Magyar Jogász, 1879 (4. évfolyam, 148-298. szám)

1879-11-08 / 256. szám

IV. évfolyam 1879. 256. ra, Budapest, szombat november 8. \ „MASTAR JOGÁSZ*^; megjelen minden nap, hitfit kivive, Előfizetési ár: | Egész évre . . . 16 frt — |­ ; Fél évre .... 7 B 50 j : | Negyed évre . . 4 „ — | Egy hónapra. 1 „40 | Hirdetések: Egy hatod hasábos petitkor egy­ | S 8«81­ hirdetéséért ig kr., kétszer \­ 16 kr., és többszöri hirdetéséért is 18 kr., minden beigtatásnál. A « bélyegdij külön minden beigtatáa d jjj után 30 kr. osztr. ért. MAGYAR JOGÁSZ JOGI ÉS KÖZIGAZGATÁSI NAPILAP ,|--------------------------- - ‹ Szerkesztőség kiadó­­ hivatal: ‹ › ‹ Budapest, I­V. Józef tér 9. n, a hová a lap szellemi részét­­ illető közleményeken kívül, s az előfizetési s hirdetési di­­­­jak, nemkülönben a beigza- í tandó hirdetmények is kül- ' dendők. — Kéziratok csak ; ; ismert kezektől fogadtat- ! í r­nak el.­­ A MAGYARORSZÁGI ÜGYVÉDI KAR EGYETEMES KÖZLÖNYE. A kereskedelmi ügyek a vidéken. Kereskedelmi törvénykezésünk a vidéken a lehető legroszabb s leglassabb. E tekintet­ben egyre veszszük a panaszokat. Mily hamar tönkre ment az az illusió, melyet a kormány, a kereskedelmi törvény alapján , az e téren való törvénykezéshez kötött! Azonban nyugtassuk meg magunkat, hogy a dolog nem is mehet máskép, mint a­hogy megy, mert tudnunk kell azt, hogy a keres­kedelmi bíróságnak csak akkor van értelme, ha mint ilyen, kizárólag kereskedelmi ügyek-­­­kel foglalkozik s működésében semmi más ter-­­­mészetű ügy nem gátolja.­­ A vidéken minden természetű perrel fog­­­­lalkozik ugyanaz a törvényszék, mely a ke­­­­reskedelmi ügyeket is ellátja s ennek tulajdo­nítható aztán, hogy a biróság, a perek minden ágában működve, egyes tagjai nem sajátíthatják el kellő alapossággal a kereskedelmi törvényt,­­ mely egyike a legkomplikáltabbnak s a legter­­jedtebb kereskedelmi viszonyok szabályozását j öleli fel. E törvény, mondhatni, nem a magyar, hanem egész világ kereskedelmi viszonyainak­­ tekintetbe vételével készült. Az átalános panaszon tehát, a kereske-­­ delmi ügyek lassú menete miatt, nem lehet megütközni. Mert hiában, a vidéki bíróságok-­­­nál, hol közös iktató létezik valamennyi ügyre,­­ nagyon is ragaszkodni szoktak a sorrendhez. Ha a bíróság nem fogja fel vagy nem s­érti a kereskedelmi törvény intenc­ióját, a ke-­­­reskedelmi per, a mostani törvénykezési rend­tartás alkalmazása mellett, nem különbözik le­folyása tekintetében más perektől. Ily körülmények között mindenesetre le­hangoló az a mindennapi tapasztalat, hogy­­ azok a bajok, melyeken első­sorban kellett volna segíteni a kereskedelmi törvénynek, orvo­­solatlanul maradnak. Magának a kereskedelemnek érdekei, me­lyek pedig közjólétünk érdekeivel csaknem azonosak, nincsenek tehát m­egóva a vidéken az­­ eljárás tökéletlensége s lassúsága miatt. A csalódást beláthatta már maga a kor-­­­mány is. Beláthatta, hogy nem elég az üd­­­­vösségre vaskos törvénykönyvet készíteni, a fej­­j­lettebb államok törvényeivel szaturálva, hanem­­ a tényleges viszonyok szem előtt tartásával, s gondoskodni kell arról is, hogy a meghozott­­ törvények rendeltetésüknek s czéljuknak meg-­­­felelőleg hajtassanak végre s nyerjenek való­sítást. Ámde a kereskedelmi törvény nemcsak azért nem felel meg a vidéken intencziójának, mert a kereskedelmi kérdések gyors lebonyolí­tása a rendszer tökéletlenségében hajótörést szenved, hanem azért sem, mert előbbeni ke­reskedelmi törvényünk igen kezdetleges keres­kedelmi viszonyoknak adott számot, míg most oly törvénykönyvvel van dolgunk, mely hatá­rozottan kellő tájékozottsággal ellátott szakbí­rókat követel. Hogy pedig a vidéken ily erők­ben szükséget szenvedünk, azt a mindennapi tapasztalat eléggé igazolja, min azonban meg­ütközni, a már föntebb jelzett körülményeknél fogva, nincs is okunk. Sőt, mi több, a törvény jellemzésére néz­ve elég annyit megjegyeznünk, hogy még a spec­iálisan kereskedelmi ügyekkel foglalkozó budapesti kereskedelmi­s váltótszék, hol pedig kivétel nélkül igen derék bírák vannak, a ke­reskedelmi törvény, a viszonyainkat túlszár­nyaló rendelkezéseivel, daczára a négy évi gya­korlatnak, nem nyer minden konkret esetben, különösen a peren kívüli kérdésekben, megfe­lelő alkalmazást. A felmerült panaszokon tehát egyelőre segíteni nem lehet. Nálunk különben is rend­szerint az idők szokták orvosolni még a leg­­kiáltóbb törvénykezési mizériákat is. Törvénykezési szemle.­ A régi birtokviszonyoknak lassankint emléke­­ is elmosódik. S az újabb iskolában képzett jogá­szok, a hitel s kereskedelmi törvények hősei, mint jogtörténelmi érdekességet fogják még ismerni a­­ honunkban fennállott ősiségi birtokviszonyokat. Azonban eme viszonyokból még mindig me­rülnek fel kérdések. Ily kérdés a következő: ha a neme­si ingat­­l­­an birtok árverésen eladatik, a vevőt illeti-e a bir­tok mellett a korcsmáltatási jog, minthogy az ár- s verés alapjául szolgáló becslevélben s az árverési­­ feltételekben az nem érintetik, hogy a birtokkal együtt a korcsmáltatási jövedelem is felvétetett s f­eladás tárgyává tétetett. Ösztönöztetve érezzük tehát magunkat eme­­ kérdésnek néhány sort szentelni, nem azért, mintha a kérdést csak vitásnak is tarthatnánk, hanem azért, mert újabb időből való, különben teljes ké­­­­pességű jogász részéről vettetett az fel. Régibb törvényeink szerint a nemesi birtok­­ után való korcsmáltatási jog, mint kisebb királyi haszonvétel joga, a birtok­tulajdonost illeti. Ez a jog mindig a birtokkal együtt, mint ennek törvé­nyes járuléka, adatott s mint a birtoktól külön álló haszonvétel sem adományozásnak, sem más jogczim melletti szerzésnek soha sem volt tárgya. Mint a házbér a háznak jövedelme, a búzatermés a föld­ből származó haszon, úgy a korcsmáltatási jövede­lem is csak a birtok után járul. Oly községekben, a­hol a közös haszonvételek, u. m. közös legelő, erdő,­­ nádas, még nem összesittettek, úgy az ezen közö­­i sokból való részesedés aránya, valamint a korcs­­­­máltatásé is arányperrel állapittatik meg s ennek­­ megtörténte után a korcsmáltatási jog összesíthető­­ s az igy bevett egész községbeli közös jövedelem az­­ aránykulcs szerint osztatik el. Mig azonban az­­ aránykulcs megállapítása s a közös birtokok és jö­­­­vedelmek összesítése meg nem történt, m­inden bir­­­­tokosnak szabad a korcsmáltatási tetszés szerint­­ gyakorolni, mérték és határ nélkül s épen ezen­­ aránytalan joggyakorlat megszüntetése végett m­á­t bittatik az arányosítási per. Ebből fély, hogy a mostanig fejlődött jogvi­­­­szonyok mellett a korcsmáltatási jog elválaszthat­­­tatlan oly birtoknál, mely rendezetlen, azaz arány­­­­perrel még a közösökre nézve nem szabályozott községben létezik. Ily esetben a korcsmáltatási jo­got a birtoktól elválasztva külön eladni nem lehet, sőt nem is szabad. (1655:31—1659:47.). Azonban oly községekben, hol a közjövedelmek már törvé­nyes arány mellett összesítve léteznek, a korcs­máltatási jövedelem oly természetű, mi­szerint az aránylagos jövedelmet nemcsak a bir­tok tulajdonosa, hanem bárki más is húzhatja. Jóllehet a telekkönyvi törvény életbelép­tetésekor, semmi intézkedés sem létezett aziránt, hogy a korcsmáltatási jövedelem aránykulcsa felvé­tessék, de azért ez a jövedelem nem szűnhetett meg a birtok járuléka lenni, mert ha a telekkönyv azon haszonvétel létezését s a haszonvételi aránykulcsot, nem tartalmazza is, az e részben még mindig fenn­álló törvény ezen járulékot biztosítja; s épen ab­ból, mert ezen ingatlan után járuló jog nem te­­lekkönyveztetett, kétségtelen, hogy ennek fennállása csak az ingatlan járulékakép létezhetik. Tehát abból, mert vala­mely nemesi birtok telekkönyvi ívén a hozzátartozó korcsmáltatási jövedelem is telekkönyvezve nincs, épen nem következik, hogy ezen jog a telekkönyvezett ingatlantól elválasztott s különálló jövedelem lenne, hanem a birtokot törvény szerint megillető törvé­nyes járulékként mindig hozzátartozónak kell azt tekinteni. Másrészről ismét figyelmen kívül nem hagy­ható, hogy a birtok telekkönyv szerinti jelen­legi birtokosa nincs abban semmi törvény által sem gátolva, hogy a korcsmáltatási jövedelemhez való jogosultságát az ingatlan birtoktól elkülöní­tetten is másra ne ruházhassa, oly községbeli birtok után, melyben a köz­jövedelmek már összesítve vannak. És épen azért, mert a korcs­máltatási arányos jövedelem a birtok törvényes já­ruléka, annak, hogy ezen járulék a birtoktól elkü­lönítetten adatott el és másra ruháztatott, vagyis, hogy a birtok most már ezt a törvényes járulékot nélkülözi, a telekk.-ben fel kell jegyeztetni. Ha ez nem történt, a birtok eladása mindig ezzel a joggal együtt eladottnak tekintendő, minélfogva, ha a birtok árverésen adatik is el, ugyanazon tekintet alá esik és az sem tehet különbséget, ha a birtok a becslésénél a korcsmáltatási haszonvétel becsű alapjául fel nem vétetett, mert ez csak becslési hiba lehet, de en­nek az a következés nem tulajdonítható, hogy a birtok törvényes járuléka nélkül eladottnak tekin­tethessék. A törvényes járulék­­elválasztása oly ki­vétel, melyet minden eladásnál külön ki kell köt­ni s ha ez elmulasztatik, a törvényes járulékkal együtt történt eladás magától értetődik. Vegyes közlemények. Kinevezés. A töv. pénzügyigazgatóságnál, Miser Sándor kezelési gyakornok, irodasegédtisztté. Áthelyezés. Az aradi m. kir. pénzü­gyigaz­­g­a­t­ó­s­á­g, 1880. évi január hó 1-vel feloszlattatik és ezen naptól kezdve a pénzügyi teendők Aradmegye­­területére nézve a temesvári, Békésmegyére nézve a debreczeni, Csanádmegye területét illetőleg pe­dig a szegedi m. kir. pénzügyigazgatóság által fognak végeztetni. Az ügyvédi kamarákból. A szegedi ügy­védi kamara tudatja, hogy Dudás Béla szegedi ügy­véd székhelyét a kamara kerületén belől, Dorozsmára tette át. Ingók foglalása. Reiner Sám. e. N.­Bátonyban ; If altered orf G. e. Varasszón Örökösök idézése. Illedics A, Kelemen J, V­a­r­g­y­a­s A., Sup­pin M , L­a­k­n­e­r A. ör. (soproni tsz.); K­r­a­j­n­o­v­i­t­s A. ör. (n.-becskereki tsz.); Ba­logh Jánosné, Kocsis Pálné, Stoll Mihályné ör. (sz.-fehérvári tsz.) ; L­u­k­i A, Höhn J. és T­h­i­tl E. ör. (nikikindai tsz.) ; L­é­d­e­r­e­r A., Legény M., Leczki M., C­s­e­n­g­e­r­iné, Hasznos Ján., Galambos Ján , Szabó J, Menihert K, Csadó J. s n. Horváth J. ör. (ar.-maróti tsz.); Kis M., Ács I., ör (kaposvári tsz.) ; T­a­r­c­z­a­l A , Lázár P., Hammer Ádám s n. Kis F., Szabó I. ör. (szegszárdi tsz.) ;Szurman A. ör. (v.-ujhelyi tb.) ; Zs­­­ak János ör. (beszterczebányai tsz); Pásztor­­, Tóth Sára ör. (miskolczi tsz.) ; Varga Pál ör. (kecskeméti tsz.); Orendt M. ör. (n.­­szebeni tsz.); id. b. Rudics J. ör. (szabadkai tsz ); G­r­i­g­e­r M , Z­u­b­á­c­s M. ör. (rimaszombati tsz.) ; özv. Zámfir­­né ör. (brassói tsz.); Sipos S. ör. (vesz­prémi tsz.) ; V­i­s­n­y­e­i J. és V­i­s­o­n­t­a­i A. ör. (egri tsz.) ; öz. H­o­r­i­n­k­a J. ör. (pestvidéki tsz.) ; Somogyi Zs. ör. (b.gyulai tsz.). Gondnokság. B­e­r­e­g­s­z­á­s­zi János décsi lakos ; Mocanu Maria lui George szelistyei lakos (n.-szeb­si tsz.); elmebetegség miatt. Idézés: M­i­r­e­t­i­c­s F. s­z. (pécsi tb.) ; S­c­h­m­o­t­­zer F. (szepsi jb.) ; Bauer I. s Magd. (m.-óvári jb.) - B­o­r­s­o­s J. (komáromi jb ) ; R­é­t­e­n­i S., T­i­k­o­s­i J (kőhalmi jb); Lancz P. ör. (r.-szombati jb.) ; B­e­n­k­o­­v­i­c­s A. ör. (verebélyi jb.); Gall­ovics B. s n. (m.­­óvári jb.); S­z­i­k­l­a­i Gy. és n. (sz.-németii jb.) ; S­á­n­­d­o­r­y A. (lőcsei tsz). Csőd. Czettel Gábor b-gyulai lakos e., bej. decz. 22. 23. 24.; id. tömeggondnok Duttkay Béla ; per­­ügyelő Schröder Kornél. IA „Budapesti Közlöny“ 257. számából.) Enquéte. A balatoni halászat rendezése tárgyában a földmivelési, ipar és keresk. mi­niszter még e hó végén ott a helyszínen érte-

Next