Magyar Jogász, 1878 (3. évfolyam, 149-300. szám)

1878-09-11 / 208. szám

III. évfolyam 1878. 208. sz. Budapest, szerda szeptember II. Előfizetési ár: Egész évre . . . 16 írt. — Fél évre .... 7 „ 50 Negyed évre . . . „ — Hirdetések: Egy hatodíilában petitsor egy­szeri hirdetéséért 19 kr., kétszer 16 kr., és többszöri hirdetéséért 13 kr., minden beigtatásnál. A bélyegdij külön minden beigtatás után 30 kr. osztr. ért. MAGYAR JOGÁSZ JOGI ES KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP | Szerkesztőség | kiadó - hivatal: ’ , illető közleményeken kivü­l, , az előfizetési s hirdetési di­jak, nemkülönben a beigta­­tandó hirdetmények is kai- ; j dendők. — Kéziratok csak \ | ismert kezektől fogadtat-­á­nak el. ..MAGYAR JOGÁSZ" megjelen minden nap, hitfBt klrére. A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. ZR­T3. ,3. a. p e­s t, V. Jósaartér 3. az,­­ hová a lap szellemi részét . Előfizetési felixirz­á,s „MAGYAR JOGÁSZ” 1. évi szeptember 1-től kezdetét veendő újabb negyedére. Előfizetési feltételek: Egész évre......................15 frt. Félévre..................................7 frt. 50 kr. Negyedévre.........................4 frt. Egy hóra.......................1 frt 40 kr. napontai szétküldés mellett. Az előfizetési pénzek Bu­dapest, József-tér 3. szám alá küldendők. Ismét a semmitőszék eltörlése fölött. (Két czikk.) 1. Rövid vizsgálódásaink tárgyát ezúttal csak az képezi, hogy az új perrendjavaslatban indítványo­zott eltörlése a sem­mitőszéknek, mily következmé­nyeket, mily változásokat vonand maga után; to­vábbá, hogy hozatnak-e azzal kapcsolatba oly in­tézkedések, melyek valódilag s nemcsak eszmé­nyileg, igazságszolgáltatásunk javulására vezethet­nek vagy ellenkezőleg ezen draszi­us szer nem fogja-e jogállapotainkat még nehézkesebbekké, bo­nyolultabbakká tenni? A­mint eddigi rövid tanulmányozásunk en­gedi, a javaslat e kérdésre vonatkozó szabályait úgy fogtuk fel, mikép a törvénykezési rendszer lényeges változáson nem menend keresztül, az lé­nyegileg s legfőbb pontjaiban megmarad eddigi ne­hézkes állapotában. A mostani semmitőszéki rendszer ellen a kifo­gások s panaszok abban culminálnak, mikép a sem­miségi panaszok használata nagyon meg van köny­­nyítve s a perhuzavonára, a foganatosítás halaszt­­gatására, igen tág tér van nyitva. Az igaz, e téren a jogérvényesítésnek igen számos visszaélésekkel kell küzdeni, melyeket a hanyag vagy részlelkű adósok igénybe vesznek. E bajon azonban a semmitőszék fentartása mellett is, de annak czélszerűbb szervezése mellett, lehetne se­gíteni — már úgy a hogy zilált jogviszo­nyunkban s elavult jogintézményeinkkel szemben segíteni lehetséges, annak oly reformált szerveze­tével, mely a semmiségi panaszok azonnal való el­intézését lehetővé s ezáltal a hosszabb halasztga­­tást, a hónapokra nyúló huzavonát jóformán lehe­tetlenné tenné. De ha a hosszadalmasságban rejlő ezen baj a mostani önálló semmitőszék által, jelen szerve­zetében nem volt elhárítható: el fog-e az há­ríttatni azon rendszerrel, mely az új perrendja­vaslatban terveztetik? Ki fog-e az által záratni a visszaélések alkalma és lehetősége? Fog-e annak segélyével a jogérvényesítés gyorsasága előmozdít­­tatni és biztosíttatni? Mi azon nézetet koc­káztattuk eddigelé is, hogy ebbeli reményünk s kétségtelenül jogosult kivánataink nagy csalódásoknak lesznek kitéve. Mielőtt azonban nézetünket némileg indo­kolnék, egyet előre kell bocsátanunk. S ez az, mi­kép mi arról vagyunk meggyőződve, hogy a sem­miségi eljárással karöltve járó visszaéléseken, je­lenlegi jogrendszerünkben, visz­on­ya­­inkban, gyökeresen segíteni, az ide tartozó baj okát elhárítani nem is le­het. Nem lehet pedig azért, mivel nálunk a jog­sérelmek forrásai véghetetlenek, k­i f­o­g­y h­a t­art­­­a­­n­o­k ; mivel azokra a sérelmekre, melyek főleg az ala­ki jogra vonatkoznak, legtöbb alkalmat részint a törvények, részint az azokat alkalmazó és foganatosító közegek maguk nyújtanak ; szóval, mivel nincs Európában műveltebb állam, hol a törvénykezés terén tény­leg annyi jogsérelem követtetnék el, mint épen szegény hazánkban. Tagadhatatlan tény, mikép itt rejlik fő- és lé­nyeges forrása, a jelen semmisítési rendszer ellen főkifogásul felhozott perhuzavonának, hosszadal­masságnak, melyben t. i. az alsó bírósági közegek­nek legnagyobb osztályrészük van. Úgy látszik, codificátoraink, jogász­képviselőink, kik oly könnyen mondják ki a semmitőszék fölött a deleamust, a dolog mélyébe nem hatolnak, a baj valódi forrásait mélyebben nem kutatják, különben már rég rájöttek volna arra, mikép magában a semmitőszék el­törlése s a sem­m­­iségi panaszok túlsá­gos nehezítésére ebbeli bajainkon gyö­ker­esen segítve sohsem lehet. Sőt a jövő gyakorlat alkalmasint s nem hiszszük, hogy csalódunk, azt fogná föltüntetni a javasolt orvosszerről, hogy medicamentum morbo pejus. Mert a legnagyobb mérvben elterjedt tör­vénykezési sérelmek létezése eltagadható nem lé­vén, azok orvoslásának csak nehezítése is, épen magát azon jogérvényesítést támadná meg, mely­nek érdekében küzdünk a perhuzavona, a jog tényleges kiszolgáltatásának hosszadalmassága ellen. Sajátságos viszonyainkban a semmiségi pa­naszok érvényesítésének nehezítése, korlátozása, üdvös reformot csak úgy s akkor képezhet, ha ezen reform magukra a bírósági közegekre s ma­gára a bírósági rendszerre is kiterjesztetik, miál­tal t. i. a semmiségi panaszok alapjai, maguk az alaki sérelmek eltávolíthatók vagy legalább keves­bíthetők lennének. Épen azért már magát a reformjavaslatnak a semmiségi eljárásra vonatkozó kiindulási pontját és irányeszm­éjét tévesnek, elhibázottnak kell tarta­nunk, miután egyedül a semmiségi jog­orvoslat korlátozására törekszik és egész egyoldalúlag csupán arra irá­nyozza reform törekvéseit, Izakban kerülnek a képviselőház elé. Az adatok, miként meggyőződtünk, oly rosz­helyzetben tünte­tik fel az első bíróságok eddigi szervezését, hogy kétséget sem szenved, hogy ujóbbi fölforgatások fognak történni minden irányban; mit megkímél­hetett volna a törvényhozás, ha előbb szerez­tette volna be az adatokat s azután bízta volna meg az igazságügyért határozott uta­sítás mellett az elsőfokú bíróságok újabb s­z­e­r­v­e­z­e­tév­e­l. így aztán nem kelett volna a ká­ros fölforgatást kétszer gyakorolni. — Földmivelés-, ipar- és kereskedelemügyi m. kir. ministeri 19.620/878. számú rendelet, — az 1878. évi XXII. t.­czikk 7. §-ában foglalt hatá­­rozmányok foganatosítása tárgyában. A magyar korona országainak és ő felsége többi királyságai és országainak kormányai közt a részvénytársaságok, biztositó- társaságok valamint közkereseti- és ipar-szövetkezetek kölcsönös bebo­csátása iránt létrejött és az 1878. évi XXII.­­-czikk­­ben foglalt egyezmény 7 §-ában foglalt határozmá­­nyának foganatosítása czéljából, egyetértve az igzságügyi m. kir. ministerrel, valamint a horvát­­szlavon-dalmátországi bánnal, a következőt ren­delem : Azon társaságok, melyek a magyar korona területén jelelenleg már fióktelepekkel bírnak, kö­telesek a magyar korona országainak és ő felsége többi királyságai és országainak kormányai közt a részvénytársaságok, biztosító társaságok, közkere­­seti-és ipar­szövetkezetek kölcsönös bebocsátása iránt létrejött egyezmény 1.—4. §§-aiban foglalt határozmányoknak, a­mennyiben az már különben is meg nem történt volna, 1. évi deczember hó 31-ig eleget tenni. A magyar korona területén jelenleg már fiókteleppel biró közös közlekedési vállatokra nézve a határidő, mely alatt azok az említett egyezmény 1.—4. §§-aiban foglalt hatá­­rozmányoknak, — a mennyiben az már különben is meg nem történt volna, — eleget tenni tartoznak, később fog megállapittatni. Kelt Budapesten, 1878. évi augusztus hó 29-én. A földmivelés-, ipar- és kereskedelemügyi m. kir. ministerium vezetésével megbízott vallás- és közoktatásügyi m. kir. minis­ter távollétében. Dr. Paul­er Tivadar, s. k. m. kir. igazságügyminiszter. Budapest, sept. 10. Az 1875. t. sz.-ben mely az első bírósá­gok szervezetéről szól, kimondatott, hogy a szervezés 3 év alatt befejezen­dő, s az igazság­ügyér ezután 3 hó alatt köteles az első bíróságok forgalmáról tüzetes statisticai adatokat a törvényho­zás elé terjeszteni, mely azok alapján a bíróságok számát, területkörét, székhelyét, s a bíróság sze­mélyzetét véglegesen megállapítandja. A szervezésre engedett 3 évi határidő már f. é. június 4 én le­járt azonban a képviselőház föloszlatása folytán nem volt a miniszer abban a helyzetben, hogy a szükséges előterjesztést megtehesse. Az adatok ké­szen vannak*) a ministériumban, azok az első ülés *) Igen sajátságos, hogy a félhivatalosak a tényállással ellenkezőleg azt hozták, mikép a miniszté­riumban még csak most gyűjtik az adatokat holott az e czélból kitűzött három havi terminus, f. év június 4-kétől számítva, már f. hó 4-kén lejárt. Szerintünk tehát szerencséje van az igazságügyérségnek, hogy nincs képviselőház, különben utóbbi kötelesség mu­lasztással lett volna vádolható. Lapszemle. A Magyar Igazságügy szeptemberi fü­zetében Zsögöd Benő a bírói zá­logjog némely kiterjesztéséről s ezúttal a bírói és szerződéses zálogjog közt való különb­ségről értekezik. A kettő közt, úgymond, van hason­­ság (sic!), de van különbség is s minthogy a különbség könnyebben föltűnik, ebből az a „balkö­vetkezés“ keletkezett sokaknál, hogy igen kevés hasonságot észlelnek a bírói s a szerződéses zálog­jog alapelvei közt. Nehogy soká kétségben tartsa olvasóit, megemlíti czikkező, hogy ama balkövetkezés­hez­­eddigelé csak a „jogtudatlanok“ jutottak. Ily körülmények közt azonban kár jogászközönség előtt fejtegetni azt, a­mi iránt mindenki tisztában van régen. Sajátságos, mikép czikkező rész néven veszi a jogtudatlanoktól azt, hogy a birói zálogjo­got többre tartják a szerződésesnél. Tudhatná Zsö­göd úr igen jól, hogy a birói zálogjog sokkal kényelmesebben és könnyebben igazolható, tehát sokkal biztosabb akkor, midőn ingók s ezekkel ugyanazon szempont alá eső követelések, tiszti fizetések sat. forognak szóban. Nagyon természetes ennélfogva, hogy a jogtudatlanok előtt a „hasonság“ nem igen tűnik föl, minthogy ők csak azt látják, hogy birói zálogjogot szerfölött ritkán lehet meg­támadni. Föltűnhetett volna egyébiránt czikkező előtt az is, hogy jelzálogra vonatkozólag már a lai-

Next