Magyar Közigazgatás, 1904 (22. évfolyam, 1-52. szám)
i A Magyar közigazgatás A m. kir. Curiának a közigazgatást érdeklő határozatai. A község s ennek lakosai közt, a község mint erkölcsi testületet képező jogi személy vagyonát illetően magánjogi értelemben vett közösség nem áll fenn , ezeknek egymás között fennálló viszonyára tehát a magánjognak a vagyonközösség s ennek megszüntetésére vonatkozó elvei alkalmazásba nem vehetők. Olyan esetben tehát, midőn a község lakosainak egy, habár tekintélyes része, a község kötelékéből kilépve, a község határában új községet, vagy községeket alapít, az anya- és új községeknek az anyaközség törzsvagyonára vonatkozó viszonyai rendezésénél, nem a magán, hanem a közjogi elvek az irányadók ... ... 17 A községi iskolaszék elnöke, az iskola jogi képviseletére hivatva nincs. Az uradalomnak az egyházlátogatásról (canonica visitatio) felvett okiraton alapuló kötelezettsége mint dologi teher annak világos átvállalása nélkül is átszállott felperesre, mint az uradalomhoz tartozó ingatlanok legnagyobb részének, köztük az uradalom fejének (caput bonorum) megvevőjére, ha csak ki nem mutattatik, hogy a dologi kötelezettség az uradalomhoz tartozott azokat az ingatlanokat terhelte, melyek az előbbi tulajdonos birtokában maradtak, vagy erről harmadik személyek birtokába mentek át................................. ........................................ ... 19 A vadászebekre is áll az az általános jogszabály, hogy gazdáik kötelesek azokra akként felügyelni vagy felügyeltetni, hogy idegen vadászterületen magukban ne kóboroljanak s a vadászatra jogosult a saját vadászterületén talált idegen vadászebeket Csak akkor nem jogosult lelőni, ha és a mennyiben azok gazdáiknak, illetve azoknak környezetében vannak, a kiknek gondozása és felügyelete alatt állanak, vagy azoktól vadászat közben felismerhetően a vad felkutatása vagy üldözése közben távoznak el és mennek át idegen vadászterületre ... _ ... ill . Szent Istán napján teljesített mezei munka nem állapítja meg az 1868. évi Lili. t.-cz. 19. §-ában körülirt vallás elleni kivágást, úgyszintén nem terjed ki arra az 1891. évi XIII. t.-cz 1. §-ának rendelkezése, mert ez utóbbi csak az ipari munkának szüneteltetését rendeli ... 33 A megyei tiszti ügyész részére, midőn a megyének valamely pénztárát nem ügyvédi minőségben kapott megbízás alapján, hanem közhivatalánál fogva képviseli, a megye, illetőleg annak pénztára irányában költség meg nem állapítható....................................... ... ... ... 34 A ház falába beakasztott huzalok eltávolítására irányuló kereset elbírálása nem tartozik a bíróság hatáskörébe................. ... ........... 38 Képviselőválasztás alkalmával, aki a kínált pénzt azon czélból, hogy szavazzon, vagy ne szavazzon, elfogadja a polgároknak választási joga ellen elkövetett vétségben bűnös még akkor is, ha nem ígérete szerint szavazott .......... ............................................................................... 39 A vasúti vészfokok nélkül való használata által elkövetett testi épség elleni kihágás nem forog fenn, ha a vészfék használója valamely utas biztonságának veszélyeztetését a körülményekből alaposan következtethette.................................. .. ................................................ ... 43 A községi bíró nincs jogosítva a törvénybe ütköző eljárásának ellentálló egyént letartóztatni..................................................................... 43 A m. kir. ministerelnöknek Ő felsége legfelsőbb engedélyezésén alapuló rendelkezése, közigazgatási természetű: annak megbírálása, hogy e rendelkezés törvényes, vagy törvényellenes-e ? a polgári bíróság hatósága alá nem tartozik ... ..................................................................... 51 Szemérmet sértő levelezőlapok kirakatban való kitétele és elárusítása a btkv. 248. §-a alá esik .............................................................. 52 Törvényhatósági és általános közigazgatási ügyekben hozott határozatok. Ha törvényhatóságokban, rendezett tanácsú városokban, kis- és nagyközségekben az alkalmazottak választásánál, daczára annak, hogy három, vagy ennél több egyén jelentkezett, ahármas kijelölés nema fennálló törvényeinkben kifejezetten felsorolt okokból, hanem azért lett mellőzve, mert a jelentkezők ellen olyan okok forognak fenn, melyek miatt az illető állásra alkalmas voltuk a közszogálat érdekeinek szempontjából egyébként alaposan kifogásolható, a választás nem semmisítendő meg............................................................................_____ _ _ 2 Ha a betegsegélyző-pénztár nem adja kifejezetten beleegyezését igényjogosult tagjainak kórházi ápolásához, daczára annak, hogy felvételéről értesítve lett és a kórházi felvétel ellen sem tesz kifogást, sem pedig másnemű ápolásáról nem gondoskodik , azért a kórházi ápolási költségek viselésére 30 napon túl terjedő időre nem kötelezhető........... 4 Ha a jogosult szülő kiskorú házasságához beleegyezését adja, akkor a gyámhatóság beleegyezése nem szükséges ....................................... 4 Az 1893. évi IV. t.-cz. hatálya alá tartozó azok a tisztviselők, akik e törvény 7. §-ában fel nem sorolt hivataloknál oly kisebb, létszámba tartoznak, amelyben a rendszeresített állások száma kisebb, mint az illető fizetési osztályra nézve a törvényben megállapított fizetési fokozatok száma, szintén az idézett törvényszakaszban megjelölt időtől kezdve akkor is igényt tarthatnak a fokozatos előléptetésre, ha állásuk a magasabb fizetési fokozatban rendszeresítve még nincsen................. ........... 5 Számonkérő tag választásánál a törvényhatósági bizottsági tagsági joggal bíró városi tisztviselők közvetlenül érdekelteknek tekinthetők nem lévén, szavazatjoguk gyakorlásától meg nem foszthatók ... " Az 1898. évi XXI. törvényczikk 5. §-ában meghatározott egyéb föltételek fenforgása esetén a gazda fizetési kötelezettsége akkor is megállapítandó, ha a cseléd idült bajban szenvedett, és betegsége már a szolgálatba lépése előtt fennállott... ........................................................ 8 Saját birtokán kutat bárki szabadon építhet ........................ ? Ha a cseléd idült természetű betegsége a kórházi ápolást igénylő rosszabbodását a szolgálati viszony tartama alatt érte el, a gazda cselédjének gyógykezelési költségeit — amennyiben a megbetegedés a cseléd és gazda hibáján kívüli következett be — 30 napi idő tartamára megfizetni köteles ....................................................................................... 9 A biztosítási ügynök tevékenységet munkaszüneti napon aát és folytathat ...................................................................................................... 13 A felfüggesztett tisztviselőnek lakpénze feltétlenül kiszolgáltatandó, s a lakpénz kiszolgáltatása az ellátást megállapító határozatnak tárgyát sem képezi....................................................................................... ... ... 14 A katonai gyakorlatok alkalmával okozott mezei károk felbecslését eszközlő bizottság költségeinek viselésére a magánfelet kötelező alispáni határozat elleni panasz a m. kir. közigazgaási biróság hatáskörébe van utalva , de azon vitás kérdésekben hozott közigazgatási hatósági határozatok elleni jogorvoslat elbírálása, hogy a bizottság költségei melyik közigazgatási ágazat javadalmazásából fedezendők ? nem a közigazgatási bíróság, hanem a honvédelmi miniszer hatáskörébe tartozik 16 A bírói árverésen eladott ingatlanok vételárából a jelzálogos hitelezők előtt előnyös tételként nem kell sorozni: I. a másodoszt. kereseti adót, vasúti pótadót, városi közmunkadíjat; II. az általános jövedelmi pótadót, betegápolási pótadót és az útadót; III a vármegyei pótadót, községi pótadót, egyházi (segélyezési) pótadót, mezőőri pótdijat, ha csak a négy utóbbi bejelentett adóra nézve kimutatva nincs, hogy a vármegyei pótadó az 1883. évi XV. t.-cz. 9. és 13. §-ában engedélyezett pótadótól különböző alapon egyedül az ingatlanra van kivetve, a községi, egyházsegélyezési és mezőőri pótadó és dij pedig az 1886. évi XXII. t.-cz. 130. §. harmadik bekezdésén alapul ................ ... ... — — 18. A legtöbb adót fizető törvényhatósági bizottsági tagok névjegyzéke kiigazításának a folyó évi adókimutatás szerint kell történni. 2. Az állami költségvetésnek és az adó törvényhozási megajánlásnak hiánya csakis az állami köztartozásoknak érvényesítését akadályozza, de nem egysersmind azt is, hogy az állami költségvetés hiánya miatt törvényenkívülinek nevezett állapot idejére nézve is az egyeseket feltétlenül terhelő adók az érvényben levő adóügyi törvényeknek megfelelően megállapíttassanak. 3. Az a körülmény, hogy a névjegyzék kiigazításához szükséges előmunkálat a törvényben megszabott határidőn túl némi késedelemmel volt csak beszerezhető, amely késedelem azonban nem volt oly nagy, hogy a névjegyzék kiegészítésének munkálata a folyó év végéig befejezhető nem lett volna, egyáltalán nem szolgálhat okul arra, hogy a névjegyzéknek a törvény által elrendelt kiigazítása megtagadtassék.................. .................. ....................................................... 21 Törvényhatósági bizottsági tagválasztásnál a bizalmi férfiak kijelölése a törvény értelmében a választásnak olyan kiegészítő része, mely reggeli 9 óra előtt érvényesen nem foganatosítható. A bizalmi férfiak a választási helyiségben ki nem jelölhetők, ha az az összes megjelent választók befogadására nem elégséges ... .......................... 22 Szent István napján a nemzeti lobogó a felekezeti gymnasiumokra is kitűzendő____... .......................................................................... . 22 A vármegyei segéd- és kezelőszemélyzet tagjaiul megfelelő minősítéssel bíró nők is alkalmazhatók ............................................... ... 23 Kiutasítási és kitiltási ügyekben a községi képviselőtestület, valamint a közigazgatási bizottság határozni nem illetékes. Ily ügyekben a kis- és nagyközségekben elsőfokon a főszolgabíró, másodfokon az alispán van hivatva eljárni................. ... ....................... — — — — 24 A halászjegy elvonása (1888. évi XIX. t.-czikk 67. §.) csakis a rendelkezést megelőző jogerős ítéletek alapján alkalmazható.................. 24 Elhagyottá nyilvánítás a gyámhatóság hatáskörébe tartozik. 24 Ha valaki sertéselhullási esetet bejelenteni elmulasztott és az elhullott sertések megőrzéséről sem gondoskodott, de ezen mulasztásáért kihágási pénzbüntetésben már részesült, a sertések megvizsgálása és az elhullás okának megállapítása végett a községbe eredménytelenül kiszállt állatorvos kiszállási költségeiben az illető sertéstulajdonos el nem marasztalható ............................................................................................................. 26 Törvényhatósági szolgálatot megelőzött katonai szolgálatnak nyugdíjazásnál való beszámítása kérdésében nem a katonai kötelékben való lét, hanem a katonai tényleges szolgálat vehető csak figyelembe... ... 26 Az elhagyott gyermekeknek a községhez való kiadatása... ... 28 Az állami gyermekvédelemre csak azoknak a 15 éven aluli vagyontalan gyermekeknek van igényük, akiket hozzátartozóik eltartani nem képesek..............................................— ... — ...............................— — 28 A község az elhagyottá nyilvánított 7 éven felüli gyermeket önmaga nem gondozhatja... ................................................................. 28 Az a jogszabály, mely szerint a fizetésköteles ápolt szegénysége esetén az ápoltat terhelhető költségeket a házastársak egymásért viselik , akkor is alkalmazandó, ha a házastársak a házastársi viszony törvényes felbontása nélkül már évek óta külön élnek ... .................. ... ... 30 A belügyminiszer ama rendelete ellen emelt panasz, melyben valamely fürdőegylet alapszabályait a fürdődijak szedése, parthasználat és szabad víz használata kérdéseiben kifogásolja és módosíttatni rendeli, a m. kir. közigazgatási biróság hatáskörébe nem tartozik ... ... ... .. 31 A közigazgatási eljárás egyszerűsítéséről szóló 1901. évi XX. t.-cz. 2. §-ának abbeli intézkedése, mely szerint az elsőfokúval egybehangzó másodfokú határozat ellen felebbezésnek rendszerint nincs helye, nem terjed ki azokra az ügyekre, melyeknek végérvényes eldöntése a királyi közigazgatási biróság hatáskörébe tartozik ... ... . ... .................. 32 A honosítást azon törvényhatóság jegyzékébe kell felvenni, amelynek területén fekvő község helyezte kilátásba a községi kötelékbe való felvételt .................. ........... .................. ......................... ........... 33 Az árvaszéki tanácsülésbe vitt, de nem oda tartozó ügyek elintézése 33 A törvényhatósági költségvetés keretébe szorosan nem tartozó, ezért elkülönítve kezelt, s a vármegye szabad rendelkezése alatt álló megyei alapoknak időközi jövedelmei felett intézkedő törvényhatósági határozatok közhízrétételt nem igényelnek .......................... — — — 34 Ha a másodfokú határozat a felebbező javára változtatja meg az elsőfokú határozatot, akkor az ilyen másodfokú határozat az elmarasztaltra való vonatkozásban a helybenhagyó határozattal egy tekintet alá esik, s olyan ügyekben, amelyekben két lényegileg egybehangzó határozat ellen a törvény értelmében további felebbezésnek helye nincsen, a további felebbezést kizárja . ... ... ... ................ ........... ... 34 Nincsen olyan törvényes intézkedés, mely tiltaná, hogy a törvényhatóság ama tisztviselői, akik az 1886. évi XXI. t.-cz. 51. §-a