Magyar Hírlap, 1983. december (16. évfolyam, 283-307. szám)

1983-12-01 / 283. szám

2 1983. DECEMBER 1. CSÜTÖRTÖK NEMZETKÖZI POLITIKA IWIJ­­SJ M 1Masni» Hirlbp Erwin Lane előadása Magyarország és Ausztria jó viszonya mérföldkő az enyhülési politikában (MTI) ,,Magyarországhoz fűző­dő baráti, jószomszédi kapcsolata­ink­­ mérföldkövet jelentenek az enyhülési politikában” — jelen­tette ki az osztrák külügyminisz­ter. Erwin Lane kedden este orszá­ga külpolitikai társaságának tag­jai előtt tartott előadásában hang­súllyal szólt arról, hogy Ausztriá­nak különös gondot kell fordíta­nia a szomszédaihoz fűződő vi­szony ápolására, fejlesztésére. Ez az ország javát szolgálja. Mivel a bizalmatlanság feszültséget kelt, minden osztrák kormány következetes enyhülési politikát folytat. A jószomszédi viszonyra irányuló törekvések általában si­keresek. Lánc szólt arról, hogy Auszt­ria az enyhülési politikát ápolva sosem táplált illúziókat, és tény, hogy a madridi értekezlet csak szerény haladást hozott. Hol tar­tanánk azonban a biztonsági kon­ferenciák nélkül — tette fel a kérdést, emlékeztetve a kiépült gazdasági kapcsolatok politikai jel­erű­tőségére. Jaruzelski nyilatkozata a Rudé Právónak A lengyel külpolitika homlokterében a VSZ erejének szilárdítása áll (MTI) Lengyelország maradék­talanul támogatja azokat a szov­jet lépéseket amelyeket Jurij Andropov, a múlt héten jelentett be az amerikai rakéták nyugat­európai telepítésének megkezdé­se kapcsán. Megértjük, hogy meg kell gyorsítani a megnövelt ha­tótávolságú hadműveleti-harcá­szati rakéták csehszlovákiai és NDK-beli elhelyezésének előké­születeit — hangsúlyozta Woj­­ciech Jaruzelski, a LEMP KB első titkára, a lengyel minisz­tertanács elnöke abban a nyilat­kozatban, amelyet a Rudé Prá­vónak, a CSKP központi lapjá­nak adott Gustáv Husák Varsói látogatása alkalmából. Jaruzelski rámutatott, hogy a nemzetközi légkör romlásáért az USA kormánya a felelős, mert elutasította a Szovjetunió és a szocialista országok türelmes, következetes kompromisszumos törekvéseit. Ebben a helyzetben a Lengyel Népköztársaság külpolitikájának homlokterében a Varsói Szerző­déshez tartozó szövetségesek ere­jének és egységének szilárdítása áll — mondotta Jaruzelski. „Alkotmánya'' módosítására”k­észül a ciprusi török közösség (AP) Kedden lemondott a cip­rusi törökök korábbi „államának” kormánya. Mustafa Cagatayhak még a „függetlenség” kikiáltása előtti időből származó koalíciós kabinetje az új kormány megala­kításáig — ügyvezető jelleggel — hivatalban marad. November 15-én kiáltotta ki a ciprusi török szövetségi állam 40 tagú nemzetgyűlése az „Észak­ciprusi Török Köztársaság füg­,­getlenségét”, s így szükségessé­, vált az“„aukotmány” módosítása vagy kiegészítése. Erre a közel­jövőben valószínűleg sor kerül, bár két ellenzéki párt támadja Rauf Denktas „köztársasági el­nök” módosítási terveit. Görög—török viszony Az Égei-tengertől keletre KÉT TÖMEGTÜNTETÉS is volt a napokban Nicosiában. Az egy időben tartott megmozdulá­sok részjegei azonban nem látták egymás szónokait, csak hallották szavaikat, a gondosan elhelyezett hangszórók segítségével. A két demonstrációt ugyanis a cirpusi fővárost is átszelő, úgynevezett zöld, vonal választotta el egymás­tól. Az egyik oldalon a ciprusi görögök a szigetország egységéért szálltak síkra, míg a másikon a szavalókórusok a frissen kikiál­tott „Észak-ciprusi Török Köztár­saságot” éltették. A két tüntetés mindössze száz méterre lehetett egymástól, de a fizikai közelség ellenére a feleket nagy politikai távolság választotta el egymástól. Mindez szemmel látható meg­nyilvánulása és következménye a ciprusi török közösség egyoldalú lépésének, amellyel ,,függetlenné” nyilvánították a sziget északi ré­szét. A két közösség ellentétei már 1963-ban fegyveres összecsa­pásokba torkollottak. Az akkor alig három éve kikiáltott fiatal Ciprusi Köztársaság súlyos vál­ságon ment át.. A hosszú évek fáradságos munkájával kidolgo­zott alapokmány — amely a két közösség egymás mellett élésének alkotmányos formáit volt hivatva rögzíteni — életképtelennek bizo­nyult. A későbbi időszak a köl­csönös­­ vádaskodások tervében telt el egészen 1974-ig, amikor is a Görögországhoz történő csat­lakozás jelszavát meghirdetve, jobboldali tisztek felkelést rob­bantották ki Makariosz elnök el­len.’ A pupcs elvetélt, de Török­ország, amely— Nagy-Britanniá­val és Görögországgal együtt — Ciprus státusának egyik garantá­ló hatalma, lehetőséget látott, hogy csapatait a szigetre vezé­nyelje. A török egységek Ciprus területének mintegy a harmadát foglalták el. Egy évvel később Rauf Denktas vezetésével a cip­rusi törökök kikiáltották saját föderatív államukat, ami akkor még nem jelentette a teljes el­szakadást. A MAJDNEM EG­Y évtizeddel ezelőtti események jelentős vál­tozást hoztak Görögország kül- és belpolitikájában. Az athéni ka­tonai diktatúra megbukott, a he­lyére lépő konzervatív polgári kormány pedig — tiltakozásul Tö­rökország ciprusi akciójáért — kilépett a NATO katonai szerve­zetéből. Athénban nem vehették tudomásul, hogy saját szövetsége­sük ülvén durván megsértse a gö­rög nemzeti öntudatot, nem is beszélve a Törökországgal szem­beni történelmi ellenérzésekről. Számos görög politikus arra is rámutatott, hogy a törökök cipru­si partraszállása nem az ameri­kai politika ellenére történt. Stratégiai szempontból Wa­shington magatartása érthető volt. Törökország a térség egyik leg­erősebb katonai államai közös ha­tára van a Szovjetunióval, a Boszporusz és a Dardanellák őre. Az Egyesült Államoknak tehát — a helyzetből adódóan — döntenie kellett. A katonapolitikai érv­ek Ankara mellett szóltak. A hetve­nes évek má­sodik felében azon­ban Törökország súlyos belpoli­tikai válságon ment át, a terroriz­mus olyan méreteket öltött, hog­y a polgárháború szélére sodorta az országot. A NATO délkelet­­európai szárnyának legszélsőbb bástyája megingott. Athénból nem minden káröröm nélkül figyelték a fejleményeket és bizonyos fo­kig elégtétellel nyugtázták, hogy Görögország ismét kapós lett a NATO számára. AZ AMERIKAIAK sürgősen olyan tervet dolgoztak ki,, amely lehetővé tette, hogy Athén mini­mális presztízsveszteséggel tér­hessen vissza a NATO katonai szervezetébe. A Rogers tábornok nevével fémjelzett elképzelés át­fogta a görög—török ellentétek egész skáláján A fegyverszállí­tásokat 10:7 arányban határozta meg Törökország javára, Görög­ország viszont az izmiri NATO- támaszpont ellensúlyozására La­­rissza városában hasonló bázist építhet ki. A Rogers-terv ezen­kívül különböző módozatokat dol­gozott ki az Égei-tenger légi el­lenőrzésének megosztására. Megoldatlan probléma maradt azonban bőven, így például a tö­rök kontinentális talapzatban rej­lő olajkincs kiaknázásának kér­dése, vagy hogy Görögország tarthat-e fegyveres erőket Lim­­nosz­ szigetén, egészen közel a tö­rök partokhoz. (Tegyük mindeh­hez hozzá, hogy a Rogers-terv el­fogadott pontjai sem valósultak meg , maradéktalanul.) 1980-ban Washington ígéretet tett Athén­nak, hogy befolyását Ankaránál latba vetve, valamifajta rendezé­si megoldást talál a ciprusi prob­lémára. Természetesen e rende­zést az amerikaiak, a NATO égi­sze alatt képzelték el. Miért fogadta el Athén e ho­mályos ígéreteket? Addigra ugyanis az­ akkor hatalmon levő konzervatív politikusok érezték, hogy belpolitikai szempontból ki­csúszik kezükből a kezdeménye­zés. Hirtelen sürgőssé­­vált a NA­TO katonai szervezetébe való visszatérés, amelyet egyfajta ga­ranciának tekintettek a jövőre nézve. Ugyanebben az évben — 1980-ban — az időpontok érde­kes egybeeséseként a török had­sereg megdöntötte Devairel mi­niszterelnök kormányát, meg­kezdődött a terrorizmus felszá­molása, a gazdasági élet norma­lizálása, és ily módon Tör­ökor­­szág ismét erős szövetségessé vált a NATO számára. „ A CIPRUSI PROBLÉMA ezen idő alatt egy tapodtat sem ha­ladt a megoldás irányába. Pa­pandreu miniszterelnök, az 1981- ben hatalomra került Pánhellén Szocialista Mozgalom (PASOK) vezére jelentős nemzetközi propa­gandakampányt kezdett Ciprus egysége érdekében. A Törökor­szággal fennálló viszály elmérge­sedésére lehetett számítani. Pa­pandreu ugyan nem lépett ki a NATO-ból — jóllehet választási kampánya­ során ezt ígérte —, de nagyon megfeszítette a húrt a nyugati katonai tömb és hazája között, amikor azt követelte, hogy Brüsszel ad­jon védelmi ga­ranciákat Athénnak Ankarával szemben. A NATO ezt nem vál­lalta, Görögország pedig ismét im­egbízhatatlan partnerré vált szövetségesei szemében.­ Ugyanak­kor egy héligatóságos kompro­misszum alakult­ ki Washington és Athén között. Papandreu is tudta, hogy a realitások a NATO- ban történő bennmaradást diktál­ják. Az Egyesült Államok pedig nem akarta voén egyszer — a Rogers-terv­ mintájára — a visz­­szatérési huzavonát végülcsinálni. Ilyen körülmények között kiál­tották ki a­­ciprusi törökök saját „független” államukat. Denktas, a török közösség vezetője azt re­mélte, hogy­­ezzel az akcióval lé­péskényszerbe hozhatja a nicosiai kormányt. Görögország és Ciprus ugyanis a nemzetközi fórumokon minden ajtót elreteszelt Denkta­­sék előtt. Maga a török ciprióták vezetője így nyilatkozott: „A tö­rök ciprióták megtanulták, hogy a világ csak a szuverén államo­kat becsüli. Ezért kikiáltjuk füg­getlenségünket és ezt már nem lehet csak úgy egyszerűen félváll­ról venni.” A ciprusi török közösséget né­mileg zavarba hozta, hogy az ENSZ közgyűlése májusban olyan nagy szavaztaránnyal követelte a török csapatoknak a szigetről tör­ténő távozását. Denktas azt re­mélte, hogy a „függetlenség” ki­kiáltása után —­­bizonyos nem­zetközi elismerés birtokában — megerősödve ülhet vissza a tár­gyalóasztalhoz a görög közösség­gel szemben. A TÖRÖK CIPRIÓTÁK azért szánták rá magukat az egyoldalú lépésre, hogy kereszt­ül vihessék eredeti elképzelésüket, vagyis hogy Ciprus egészét olyan konfö­­deratív állammá alakíthassák, ahol a központi kormány csak névleges hatalommal rendelkezik. Nagyon valószínűnek látszik, hogy Denktas elképzeléseinek megvalósítását nem segíti a Biz­tonsági Tanács határozata és az Egyesült Államok döntése, amely, felszólítja a világ kormányait, hogy ne ismerjék el az észak-cip­rusi török államot. Valószínű, hogy Denktaséknak vissza kell majd ülniük a tárgyalóasztalhoz. Ám az is valószínű, hogy ak­kor már eredeti elképzeléseik keresz­tülvitelére sem lesz majd mód. G. Fehér Péter A Pravda kommentálja Vu Hszüe-csien japán­ kijelentéseiről (TASZSZ) A Pravda tegnap kommentárban foglalkozott azok­kal a ki­jelentésekkel, amelyeket a Kuril-szigetek­­ hovatartozásával kapcsolatban tett Vu Hszüe-csien kínai külügyminiszter. A politikus Hu Jao-pangnak, a Kínai Kommunista Párt KB fő­­tikárának kíséretében érkezett Japánba. Mint az Új-Kína hír­ügynökség jelentéséből kiderül, Vu Hszüe-csien november 27-én Szapporóban támogatta azokat a japán vezető köröket, amelyek a Szovjetuniótól a Kuril-szigetcso­port déli részén fekvő négy sziget Japánhoz történő csatolását kö­vetelik. A Pravda rámutat, hogy sem­mi szükség vitába szállni a kínai külügyminiszterrel a szigetek ho­vatartozásáról. A kérdést régen és egyértelműen megoldották. Csou En-laj, a kínai államtanács elnöke, külügyminiszter 1950. de­cember 4-én kijelentette: „A jal­tai megállapodásnak megfelelően eldőlt, hogy a Szovjetunióhoz ke­rül vissza a Szahalin-sziget déli része és a Kuril-szigetek. Ezek véglegesen eldöntött kérdések, új­bóli megvitatásuknak sen­mi alapja nincs.” Nicaragua Megkezdődött a kubai tanácsadók kivonása (MTI) Megkezdődött a kubai tanácsadók kivonása Nicaraguá­ból jelentette be­­kedden Ma­­naguában Daniel Ortega Saaved­ra a nicaraguai kormányzó tanács koordinátora.­­ A nicaraguai vezetők ugyanak­kor figyelmeztetnek arra hogy az összes kubai katonai tanácsadó csak akkor távozik az országból, ha Washington szintén visszaren­deli a közép-amerikai országok­­■ban lévő­ amerikai katonai ta­nácsadókat.­­ Az amerikai hatóságok — jú­lius óta immár harmadszor — kedden ismét megtagadták a be­utazási vízumot Tomas Borge ni­­caraguai belügyminisztertől. Nyugtalanság Hollandiában elbolydult méhkashoz ha­­­­­­sonlít a közelmúltig még il­ledelmes debattőrök jólfésült vi­táihoz szokott Hollandia. Az or­szágon hetek óta ismétlődő sztrájkhullámok söpörnek végig. Amszterdamban például a minap leállt a városi közlekedés, Rot­terdamban szünetelt a kikötői forgalom, másutt, a fontos köz­lekedési csomópontokon pedig, forgalmi akadályokat alakítottak ki a tüntető köztisztviselők tíz­ezrei — így tiltakozva a bérek csökkentése ellen, amit a kor­mány január elsejétől szándéko­zik végrehajtani. Mivel a javasolt bércsökkenté­sek körüli vitában sem a kor­mány, sem pedig a szakszerveze­tek nem hajlandók engedménye­ket tenni, s a két fél között a héten ismét megszakadtak a tár­gyalások, a következő napokban a sztrájkok és más tiltakozó ak­ciók erősödésével kell számolni. (A posta, a közlekedés, a vízellá­tás és más közszolgáltatások aka­dozása egyébként már eddig is jelentős gazdasági károkat oko­zott, hiszen a közalkalmazottak városonként más-más formában és időpontban megszakítják a munkát, s nemcsak a lakosság­nak okoznak kellemetlenségeket, hanem a termelő vállalatoknak is.) A nagy elégedetlenség kiváltó oka ezúttal gazdasági. A keresz­ténydemokrata-liberális koalíció­nak most kell „leszámolnia” a múltnak a földgázkincsre alapo­zott, meglehetősen engedékeny gazdaságpolitikájával, s most kell végre új, hatékony orvossá­gokat találnia a bajokra. Azokra a bajokra, amelyek­re Nyugat-Európa sok más országa is keresi a gyógyírt: az államadósság növekedésére, az inflációra, a kereskedelem stag­nálására, az ipari vállalatok csőd­hullámára, a beruházások zuha­nására, a munkan­élküliségre. (Ez utóbbi egyébként Hollandiában kiemelkedően nagyarányú: a munkaképes lakosság 17,3 szá­zaléka fecsérli az­ idejét tétle­nül.) Nos, a­ Lu­bbers-kormány vé­gül is mindent „belead” a gaz­daság inflációmentes fellendíté­sébe, s ott takarékoskodik, ahol tud, sőt, jószerivel ott is meg­próbál, ahol ez nem látszik si­keresnek. A jólétinek nevezett állam rendíthetetlennek hitt osz­lopai inognak: az utóbbi idők­ben sorra zárják be a kórháza­kat, egymás után bocsátják el a középiskolai és egyetemi oktató­kat, a családi pótlék összegét befagyasztják, s csökken a rok­kantaknak és a munkanélküliek­nek juttatott segélyek összege is, előreláthatólag 3,5 százalékkal Ruud Lubbers kormányfő és 44 éves pénzügyminisztere, Hans Ruding (bankár és mellesleg a Valutaalap egykori igazgatója) összesen 15 milliárd guldennel kívánja lefaragtatni a közkiadá­sokat. S ebbe beletartozik a köz­­alkalmazottak bérének (minden bizonnyal bekövetkező) csökken­tése is. A hágai kormány először (no­vember elején) még 6,5 százalé­kos bércsökkentést helyezett ki­látásba, ám az érintettek reak­ciója olyan heves volt, hogy a kabinet — bár a parlamentben kényelmes többséget élvez —, jobbnak látta visszakozni. A rendkívül hevesen fellángoló sztrájkok és munkalassítási ak­ciók ryomán a parlamentben megtartott rendkívüli vitában Lubbers miniszterelnök megígér­te, hogy a közalkalmazottak bérét „csak” 3,5 százalékkal fogják csökkenteni. A szakszervezetek azonban ezt a kompromisszumot sem találták kielégítőnek, s azt követelték, hogy a — valóban szükséges — megtakarítások terhét egyenlően osszák el, valamennyi társadalmi réteg között. A kormány elszánt­ságát látva,­ végül mégis hajlan­dónak mutatkoztak elfogadni a javasolt csökkentést 1984-re, de azt kérték, hogy a kabinet egy­részt adjon bizonyos garanciákat számukra, új hároméves kollek­tív szerződés keretében, másrészt pedig járuljon hozzá a munkaidő csökkentéséhez is. A kormány ezt már végképp elutasította, s a tárgyalások a hét elején megsza­kadtak. Megfigyelők szerint a Lubbers­­kabinetnek tavaly novemberi hi­vatalba lépése óta a legsúlyo­sabb konfliktussal kell szembe­néznie az elkövetkezendő napok­ban. A rakétatelepítés miatt vár­ható megmozdulásokon kívül. (Járai)

Next