Magyar Jogász, 1879 (4. évfolyam, 148-298. szám)

1879-09-11 / 207. szám

IV. évfolyam 1879. 207. sz. Budapest, csütörtök szeptember II. „magyar­ jogász** minden nap, hétfőt kivéve. Előfizetési ár: Egész évre ... 15 frt. — Fél évre .... 7 „50 Negyed évre . . 4 „ — Egy hónapra. 1 „ 40 Hirdetések: Egy hatodhasábos percu­sor egy­szeri hirdetéséért 19 kr., kétszer 16 kr., és többszöri hirdetéséért 13 kr., minden beigtatásnál. A bélyegdij külön minden beigtatás után 30 kr. osztr. ért. megjelen MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP Szerkesztőség kiadó­­­hivatal, Budapest, V. József tér 3. az, dová a lap szellemi részét illető közleményeken kívül, az előfizetési s hirdetési dí­jak, nemkülönben a beigta­­tandó hirdetmények is kül­dendők. — Kéziratok csak ismert kezektől fogadtat­nak el. A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. Kritika, a büntető­ kódexeket életbeléptető javaslat fölött.*) X. A javaslat 13. §-a, miként előző köz­leményünkben kiemeltük, a most létező hely­hatósági büntető-szabályrendeletek érvényét, amennyiben újabb megerősítésük nem kéretik, az új büntető-törvénykönyvek hatálybaléptének napjától számítandó félévi időtartamhoz köti, vagyis az életbeléptetési törvény kihirdetése nap­jától kezdve, két hó lefolyása alatt azon sza­bályrendeletek, melyeknek föntartása szüksé­gesnek látszik, újabb megerősítés végett a bel­ügyminiszterhez fölterjesztendők ; ha pedig ezen szabályrendeletek a belügyminiszter által újab­ban meg nem erősíttetnek, a büntető­ törvények hatálybaléptét követő hat hónap elteltével ér­vényüket vesztik. Ez sok tekintetben nagyon fontos, de bi­zonyos szempontból egyszersmind absurd intéz­kedés. Fontos, mert ez intézkedés szokásjo­gunk leggazdagabb forrásait zárja el s bár a források átalános elzárása s utóbbi korláto­zása a büntető-jogrendszerben megkivántató egység s öszhang miatt szükséges is, az ész­­szerűség azt követeli, hogy e források még csak azután dugaszoltassanak be, midőn a büntető-törvénykönyvek már félév óta hatály­ban vannak, mert ebben az esetben a még szintén érvényben maradandó s a már hatályba lépett büntető-törvénykönyvek között okvetlenül ellenkező, egymást kizáró praxis, ellenkező el­vek s eljárási rendszerek fognak uralomra jutni, melyek az ország 84 törvényhatósága s 5 — 600 rendezett tanácsú városában az a­ma­bilis confusiónak beláthatatlan tengerét fogják szétárasztani. Ez aztán csakugyan ab­­surditás lenne. Nézetünk szerint okszerűbb volna megfor­dítva s akkér intézkedni, hogy a kormány még az életbeléptetési törvény hatálybaléptét megelőzőleg, legalább 2 — 3 hóval az il­lető törvényhatóságokat fölszólítaná, miszerint büntető szabályrendeleteiket a belügyminiszté­riumhoz terjeszszék föl, hogy azok öszhang­­zásban az új büntető­ törvénykönyvekkel, vagy újból megerősíttessenek s ezekkel egy idő­ponttól kezdve szolgáljanak zsinórmértékül vagy törültessenek el. A törvényhatóságok és rendezett tanácsú városok statárius jogosultságát úgy hiszszük, hogy a fenebb érintett miniszteri rekorrekc­ió mellett s a jövőre sem fogja senki kétségbe vonni. A büntető­ törvények ugyanis nincsenek kimerítve a büntettek s vétségek, sőt még a kihágások, valamint ezek büntetéseinek meg­határozásáról szóló törvények vagy törvény­­könyv által. Az említett csoportokba tartozó cselekvő­*) Tegnapi közleményünkből kimaradt megjegy­zések : *) T i b a n t: Beiträge zur Kritik der Feuerbacbi­­schen Theorie. Hamburg, 1822. ») Hegel: Critisch. Journal der Philosoph. Ber­lin, 1808. ») Wagner: System der Idealphilosopbie. Leip­zig, 1804. § 70. 4) Keller Ad.: Strafprocessord. für das deutsche Beich. Schauenburg, 1878. M e o d F. Annál. Digest of criminal Law. London, 1878. nyékén kívül van még számos külön csoportja a cselekvéseknek és a mulasztásoknak, melye­ket büntetés terhe alatt tiltani, vagy melynek teljesítését büntetési fankczió mellett rendelni, a társadalmi rend, a helyi érdekek jogosult­sága, a polgárok nyugalma, a személy- és va­gyonbiztonság követelik. Az ezen csoportokba eső tettek, cselekvések s mulasztások képezik a törvényhatósági s vá­rosi statútumok, szabályrendeletek tárgyait s feladatkörét. Változatos és tarka vegyülete ez a szándékosan vagy gondatlanságból elkövetett, illetőleg elmulasztott a jogsértő vagy csupán jogot veszélyeztető cselekményeknek és mulasz­tásoknak, melyeknek nagy számát a büntetőjog sohsem volt képes teljesen magába ölelni s me­lyeket csak a helyhatóságok briaraeusi keze s argusi szeme van hivatva utólórni, fölkarolni s büntető statútumaival féken tartani. De megjegyzendő, hogy a különböző for­rásból származó büntető rendelkezések között való öszhangzat külön határozmányokat tesz szükségessé, mert máskép megtörténhetik, hogy a törvény parancsa s a szabályrendelet egy­mással ellentétben állanak, ami a jogrendben zavart, a nép érzületében s magatartásában bizonytalanságot, sőt a személyes biztonságra nézve a polgárok hibáján kívül veszélyt vonna maga után. És ezen okoknál fogva, midőn a jelen törvényjavaslat biztosítni czélozza a törvényha­tóságok és városok statutárius jogát azáltal, hogy régibb büntető statútumaikat is újabb megerősítés alá terjeszthetik, egyszersmind némi vezérelveket kellett volna arra is nyúj­tania, melyek szerint a hatóságok által már a priori az újabb megerősítés kérelmezése előtt, önmaguk is meghatározhatnák, hogy tulajdon­képen mily szakaszok legyenek azok, melyek­nek újabb megerősítését kérhetik. Mert ily tám­pontokat nem nyújt az életbeléptetési törvény s ha a hatóságok per extensum fogják a bel­ügyminisztériumhoz szabályrendeleteiket fölter­jeszteni s ha a belügyminisztérium arra lesz kényszerítve, hogy a büntetőtörvényeket vagy még ezer szabályrendeletet újból olvasson, kom­bináljon át, sőt a rendőri törvény 7, 11. s egyéb §-ai értelmében hasonlítson össze, oly herkulesi munkával fogunk szemben állani, melyből a minisztérium, ha lelkiismeretesen akar megbirkózni vele, évtized alatt is alig fog kigázolni, ha pedig félév alatt akarja levágni, az egészet, ekkor bizony nem nagyon fog örö­mében mosolyogni a törvényhatósági auto­nómia. Ismételve mondjuk tehát, hogy e törvény­­javaslatban, mind a munic­ipimok hatásköre, mind a bíróságok tájékozása czéljából újabb megerősítés végett föl­terjesztetni kívánt sza­bályrendeleteknek valamint lényegét, úgy alakját körül kellene írni, s a kormány elodázhatlan kötelességének ismeri a képviselőház 1. évi márczius 1-jén kelt határozatá­nak, mely a kérdéses intézményt sürgeti, eleget tenni. Üdvözöljük az erélyes mozgalmat, melyet a belügyminiszter a nagyszabású reform-munkálat kö­rül kifejt s csak azt óhajtjuk immár, hogy ne csak olyan piktus maskulus-féle intézményt létesítsen kormányunk, minőt a Lajtán túl teremtettek. A nemzetközi jog fejlesztésére alakult in­tézet ez évi közgyűlését e hó 1-én nyitotta meg Rolin Jaecquemines belga belügyminiszter Brüsselben. Körülbelül 30 tag volt jelen, köztük Bluntschli, Martens, Neumann, Clunet stb. A tanácskozás eddigi tárgyait a polgári tör­vénykezési rendtartás, tekintettel a nemzetközi jogra, a Suez-csatorna semlegesítése, a hadijog szabályozása, az európai népek közt átalánosan be­vett nemzetközi jogelveknek alkalmazása a keleti nemzetekre, a nemzetközi büntető­jog és a zsák­mány­jog képezték. A Suez-csatorna semlegesítése és védelme tárgyában az intézet alelnöke i i­r Travers Twist volt. Különböző javaslatok ke­rültek felszínre. Az előadó azt indítványozta, hogy adjanak a hatalmak nyilatkozatot a Suez-csator­­nának ellenségeskedés esetén való semlegesítése iránt. Arutz (Brüssel) azt javasolta, hogy nyil­­váníttassék a csatorna tengerszorosnak, melyen át­mehetnek ugyan a harczoló felek, de csatát benne nem vívhatnak. Martens úgy vélekedett, hogy a csatorna semmi szín alatt sem képezheti hadműve­letek alapját, mivel szemben azt hozták fel, hogy ezzel a csapatszállítás is meg lenne tiltva, mit Anglia soha sem fogadna el. A kérdés élénk vita után végre is bizottsághoz utasíttatott.­­ Az európai nemzetközi jognak a keleti népekre való alkalmazását több szónok kivihetetlen feladatnak jelentette ki. Bluatschli és Martens is óvták a gyűlést ezen feladat elvállalásától s azt tanácsol­ták, hogy szorítkozzék a gyűlés a consularis ju­­risdictio és a vegyes törvényszékek kérdésére. A gyűlés külön bizottság elé utasította annak meg­vitatását, minő reformokat kellene a keleten be­hozni azon polgári peres eljárásokra, melyekben európaiak és amerikaiak is érdekelve vannak.­­ A hadijog kérdése érdekes vitára adott alkalmat, mely azzal végződött, hogy elfogadtatott Moy­­n­­­e­r azon indítványa, mikép dolgoztassék ki a hadijog tárgyában kézikönyv s küldessék az meg a hatalmaknak; továbbá Blunts dili azon indít­ványa, mikép állapíttassanak meg a hadijog sza­bályai nemzetközi szerződések által s hivassanak fel a nemzetek hasonló szerződések kötésére. Egyik legfontosabb tanácskozási tárgy ugyanis a nemzet­közi magánjog terén felmerült konfliktusok kie­gyenlítése elnapoltatott. Az intézet ismételve fog­lalkozott már e tárgygyal, utoljára a múlt évben Párisban s ez alkalommal rendszeres törvényjavas­lat dolgoztatott ki. Ezúttal indítvány létetett az iránt, hogy utasíttassék a felmerülő konfliktusok elintézése nemzetközi választott bíróság elé. Az előadó ezen tervet kivihetetlennek tartotta, mert az egyes kormányok ellenállása bizton várható; bevárandónak vélte különösen azon időt, míg az egyes albizottságok munkálataikkal elkészülnek. Elhalasztási indítványa el is fogadtatott.­­ A nemzetközi büntetőjog tárgyában következő hatá­rozat keletkezett. Joga van minden államnak te­rületén kívül és idegenek által elkövetett büntető­­törvényeibe ütköző cselekményeket büntetni akkor, ha eme cselekmények társadalmi létét támadják meg és biztonságát fenyegetik s azon állam bün­tető-törvényeinek, melyben elkövettettek, intézke­dési tárgyát nem képezik.­­ A nemzetközi zsák­­mányjog tárgyában Bulmerincq, dorpati ta­nár nyújtott be 68 czikkes javaslatot, de maga indítványozta a vita elhalasztását addig, míg az intézet tagjaitól további vélemények is érkezend­­nek be. Indítványa elfogadtatott. A közigazgatási bíráskodás intézménye, melynek behozatalát mi lapunkban pár év óta sza­kadatlanul sürgetjük, valósíttatni szándékoltatik ha­zánkban is. Az Ellenőr írja ugyanis, hogy a bel­ügyminiszter felhívására már megkezdettek az elő­készületi munkálatok az egyes minisztériumokban

Next