Magyar Hírlap, 2003. december (36. évfolyam, 279-303. szám)
2003-12-23 / 298. szám
Harminc év után majdnem épülhet már a 4-es metró Egymillió köbméter földet bányásznak ki Budapest alól. Épülhet a 4-es metró, Demszky Gábor és Medgyessy Péter tegnap aláírta az erről szóló megállapodást. A beruházás irányítói szerint tartható a 2008-as átadási határidő, noha még mindig hiányzik egy engedély. Vajta Zoltán A Deák téri Millenniumi Földalatti Múzeumban írta alá tegnap a megállapodást a 4-es metró megépítéséről Medgyessy Péter miniszterelnök és Demszky Gábor főpolgármester. Ha jövő év elején a kormány és a főváros jóváhagyja beruházást, a fővárosi önkormányzat és a Pénzügyminisztérium a végleges szerződést is szignálhatja. Medgyessy Péter köszönetet mondott a budapestieknek, hogy az ő pénzükből megépülhet a metró, amelyre nagy szüksége van a fővárosnak, s ezt a karácsony előtti napok nehézkes közlekedése is igazolja. A 4-es metró folyó áron 227 milliárd forintba kerül. Gulyás László, a beruházást irányító DBR Metró Projektigazgatóság vezetője szerint annak ellenére tartható a 2008-as átadási határidő, hogy még nincs meg a vasúthatósági engedély, és a tendereket is csak 2004-ben írják ki. Elvileg 2005-ben indulhatnak az előkészítő munkák, ekkor áshatják ki azt a 40x26 méteres gödröt, amelyen keresztül leeresztik a mélybe a fúrópajzsot. Kelenföldről kezdik fúrni az alagutat, a kitermelt több mint egymillió köbméter földet masszává hígítva egy csövön keresztül szivattyúzzák a felszínre, majd Kelenföldről vonattal, a Duna-partról pedig hajóval szállítják el. A fúrópajzs naponta 18 métert halad majd előre, így 405 nap alatt fúrható ki a 7,3 km hosszú alagút. A gép éjjel is működni fog, ám ebből semmit nem hallanak majd a felszínen. Nem így az állomásépítéseknél. A megállók kialakítása néhol jelentős forgalomkorlátozással jár, elsősorban a Kiskörút közlekedését fogja akadályozni. A Szabadság hidat például háromnegyed éven át blokkolni fogják a Vámház téri munkák. A Keleti pályaudvarnál akár másfél-két évig is tátonghat az építési gödör, igaz, ez sokkal kisebb lesz, mint amilyent eredetileg terveztek. A 4-es metró építése a legismertebb és legtámogatottabb beruházás Budapesten, a fővárosiak 99 százaléka hallott róla, több mint 80 százalékuk pedig támogatja az építkezést. A budapestiek kétharmada szerint az Orbán-kormány bukásában szerepet játszott a beruházás leállítása. Míg a Fidesz és az MDF 1998-ban 14 budapesti kerületben szerzett egyéni mandátumot, 2002-ben már csak négyben. Cikkgyűjtemény a témában: www.magyarhirlap.hu/kozlekedes fotó: Dezső Tamás Medgyessy Péter és Demszky Gábor aláír - jövőre is marad egy procedúra Öt kormányfőt fogyasztott eddig a terv Több mint harminc évvel ezelőtt, 1972-ben kezdték előkészíteni a 4-es metrót. Demszky Gábor 1990 óta hét közlekedési miniszterrel, kilenc pénzügyminiszterrel és öt miniszterelnökkel tárgyalt a beruházásról. Hat éve a főpolgármester már aláírt egy metrószerződést az akkor pénzügyminiszter Medgyessy Péterrel. 1998-ban az Orbán kormány elállt a beruházástól. Két jogerős legfelsőbb bírósági ítélet született a metróról. Az egyik szerint az Orbán-kormánynak teljesítenie kellett volna szerződéses kötelezettségét, a másik szerint nem. A hatéves politikai huzavona alatt 150 ezerrel gyarapodott a budapesti autók száma. Most 60 milliárd forinttal kerül többe a metróépítés, mint 1998-ban. Budapest a kampányígéretek után Kisebb indulatokkal ugyan, de az idei év is az Orbán-kormány időszakát idéző vitákkal telt a főváros és a kormány között. A fővárosi Fidesz-frakcióban úgy látják: hiába ígérte a választási kampány idején Demszky Gábor főpolgármester, hogy ő a garancia a kormánnyal való jó együttműködésre. Az MSZP viszont érezhető fordulatot lát Budapest helyzetében. Szinte minden korábbi ígéretével adós maradt Demszky Gábor - állítja a fővárosi Fidesz frakcióvezető-helyettese, Wintermantel Zsolt. A főpolgármester önkormányzati kampányában két Duna-híd megépítését, a tömegközlekedés fejlesztését, az 1-es villamos átvezetését Budára, a teljes trolibuszpark cseréjét, 11 új buszsávot, 320 új busz vásárlását ígérte. A kampányszlogenek szerint 2004-re kétszer két sávosra bővítik a budai alsó rakpartot, s rendezik a Moszkva teret. Négyszázmilliót ígértek kerékpárutakra, közparkokat, szökőkutakat építenek, a zöldterületekre hárommilliárdot szántak. Új szennyvíztisztítók épültek volna, gyorsítani kívánták a csatornaépítést, s felújították volna az összes szakrendelőt. A Fidesz szerint ezzel szemben a főváros pénzügyi helyzete a Medgyessykormány hivatalba lépése óta folyamatosan romlik. A kormány nem adta oda normatív támogatás keretében a közalkalmazotti béremelések fedezetét, és a jelentős közüzemidíj-emelések, illetve az áfaemelkedés fedezete sem biztosított az intézmények költségvetésében. Wintermantel Zsolt emlékeztetett Demszky Gábor azon kijelentésére, miszerint „a legrosszabb orbáni esztendő is jobb volt az első Medgyessy-évnél”. Állítása szerint jövőre csak romlik a főváros helyzete, hiszen áfaköteles lett az önkormányzati beruházási támogatás, és nem szüntették meg az ígért illetékbevétel-elvonást. A BKV normatív támogatása a szükséges töredéke lett, s a beígért HÉV-teljesítményj pótlékot sem kapta meg a főváros. Még mindig nem jött létre a Budapesti Közlekedési Szövetség, noha több mint félmilliárdot elköltöttek az előkészítésére. A Fidesz úgy számol: az ígéretekkel szemben a fővárosiaknak jelentős áremelésekkel kell számolniuk. Az MSZP fővárosi frakciója nem látja ennyire tragikusnak a helyzetet. Gy. Németh Erzsébet frakcióvezető szerint érezhető fordulat állt be Budapest megítélésében a Medgyessy-kormány megalakulása óta. Az állam egy éve átvállalta például a BKV 38 milliárdos hitelállományát, aláírták a 4-es metró szerződést. Idén újra kapott címzett támogatást a főváros: ötmilliárd forintot a Bajcsy-Zsilinszky kórházra. Az idén június 30-a utáni illetékhátralék 80 százaléka a fővárosnál marad, ha azt behajtja Budapest. Az Országgyűlés elfogadta a forrásmegosztásról szóló törvényt, amely javítja Budapest 24 önkormányzata közötti viszonyt. Gy. Németh Erzsébet cáfolta, hogy elmaradnának a beruházások. A frakcióvezető szerint 2006-ig elkészül az M0-s körgyűrű s vele együtt a híd is. A BKV járműveinek cseréje folyamatban van: jövőre Volvo buszokat vesz a közlekedési vállalat, s rövidesen érkeznek az új villamosok a Nagykörútra. A kormány jövőre át fogja tekinteni a magyarországi személyszállítás és tömegközlekedés helyzetét - közölte a frakcióvezető. A Moszkva tér átépítéséhez pályázatot nyújtott be a főváros, a bérlakásépítéseket folytatják, az idén több kerület állami forrásokat nyert erre a célra. A támogatott beruházások utáni áfabefizetésről Gy. Németh Erzsébet úgy tudja, hogy az a Pénzügyminisztérium szerint 9,9 milliárd forint értékben érinti az összes önkormányzatot jövőre. A frakcióvezető szerint tavasszal megoldást kell találni a csepeli szennyvíztisztító ügyére, hiszen ha ez után is be kellene fizetnie a fővárosnak az áfát, az húszmilliárd forinttal megdrágítaná a beruházást. vz j· 01 ‡/‡ HN| 3 lm O Nm '›0 Aha, már kezdjük érteni a szocialistákat, merre is haladjon tovább a jóléti rendszerváltás nyomvonala, Gyurcsány sportminiszter mutatja az utat. Nehogy má’ minden magyar fenék alá alanyi jogon versenyautót. A közpénzt odatenni, ahol rászorulnak, kell-e nekünk versenyautó? Nem kell. És Baumgartner Zsolt rá van szorulva? Rá Na ugye, így gurul négymillió magyar állami dollárocska a fiatalember kocsijába. Persze szigorúan üzleti alapon, merthogy országimázs kell ide, üzemanyag a magyar lélek büszke motorjába, sőt az állam a befektetéssel nyerhet is az ügyleten. Eltekintve attól, hogy mi a fenét keres közpénz a Forma-1-es versenyistállók környékén, az egész vállalás mint karácsonyi ajándék mélységesen szánalmas, felháborító, fellengzősen kisszerű. Nézzük meg alaposan Gyurcsány örömhírét. Ugyanez az ember azt mondta nemrég: egy fillér közpénzt sem hajlandó adni, a kormányszóvivő szerdán szintúgy. Akkor még egyformán magánvállalkozásnak minősítették Baumgartner próbálkozását. Ezentúl mégis az ő dolga lesz elhitetni a világgal, hogy a magyarok már nem nyereg alatt puhítják a húst, eleven betyárokat pedig évente egyszer látni: Mogyoródon, az évi hárommilliárd forint állami támogatást felemésztő Forma-1-es futam haszonélvezői között. És itt az újabb csaknem egymilliárd. Ha Gyurcsány a magánvagyonából adná a Minardinak a pénzt, az más, akkor jól teszi, tehetséges fiatalt támogat, meg egy miniszter is arra szórja el a fizetését, amire éppen akarja. De így, hogy a szintén imázsépítő olimpia sportágakra - összesen a harmincnyolcra - a játékok évében egymilliárd-ötszázötvenhétmillió forint jut, kicsit elgondolkodtató ez a buli. Ha ennyire szívügy az autóverseny, adjanak állampolgárságot Schumachernek. A hatszoros világbajnok mellé csak nyelvtanár kell - közpénzből -, aki betanítja neki az állampolgári esküt. Ráadásul Schuminak el is játsszák a német himnuszt, míg az ausztrál tulajdonú olasz Minardi kedvéért soha nem húzták még el. Képernyőre is többnyire csak akkor kerül valamelyik kocsija, ha lerobban. Igaz, bokszutcába vontatáskor is látható az államkasszát duzzasztó vagy imázsjavító reklám. Például: mint Hungary. Akár Wermer doktor is kitalálhatta volna. A magunk részéről jövő karácsonyra Zidane-t kérjük Gyurcsány minisztertől. Rászorulunk ugyanis. 2003. december 23., kedd • Magyar Hírlap • 3 belföldi álláspont Kakaskodók Várkonyi Tibor publicista (vartib@mhirlap.hu) Liberális közírótól a párizsi Le Nouvel Observateurben, ennél gonoszabb írást aligha olvastam. Ráadásul a szerző, Jacques Julliard is eddig higgadtnak látszott, de úgy látszik, az Európai Unió brüsszeli csúcsértekezletének kudarca úgy kihozta a sodrából, hogy elvesztette az önuralmát. Az újonnan jött, zömükben közép-európai tagokat Julliard fölfuvalkodott kis nacionalista kakasoknak ábrázolja, akik alig léptek ki a sztálinista szolgaságból (Lengyelország) vagy történetesen korábban a francoista gonoszságból (Spanyolország), csak azért kopogtattak türelmetlenül az unió kapuján, hogy megbéníthassák a közösség működését. Jön majd később Románia, Bulgária, Törökország, Horvátország, a Balkán és a mediterrán vidék, amire Juillard vásári hasonlatot használ: „Tessék, csak tessék, igyekezzetek, a belépés díjtalan, az érkező ajándékot is kap.” A szerző szerint nemzetközi szinten ilyen nagy kínnal összekuporgatott javakat, ilyen rövid idő alatt még soha nem herdáltak el. És így tovább, ebben a szellemben. Az egészben az a különös, hogy a cikknek a mondanivalója és a hangneme nem egyezik szinte egyetlen francia potentát véleményével sem. Olyan túlfűtötten liberális, szélsőségesen elkapatott ember pillanatnyi hangulatát tükrözi, akit váratlanul az indulatai ragadtak el. Nem példátlan, csak végtelenül ártalmas. Nálunk azonban az utóbbi időkben különösen nem szokatlan. Éppen itt tartottam morfondírozásomban, amikor az orrom alá dugták Kövér Lászlónak Kolozsvárott elhangzott legújabb ominózus beszédét. Valamelyik erdélyi jótét lélek eljuttatta a Vasárnapi Hírekhez a szöveg nem „light”, tehát nem nikotinszegényített változatát, amely így még félelmetesebbnek hatott, mint az elsőre látott kozmetikázott formula. Abban is ijesztő volt az utalás az autonómiák kivívásának fegyveres módjára, de az a teljes mondat, amelynek a másik fele úgy hangzik, hogy „akik nem voltak restek fegyverhez, az erőszak eszközéhez nyúlni, sokkal rövidebb idő alatt sokkal többet is el tudtak érni, mint mi. S mi pedig tűrünk. Megint csak. Megérte? Miért?” - egyenesen földhöz csap. A következő gondolat, a hivatástudatról szóló inkább megmosolyogtat, mintsem borzongat, bár józan ésszel érdemes azon is elgondolkodni. Kövér László nem lát kisebb feladatot a mai magyarság előtt, minthogy „nekünk nemcsak magunkat, hanem egész Európát kell megváltani, szerényebben szólva segíteni visszatalálni Európa nemzeteinek keresztény gyökereihez”. Kis fantáziával elképzeli az ember, mit szól ehhez a hitéhez hű Itália, hogyan reagál rá a laikus gondolatokkal ugyan megfertőzött Franciaország, amelynek De Gaulle tábornoka még Moszkvában sem mulasztotta volna el a vasárnapi szentmisét, de hát Európa hozzászokott már ahhoz is, hogy vannak túlvilági sugallatoktól megvilágítottak. Ma már az sem okoz problémát, hogy a hajdan fölvilágosultnak ismert, józanul gondolkodó Kövér Lászlóban időközben megpattant-e valami, vagy pedig csupán politikusi cinizmusa nem ismer határokat. Az viszont kétségtelen, hogy ez a két állásfoglalás, Jacques Julliard gonoszkodó eszmefuttatása és Kövér László vagdalkozása soha jobbkor nem találkozhatott volna össze. Csak nekünk roppant kellemetlen, hogy a Fidesz-politikus bizonyára alaposan meghányt-vetett szavai igazolják a francia ítéletét, amely bennünk is „fölfuvalkodott kis nacionalista kakast” lát.