Magyar Közigazgatás, 1903 (21. évfolyam, 1-52. szám)

A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS földadó, házadó és az ezekre eső általános jövedelmi pótadó veendők csak számba ........................................................................­......................... 18 Midőn egy körjegyzőséghez tartozó községek képviselőtestületei, az 1886. évi XX. t.-cz 33. §-a értelmében közös czélra, egységes tes­tületté alakulva együttes közgyűlést tartanak: a körorvost és a körgyá­mot, mint közös szerveket, csak egy szavazat illetheti meg . ... 19 Nincsen olyan törvényes intézkedés, mely azzal az általános jog­szabályival szemben, hogy a közsegély nyújtása az illetőségi községnek képezi a kötelességét, e közsegélyt a tartózkodási község térkéül állapí­­tanái meg; s ez az elv alkalmazandó az olyan időben felmerült közse­­gélyre ne­ve is, a­midőn a segélyezett illetősége még tárgyalás alatt volt 19 községi vadászterület bérbeadása iránti árverés a községben magában, még pedig rendszerint a községházánál hajtandó végre, tehát hol jog.A Z"ségekben a körhöz tartozó községek vadászterületeinek nyil­vános árverés útján való bérbeadására a körjegyzőség székhelye sem jelölhető ki........... .......................................................................... ........... 20 A vadászatról szóló 1888. évi XX. t.­cz. 3. §-ának 2. bekezdése csak az egyfolytonosságban fekvő községi vadászterületekre nézve mondja ki azt, hogy azok legalább 2000 holdat kitevő részletekben adhatók bérbe, ellenben a nem egyfolytonosságban fekvő területekre nézve ezen rendel­kezés fenn nem áll, vagyis a 2000 holdnál kisebb területek, ha külön­álló területeket képeznek, mint külön területek bérbeadhatók .................... 20 A közs­égben fekvő vagyona után adót fizető természetes személy, ha ott nem lakik is, csupán ez utóbbi körülmény miatt a községi vá­lasztói jogosultságból nem zárható ki............................................................ 21 Községekben a vásárrendészeti ügyek elsőfokú ellátása nem a községi elöljáróság, hanem a főszolgabíró jogkörébe tartoznak ........... 21 Az a körülmény, hogy a kijelölő választmányi két tagot nem a tisztújító szék, hanem előzőleg a képviselőtestület választotta meg, mint a törvény rendelkezésével nemcsak nem ellentétes, hanem annak meg­felelő eljárás, a választás megsemmisítésére okul nem szolgálhat ... — 23 Az 1868. évi XXXVIII. és ugyanezen évi Lili. t.-cz. azt rendeli, hogy a község, mely a hitfelekezeteknek segélyt nyújt, abban minden a községben levő hitfele­kezetet igazságos arányban részesítsen; de ha egy községben több elnevezésű izraelita hitközség van, azok egy hit­­felekezetet képeznek. Hogy a községi segély egy hitfelekezet csoportjai között mily arányban oszlassák fel, a közigazgatási bíróság hatás­körébe nem tartozik.................................................................... ................... 23 Ha a községi tisztujitás azon napon ejtetett meg mely napon a község képviselőtestülete megalakult, a tisztujitás semmis................... 24 Körorvosi fizetés emelésére vonatkozó vármegyei közgyűlési hatá­rozat végérvényes lévén, ellene felebbezéssel élni nem lehet ... ... ... 24 A törvény szerint a községi képviselőtestületi rendes és póttagok külön választandó és a szavazatlapokon külön-külön megjelölendők, ha tehát a választás oly módon ejtetik meg, hogy a póttagok a rendes tagokkal együtt egy-egy szavazó­lapon soroltatik fel s a póttagok a ren­des tagokut megválasztottak után legtöbb szavazatra nyertek közül vétetett: az ily választás semmis... .................. __....................... ... 24 A kis- és nagyközségben tartott állatvásárokon megjelenni köteles járási hatóságok, e czimen napidijat és útiköltséget nem számíthatnak fel 24 Ha a községi jegyző az 1886. évi XXII. t.-czikkel biztosított lak­bérilletménye iránti jogát előbb nem követelte , akkor ezen jogot vissza­menő időre nem érvényesítheti ... .... .................... ... .................... 27 A polgári községek által és azok terhére sem létező felekezeti iskolák nem fejleszthetők, sem új felekezeti iskolák nem létesíthetők 27 Ha a polgármesteri állás elnyeréséért két törvényes minősítéssel biró egyén pályázik s az 1886. évi XXII. t.-cz. 76. §-ában felsorolt kizá­rási ok egyik ellen sem hozható fel: mind a két pályázó jelölendő, külön­ben a választás semmis .................................................................................... 28 Ha a közjegyző fizetése törvényes eljárással 800 koronáról 1200 koronára felemeltetik, ezen fizetésfelemelés nem érintheti a jegyzői föl­dek használatából eredő javadalmazását, tehát az ily javadalom haszon­értéke fizetésébe be nem számítható .......................................................... 28 Ha valamely birtok önálló pusztai jellege ítéletileg el nem ismer­tetett, de addig az illető birtok tényleg a félpótadókedvezmény birtoká­ban volt, a községi pótadó az 5 évi elévülési határidőn belül vissza­menőleg csupán a jogvita folyamatba tételének idejéig vethető ki ... 32 községi vadászterület bérbeadásánál az árverési feltételek közé olyan kikötés, hogy a község az ígéretet tevő árveresek közt minden indokolás nélkül szabadon választhat, fel nem vehető ......................... 33 A törvény szerint természetbeni lakásra, illetve lakbérilletményre csupán a rendszeresített községi jegyzőnek van joga, minélfogva ez a jog a helyettes jegyzőt nem illeti meg .................................................. 33 Fegyelmi eljárás során felfüggesztett rendezett tanácsú városi tisztviselő csak akkor igényelheti visszatartott fizetésének pótlólag való kiadatását, ha a fegyelmi vétség vádja alól teljesen felmentetett vagy ha az ellene indított fegyelmi eljárás fegyelmi vétség tanyálladékának hiánya miatt megszüntettetett, más esetben ellenben, pl. ha a fegyelmi eljárás azért lett beszüntetve, mert a tisztviselő a közbejött tisztújítás­­kor meg nem választatott, a fegyelmi eljárás alatt visszatartott fizetés kiszolgáltatása nem igényelhető .................................................................... 34 önálló puszta után a félpótadókedvezmény figyelmen kívül hagyásá­val szedett községi pótadó visszatérítésére szükséges pótadót az 1886. évi XXII. t.­cz. 130. §-a második bekezdésében felsorolt, az általános közi­­gazgatási költségek alapjául szolgáló egyenes adónemek arányában kell kivetni........... ............................................................ .................................... 35 Minden az általános szabálytól eltérő külön jogkedvezmény érvé­nyesülésének feltétele az, hogy a kedvezmény igénybe is vétessék, az önálló pusztáknak az 1886. évi XXII. t.-czikk 130. §-ban a község min­den tagját egyenlően érdeklő közigazgatási költségek fedezése szempont­jából biztosított községi félpótadókedvezmény, ha ez a költségvetésnél figyelmen kívül marad, s e miatt az érdekelt fél kellő idő alatt sikere­sen nem szólal fel, sem jogorvoslattal nem él, a költségvetés évére kiter­jedően hatályát veszti. A félpótadókedvezmény igénybe­vételével egyenlő jogi elbírálás alá esik, midőn az érdekelt fél a vitás önálló pusztai jelleg megállapítása iránt az eljárást szabályszerűn megindítja. Önálló puszta után visszatérítendő pótadó fedezésére az 1886. évi XXII. t.-cz. 130. §. második bekezdésében felsorolt adónemek arányában kivetendő községi pótadóhoz az idézett törvényszakaszban említett adós arányában az illető pusztának is hozzá kell járulni ................................................................... 35 A községtől a közsegélyre szorult szegény eltem­etéséért a feleke­kezeti lelkész díjat nem követelhet .................................................. ... 38 A község belterületén levő utczavonal megállapítása és helyre­állítása a közigazgatási hatóság teendője. A­ki az utczavonal megállapí­tásával magánjogait sértve találja, a kir. bíróságnál kereshet jogorvoslatot 38 A község akarata ellenére nem kötelezhető arra, hogy a községi kötelékbe való felvételt külföldi honosnak megadja, illetőleg kilátásba helyezze ......................... 38 A községi törvény 16. §-a nem ad jogalapot arra, hogy a nagy­apának illetősége az unokákra is kiterjesztessék. Ezen szakaszban fog­lalt rendelkezés csak a feleségre alkalmazható ........................................... 40 Az olyan községekben is, a­hol jegyző nem lakik, a postán érkező beadványok, ha azt a község kívánja, nem a bírónak, hanem a kör­jegyzőnek kézbesítendők................... 40 Kiskorú egyén az 1886. évi XXII. t.-cz. 10. §-a alapján négy évi ottlakás és a község közterheiben résztvevéssel önjogulag illetőséget­ nem szerezhet ................. 40 Az 1903. évi julius hóban kitüntetéssel minősített jegyzőjelöltek ajánlása .............................................................................................................. 43 A törvénynek a községi tisztújításra vonatkozó rendelkezéseiből folyik, hogy azoknak, a­kik magukat kijelöltetni kívánják, jelentkezniök kell, továbbá, hogy három alkalmas egyén a jelentkezők sorából jelölendő ki, és a többi jelentkező törvényes ok nélkül csak akkor mellőzhető, ha már a jelentkezők közül három alkalmas egyén kijelöltetett, s végre, hogy a jelentkező egyének jelölése akkor sem foghat helyet, ha a betöl­tendő állásra három egyén nem jelentkeznék. E tekintetben csupán a községi birói állásnál van kivételnek helye, a­melynél az esetben, ha a birói állásra három akalmas egyén nem jelentkeznék, oly egyének is kijelölhetők, a­kik kijelölésre nem jelentkeztek.................. ... .... ... 44 Községi tisztújításnál a lelépő elöljáróság tagja szavazati jogukat a tisztújító közgyűlésen úgy a kijelölésnél mint a választásnál gyakorolni hivatva vannak. Az elöljáróság egyes tagjainak érdekeltsége czimén az egész régi elöljáróság a kijelölési jog gyakorlatából ki nem zárható ... 45 Községi tisztujitásnál nem lehet csoportonként ajánlott egyénekre szavazni, hanem a jelölés és a szavazás egyénenként eszközlendő... _ 45 Az 1886. évi XXII. t.-cz. 138. §-ában adott mentesség nem értel­mezhető máskép, minthogy ez a törvényszakasz nem kizárólag a nép­tanítóknak, hanem a néptanítónőknek és a népoktatás és népnevelés keretébe tartozó óvónőknek is megadja a községi adómentességet........... 46 A néptanítóknak törvényben biztosított községi adómentesség a tanítóképezdék tanférfiaira ki nem terjed ... .... ... .......................... 46 Olyan községekben, a­hol a képviselőtestületi tagok választása kerületenként történik, a póttagok választása is kerületenként, és­pedig az illető kerületben választandó képviselők számához képest eszközlendő, s így az üresedésben levő helyet az a póttag foglalhatja el, a­ki az illető kerületben nyert legtöbb szavazatot, nem pedig az a póttag, a­kire valamennyi kerületet tekintetbe véve esett a legtöbb szavazat ........... 49 A községek terhére a sorozó bizottságnak nem vendégelhetők meg 49 Az egyenes adók kivetésére hivatott községi közegnek, a bíró­ságnál levő kataszteri birtokivek, a bíróságok által rövid időre kiadandók 50 Az egy tagban legalább 50 holddal bíró földtulajdonos az esetben is egyesülhet a törvényes feltételek mellett valamely szomszédos birtok­kal a vadászat önálló gyakorlására, ha ez a szomszédbirtok már önma­gában véve is önálló vadászterületet képez.................................................... 50 A volt úrbéresek egyetemének mint jogi személynek osztatlan tulajdonát képező erdő- és legelőterület által megkívánt kellékek fensor­­forgása esetében önálló vadászterületet képezhet, s az úrbéresek egye­temének szabad rendelkezése alá tartozhat... ........................................... 51 A kincstári átruházási illeték mellett a törvényhatósági joggal felruházott városok által igénybevett ingatlan átírási díj a kincstári ille­ték pótlékának természetével bír és ezért csak ott és annyiban szedhető, a­hol és a­mennyiben a kincstári illeték is kivettetett; a császári és királyi katonai kincstár czímezés Magyarországon a magyar királyi államkincstár czimezéssel veendő azonosnak ............................................ 52 Kihágási ügyekben hozott határozatok. A vasúti üzemnél előforduló ipari munka vasárnap is végezhető 1 A mezőrendőri törvény alapján senki sincsen jogosítva arra, hogy vízmű segélyével kenderáztatót állítson fel. A vízmű segélyével a kender­áztató a vízjogi törvény hatálya alá esik.................................................... 3 Ha a fél a kihágási ítéletek kézbesítése alkalmával a felebbezési jogra tévesen taníttatik ki, a kézbesítés nem tekinthető szabályszerűnek . A mesterséges bor készítése által elkövetett kihágás tényálladéká­­nak megállapításánál közömbös, hogy a természetes bor vízzel, vagy pedig mástól, vett más vizezett mesterséges borral kevertetett ........... 5 Kihágási ügyben megtartott szemle alkalmával történt kiszállásért a szabályrendeletileg megállapított fuvardíj a kiküldöttet megilleti ... 7 Kihágási ügyekben a marasztaltat csak a kihágási eljárás során fel­merült költségek terhelik.................................................................................... 7 A csendőrség idegen területen engedély nélküli vadászás által elkövetett kihágás miatt panaszemelésre nem jogosult .......................... 8 Vízrendőri kihágási ügyekben a felek vagy képviselőjük költsé­geik megtérítésére igényt nem tarthatnak.................................................... 8 Csónak állandó használatához hatósági engedélyre nincsen szük­ség. A hatósági engedély nélkül való csónakhasználat kihágást nem képez .................... ........................................................................................... 10 Borkősav, salicylsavnak, vörösfestéknek és derítőpornak borkezelésre alkalmas anyagok gyanánt való hirdetése kihágást képez .. ........... 11 Vizrendőri kihágások hivatalból lévén üldözendők, a felek meg­egyezése a kihágási eset szabályszerű letárgyalásának útját nem állhatja 11

Next