mosolygott, megveregette a művész vállát, vastag szivart dugott a szájába, azu­tán adott neki egy vagy két aranyat. Min­dig csak aranyat, mert ez stílusosabb volt, mint valamilyen rongyos bankjegyet oda­csúsztatni. Nem is a rajzot fizette meg, ha­nem­ a rajzoló figyelmességét viszonozta ilyen módon a lepergett évtizedek során összegyűjtött jónéhányszáz művet: pasztell­, toll-, tus-, szén- vagy ceruzarajzot. Mind­egyik neves művész munkája, közülük az­óta már sokan elmentek a függetlenségi ve­zér után és talán a másvilágon rajzolják to­vább gyilkos ceruzáikkal a históriai fokost. Justh Gyula nem volt gyűjtő. Dehogyis gon­dolt arra, hogy ezeknek a papírosoknak értékük is lehet. Inkább úri passzióból és a művészek iránti meleg barátságból vette meg csengő aranyakért rajzaikat. Bizonyára azt fizette meg a legjobban, amelyik a leg­csúnyábban örökítette meg. A fekete vonalak mesterei Ezt a karrikultúra-gyűjteményt a fia örö­költe. Tőle kaptam engedélyt, hogy meg­nézzem. Egyúttal elém tol vaskos albumo­kat is, mert nagynevű apja nemcsak a raj­zokat, hanem a vicclapokat is ellette, ame­lyekben a klisé alatt ott volt a gúnyolódó szöveg. Érdekes és különös, hogy valaki azt tegye el emléknek, ahol rosszat írnak ró­la... Két óráig lapozgattam ezekben az al­bumokban a fátékról rámbámuló mentés, kucsmás, díszkardos Justh Gyula társaságá­ban és a papíroson táncoló fekete-fehér vo­nalakból egy letűnt kor lépett elém csipke­lődő mosolyával és vaskos humorával. 1884-től 1917-ig, amíg Justh Gyula a ma­gyar politika kü­zdőporondján verekedett, ezek a vicclapok voltak népszerűek: Herkó Páter, Üstökös, Kakas Márton, Borsszem Jankó, Bolond Istók, Mátyás Diák, Uram­­bátyám, Magyar Figaro, majd később jött a nagyszerű Fidibusz, amelyet a fiatal Hel­ten Jenő szerkesztett. Ma már csak a Bors­szem Jankó él. Találok az albumokban és a falakon raj­zokat Faragó Józseftől, aki a múlt század végén halt meg fiatalon és aki a gúnyoló­dásban nagyrahivatott tehetség volt, Faragó Gézától, Homicskó Atanáztól, akiben volt valami Daumier nagyszerű vonalaiból, Gás­pár is­­tolla alá kapta a népszerű politikusi és torzképeiben sokszor túlment a megenge­dett határokon, Jantyik Mátyás, aki mint történelmi festő lett naggyá, szintén hálás témát talált Justh Gyulában, Lakos, Jeney, Hajós is rajzoltak róla, meg Rubovics Márk, a neves templomfestő is, továbbá Földes Gyula és Eder Gyula, majd jött a kivételes tehetségű Bér Dezső, az egyéni stílusú mo­dern karrikaturista Linek Lajos, a finom­­vonalú Mühlbeck Károly és jelentkezett Major Henrik is a világhírnév előtt. Csupa nagy név. Mindegyik előkelő he­lyen áll a magyar képzőművészet tehetség­listáját ... Honnan vettek témát a humoristák és a karrikaturisták A torzképrajzolók témát mindig a napi politika eseményeiből vettek. Akárcsak most, 1909-ben folyt az elkeseredett harc az önálló bankért, amely kettészakította a függetlenségi pártot. Justh Gyula volt a ve­zére annak a mozgalomnak, amely az Oszt­rák-Magyar Bank helyett önálló Magyar Bankot akart. Erről rajzolt Éder Gyula a Kakas Mártonban egy rajzot, amint Justh Gyula éjszaka vágtat lován, karján kisg­yer­­mekkel, alatta a vers Göthe Erlkönigje után: Éjben, viharban, oly gyorsan ki­nyargal? Kegyelmes Justh úr az önálló bankkal. Míg bajjal elér az udvari hallba, Karján a gyermek már meg vagyon halra. Egy másik pompás rajz, Bér Dezső mun­kája, a Kakas Mártonban. Justh Gyula ül a tornyai kastélyban íróasztala mellett, könyvek fölé hajolva. Előtte áll hajdúja, akinek a földesúr kiadja a szigorú paran­csot: — Ne bocsáss be hozzám senkit, mert né­metül tanulok. Meg akarom végre tudni, hogy mit mondtak nekem Bécsben. Ez akkor volt, amikor Justh Gyula Bécs­ben többször jelent meg Ferenc József ki­rálynál kihallgatáson és előterjesztette ja­vaslatait az önálló bankról. Harminc évvel ezelőtt jött ki a Zwack­­tikőrgyár híres Unikum-plakátjával, amely­­en a tengervízből kiemelkedő Triton a hul­lámokon úszkáló likőrösüveg után kap. A kép Becklen gyönyörű képe után készült és a karrikaturista Justh Gyulát tette meg tengeri szörnynek és ő kap az Unikum után, ami azonban nem likőrösüveg, hanem egy akkoriban divatos politikai jelszó. A bécsi Die Muskete egyik rajzán vaskos farössköt látok, rajta vaskazetta (önálló bank), mellette kalapács, fúró, álkulcs, véső és más szerszám. Justh Gyula díszmagyar­­ban, fokossal a kezében, villogó bajusszal áll a kazetta előtt. A kép alatt a következő gúnyos sorok: — Az ebadta, alles hab’ich schon pro-* biert, jetzt probiere ich noch mit Ehren* fokosch... És kifigurázták a Guttawinn-féle elszakít*­hatatlan munkásnadrággal is. Ez akkor volt, amikor kettészakadt a függetlenségi párt. Az egyik csoport, amelynek tagjai Justh Gyula, Holló Lajos és Batthyány Ti­­vadar a nadrág egyik végét húzza, a másik csoport Kossuth Ferenc, Apponyi Al­bert és Barabás Béla a nadrág másik szárát Húz­zák kétfelé a nadrágot (függetlenségi párt),­­amely elszakad. Ma már a rajzon látható hat politikus a föld alatt pihen ... Húsosfazék, oroszlánszáj, villámos és egyéb elfeledett dolgok . . . Feltűnik egy mesteri Bér Dezső-rajz, Bécs egyik uccája éjjel. Egy ház sarkán nagy oroszlánszáj tátong a velencei Bocca di leone mintájára. Titokzatos feketeköpenyes alakok settenkednek az oroszlánszáj előtt és mindegyiknek levél van a kezében. A kép­ alatt a magyarázat: Justh, Kossuth és And­­rássy titkos levelekben informálják a ki­­rályt. Azután sok formában látom az örök té­mát: a húsosfazekat, ami körül a politiku­­sok­­tolonganak, hogy kihalásszanak valami jó falatot. A múlt század végén, amikor az első villanyos (régi nevén: villamos) meg­jelent Pest utcáin, a torzképrajzolók tob­zódtak a villanyossal és a politikusokkal űzött aktuális tréfákban. És kihasználták az osztrák-magyar futballmérkőzéseket is: a kapu előtt kavarodás: Lueger, Weisskirch­ner, Bienert támadnak, Justh, Batthyány és Holló védik a kaput. A gramofont is a gúny szolgálatába állították, amikor új volt még, az ob­strukciót a rajzoló­ művészek szelle­messége kifogyhatatlan ötletnek találta, ál­talában mindent felhasználtak, még a repü­lést is és a magyar politikusok Blériot gé­pén siettek Bécsbe, hogy megelőzzék egy­mást a húsosfazék előtt . , , Mennyi, egykor híres nevet látok a raj­zokon: Bánffy Dezsőt felkunkorodó, hosszú bajuszával, a zordarcú Szilágyi Dezsőt, a feketeszemüveges Tisza Istvánt, a joviális Wekerle Sámtort, amikor mosolyogva ígér minden lehetőt és lehetetlent párthíveinek, a nagyszakállú Madarász apót, Eötvös Ká­rolyt, a vajdát, Kossuth Ferencet, azutáni sok változatban látom Barabás Béla cigány­­képet, Podmaniczky Frigyes históriai pe­pitanadrágját, meg Ugrón Gábort, Polónyi Gézát, aranyszájú Hock Jánost, Khuen- Héderváry Károlyt és Fejérváry Gézát, a veterán katonát, szörnyű bajusz­ával és har­monika-nadrágjával­, Molnár János apátot, az elegáns Andrássy Gyulát, aki többször kér tanácsot nagynevű atyja lovasszobrától, a pipázgató Mikszáth Kálmánt, Csernáto­­nyt, a kopasz Lukács Lászlót, a zsebkendő­­lobogtató Perczel Dezső házelnököt, Bethlen Istvánt, amint serleggel a kezében beszédet mond a Kossuth-vacsorán és háta mögött megjelenik Kossuth szelleme, meg Pitreich és Schönaich közös hadügyminisztereket, amint elnyerik a magyar milliókat és újon­cokat, Smolin Tónit, a bécsi lakájt és a ru­ganyosléptű Ferenc Józsefet, mert a karri­katuristák őt sem kímélték. Egy darab történelem torzító rajzokban. Egy, ma már hősinek nevezett kor művé­szek vonataiban és humoristák tréfáiban. Hol vannak már a művészek és hon­ vannak a politikusok? Hová lettek?... Elmentek az égbe, ahol Justh Gyula összeölelkezik legnagyobb ellenfelével, Tisza Istvánnal, mert odafenn nincsen harag és nincsen véleménykülönbség. És nincsen már 1848 és 1867, meg a többi nagy prob­léma, ami egykor lángra robbanottta a ma­gyar közéletet. Ezek a groteszk rajzok ebben a furcsa karrikatúra-múzeum­­ban olyan idegenül néz­nek bele a világba. Mintha a fokos kihul­lani készülne Justh Gyula fáradt kezéből, Károly Sándor Vasárnap

Next