Magyar Közigazgatás, 1898 (16. évfolyam, 1-52. szám)
4 4 bírói hivatal székel, a czimeres nemzeti lobogó az esetben is kitűzendő, ha a hivatal a magánépületnek csak egy részét foglalja is el. A főszolgabírói hivatal részére a hivatalos lobogó a vármegyei pénztár terhére szerzendő be ... ... ... ... ....................................... .................. 41 A közút rézsülének síkja és a szántóföldek metszési vonalán levő fák tulajdonjoga kétes, illetve azok nem tekinthetők feltétlenül a közúthoz tartozóknak. Az ily ügyekből kifolyó vitás kérdésekben, amennyiben azok a rendes birói úgra nem tartoznak, az 1890. évi 1. t.-czikk 68. §-a alapján elsőfokban az alispán, másodfokban pedig a közig. bizottság határoz .. ... ... ... ... .......... ... ... ... — 41 Vármegyei aljegyzővé oly egyén, a ki a közigazgatási szakra előirt képesítéssel nem bir, meg nem választható. A törvényes minősítés utólagos megszerzésére közigazgatási gyakornokok és szolgabírák részére engedélyezhető halasztás a vármegyei aljegyzőkre nem terjeszthető ki ... .................. ........................................................................ 42 Az állandóan alkalmazott, rendszeres évi fizetéssel ellátott tisztviselőktől az általuk az esedékesség napján jogszerűleg felvett illetményt egészben vagy részben azon a czímen visszakövetelni nem lehet, hogy az illető tisztviselő időközben állásától megvált ... ... ... ... ... 42 Közrendészeti ügyekben a törvényhatósági városi tanács vagy a vármegyei alispán határozatának fokozatos felülvizsgálására, illetőleg ezek határozata ellen irányuló felebbezés felett való döntésre a közigazgatási bizottság illetékes ... ... ... ... ... ... 48 A gyakornokok mindig ideiglenesen alkalmazottaknak tekintendők s igy a szolgálat alól bármikor, külön fegyelmi eljárás nélkül is, felmenthetők ........................... ... ... ... ... . ... ... ... 43 Kegyúri jogviszonyból támadt vitás kérdések a közigazgatási bíróság hatáskörébe nem tartoznak ................ ... ... ... 43 Elhunyt vármegyei tisztviselő özvegyének a halotti negyed kifizetése iránt benyújtott kérelme felett elsőfokban a törvényhatósági bizottság közgyűlése illetékes határozat ................................................ 44 A közigazgatási bizottság fegyelmi választmányának ülésein a választott tagoknak az állami közegekkel egyenlő arányban kell részt venniök ... .......................... ..................................................... ... 47 Az árvaszéki jegyzők minősítés tekintetében a vármegyei egyéb jegyzőkkel egy elbírálás alá esnek. Jogtudományi államvizsga csak az árvaszéki elnökre és ülnökökre van előirás. ... ... ... ... ... ... 47 A község törvényes hatásköre a piaczi és vásári rendészet gyakorlására nem terjedvén ki, a képviselőtestület a vásártéri bódék lebontását el nem rendelheti. Vásárrendtartási szabályrendeletben az előbb érkezés rendjének statuálása helyet nem foglalhat . . ... ... ...... 48 A közigazgatási bizottságban az állami tisztviselők helyettesei csak mint szakelőadók működhetnek. A közigazgatási bizottság rendes állami tagjai megbízhatók ugyan a fegyelmi vizsgálat teljesítésével, de azon ügyben nem bíráskodhatnak. A kir. ügyészek nem teljesíthetnek fegyelmi vizsgálatot.................. ... ................. ... ... ................. 50 Törvény vagy szabályrendeletek értelmében bizonyos jogosítványok megszerzésének feltételét képező erkölcsi bizonyítványban azon esetek felsorolásának is helye van, melyekben a folyamodó ellen megindított bűnvádi eljárás pozitív eredmény nélkül megszüntettetett ... 50 A mezőrendőri kihágási eljárás során a rend és a hatóság iránti tisztelet ellen vétőkre kirótt pénzbírságok a 48.000/898. sz. földmivelési miniszteri rendelet 101. §-a szerint számolandók el... ... ... . ... 50 A főispán tartós betegsége idejére a közigazgatási bizottság egyik választott tagja megbízható azzal, hogy az említett bizottságnak és annak fegyelmi választmánya ülésein elnöki tisztet teljesíthessen ... ... ... él Az egyik szolgabírói hivataltól a másikhoz helyettesítésre kirendelt tisztviselő az útiköltségen és terhes átalányon kívül más kárpótlásra rendszerint igényt nem tarthat, de méltányosságból kormányhatósági jóváhagyás mellett segélyben részesíthető ... ... ... ... .................. 51 A pénzügyigazgatóságok az adóbehajtási eljárás és általában az adóügykezelést illetőleg jogosítva vannak a főszolgabírák felett ellenőrzést gyakorolni és őket az esetleges mulasztások igazolására felhívni .......... ......................................... ................................................. 52 Vízbérszedési jog törvényes vagy törvénytelen voltának elbírálására a közigazgatási hatóság nem illetékes .............................. ... 52 Községi közigazgatási ügyekben hozott határozatok. Annak, hogy nagyközségekben külön községi pénztárnoki állás ne szerveztessék, szemben az 1886. évi XXII. t.-cz. 63. §-ában s kapcsolatosan az 1893. évi XLIV. t.-czikkben foglalt rendelkezésekkel, helye nem lehet ... .. ... ... ................. ... ... ... .. .................. Az apaállattartás tárgyában hozott községi képviselőtestületi határozatok elbírálásánál az 1894. évi XII. t.-cz. 102. §-a nem alkalmazható s a felülbirálatra a főszolgabíró nem illetékes ... ......................... A rendezett tanácsú városokban a tisztújító szék elnöke a kir. járásbirdnak a kijelölő választmány tagjául történt jelölését nem utasíthatja vissza. Midőn valamely tiszti állásra kijelöltek — egynek kivételével — a választási eljárás, illetőleg szavazás megkezdése előtt visszalépnek újabb kijelölésnek van helye. A kijelöléstől visszalépett egyén, később betöltendő ugyanolyan tiszti állásra való jelentkezése nélkül, nem jelölhető ............................................................................ ................. A helyben nem lakó községi legtöbb adófizető képviselőtestületi tag e részbeni jogai képviseletével nem köteles az illető községben helyben lakó egyént megbízni. Egy és ugyanazon megbízott a helyben nem lakó községi virilist több községben is képviselheti. A bejelentett megbízott azonban ugyancsak bejelentett helyettes által nem gyakoroltathatja a reá törvény által ruházott jogokat ................................. ... 3 A már fennálló felekezeti iskolák fentartásához megszavazott községi segélyekre vonatkozó határozatok, ha ezen iskolák fentartásához a község vagyonából és jövedelméből eddigelé már hozzájárult, különösen akkor, ha azok az érdekeltek részéről felfolyamodással meg nem támadtattak, hivatalból meg nem semmisíthetők. Ilyen határozatok csakis azon esetben képezhetnék felebbezés hiányában községháztartási és vagyonfelügyeleti szempontokból a közgyűlés észrevételezésének tárgyát, ha a megszavazott fentartási összeg a község háztartásának egyensúlyát megzavarná ... ..... . ................. Ilabár az 1888. évi XXII.-cz. 59. és 110. §-ai a terhes szerződések kötésre és az ingatlanok vételére vonatkozó községi határozatok hozatalánál a névszerinti szavazást kötelezőleg előírják is, mégis ennek elmulasztása azon esetben, ha az illető képviselőtestületi ülések különben szabályszerűen hivattak össsze, s a más egyéb előírt törvényes alakiságok is meg lesznek tartva, s a határozat egyhangúlag történt, és a jelenlevők az ülési jegyzőkönyvben név szerint fel vannak sorolva, nem képezi szükségképein okát annak, hogy a vonatkozó határozatok, felebbezés hiányában, a bizottsági közgyűlés által hivatalból megsemmisíttessenek ................ . .... ... .. .......................... ... ... .. A községi mezőőr-tartási költségek kivetése ellen irányuló felszólamlások a közigazgatási bizottsághoz tartoznak, ennek határozata ellen pedig a közigazgatási bíróságnál panasz emelhető ... ... ... A mezőőrök községi alkalmazóiuk lévén, annak, hogy javadalmazásukat az érdekelt birtokosság vállalja el, helye nem lehet ......... A törvény által a községi jegyzőkre nézve előírt képesítés a segédjegyzőkre nem terjed ki... ... ... ... ... ... ... ... ... ... A községi tisztújítás vezetésével a főszolgabíró csak akkor bízhatja meg a tiszteletbeli főszolgabírót, ha ez hozzá van berendelve. A törvénybírói vagy másodbírói állásra a kijelölési jog a községi képviselőtestületet illeti. Községi tisztújításnál, a fegyelmi vizsgálat alá vont egyén, csupán ez okból, a kijelölésből ki nem zárható. Községi tisztújításnál a kijelölés a bírói álláson kezdve, természetes sorrendben felülről lefelé foganatosítandó. A választási jegyzőkönyv hitelességét nem a községi képviselőtestület, de a választási eljárás felülvizsgálására illetékes hatóságok bírálhatják felül ... ... .... ... ................................ A községi legtöbb adót fizetők névjegyzékének összeállításánál és sorrendjének megállapításánál számba veendők: 1. a nagykorú hajadon, özvegy vagy törvényesen elvált nőknél, a jogi személyeknél, kiskorúaknál s gondnokság alatt állóknál kizárólag a község területén vagy az ehhez csatolt pusztán fekvő föld- és házbirtok után fizetett földadó, házadó és az ezekre eső általános jövedelmi pótadó; 2. a nagykorú birtokosoknál, ha a községben nem lakik, a föld- és házbirtok után fizetett adó mellett a községben terhére irt összes egyenes állami adó, kivéve a nyereményadót, a fegyver- és vadászati adót, a hadmentességi díjat, a szállítási adót és az általa mint gazda vagy munkaadó által fizetett I. oszt. kereseti adót; 3. a községben lakó minden más adózóra nézve pedig ugyancsak a 2-ik pont alatt felsorolt adók kivételével a községben terhére írt összes egyenes állami adó s ezenkívül az az egyenes állami adó is, amelyre nézve igazolja, hogy valamely közhatósági pénztárnál fizeti, de az jog szerint más községnél terhére előírva nincsen Ha törvényhatósági bizottsági választott tag időközben a legtöbb adót fizetők névjegyzékébe felvétetik, joga van az 1886. évi XXI. t.-cz. 35. §. analógiájára a két tagsági jogalap közt választani ... .................. A járási főszolgabírót az 1885. évi XXII. t.-czikk 77. §. alapján megillető ama jog, illetve reá ruházott ama kötelesség, hogy községi bíróválasztáskor a kijelölés jogát gyakorolja, a községi képviselőtestületre át nem ruházható, illetve a járási főszolgabíró eme jogáról s kötelességéről le nem mondhat .................. ... ....................................... A községi pótadó mindig azon községben s ama község javára fizetendő, melynek határában a birtok fekszik, vagy melyhez az önálló puszta közigazgatásilag csatolva van s ezen törvényes rendelkezésen ; mit sem változtat az a körülmény, hogy az illető birtok, illetve puszta állami adója más községben van előírva .. ......................................... Községi állatorvos és rendőrfelügyelő a képviselőtestületi közgyűlésben szavazati joggal nem bírnak ... ... ......................................... Községi képviselővé való választhatósághoz az 1886. évi XXII. t.-czikk 40. § a értelmében nem elégséges, ha az illető községi lakos a községi választók névjegyzékébe felvéve, hanem a 36. és 37. §-okban megszabott minősítés leírásának beigazolása is megkívánandó Törvénytelen ágyból származó gyermek, mindaddig, mig önjogúlag más községi illetőséget nem szerez, ama község kötelékébe tartozik, melybe születése idejében anyja tartozott; a gyermek illetőségére befolyással nem bir, hogy anyja időközben más község kötelékébe lép át ... ... ... ... ... ... ... ... ... ................. ........... ... A községi elöljárók a községi természetbeni kiszolgáltatások (előfogatok stb.) alól felmenthetők ... ........................................................ Állami adónak elemi csapás czimén töröltetése nem vonja feltétlenül maga után a községi adó törlését .......................................... A nő az esetben is elveszíti férje után birt községi illetőségét, és a férjhez menetel előtt birt községi illetőség kötelékébe lép vissza, ha a házasság csak a férjre nézve bontatott fel ... .. ........... ................. Községi pásztorház építési költségeinek fedezéséhez oly földbirtokosok, kik a pásztor szolgálatait igénybe nem veszik, hozzájárulni nem kötelesek ................................. ... ... ................................................ Ha községi képviselő-választásnál nem volt közhírré téve az, hogy a választás folytán esetleg megüresedett állás is betöltés alá kerül, és a megejtett választás folytán tényleg megüresedett állás mégis ugyanazon a választógyűlésen betöltetik, ezen utóbbi választás megsemmisítendő .................. ... ................. ..................................................... Az 1868. évi XXXVIII. t.-czikknek a községi népiskolai adóra vonatkozó 35. §-ában előforduló «hozzátartozó polgár» kifejezés alatt mindazok értendők, kik a községben adót fizetnek ................. Az 50 holddal biró földtulajdonosok a törvényben megszabott feltételek mellett az esetben is egyesülhetnek a vadászati jog önálló gyakorlására ha birtokaik több község határában feküsznek is ... ... Felekezeti gymnasiumhoz az intézetnek adott állami segély alapján a vallás- és közoktatásügyi miniszer által kinevezett tanár állami tisztviselőnek nem tekintendő s ennélfogva a felekezettől húzott tanári javadalmazása után fizetett állami adó arányában községi pótadó fizetésére köteles................ ... ... ... ........... ................ ... ... ... Bírósági végrehajtóknak községi és törvényhatósági pótadók alóli , mentességre igényük nincsen ... ... ... ... .. ... ... .................. A községi legtöbb adót fizetők névjegyzékébe való felvétel nem kizárólag a telekkönyvi tulajdonost illetvén meg, lelkészek javadalmát képező ingatlan vagyon után a haszonélvező lelkészek által fizetett egyenes állami adók a községi legtöbb adót fizetők névjegyzékének megálla-3 4 4 7 7 9 9 9 9 9 11 12 12 13 13 13 14 14 15 15 A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS