Magyar Közigazgatás, 1898 (16. évfolyam, 1-52. szám)
1898. ÉVI TÁRGYMUTATÓJA Végrendeleti gyámot csak az atyai hatalmat gyakorló atya nevezhet ki. Oly egyén, a ki között és a kiskorúak között vitás vagyoni viszony forog fenn, ezek gyámja nem lehet ............................. ... 12 Az 1886. évi XXI. t.-cz. 23., 25. és 26. §-ai értelmében a legtöbb adót fizető bizottsági tagok névjegyzékének megállapításánál csak oly állami adók vehetők számításba, melyeket az illetők saját személyükben és nevük alatt, saját vagyonuk vagy jövedelmük után fizetnek, illetőleg melyekre a 26. §. kedvezménye kiterjed ....................... ... ... _ 12 Az idegen törvényhatóság szolgálatában eltöltött idő beszámítása és a szolgálat folytonosságának elismerése, mint a megállapítandó nyugdíjösszeg kérdésével kapcsolatos ügy, a közigazgatási bíróság hatáskörébe tartozik _ ... ... ........................ ... ... ... . . ... ... 13 A legtöbb adót fizető törvényhatósági bizottsági tagok névjegyzékének megállapításánál vállalati alkalmazottaknak azon adója, melyet illetményeik és jutalékaik után az 1875. évi XXIX. t.-cz. értelmében a vállalat fizet be az állampénztárba, figyelembe nem vehető .................. 13 Aki a törvényhatósági tagok névjegyzékének összeállítása alkalmával adója kétszeres beszámítása iránti igényét az igazoló választmánynál kellő időben be nem jelentette, ezen mulasztásnak a jogkövetkezménye a törvény értelmében akkor sem szűnik meg, ha az illető igazolja is, hogy a törvényhatóság első tisztviselőjénél annak idején jelentkezett. A kereskedelmi cég által fizetett adó vagy ennek valamely hányada a czég tagjainak saját nevük alatt fizetett adójába a törvényhatósági legtöbb adót fizetők névjegyzékének összeállításánál be nem tudható... ... ... 13 Vagyoni felelősség megállapítása kérdésének fenforgása esetén a végkielégítési igény a fegyelmi eljárás befejeztéig, illetőleg a törvényhatósági felmentés megtörténtéig nem érvényesíthető ... ... ... ... 14 Királyi ügyészek a legtöbb adót fizető törvényhatósági bizottsági tagok névjegyzékének összeállításánál államadójuknak kétszeres beszámítását igényelhetik ... .. ... ... .. ... ... ................................. 14 Közgyűlési interpelláció tárgyában hozott határozat ellen felebbezésnek helye nincs... .................. ... ... ... ... .................. 15 A végérvényesen összeállított országgyűlési képviselőválasztói névjegyzékben utólagos kiigazításnak helye nincs. A választói jogosultság egyik alapfeltételét képező V4 telek nagyságának megállapításánál egyedül a Mária Terézia-féle úrbéri szabályozáskor, illetőleg az 1836. évi V. t.-czikkben meghatározott telekmennyiség irányadó ... ................. 15 A mezei közös dülőutak közterületeket képeznek, amelyek fölött a felügyeletet a közigazgatási hatóságok gyakorolják. Ezekre tehát a vitás határkérdésekre vonatkozólag az 1894. évi XII. t.-cz. 34. §-ában előírt eljárás nem alkalmazható ... ... ... ... .............. ... ... 15 Tisztviselők és más alkalmazottak árváinak ellátásánál a törvényesen örökbe fogadott gyermekek a törvényes gyermekekkel egyenlő jogi tekintet alá esnek ... ....................................... ... ... ... ... 15 Az italmérő (pálinkamérő, égetett szeszes italok poharazására szóló jogosítványnyal — függelékkel — biró szatócs, vagy vegyeskereskedő) ha tűri, hogy üzleti vagy bárminemű helyisége vagy udvara a munkások bérének kifizetési helyéül igénybe vétessék , kihágást követ el és 100 frtig terjedhető pénzbüntetéssel büntetendő. E kihágást elkövető a pénzbüntetésen felül az 1888. évi XXXV. t.-cz. 16. §-ának 2. pont d) bekezdése alapján az italmécsi engedély elvonásával is büntethető 16 Katonatisztek és katonai hivatalnokok illetményei iránti jogviták a közigazgatási bíróság hatáskörébe nem tartoznak.............................. 16 Pénzügyi tisztviselők rangja alapjául szolgáló idő meghatározásánál az ideiglenesen nyugdíjazói állapotban töltött s egy évet meghaladó időtartam számba nem vehető ... ... ... ................ ... .. 16 Egyházi hatóságoknak egyházi adótartozás behajtására irányuló megkereséseit a közigazgatási hatóságok csak akkor kötelesek és jogosultak teljesíteni, ha a behajtás végett kimutatott tartozás törvényszerű és jogerős egyházhatósági határozaton alapul ... .................. ... ... 17 Községek által teljesített oly vízimunkálatok költségei, melyek a községi beltelkek vagy az egész községi határ érdekében voltak szükségesek, a községi teherviselési kulcs szerint rovandók ki. Egyesek érdekeit érintő vizimunkálatok költségei pedig az 1885. évi XXII. t.-cz. által előirt hozzájárulási eljárással vetendők ki ... ... ... ................. 18 Ha az árvapénzek elhelyezésének kérdésében hozott képviselőtestületi határozat nem érdemben, hanem alaki törvényszerűség szempontjából felebbeztetik meg, úgy harmadfokban az ügy nem a közigazgatási bíróság, hanem a belügyminiszer illetékessége alá tartozik... ... 18 A közigazgatási bírósághoz, valamely közigazgatási intézkedés ellen intézett panaszt, mindenkor az ügyben eljárt azon hatóságnál kell benyújtani, melynek intézkedése ellen a panasz irányul ... ... ... ... 19 Engedély-okiratban kihágás meg nem állapítható. Az engedélyokiratban megállapított kötelezettségen felül engedélyes továbi kötelezettséggel nem terhelhető .... ... ... ... ... ... ... ... ... ... 19 Engedély-okiratba csakis oly intézkedések vehetők fel, melyek közigazgatási úton végrehajthatók; magánjogi természetű egyezkedések tehát annak tárgyát nem képezhetik ....................................... ... ... 20 Kihágást megállapító r. tan. városi szabályrendeletek a vármegye közgyűlésén nem tárgyalhatók ................. .. ................................ 20 A dijnoki és irnoki elnevezések használa a.............................. 20 Hatósági személy az általa talált tárgyra igénynyel nem bir ... 21 Vármegyei tisztviselőnek a szervezési szabályrendelet alapján élvezett törzsfizetéshez, míg szolgálati ideje tart, vagy amíg törzsfizetését fegyelmi vagy büntető ítélet alapján el nem veszti, oly szerzett joga van, melytől őt sem a főispán, sem a vármegye törvényhatósági bizottsága egyszerű határozattal, vagy saját kérelmén kívül oly állásra való áthelyezéssel, amely az élvezett illetménynél, illetőleg törzsfizetésnél kisebb illetménynyel volna egybekötve, meg nem foszthatja... ... ._ 22 A törvényhatósági bizottság és a községi képviselőtestület legtöbb adót fizető tagjai névjegyzékének összeállításánál a nyilvános számadásra kötelezett vállalatok és egyletek (részvénytársaságok, szövetkezetek) igazgatósági és felügyelő bizottsági tagjainak és alkalmazottainak javára, ha egyénileg nevekre van kivetve, illetőleg előírva, az a hitelesen igazolt egyenes állami adó is számba veendő, melyet illetményeik, jelenléti jegyeik, nyereségjutalékaik és egyéb díjaik után a fennálló törvények szerint a társulat köteles beszolgáltatni ... ... ... ... ... ... ... 23 Medertisztogatási költségeknek kivetése ellen irányuló panaszok végső fokon a közigazgatási bíróság elé tartoznak ... .................. ... 23 Az 1886. évi XXI. törvénycikk 23. h) pontjának ama rendelkezését, hogy törvényhatósági bizottsági tag általában nem lehet, ki nyereség-vágyból elkövetett bűntett vagy vétség miatt jogerejűleg elitélve volt, az elitélés óta lefolyt időtartamra való tekintet nélkül kell alkalmazni ... ... .................. ... ... ... ... ... ... ... ... ... Budapesten a tanárok és tanitók hivatalaik után járó fizetéseiktől illetőleg nyugdijaiktól az 1872. évi XXXVI. törvényczikkk 104. §-a alapján csak az esetben mentesek a székesfővárosi községi adó alól, ha állami vagy törvényhatósági tanárok vagy tanítók ... ... ... A vízhasználatra jogosítottak terhére megállapított hozzájárulási összegek behajtása csakis azon értékek terhére rendelhető el, melyeknek a munkálatból származó haszna a hozzájárulási költség megállapítására jegczimül szolgált ... ... ... ... . . ... ... ... ... Megyei törvényhatósági ebadó iránti jogviták a m. kir. közigazgatási biróság hatáskörébe nem tartoznak... ... ........... A mészárosok (húsvágók) törvényszerű legkisebb kereseti nyereményének megállapításánál az 1875. évi XXIX. törvényczikk 19. §-ának 2-ik pontjában foglalt az a rendelkezés, hogy 8—8 juh egy-egy szarvasmarha gyanánt veendő számba, a levágott bárányokra nem terjeszthető ki «Nemzetközi igazoló jegy» elnevezéssel Luksch Vilmos által forgalomba hozott űrlap használata kihágást képez ... ... ... ... Árvapénznek pénzintézeti elhelyezése kérdésében a közgyűlésnek névszerinti szavazással évről-évre újból kell határoznia ... ... ........... Engedély nélküli házalás által elkövetett kihágás miatt a házaló kereskedéstől való örökre eltiltás itéletileg ki nem mondható. Ily kihágás a házalási engedély kiadhatása ellen akadályul nem szolgálhat... Vármegyei tisztviselők és alkalmazottak minősítése kérdésében a belügyminister az 1896. évi XXVI. törvényczikk életbelépte óta nincs jogosítva határozni, mert akár a választás, akár a kinevezés ellen intézhető panaszok a közigazgatási bíróság hatáskörébe tartoznak... ... ... A legtöbb adót fizetők névjegyzékének bemutatását tudomásul vevő közgyűlési határozatok ellen nincs felebbezésnek helye.__ ... ... Az elhalt tisztviselő jogutódától az előleges havi részletekben kiszolgáltatott és jogosultan felvett fizetés vissza nem követelhető. A törlesztetlen maradt fizetési előleg a tisztviselőnek saját személyes tartozása lévén, halála esetén egyedül az ő hagyatékából hajtható be. Az ily fizetés nem terhelheti az özvegynek járó temetkezési negyedet, amely rendszerint sem bírói, sem közigazgatási foglalás tárgya nem lehet Pénzbüntetésnek közmunkára való átváltoztatását miniszeri rendelettel vagy törvényhatósági szabályrendelettel megállapítani nem lehet Záróra alóli felmentés kérdésében eljárásra illetékes hatóságok A mezőrendőri ügyekben első fokon ítélkező elöljárósági tanács tárgyalását a községi vagy körjegyző vezetheti ... ... ... ... .......... Hazai cék és hazai munkások között kötött szerződésből származó követelések a cég illetékes hazai hatósága által bírálandók el akkor is, ha a munkások külföldi területen alkalmaztatnak munkára ... A jogvégzettség (absolutorium) csak arra ad jogot, hogy az illető, a törvényes minősítés egy év alatt megszerzésére köteleztetés mellett szolgabíróvá vagy közigazgatási gyakornokká kineveztessék vagy megválasztassék, ezen kedvezménye a törvénynek azonban a megyei aljegyzői állások betöltésénél igénybe nem vehető. Ezek csak teljes minősítés birtokában jelölhetők ki és választhatók meg ... .......................... Találó a birtokába vett, illetőleg adott dologért — a netán később jelentkező tulajdonos visszakövetelési jogának érvényesíthetése végett — biztosítékot adni nem tartozik. Kiskorú által talált pénzösszeg — ha az atya teljesen vagyontalan — árvaszékileg kezelendő... ... ... ... ... Közigazgatási tisztviselő által kért szabadságidőt engedélyező felsőbb hatósági intézkedés ellen magánosok részéről felebbezésnek helye nincsen...................................................... . ................. A körorvos utiátalányának megállapitása nem az alispán, hanem a törvényhatóság illetékességéhez tartozik........... .......................... Addig, mig az 1883:1. törvényczikk 23. §-ában előirt gyakorlati közigazgatási vizsga tényleg életbe léptetve nem lesz, senkit sem lehet az idézett törvényszakaszban megkívánt gyakorlati képzettség, vagy a 31., illetőleg 34. és 35. §§-ban megállapított valamely kivételes vagy átmeneti kedvezmény leírásának igazolására kötelezni A közalapítványoknál alkalmazott tisztviselők az állami tisztviselőkkel egyenlőknek tekintendők s így a közigazgatási bizottságokba be nem választhatók ... ......................... ................. ... ................. Előleges havi részletekben kiszolgáltatandó s az illető hónapra jogosultan felvett fizetés sem a tisztviselőtől, sem annak jogutódaitól vissza nem követelhető. A halálozási évnegyedi illetmény mindenkor teljes összegében kiszolgáltatandó, s abból sem az elhunyt tisztviselő által jogosultan előre felvett fizetésnek az elhalálozás napjától a hónap végéig eső összege, sem pedig az elhunyt személyes tartozásai, pl. törlesztetlen maradt fizetési előleg, le nem vonhatók. A belügyminiszer által kiutalványozandó halálozási évnegyedi illetmény kiszolgáltatása egymagában még nem ok arra nézve, hogy a törvényhatóság valamely ily czélra felhasználható alapból a haláleset által sújtott hátramaradott családtagok részére az 1883. évi XV. t.-cz. 15. §-a alapján szabályszerű módon segélyt ne engedélyezhessen... Erkölcsi bizonyítványban csak az illető egyén személyére vonatkozó adatok sorolhatók fel ... ... ... ... ... ... ... .... ... ... Mezei földbirtokát, a törvény korlátai között, gazdaságilag mindenki szabadon használhatja. A szőlőhegyeken való állandó kintlakás szabályrendelettel el nem tiltható __ ... ... ... ... _ ... ... Az az összeg, amelylyel a szabályszerű nyugdíj legfelső elhatározás, tehát kegyelmi tény alapján felemeltetett, a temetési járulék megállapításánál alapul veendő nyugdíj-mennyiséghez hozzá nem számítható.__ ... .......................... ... ....................................................... A halászati jog tulajdonosa vízterülete alapján megillető több szavazatot csak egy képviselő által gyakorolhatja. A halászati társulat megalakulása után, a halászat a társulat területén, tekintet nélkül az érvényben álló bérleti szerződések tartalmára, csak az üzervtterv szabályai szerint gyakorolható ... ... ... ................. ... ... — A sütőműhelyek s kenyérnemüeket árusító üzletek felett az 1876. évi XIV. t.-cz. 3. §-a rendelkezése szerint a hatóságok kötelesek felügyelni ........................ ................................ ................................ A nemzeti ünnepek alkalmával azon épületre, melyben a főszolga-