Magyar Horgász, 1961 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1961. január / 1. szám

December első napjaiban össze­ta­lálkoztam Imrével. Miről is beszél­hettünk, mint a horgászatról. Közel lévén az év vége, röviden értékel­tük az 1960-as év eredményeit. Egy­öntetűen jutottunk arra a megálla­pításra, hogy ez az év sokkal job­ban kedvezett a halaknak, mint nekünk. Még az ásványrárói vizek is cserbenhagytak 1960-ban. Kéthe­tes szabadságunk alatt sikerült ki­fognunk a szokásos gazdag zsák­mány helyett az Inű áradását, ami teljesen lehetetlenné tette az ered­ményes horgászatot. — Valahogyan ki kellene köszö­rülni a csorbát! — vetette fel Imre. — Menjünk le Bánhidára, közvet­len karácsony előtt! Ott egész évben eszik a hal. Ha szerencsénk lesz, még megfoghatjuk az ünnepi pon­tyot is! 21-én, szerdán délután le­megyünk és 22-én, csütörtökön meg­fogjuk a halat. Talán még sikerül is élve hazahozni. Ha nem marad él­ve, akkor is eláll szombatig lesóz­va! Ebben maradtunk. Közben eszünk­be jutott Béla barátunk is, akivel már régen megbeszéltük, hogy egy­szer összehozunk egy közös kirándu­lást a halak ellen. Nem kellett so­káig agitálni. Lelkesen csatlakozott. Az elutazás előtti héten még tar­tottunk egy közös megbeszélést, amin kiosztottuk a feladatokat. A vendégjegyek megszerzése és a szál­lás biztosítása nekem jutott osztály­részül, míg ők a különböző csalik biztosítására vállalkoztak. Végül azért ebben is részt vállaltam. A legutóbbi vállalkozásomról ugyanis visszamaradt egy marékra való csil­lagfürt, melyet felajánlottam a kö­zös csalikészlethez. Ez azért is fon­tosnak látszott, mivel a tóban a ha­lak nagy része a Tatai Halgazdaság­­ból származik, ahol ivadék­ koruk óta csillagfü­rttel etették őket. Béla puhára főtt kukoricát ígért, Imre pedig minőségi vörös trágya­­gilisztát. Minden programszerűen zajlott le. Csütörtök reggel a felkelő nap és a tóról rongyokban felszakadozó pá­ra már ott talált bennünket a „T” gáton. Időközben még egy fővel bő­vült a brigád. Valamennyiünk örö­mére csatlakozott hozzánk Mészáros sporttárs is, az Elektromos HE ve­zetőségi tagja, a víz régi ismerője. Nem ártott egy kis eligazítás, hi­szen hármunk közül egyedül én jár­tam egyszer a tavon, akkor is kel­lemetlen, esős, szeles időben és tel­jesen eredménytelenül. Mészáros sporttársunk útmutatása alapján elhelyezkedtünk a gáton. Előttünk a melegvíz, melynek hő­fokát az erőmű biztosítja. Mögöt­tünk a hidegvíz, ami elnevezése el­lenére is jóval felette van a termé­szetes vizek hőmérsékletének. A tó körül kellemes környezet nyugtatja meg a horgász­szemet. Fák, bokrok és arrább egy kis fenyőerdő igyek­szik feledtetni, hogy mesterséges vízbe vetjük horgainkat. Előző este természetesen még a helyiektől is kértünk egy kis tájé­koztatást. Nem sok jóval biztattak. Úgy mondták, hogy az utóbbi na­pokban nem nagyon evett a ponty, de a többi hal sem kapkodott a csali után. Viszont elmondták azt is, hogy a nagyobb pontypéldányok leg­utóbb a hidegvízen kerültek horog­ra. Pontos haditerv alapján láttunk neki a küzdelemnek. Mind­hárman más-más csalival kezdtünk, hogy kipuhatoljuk halaink gusztu­sát. Imre kukaccal, Béla kukoricá­val, jómagam pedig csillagfürttel szereltem. Imrével együtt nem na­gyon bíztunk a hidegvízben. Mind­ketten a melegvíz lassú áramlásába dobtunk, csak Béla vetette át egyik horgát a gát túlsó oldalára. Így ter­mészetesen nehezebb volt figyelnie a kapást, hiszen két botja éppen 180 fokban állt egymásnak. Úgy se­gített magán, hogy háromlábú szé­két a gát közepére helyezte és sza­porán pislogott jobbra-balra, lesve a spiccek rezdülését. Az első kapusok Imrénél jelent­keztek. Egyelőre csak üres bevágá­sok maradtak, de nemsokára meg­jött az első zsákmány is. Szép, ra­gyogó-sárga színű tükörponty falta be a giliszta-csalit. Méretes lett vol­na minden vizen, csak itt nem. Itt nem centiméterre megy a méret, hanem súlyra. Pontynál 2 kg a mé­ret és egy héten a horgász csak egy pontyot foghat ki. Szokatlanul ke­mény szabály, de ilyen szokatlanul kemények az eredmények is. Még tart az eredménynaplók összeszá­molása, de már eddig száznál több hét kilón (hetes) felüli pontyot vet­tek számba, melyet 1960-ban szá­­moltak itt a „Tatabányai Bányá­szok és Ipari Munkások HE” tag­jai Imre tükrösét kb. másfél kilóra becsüljük és ünnepélyesen vissza­helyezzük a vízbe. Továbbra is Imre a favorit. Már 10 óra felé jár az idő, sem a kuko­ricát, sem a csillagfürtöt nem kul­­tiválják halaink. Imre már három retúrt tett vissza és állandóan ka­pása van. Elhatározom, hogy átál­­lok gilisztára. Kiveszem az egyik horgot, mikor oldalt pillantva lá­tom, hogy Béla megakasztott vala­mit. Ledobom a botot és felkapva a szűköt, sietek melléje. A „hidegvi­zes" horgon tornáztatja a zsák­mányt, ami ugyancsak próbára teszi a zsinórt, botot, horgászt egyaránt. Egy percig sem lehet vitás, hogy ez már megüti a méretet. Imre is otthagyja egy percre a botokat és együtt szurkolunk a szerencsés ke­nyerespajtásnak. Lassan fárad a hal, mindinkább közelebb kerül. Már megjelenik a víz felső régiójában és jókora bár­­ványt szánt megtermett farkúszója. — Vigyázz, nehogy bevágjon a hínárba! — figyelmeztetem Bélát, de nincs szükség a magyarázatomra. Szakértő mozdulatokkal vezeti kö­zelebb az áldozatot és szívdobogtató percek után alátolom a szákot. — Ez már nem kerül vissza! — mondja ki Imre a szentenciát. — Amivel több, mint két kiló! — mérem fel a halat! — És amivel több, mint három! — Kontrát Béla elégedett mosoly­­lyal. Itthon megmérték. Három és felet nyomott. Szép példány volt. Nem szeretnék elfogult lenni, de az utcai árudák nem árultak ilyet Pesten. Ilyen aranysárgát, ilyen szép pikke­lyűt, ilyen karácsonyi horgász fogta halat csak mi láttunk ott a gát vi­zes füvén, belemosolyogva a decem­beri napfénybe. A zsákmány láttára Mészáros sporttársunk is közelebb jön, gra­tulál ő is a győztesnek. Kukoricára jött a hal. Én mara­dok a csillagfürtnél. Mindössze azt teszem, hogy átdobom horgaimat a hidegvízbe. Úgy látszik, a nagyobb példányok valóban itt tanyáznak. Béla abbahagyja a pontyozást, mert a szabályok értelmében, ha meg­tartja a halat, tovább nem pontyoz­­hat. Áttér giliszta-csalira, szeretne harcsát fogni. Akadnak szép példá­nyok a nagybajuszúakból is ezen a vizen. Az expedíció zsákmánya