Magyar Ifjúság, 1979. szeptember-december (23. évfolyam, 36-52. szám)

1979-11-09 / 45. szám

senkiben, hogy elvetett gondolat volt a Játékszín létrehozása. Nem buktunk meg, és nem is támadták számottevően a színházat. — Tán amiatt, hogy nem hozott a Játékszín igazi szellemi izgalmat a színházi világban? — Kissé talán túl mar­kánsan fogalmazott. Tény, hogy a Játékszín jelentősé­gét a maga teljességében még nem ismerték föl. En­nek az a magyarázata, hogy a vállalkozó szellemű emberek, a fiatalok elég al­kalmat kaptak másutt a bi­zonyításra. — Törekszenek-e a Já­tékszín saját arculatának kialakítására? — Úgy vélem, a színház önálló arculata az, hogy nincs arculata. Különösen az elején nem óhajtjuk kor­látozni magunkat azzal, hogy elindulunk valamely irányba Bízom abban, hogy verbuválódik törzsközönsé­günk is. A szellemi életet aktívabban élő rétegekre jobban igényt tartunk. — A Játékszín nem bér­­letez. Mit jelent ez? — Előadásaink nincsenek bebiztosítva, nálunk hama­rabb bukhat meg a közön­séget nem vonzó darab. Nem érdekünk előadást le­venni a repertoárról, mivel évi 220 előadás megtartásá­ra vagyunk kötelezve. Eh­hez kapcsolódik egy nagy eredményünk. Az első sze­zonunkban a Játékszínben összesen 151 művész fordult meg! Nagy színházainkban a színészek létszáma 50 kö­rül mozog. — Mi a véleménye, mennyi idő alatt futja ki­ teljes formáját a Játék­szín? — Három-négy év szük­séges. — Mit kell javítani és mit kell továbbvinni? — Növeljük a saját be­mutatók számát, kettőről ötre-nyolcra. Próbálunk fajsúlyosabb színházat csi­nálni és ehhez méltó sze­mélyiségeket megnyerni. — Milyen vidéki színházi teljesítményeket hoznak a Játékszín színpadára? — Az idén viszonylag ke­vesebb lesz az adaptáció. Egyébként személyes elkö­telezettségnek tekintem a vidéki értékek bemutatását. Erősen érdeklődünk a pécsi Nádas Péter-bemutató, a Takarítás és a kecskemé­tiek Én vagyok Ravelszki című produkciója iránt. A rendező: Szikora János és Beke Sándor. , — Az eddig fölsoroltakon kívül kikkel dolgozik együtt? — A filmgyárban kitűnő színészgárda jött össze. Ne­kik biztosítottunk alkalmat önálló produkció létrehozá­sára és Szász Péter film­rendezőnek. Az eredményt, Steinbeck Egerek és embe­rekjét, már megismerhette a közönség. Az egyik fő­iskolai végzős osztály nö­vendékei együtt maradtak, és Békés András vezetésé­vel ők is bemutatkozhatnak a Játékszínben. Gyárfás Péter / Mind vesztesek Már napok óta rakosgatom ezt a riportot. Hozzáfogok és abba­hagyom. Örökké azon akadok el, kinek van igaza? * Még egyszer böngészem a táb­lát: a székesfehérvári öreghegyi művelődési otthon reggel nyolctól este kilencig, tízig tart nyitva. Még sincs, sehol egy teremtett lé­lek. Téblábolok. Az utcán arravető­­dő emberektől kérdezősködöm. — Érdekel is engem, hogy ezek hol vannak? Amióta az őszön az igazgatónő bezáratta a kocsmát, feléjük se nézek. Összejöttünk ha­verok ott néhányan. Elborozgat­­tunk, beszélgettünk. Oszt ezt saj­nálta tőlünk? — háborog a negy­ven év körüli férfi. — Most aztán nincs hová mennünk. Mindenki behúzódik a vackába. — Hát a művelődési ház? — Ott csak folyvást nevelni akarnak bennünket. Beszélgetni nemigen lehet. Ha többet akar tudni, a szomszédban lakik a gondnoknő. Hátha az megmondja, merre kujtorognak. — A nyugdíjasklubbal ment ki­rándulni az anyám Győrbe — mondja Edit. — Mert az még mű­ködik. Nem is rosszul. Az előző igazgatónő vezeti, aki három éve ment nyugdíjba. — És a többiek hol vannak? — Hát... A művészeti előadó három hét után­ bedobta a törül­közőt, az igazgatónő pedig kór­házban van. A gazdasági vezető, az van. De arra hivatkozva, hogy még egy helyen adminisztrál, na­­­pi egy-két óránál többet nem tar­tózkodik a házban. S zúdulnak a fejemre a pana­szok az ismeretlen igazgatónő el­len. „Nem az öreghegyieknek csi­nált programot.” „A báltermet át­alakította könyvtárrá, de senki sem ül le az olvasóban.” A munkatársaitól egy évre szó­ló pontos programot kívánt (!) — napra és órára. Az ifjúsági klubban is ellene szólnak. — Soha nem hagytunk magunk után rendetlenséget. Mindig kita­karítottuk a termet. Ki is festet­tük a klubunkat. Az igazgatónő­nek egyetlen észrevétele az volt, miért nincs fenn záró csík a fa­lon. Amíg nem festjük oda, a füg­gönyt sem adja ki. Dekorációt sem engedett, kirakni, mert neki az nem tetszik. De ha szükség volt ránk, mindig megtalált. Mondjuk „vattának” az előadá­sokhoz. Mert jöttek ide minden­féle művészek Pestről... — Én mást is, újat is akartam kezdeni öreghegyen — mondja a volt művészeti vezető, Borsos La­jos, akit már Kaposvárott értem utol. — Én is tudtam volna azt a munkát csinálni, amit az igazga­tónő. Nekem is megvan hozzá a végzettségem. Az állandó terror légkörét viszont képtelen voltam elviselni. Hiába javasoltam bár­mit, mereven elutasította. Ama-­ tőr kiállítók meghívásáról halla­ni sem akart. Mondván: „gyenge amatőrökkel mi nem kezdünk. Nekünk nagy halak kellenek”. A bizalmatlansága miatt elviselhe­tetlen volt az életem. Riválisának látott. Pedig én jót akartam. De munkát nem adott. Mások szerint az igazgatónő nem ilyen vásárt akart. A fiú a százötvenes magasságával, vézna alkatával, biz­onytalankodó stílu­sával nem aratott nála sikert. — Gondoltuk, majd belejön — mondja Tóth Imre, a tanács mű­velődési osztályáról. — De hát ennek a fiatalembernek nem volt önkritikai érzéke. Már másnap az­zal keresett fel, mennyi idő után kap lakást Székesfehérváron. Mondtam, négy-öt év. Azt ő nem tudja kivárni. Pedig mi a hirde­tésben sem ígértünk lakást. Mégis elfoglalta az állást. Albérletet vi­szont szereztünk neki. Itteni vi­szonylatban nem is drágát. Szo­ba-konyháért kilencszáz forintot kellett fizetnie. — Mit gondoltak? Havi két­­ezer-hétszáz forint fizetésből így kijöhetek? Még a villany, a gáz pluszban. Mi maradt volna ne­kem? Nélkülöztem eddig is. Nap­­p­alin tanultam huszonöt évesen. — De hiszen, ha számolsz, tud­tad előre... v_ — Igen. De azt nem, hogy még kol is készít a főnököm. Nem en­gedett kiállításokat rendezni. A telefont délután elzárta. És ha a környéken betegség, tűz, baleset fordul elő? A gazdasági vezető és a techni­kai munkatárs viszont arról be­szélnek, hogy: — Kérem, mi olyanok vagyunk, mint egy család. Együtt küszkö­dünk az igazgatónővel az intéz­ményünk szépségéért. És akkor idejön ez az elvtárs, és semmibe vesz mindent. Mi nagyon vigyá­zunk a társadalmi tulajdonra. Délután privát telefonokat nem engedhetünk lebonyolítani. Az új előadó meg este nyitva hagyta, il­letve kiemelte az ifjúsági klubban az ablakokat. Betöréses kár is ke­letkezhetett volna... — Méghogy nagy család?! Szétrepedek a nevetéstől. Hely­ben kaptam a rágalmazó, iktató­­számos írásbeli figyelmeztetőt, hogy két ablakot kiemeltem. Mit tehettem, aláírásokat gyűjtöttem, hogy valótlant állítanak. Végül mégsem bírtam cérnával — há­rom hét után továbbálltam. Kusza, nagyon kusza ügy. Min­denki a magáét fújja. Az igazga­tónő meg beteg, kórházban zak­lassam? De épp­en ez az össze­visszaság kényszerített rá, hogy megismerjem. Szép arcú nő alszik a kórházi ágyon. Nehezen tér magához. Szaladnék már, szégyellem ma­gam. De ő csak marasztal. — Nem baj, hogy eljöttél. Szí­vesen elmondok mindent. Talán nehezebben, talán hosszasabban — a nyugtatók teszik. Hát hol is kezdjem? — Szavai nyomán ala­­kul a kép. Népművelés—könyvtár szakot végzett. A honvédségnél is dol­gozott. Könyvtáros volt. Megszok­ta a fegyelmet. Sokat gondolko­dott, amikor felkérték a művelő­dési ház igazgatására. Alkalmas-e rá? Aztán segítséget ígértek. Ám az sokszor elmaradt. A korábbi megbízott igazgatót találta ott, aki talán abban reménykedett, hogy őt nevezik ki. Szeretett vol­na a közelébe kerülni, megszeret­tetni magát, de a hivatali kor­rektségen túl, baráti hangon so­sem kapott választ tőle. Később fordult a kocka. A korábbi „mb.” vezető a tanácshoz került közmű­velődési előadónak. Az igazgatónő a beosztottja lett. — Kértem, hogy biztosítson a háznak egy fűtőt, hiszen ismeri a helyzetet, együtt dolgoztunk. Jól tudja, én gyújtok be a helyiségek­ben. Ennek ellenére nem alkal­mazhattam állandó fűtőt. Azt vi­szont együtt határoztuk el, hogy felvesszük művészeti vezetőnek Borsos Lajost. Elég részletesen el­mondtam neki, hogy mi a mun­kája, de már az első nap ször­­nyülködött. Biztattam, majd ösz­­szefogunk. Nem olyan nehéz ez. Három oldalon leírtam a munka­körét. Ezzel kapcsolatban egyet­len kérdése volt: mikor kap sza­bad szombatot. Megmutattam azt is, hogyan csinálunk munkatervet. Kértem, javasoljon ő is progra­mot. Állandóan csak az amatőr kiállítást hajtogatta. Mondtam, nemcsak az kell itt, öreghegyen. Egy hetet adtam rá, csináljon át­fogó munkatervet. Ha nem tud valamit, kérdezzen. Egy hét múl­tán természetesen kértem a ja­vaslatait. Elcsuklik a hangja. Zokogás rázza. — Kiabált velem. Mit gondo­lok én ... — Ezért jutottál ide? — Nem, nem csak ezért. A mű­velődési osztályon a volt beosz­tottam engem marasztalt el, ösz­­szeférhetetlennek tart. Pedig én csak jót akartam. Az ifjúsági klubban is azt tettem szóvá, hogy ne aggassák tele mindenféle íz­léstelen reklámmal a falakat. S ha már girbe-görbén festették ki, akkor a kért csíkot is odarakhat­nák. A munkatervet előre kérem? Hát hogy készítsünk költségvetést és programot? Az az én hibám, hogy megkövetelem a munkát? Igenis, bezárattam a kocsmát, mert az csak egy köpködő volt. Azt sírják vissza? Könyvtárat csi­náltam,­­olvasóval. Bálokat nem lehet mindig rendezni. Én hibáz­tam volna? De hát akkor miért kaptam évenként fizetésemelést? Most azt mondják, nincs önkriti­kád! Elvesztettem az önbizalmam. Vajon ezek után alkalmas vagyok vezetőnek? Nem tudok mit felelni. Akik korábban dolgoztak már vele, fel­készült, segítőkész, kezdeményező embernek tartják. De ha mindenki jót akart, vé­gül is, hogy fajult idáig a hely­zet? Mi van a háttérben? Torzsalkodás? Féltékenykedés? Hatalmi harc? Emberi gyengék? Nehéz lenne kibogozni. Nem is hisszük, hogy egy újságcikk fel­adata lenne. Ám, hogy a tisztá­zás és rendezés sürgető feladat, az bizonyos. Ugyanis mindeközben a lényeg szenved vereséget: az öreghegyi művelődési ház üresen kong. Lukács Györgyi

Next