Magyar Horgász, 1980 (34. évfolyam, 1-12. szám)

1980. január / 1. szám

4 Óév végén — újév előtt ismét egy év a hátunk mögött, s kezdődik egy új, friss remé­nyekkel, tervekkel, elképzelésekkel. Ilyenkor még érdemes kicsit visszapillantani, közben arra is gondolni, hogyan lesz tovább. A Magyar Horgász szerkesztősége ebből az alkalomból kérdés­sel fordult a horgásztársadalom jó néhány tagjához, válaszolja­nak az új év küszöbén két kérdésre: 1. Mennyire elégedett — mint horgász — az elmúlt eszten­dővel? 2. Mit vár 1980-tól? Íme, a válaszok. Tárnai Béla nyugdíjas, a tiszavasvári Alkaloida Lombik Horgász Egyesület halőre: Nem volt rossz év­ ­. Majdnem tíz éve vagyok itt hal­őr, s ez az év sem zárult rosszul, csaknem mindenki kifogta az enge­délyezett évi mennyiséget. A horgá­szok többsége elégedett volt, akitől pedig elpártolt a szerencse, az a vi­zet marasztalta el. Pedig a nyáres­téken szinte „forr” itt a víz. A­eje­sk is pontyot szép számmal, de le­g­­gyakrabban amur akadt a horogra. Egy bolond pedig, úgy hat kiló kö­rüli, beugrott a csónakomba, mikor egy nyári napon a nád között evez­tem. Amiatt is elégedettek lehetünk, hogy a „Tiszta víz, rendezett víz­part” nálunk nem szólam. Kétszázan vagyunk, ismerjük egymást, rendet tartunk. A horgászturisták pedig, látva a gondosságot, akarva-akarat­­lanul alkalmazkodnak a környezet­hez. 2. Azt várom, hogy minél több horgász távozzon a vizünkről elége­detten, szép zsákmánnyal. Utánpót­lásról gondoskodunk, tavasszal is jó néhány mázsa halat telepítünk. Re­mélem, változatlan lesz a rend, a tisztaság, s mind több kapitális pél­dány is horogra kerül, valamint el­készül a második tanyánk, s ezzel még kényelmesebb lesz a horgászok helyzete. Dr. Gergely István államtitkár, az Országos Vízügyi Hivatal elnöke, a MOHOSZ elnöke (Vízügyi Dolgozók „Vásárhelyi Pál” HE): A mérlegem pozitív­­. Az elégedettség szörnyen relatív fogalom. Különösen az számomra ebben az ügyben, hiszen nem tudom és nem is akarom elválasztani ma­gamban a horgászt a szövetségi tiszt­ségviselőtől. Például nagyon „elége­dett” voltam, hogy kihúztam a Ba­latonból egy nagyobbacska harcsát. Rendkívül elégedetlen voltam vi­szont egy másik alkalommal: a Ba­laton partján ülve, a mellém ülő horgásztárs miközben hosszú, világ­megváltó fejtegetésbe bocsátkozott a tó sorsát, vizének tisztaságát illetően, egymás után dobálta be az alma­csutkát, a­­kiszopogatott tejeszacskót, majd egy vödörnyi, zömében a víz felszínén úszkáló moslékot öntött be etetés címén. Ha így siratjuk a Ba­latont és horgászvizeinket, akár te­methetjük is! összességében azért a mérlegem pozitív, gyarapodott, erősödött a horgásztársadalom, és jómagam is sok kellemes órát töltöttem a vízpar­tokon. 2. Gyarapodjanak tovább érté­keink, gyérüljön gondaink-bajunk. Eközben sokkal kevesebb jogos elé­gedetlenségre okot adó dolgot pro­dukáljunk — végső soron saját ma­gunk kárára. Ezt őszintén kívánom az új évben mindenkinek, nemcsak horgászként, hanem a hivatása telje­sítése során és a magánéletében is. Dr. Margaritovits Jenő, a Selyemipari Vállalat osztályvezetője, a Pest megyei IB ügyvezető elnöke (Szentendrei HE): Ne legyen szennyezettebb a Duna­­. Egyesületemnek több mint 30 éve vagyok tagja és mint szentend­rei lakos, a legkedvencebb horgász­vizem a Duna és annak is a Viseg­­rád és Szentendre közötti szakasza. Bár ez a víz közismerten nagyon balszegény és a Kék Duna HTSZ is meglehetősen kíméletlenül­­halássza, mégis azon ritka horgászok közé tartozom, akik az elmúlt évvel is elégedettek. Az év rosszul kezdődött, mert nálunk az úgynevezett garami paduc elmaradt. A paducfogás ná­lunk nagyon látványos és mindany­­nyiunk kellemes és eredményes szó­rakozása volt. Nem hiszem, hogy 2—3 évvel ezelőtt lett volna olyan horgászunk, aki paducot áprilisban ne fogott volna. A paduc elmaradását azonban ná­lam bőségesen pótolta az őszi jász. Ezt fogni a legkedveltebb szórakozá­som lett. Támolygó villantóval, kis hármas horoggal dolgozva, megszo­kott törzshelyemről jász nélkül nem­igen szoktam hazatérni. A fogott ha­laim súlya általában 1 kiló körül van, de november 11-én, a reggeli órákban 2,40 kilós rekord jászt is fogtam. 2. 1980-tól elsősorban azt várom, hogy a többször kért kíméleti terü­leten — Szentendre város előtti rész és Pap-sziget környéke — a halászat megszűnjön és ott csak horgászni lehessen. Szeretném, ha végre leg­alább azt elérnénk, hogy a szent­endrei Duna-ág 1980-ban se legyen szennyezettebb, mint 1979-ben volt. Mihály Zsolt, a XIV.­ Egressy úti Horváth Imre általános iskola tanulója (Nagybudapesti HE): Barangoltunk­­. Nagyon elégedett vagyok a múlt évvel, mert Apu jónéhányszor elvitt magával horgászni. Állandó vizünk nincs, így össze-vissza barangolunk az országban, ami nemcsak horgá­szatot jelentett nekem, hanem szép kirándulásokat is. Jártunk a Bala­tonnál, szép pirosszárnyú keszegeket fogtam, Tasson ugyancsak, és dévért is. A legnagyobb élményem azonban a Mátravidéki Erőmű hűtőtavához fűződik, ahol három és fél kilós pon­tyot akasztottam meg és Apu segít­ségével meg is szokoltuk. 2. A tanulás mellett jó volna sokat pecázni. Remélem, Apu még több­ször visz el, mint a múlt évben, s legalább olyan fogásaim lesznek, mint tavaly.