Magyar Közigazgatás, 1898 (16. évfolyam, 1-52. szám)

4­ 4 bírói hivatal székel, a czimeres nemzeti lobogó az esetben is kitűzendő, ha a hivatal a magánépületnek csak egy részét foglalja is el. A főszolga­bírói hivatal részére a hivatalos lobogó a vármegyei pénztár terhére szerzendő be ... ... ... ... .......................­................ .................. 41 A közút rézsülének síkja és a szántóföldek metszési vonalán levő fák tulajdonjoga kétes, illetve azok nem tekinthetők feltétlenül a közúthoz tartozóknak. Az ily ügyekből kifolyó vitás kérdésekben, a­mennyiben azok a rendes birói úgra nem tartoznak, az 1890. évi 1. t.-czikk 68. §-a alapján elsőfokban az alispán, másodfokban pedig a közig. bizottság határoz .. ... ... ... ... .......... ... ... ... —­­ 41 Vármegyei aljegyzővé oly egyén, a ki a közigazgatási szakra előirt képesítéssel nem bir, meg nem választható. A törvényes minő­sítés utólagos megszerzésére közigazgatási gyakornokok és szolgabírák részére engedélyezhető halasztás a vármegyei aljegyzőkre nem terjeszt­hető ki ... .................. ........................................................................ 42 Az állandóan alkalmazott, rendszeres évi fizetéssel ellátott tiszt­viselőktől az általuk az esedékesség napján jogszerűleg felvett illetményt egészben vagy részben azon a czímen visszakövetelni nem lehet, hogy az illető tisztviselő időközben állásától megvált ... ... ... ... ... 42 Közrendészeti ügyekben a törvényhatósági városi tanács vagy a vármegyei alispán határozatának fokozatos felülvizsgálására, illetőleg ezek határozata ellen irányuló felebbezés felett való döntésre a közigazgatási bizottság illetékes ... ... ... ... ... ... 48 A gyakornokok mindig ideiglenesen alkalmazottaknak tekinten­dők s igy a szolgálat alól bármikor, külön fegyelmi eljárás nélkül is, felmenthetők ........................... ... ... ... ... . ... ... ... 43 Kegyúri jogviszonyból támadt vitás kérdések a közigazgatási bíró­ság hatáskörébe nem tartoznak ................ ... ... ... 43 Elhunyt vármegyei tisztviselő özvegyének a halotti negyed ki­fizetése iránt benyújtott kérelme felett elsőfokban a törvényhatósági bizottság közgyűlése illetékes határozat ................................................ 44 A közigazgatási bizottság fegyelmi választmányának ülésein a választott tagoknak az állami közegekkel egyenlő arányban kell részt venniök ... .......................... ..................................................... ... 47 Az árvaszéki jegyzők minősítés tekintetében a vármegyei egyéb jegyzőkkel egy elbírálás alá esnek. Jogtudományi államvizsga csak az árvaszéki elnökre és ülnökökre van előirá­s. ... ... ... ... ... ... 47 A község törvényes hatásköre a piaczi és vásári rendészet gya­korlására nem terjedvén ki, a képviselőtestület a vásártéri bódék lebon­tását el nem rendelheti. Vásárrendtartási szabályrendeletben az előbb érkezés rendjének statuálása helyet nem foglalhat . . ... ... ...... 48 A közigazgatási bizottságban az állami tisztviselők helyettesei csak mint szakelőadók működhetnek. A közigazgatási bizottság rendes állami tagjai megbízhatók ugyan a fegyelmi vizsgálat teljesítésével, de azon ügyben nem bíráskodhatnak. A kir. ügyészek nem teljesíthetnek fegyelmi vizsgálatot.................. ... ................. ... ... ................. 50 Törvény vagy szabályrendeletek értelmében bizonyos jogosítvá­nyok megszerzésének feltételét képező erkölcsi bizonyítványban azon esetek felsorolásának is helye van, melyekben a folyamodó ellen meg­indított bűnvádi eljárás pozitív eredmény nélkül megszüntettetett ... 50 A mezőrendőri kihágási eljárás során a rend és a hatóság iránti tisztelet ellen vétőkre kirótt pénzbírságok a 48.000/898. sz. földmivelési miniszteri rendelet 101. §-a­ szerint számolandók el... ... ... . ... 50 A főispán tartós betegsége idejére a közigazgatási bizottság egyik választott tagja megbízható azzal, hogy az említett bizottságnak és annak fegyelmi választmánya ülésein elnöki tisztet teljesíthessen ... ... ... él Az egyik szolgabírói hivataltól a másikhoz helyettesítésre kiren­delt tisztviselő az útiköltségen és terhes átalányon kívül más kárpót­lásra rendszerint igényt nem tarthat, de méltányosságból kormányhatósági jóváhagyás mellett segélyben részesíthető ... ... ... ... .................. 51 A pénzügyigazgatóságok az adóbehajtási eljárás és általában az adóügykezelést illetőleg jogosítva vannak a főszolgabírák felett ellen­őrzést gyakorolni és őket az esetleges mulasztások igazolására fel­hívni .......... ......................................... ................................................. 52 Vízbérszedési jog törvényes vagy törvénytelen voltának elbírá­lására a közigazgatási hatóság nem illetékes .............................. ... 52 Községi közigazgatási ügyekben hozott hatá­rozatok. Annak, hogy nagyközségekben külön községi pénztárnoki állás ne szerveztessék, szemben az 1886. évi XXII. t.-cz. 63. §-ában s kapcso­latosan az 1893. évi XLIV. t.-czikkben foglalt rendelkezésekkel, helye nem lehet ... .. ... ... ................. ... ... ... .. ..................­­ Az apaállattartás tárgyában hozott községi képviselőtestületi hatá­rozatok elbírálásánál az 1894. évi XII. t.-cz. 102. §-a nem alkalmazható s a felülbirálatra a főszolgabíró nem illetékes ... .........................­­ A rendezett tanácsú városokban a tisztújító szék elnöke a kir. járásbirdnak a kijelölő választmány tagjául történt jelölését nem utasít­hatja vissza. Midőn valamely tiszti állásra kijelöltek — egynek kivéte­lével — a választási eljárás, illetőleg szavazás megkezdése előtt vissza­lépnek újabb kijelölésnek van helye. A kijelöléstől visszalépett egyén, később betöltendő ugyanolyan tiszti állásra való jelentkezése nélkül, nem jelölhető ............................................................................ .................­­ A helyben nem lakó községi legtöbb adófizető képviselőtestületi tag e részbeni jogai képviseletével nem köteles az illető községben helyben lakó egyént megbízni. Egy és ugyanazon megbízott a helyben nem lakó községi virilist több községben is képviselheti. A bejelentett megbízott azonban ugyancsak bejelentett helyettes által nem gyakorol­tathatja a reá törvény által ruházott jogokat ................................. ... 3 A már fennálló felekezeti iskolák fentartásához megszavazott községi segélyekre vonatkozó határozatok, ha ezen iskolák fen­tartásához a község vagyonából és jövedelméből eddigelé már hozzá­járult, különösen akkor, ha azok az érdekeltek részéről felfolyamodással meg nem támadtattak, hivatalból meg nem semmisíthetők. Ilye­n hatá­rozatok csakis azon esetben képezhetnék felebbezés hiányában község­háztartási és vagyonfelügyeleti szempontokból a közgyűlés észrevételezé­sének tárgyát, ha a megszavazott fentartási összeg a község háztartá­sának egyensúlyát megzavarná ... ..... . ................. Ilabár az 1888. évi XXII­­.-cz. 59. és 110. §-ai a terhes szerző­dések kötésre és az ingatlanok vételére vonatkozó községi határozatok hozatalánál a névszerinti szavazást kötelezőleg előírják is, mégis ennek elmulasztása azon esetben, ha az illető képviselőtestületi ülések külön­ben szabályszerűen hivattak össsze, s a más egyéb előírt törvényes alakiságok is meg lesznek tartva, s a határozat egyhangúlag történt, és a jelenlevők az ülési jegyzőkönyvben név szerint fel vannak sorolva, nem képezi szükségképein okát annak, hogy a vonatkozó határozatok, felebbezés hiányában, a bizottsági közgyűlés által hivatalból megsemmi­síttessenek ................ . .... ... .. .......................... ... ... .. A községi mezőőr-tartási költségek kivetése ellen irányuló felszó­lamlások a közigazgatási bizottsághoz tartoznak, ennek határozata ellen pedig a közigazgatási bíróságnál panasz emelhető ... ... ... A mezőőrök községi alkalmazóiuk lévén, annak, hogy javadalmazá­sukat az érdekelt birtokosság vállalja el, helye nem lehet ......... A törvény által a községi jegyzőkre nézve előírt képesítés a segédjegyzőkre nem terjed ki... ... ... ... ... ... ... ... ... ... A községi tisztújítás vezetésével a főszolgabíró csak akkor bíz­hatja meg a tiszteletbeli főszolgabírót, ha ez hozzá van berendelve. A törvénybírói vagy másodbírói állásra a kijelölési jog a községi kép­viselőtestületet illeti. Községi tisztújításnál, a fegyelmi vizsgálat alá vont egyén, csupán ez okból, a kijelölésből ki nem zárható. Községi tiszt­újításnál a kijelölés a bírói álláson kezdve, természetes sorrendben felül­ről lefelé foganatosítandó. A választási jegyzőkönyv hitelességét nem a községi képviselőtestület, de a választási eljárás felülvizsgálására ille­tékes hatóságok bírálhatják felül ... ... .... ... ................................ A községi legtöbb adót fizetők névjegyzékének összeállításánál és sorrendjének megállapításánál számba veendők: 1. a nagykorú haja­don, özvegy vagy törvényesen elvált nőknél, a jogi személyeknél, kis­korúaknál s gondnokság alatt állóknál kizárólag a község területén vagy az ehhez csatolt pusztán fekvő föld- és házbirtok után fizetett földadó, házadó és az ezekre eső általános jövedelmi pótadó; 2. a nagykorú bir­tokosoknál, ha a községben nem lakik, a föld- és házbirtok után fizetett adó mellett a községben terhére irt összes egyenes állami adó, kivéve a nyereményadót, a fegyver- és vadászati adót, a hadmentességi díjat, a szállítási adót és az általa mint gazda vagy munkaadó által fizetett I. oszt. kereseti adót; 3. a községben lakó minden más adózóra nézve pedig ugyancsak a 2-ik pont alatt felsorolt adók kivételével a község­ben terhére írt összes egyenes állami adó s ezenkívül az az egyenes állami adó is, a­melyre nézve igazolja, hogy valamely közhatósági pénz­tárnál fizeti, de az jog szerint más községnél terhére előírva nincsen Ha törvényhatósági bizottsági választott tag időközben a legtöbb adót fizetők névjegyzékébe felvétetik, joga van az 1886. évi XXI. t.-cz. 35. §. analógiájára a két tagsági jogalap közt választani ... .................. A járási főszolgabírót az 1885. évi XXII. t.-czikk 77. §. alapján megillető ama jog, illetve reá ruházott ama kötelesség, hogy községi bíróválasztáskor a kijelölés jogát gyakorolja, a községi képviselőtestü­letre át nem ruházható, illetve a járási főszolgabíró eme jogáról s köte­lességéről le nem mondhat .................. ... ....................................... A községi pótadó mindig azon községben s ama község javára­­ fizetendő, melynek határában a birtok fekszik, vagy melyhez az önálló­­ puszta közigazgatásilag csatolva van s ezen törvényes rendelkezésen ; mit sem változtat az a körülmény, hogy az illető birtok, illetve puszta állami adója más községben van előírva .. ......................................... Községi állatorvos és rendőrfelügyelő a képviselőtestületi közgyű­lésben szavazati joggal nem bírnak ... ... ......................................... Községi képviselővé való választhatósághoz az 1886. évi XXII. t.-czikk 40. § a értelmében nem elégséges, ha az illető községi lakos a községi választók névjegyzékébe felvéve, hanem a 36. és 37. §-okban megszabott minősítés leírásának beigazolása is megkívánandó Törvénytelen ágyból származó gyermek, mindaddig, mig önjogú­­lag más községi illetőséget nem szerez, ama község kötelékébe tartozik, melybe születése idejében anyja tartozott; a gyermek illetőségére befolyással nem bir, hogy anyja időközben más község kötelékébe lép át ... ... ... ... ... ... ... ... ... ................. ........... ... A községi elöljárók a községi természetbeni kiszolgáltatások (elő­fogatok stb.) alól felmenthetők ... ........................................................ Állami adónak elemi csapás czimén töröltetése nem vonja feltét­lenül maga után a községi adó törlését .......................................... A nő az esetben is elveszíti férje után birt községi illetőségét, és a férjhez menetel előtt birt községi illetőség kötelékébe lép vissza, ha a házasság csak a férjre nézve bontatott fel ... .. ........... ................. Községi pásztorház építési költségeinek fedezéséhez oly földbirto­kosok, kik a pásztor szolgálatait igénybe nem veszik, hozzájárulni­­ nem kötelesek ................................. ... ... ................................................ Ha községi képviselő-választásnál nem volt közhírré téve az, hogy a választás folytán esetleg megüresedett állás is betöltés alá kerül, és a megejtett választás folytán tényleg megüresedett állás mégis ugyan­azon a választó­gyűlésen betöltetik, ezen utóbbi választás megsemmi­sítendő .................. ... ................. ..................................................... Az 1868. évi XXXVIII. t.-czikknek a községi népiskolai adóra vonatkozó 35. §-ában előforduló «hozzátartozó polgár» kifejezés alatt mindazok értendők, kik a községben adót fizetnek ................. Az 50 holddal biró földtulajdonosok a törvényben megszabott feltételek mellett az esetben is egyesülhetnek a vadászati jog önálló gyakorlására ha birtokaik több község határában feküsznek is ... ... Felekezeti gymnasiumhoz az intézetnek adott állami segély alap­ján a vallás- és közoktatásügyi miniszer által kinevezett tanár állami tisztviselőnek nem tekintendő s ennélfogva a felekezettől húzott tanári javadalmazása után fizetett állami adó arányában községi pótadó fizeté­sére köteles................ ... ... ... ........... ................ ... ... ... Bírósági végrehajtóknak községi és törvényhatósági pótadók alóli , mentességre igényük nincsen ... ... ... ... .. ... ... .................. A községi legtöbb adót fizetők névjegyzékébe való felvétel nem kizárólag a telekkönyvi tulajdonost illetvén meg, lelkészek javadalmát képező ingatlan vagyon után a haszonélvező lelkészek által fizetett egye­nes állami adók a községi legtöbb adót fizetők névjegyzékének megálla-3 4 4 7 7 9 9 9 9 9 11 12 12 13 13 13 14 14 15 15 A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS

Next