Magyar Ifjúság, 1957. január-június (1. évfolyam, 1-26. szám)

1957-03-16 / 11. szám

ira: IFJÚSÁGI HETILAP A proletárdiktatúra valósítja meg 1848 forradalmi örökségét Március 15-i ünnepség az Operaházban 1848. március 15. emlékére díszünnepséget rendeztek csü­törtökön este az Állami Ope­raházban. Az ünnepséget a magyar forradalmi munkás­paraszt kormány, a Magyar Szocialista Munkáspárt Köz­ponti Bizottsága, valamint a társadalmi szervezetek ren­dezték. Részt vettek az ünnep­ségen a kormány és a párt ve­zetői, valamint a politikai, a gazdasági és a kulturális élet több vezető személyisége, a Kossuth-díj­­kitüntetettjei. Do­bi István, a Népköztársaság El­nöki Tanácsa elnökének meg­nyitó beszéde után Kállai Gyu­la művelődésügyi miniszter, az MSZMP Központi Bizottságá­nak titkára, az MSZMP intéző­­bizottságának tagja mondott ünnepi beszédet. — Százkilencedszer ünnepli a magyar nép március 15. for­radalmi emlékét — kezdte be­szédét. — Ma tizenkettedszer ünnepeljük ezt a napot hivata­losan is történelmi szerepének, és forradalmi jelentőségének megfelelően, — mondotta, majd arról beszélt, hogy ez a körül­mény hogy alig egy évtizede idézhetjük szabadon március igazi forradalmi szellemét, nem jelenti azt, hogy 1848 forra­dalmi eszméi közel száz évig a Csipkerózsika álmat aludtak és csak 1945-ben ébredtek új élet­re hamvaikból. A magyar nép sohasem nyugodott bele a ve­reségbe, hanem szentül őrizte szívében a nagy forradalmi örökséget.­­ A hazánkban nemrég le­zajlott ellenforradalmi felkelés 1848 tiszta zászlaját újból sár­ral mocskolta be, — mondotta, majd így folytatta: Hogy köny­­nyebben célt érhessen a ha­talmától az 1945—48-as évek­ben megfosztott reakció,­­ köl­csönvették 1848—49 hőseinek neveit, harci jelszavait, jelme­zeit, hogy ebdigi a hagyomán­y­­ban megszentelt álruhában, s ezen a kölcsönzött nyelven játsszák el a magyar történe­lem új jelenetét. Az ellenforra­dalmat elkeresztelték nemzeti forradalomnak a burzsoá nacio­nalizmust és a szovjetellenes­­séget nemzeti kommunizmus­nak. A munkásosztály érdekvé­delmét hangoztatták, de tagad­ták a munkásosztály vezető szerepét, szocialista forradal­mároknak is nevezték magu­kat, de megtagadták a prole­tárdiktatúrát. Kállai Gyula a továbbiak­ban az október-novemberi eseményekről beszélt, mond­ván: nem most először vető­dik fel a magyar társadalmi és osztályharcok kérdése: ki március 15 igazi örököse.­­ Szerintünk az igazi örö­kösök azok, akik március 15 valódi szellemében cseleksze­nek, akik Kossuthnak, Petőfi­nek, Táncsicsnak nemcsak a nevét, hanem a szellemét is idézik. Attól kezdve pedig — mondotta a továbbiakban —, hogy olyan osztály jelent meg a színen, amely az eddigi osztályokkal szemben a társa­dalmi haladás élenjáró osztá­lyát képezte, különösen pe­dig azután, hogy létrejött az osztály új típusú forradalmi élcsapata, a Kommunisták Magyarországi Pártja, 1848 igazi forradalmi örököse a munkásosztály és ennek for­radalmi pártja lett. A továbbiakban a Magyar Tanácsköztársaságról, majd a magyar történelem egyik leg­sötétebb korszakáról, a Hythy-fasigpjsj- 23 alk­al­­máról beszélt, részletesen elemezve, mint vállalta a kommunista párt az 1848—49- es forradalmi örökséget s széle­sítette átfogó programjává. — Szovjet fegyverek győzel­me meghozta népünk számára is a várva várt felszabadulást — folytatta, majd a múlt év őszén lezajlott ellenforradal­mi felkelésről, a szabadságharc bukása és az októberi-novem­beri események között vont ha­mis párhuzamról szólt, majd így fogalmazta a mostani el­lenforradalom egy­üi­ legfőbb tanulságát: az idegen reakció­val szemben mindenkor csak a belső reakció felszámolása biztosítja a győzelmet. — Kedves Elvtársak! Már­cius 15-ről nem lehet megem­lékezni anélkül, hogy néhány szót ne szólnánk a magyar ér­telmiségről, elsősorban a ma­gyar írókról és a fiatal értel­miségről, a főiskolásokról. Szé­gyenkezve kell kimondani: a magyar értelmiség egy része hűtlenné vált 1848 hőseihez és eszméihez. A magyar ifjúság megtévesztett részének — kü­lönösen az egyetemisták és főiskolások között — ugyan­csak van oka a magábaszállás­­ra ezen a napon és van jóvá­­tennivalója. A magyar ifjúság­nak minél előbb újra március ifjúságává kell válnia. Segíte­ni fogja ebben az ifjúságot a Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség, amely pár nap múlva, a Magyar Tanácsköz­társaság kikiáltásának évfor­dulóján bontja ki zászlaját —– mondotta, majd így folytatta: nemsokára két másik ünnep követi március 15-ét: március 21, a Magyar Tanácsköztársa­ság kikiáltásának 39. s rá né­hány héttel április 4. hazánk felszabadulásának 12. évfor­dulója. S szinte szimbolikus jelentősége van, hogy március 15-től április 4-ig március 21- én keresztül vezet az út, s március 21-e e két dátumot nem szétválasztja, hanem ösz­­szeköti. — A proletárdiktatúra—fe­­be-beszédét­­Kállai Gyula elvtárs — s a kommunizmus nagy eszméje így veszi át, valósítja meg, fejleszti tovább 1848—49 forradalmi örökségét: Kossuth, Petőfi, Táncsics for­radalmi hagyatékát, KOSSUTH-DÍJASOK POTZNER FRIGYES tengerészk­apitány Mi, tengerészek hozzászok­tunk a váratlan helyzetekhez — mondja, amikor beszélget­ni kezdünk — s éppen ezért nem szoktunk izgulni. De mondhatom, életem egyik leg­izgalmasabb pillanata volt, amikor megtudtam, hogy Kos­­sut­h-díjjal tüntetnek ki. Két­szeresen örülök neki, hiszen ezzel azt a szakmát is megbe­csülik, amelyet a legszebbnek tartok a világon. Engem nem az ismeretlen tenger romantikája vonzott a hajóspályára. Fiuméban szü­lettem, nap mint nap ott ját­szottam a tengerparton, a ki­kötőben. Harmincöt év óta járom a tengereket s ebből — ha egy­más mellé lelhetne rakni a na­pokat — körülbelül 18—19 évet töltöttem vizen De volt olyan esztendő is, amikor 365 napból csak 45 talált a száraz­földön. Éppen mostanában szá­­mítgattam, hogy mintegy két millió kilométert utaztam ed­dig, ez annyi, mintha ötven­­szer megkerültem volna a föld­golyót az Egyenlítő mentén vagy négyezerhatszázhatvan­­kétszer végig­hajóztam volna a magyarországi Dunaszaka­­r­zon. Sőt, olyasmivel is dicse­­kedhetem, amivel csak nagyon kevesen: ott voltam az egyet­len magyar hajón, amely át­haladt a Maghellán szoroson. Örülök, hogy a fiatalok any­­nyira érdeklődnek a tengeré­szet iránt. Persze sokan ,csak­­ az előnyért­­, a szép oldalait lát­­­­ják: csinos, aranygombos egyenruha, holdfényben csillo­gó sima víztükör, pálmafák, stb. A mérlegnek azonban másik serpenyője is van, s ben­ne a legnehezebb súly: a tá­vollét szeretteinktől. Tíz-tizen­­két nap itthon s mire igazán megmelegedne az ember a családi fészekben, már indulni kell. A világért sem azért mond­tam el mindezt, hogy kisebbít­sem a mi mesterségünket. Mert ami engem illet, nem is foglal­kozásnak, hanem­ hivatásnak tartom, amely nem napi nyolc­órai munkaidőt, hanem egész életemet betölti. A tengerrevá­­gyó fiatalokat meg úgysem tudnám — de nem is akarom — lebeszélni róla .. . LAKATOS GABRIELLA balett-táncosnő Új Kossuth-díjasaink között ott találjuk Operaházunk ifjú primaban­lerináját, Lakatos Gabriellát. Az a sok tízezer néző, aki már gyönyörködött ragyogó alakításaiban, légies mozgásában, aki látta, amint pillekönnyen, hófehér kis táncruhájában, szinte a nehéz­ ,­kedési erő törvényeit legyőz­ve röppen a színpadon, elége­detten bólint: megérdemelte! Lakatos Gabriella talán a legnehezebb színpadi műfajt választotta: a tánc minden erőt, idegszálat igénybevevő művészetét. Évek, évtizedek nehéz, fárasztó munkája ered­ményezte azt a természetes könnyedséget, az apró rezdülé­sek plasztikus kifejező hatását. Évtizedet mondtunk, pedig Lakatos Gabriella még irigy­­lésreméltóan fiatal. Mégis így igaz, hiszen négyéves kora óta színpadon van, hétéves korától kezdve táncol — szinte egy­folytában. Napi programja: reggel egy óra gyakorlás, izomerősítő és lazító torna, utána két-három óra próba a műsoron levő da­rabokból. Rövid sovány ebéd (a ballerináknak vigyázniok kell az alakjukra), utána ismét két óra külön próba a balett­­mesterrel. Még szinte ki sem fújta magát, már­is kezdődik az előadás. Mellékesen még budapesti vidéki vendégfellé­­pések, balett-matinék. Magán­életre, pihenésre már alig jut idő. Mégis, mit csinál, ha egy-két szabad órája van? Kishugát tanítja, aki szintén balett-tán­cos szeretne lenni. Balett szak­­könyveket, folyóiratokat olvas, nyelveket tanult Titokban pe­dig­­ színésznőnek készül. A balett-táncosoknak megvan­nak számlálva éveik. Ilyen ne­héz, fárasztó munkát idősebb korban már nem bír az ember. Lakatos Gabriella már most is kacérkodik a prózai műfajjal: többször lépett fel a rádióban, többi között Shakespeare , Ro­meo és Júliá”-jának méreg­monológját adta elő, a szakér­tők szerint meglepő tehetség­gel. Dehát ma még nem kell félnie attól, hogy búcsút mond­jon a balettcipőnek. Új szere­pekre készülj , Jöjjetek el a VIT-re A Csepeli Vas- és Fémmű­vek ifjúmunkásai régi kapcso­latot tartanak a moszkvai I. L. Lihacsov autógyár fiataljaival. A napokban levél érkezett Moszkvából, amelyben az autógyár Komszomol -szerve­zete közli: hatvan csepeli ifjú­munkást lát vendégül a Világ­­ifjúsági Találkozóra. Vállalják az összes költséget. CAD (W)­A CAD é**­ Készülnek az új tantervek ősszel készült el az új tan­terv az általános iskolák szá­mára. Egyelőre csak az alsó tagozatban lépett életbe, de már készül a felsősök, az V—IVIli. osztályosok részére is. Az a tanterv, amely 1949— 50-ben készült és még ma is iránymutató az általános isko­lák felső tagozatában, mind politikai, mind pedagógiai konc­epc­iójá­ban e­lhi­bázott. Maximalista, nincs tekintet­tel a gyermekek értelmi be­­­­fogadóképességére. Ennek kö­­­ vetkezménye a pedagógus, M szülő és tanuló által egy­­­­­aránt jogosan kifogásolt túl- Ü terhelés. Amit az osztályok-­­ ban nem lehetett elvégezni az H anyag túlméretezett 5^ae §§ miatt, azt a tanítók — mit is 3 tehettek volna egyebet? — H feladták házi feladatnak. S g ilvmóc­on a 10—12 éves gye- H rek néha több órát tanult egy 3 héten, mint amennyit például M a bányász dolgozott.­­ A régi tanterv dogmatikus, § sematikus jellege, az élettől M való elszakadottsága is sür­­­­gette a reformot. A kísérletezgetések korszaka . Az Oktatásügyi Miniszté­­­­rium­ már 1951—52 táján lát­­­­ta, hogy a tarrterv elhibázott.­­ Ekkor kezdődött a toldozga­­t­­tások időszaka. Havonként,­­ sőt, néha hetenként érkeztek­­ külön utasítások a tanárok­­­­nak, hogy mit tanítsanak­­ másként, mit hagyjanak ki. A­­ pedagógus és a gyermek is­­ kísérleti alanyrun­k érezte ma­­­­gát.­­ A múlt év szeptemberében­­ életbe lépett az új tanterv,­g de még csak az általános is­is­kolák alsó tagozatában. Az er­­­­re épülő felsőtagozati tanterv g javaslatát a Pedagógiai Tudo­­­­mányos Intézet a közelmúlt­­­­ban nyújtotta be a­ miniszté­­­­­riumba. g A tervezet fő célja a túlter­­­­helés megszüntetése. Harminc­­­­ban állapították meg a maxi-­­ mális heti óraszámot. A terv­­ előírja, hogy a munka ra­l­­gyobb részét az iskolában vé­le­gezzék, s csökkenti a házi fel­­­­adatok mennyiségét. g A túlterhelés „bázisa" a­­ földrajz volt. Szinte az egész­­ pedagógus társadalom meg­­g­­ozdult a tarthatatlan állapot­a ellen, hogy a földrajzot csak­­ három éven át tanítják az ál­talános iskolákban. Az új tan­terv szerint négyéves lesz ez a tárgy is és az utolsó, tehát a nyolcadik osztályban kerül sor Magyarország földrajzára, így ez az anyag marad meg legfrissebben a gyermekek em­lékezetében. A csipkeverés tudománya is bevonul az iskolába Fontos része a tantervnek a gyakorlati foglalkozások beve­zetése. Ez a tárgyat heti két órában oktatják majd a felső­­tagozat valamennyi osztályá­ban. Külön érdekessége, hogy a tárgy tartalmát nem szabják meg mereven, hanem változ­tatják, annak megfelelően, hogy fiú vagy lány iskolában kerül-e előadásra, másrészt, hogy az ország milyen terüle­tén működik az iskola. Ilyen értelemben mást oktatnak majd a bányavidékeken, mást a mezőgazdasági területeken. Tekintettel lesznek a népmű­vészeti sajátosságokra is, így például Tápé környékén csip­keveréssel is foglalkoznak az iskolában. A gyakorlati órák keretében sajátíthatják majd el a lányok a háztartási mun­kák alapismereteit is, amit eddig oly sokan hiányoltak az oktatásból. Örömmel látjuk, hogy az új tanterv végre tesz is valamit a sokat hangoztatott politech­nikai elvek megvalósítása ér­dekében. Megvalósul még egy elv, amely szintén inkább csak elv volt eddig: az illetékesek meg­kérdezésével döntenek fontos pedagógiai kérdésekben. A Művelődésügyi Miniszté­rium­­bevonja a tanterv elké­szítésébe a gyakorló pedagó­gusokat. Ankéton vitatják meg a készülő tervet és a vélemé­nyüket kérik. Mivel a tantervek­ „egymás­ra épülnek”, a középiskolák új tantervét majd az általános is­kolai után készítik el. Remél­jük, hamarosan sor kerül erre is, hiszen minden év késede­lem sok ezer fiatal számára je­lent kevesebb tudást, kisebb műveltséget. Gál Zsuzsa KOVÁCS LÁSZLÓ vájár Az előzőeknél is melegeb­ben, viharosabban csattan fel a tapsvihar az Országház ku­polacsarnokában, amikor egy magas, markáns arcú, bányász­díszruhába öltözött fiatalem­ber lép az Elnöki Tanács­ el­nöke elé, hogy átvegye a Kos­­suth-díjat jelképező kis zöld babérkoszorút. Az egyenruha baloldalán kitüntetés kitünte­tés mellett. A kiváló dolgozó, a Szakma legjobb dolgozója, a Szocialista Munka hőse ér­demrendek alig férnek el Ko­vács László vájár széles mell­kasán. — Apám, nagyapám is bá­nyász volt. Legidősebb fia­mat is annak nevelem — mondja. — Hiába, mi csak nem tudunk elszakadni a tár­nától. Salgótarjánban, a For­gács-fejtésen dolgozom, nyolc­tagú brigádommal, cimbo­ráimmal. Valamennyien fiata­lok. Az én kezem alatt ismer­kedtek meg a bányásztudo­mánnyal, mellettem lettek ki­váló dolgozók. Elhallgat, mint akinek nincs több mondanivalója. Munká­járól, életéről kérdezzük, de erről nehezen beszél. Aztán lassan, szinte restelkedve szó­lal meg: — Fejbekólintott kissé ez a nagy kitüntetés. Talán azért, mert úgy érzem, nem érde­meltem meg igazán. Az in­dok­lás szerint c­ fiatalok ne­veléséért kaptam, pedig eb­ben követtem el mulasztást is. A mesterségre tanítot­tam őket, de mint emberekkel nem törődtem eleget velük. Így történt, hogy a ne­héz novemberi napokban, amikor drága kincs volt min­den szem csillogó széndarab egyedül maradtam- Volt olyan nap, hogy az egész bányából jóformán csak én szálltam le a tárnába. A fiatalok meg­inogtak. Akkoriban, őszintén megmondom, nem aludtam éj­szakánként. Igaz, a nehezén már túl vagyunk. Március első harmadjában elértük a régi teljesítményeket. Csak én nem hevertem még ki azokat a na­pokat. Most látom, hogy töb­bet, sokkal többet kell foglal­koznom a fiatalokkal, hogy ember legyen belőlük. ..­ IPETŐFI SÁNDOR: # gran­daLat hant engemet... Egy gondolat bánt engemet: Ágyban, párnák közt halni meg! Lassan hervadni el, mint a virág, Amelyen titkos féreg foga rág; Elfogyni lassan, mint a gyertyaszál, Mely elhagyott, üres szobában áll.Ö TiT Ha halált adj istenem, o&o Ne ily halált adj énnekem! I­egyek fa, melyen villám fut keresztül, Vagy melyet szélvész csavar ki tövestül; ■ g­ • Legyek köszirt, mit hegyről a völgybe && Eger-földet rázó mennydörgés dönt le.,. Ua m­ajd­­minden ra­bszolga-nép . . . ' Jármát megunva síkra lép Pirosló arccal és piros zászlókkal És a zászlókon eme szent jelszóval: Világszabadság!“ S ezt elharsogják, Elharsogják Kelettől Nyugatig, S a zsarnokság velők megütközik: Ott essem el én, A harc mezején. Ott folyjon az ifjúi vér ki szívemből, S ha ajkam örömteli végszava zenéül, Hadd nyelje el azt az acéls­zörej, A trombita hangja, az ágyúdörej, S holttestemen át Fújó paripák Száguldjanak a kivívott diadalra, S ott hagyjanak, engemet összetiporva.­­ Ott szedjék össze elszórt csontomat, , Ha jön majd a nagy temetési nap, Hol ünnepélyes, lassú gyász­zenével És fátyolos zászlók­­kíséretével A hősöket egy közös sírnak adják, Kik érted haltak, szent világszabadság t­e­b ? D­UPLA vagy SEMMI? Háromszor is kopo­gok, mire végül is ki­nyitják a stúdió ajta­ját. — Úgy bezárkóz­tok, mintha nem is próbák lennének itt, hanem valamiféle hadititkot tárgyalná­tok. — Hát ha nem is „hadi”, de titok, az biztos — válaszolja László Endre rende­ző. — Gőzön Gyula bácsi vezetésével a híres „Bökkenő” fej­törő-együttes nagy nyilvános előadásá­nak műsorát állítjuk össze Pálos Miklós íróval. — Mit tudhatunk meg a titokból? — Egyelőre keve­set —­ kezdi mesélni Petri­k József. — Az Erkel Színház nyilvános előadásán mutatjuk be először hazánkban, a külföl­dön már oly népsze­rű „Dupla vagy sem­mi” játékot. Felhí­vunk a színpadra öt embert a nézőtérről. Ki-ki húz egy borí­tékot, amelyben kér­dést talál. Ha tud fe­lelni rá, nyert 10 fo­rintot. Ha akarja, felveheti a pénzt, s ezzel befejezte a já­tékot, de ő kérhet újabb borítékot is. Ha erre a kérdésre is megfelelt, akkor már 20 forintot nyert, ha pedig nem , akkor elvesztette az ulóbbi megfejtéssel nyert pénzét is. Így lehet a „Dupla vagy semmit” játszani, amellyel akár több ezer forint is nyerhető, hiszen aki a nyolcadik kér­désre is megfelelt, annak már 1280 fo­rint üti a markát. A Bökkenő-együttes két fiatal tagja, Balog Emese és Prácser Éva, Gőzön Gyulával és a rejtvényműsor „főmunkatársával”,­ a lexikonnal, kérdéseket válogatnak. Gyula bácsi na­gyon mérges! Úgy látszik, nem talált elég csípős kérdéseket. Pályázók! Jó lesz felké­szülni! 1848 igazi örökösei a kommunisták és a szocializmust építő dolgozó nép

Next