Magyar Közigazgatás, 1912 (30. évfolyam, 1-52. szám)

1912. ÉVI TÁRGYMUTATÓJA 3 1886. évi XXI. t.-cz. 89. §-a esetében bocsátkozhatnak. Az ily sérelemért közvetlenül a törvényhatóság ellen, a tisztviselő előleges perbevonása nélkül inditott keresetnek nincs helye................................. ... ... ... 6 Más állásra kinevezett bijnokok illetményeinek utalványozása 9 az önjogosulttá vált, de ismeretlen helyen egy év óta távollevő egyén gyámhatóságilag kezelt mindennemű vagyonára az illetékes gyám­hatóság által gondnok rendelendő ... ... . ... ......................... ... 11 Törvényhatósági tisztviselővé 40 éven felüli egyént is lehet alkal­mazni. Az ellenkezőt az állami és törvényhatósági alkalmazottak nyugdíj­­viszonosságáról szóló 1907. évi LIX. törvényczikk rendelkezéseiből sem lehet levezetni ... ........................ ... ............................................... 12 A szolgabirák és tiszteletbeli szolgabirák rendőri büntető bírásko­dási joga ... __ ................. . .................. ... .......................... 13 A belügyministérium műszaki osztálya_ .. ........................ 14 Végkielégített, de később újból kinevezett állami alkalmazott nem igényelheti ugyanazt a fizetést, melyet végkielégítése előtt élvezett ... 20 Tiszteletbeli tiszti ügyésznek a kiskorúak és gondnokoltak elleni peres és perenkívüli ügyekben, valamint bűnügyekben magánfél részéről való megbízatása ... ... .................................................................... 21 Ismeretlen helyen egy évnél rövidebb idő óta távollevő és igy az 1877. évi XX. t.-cz. 28. § ának d) pontjában jelzett gondnokság alatt nem álló egyénnel szemben a gyerektartási költségek megállapítása iránti követendő gyámhatósági eljárás ...................................... .................. 23­­. A törvényhatósági legtöbb adót fizetők névjegyzékének megálla­pítása során oly adó beszámítása a közigazgatási bíróság előtt már nem érvényesíthető, melynek beszámítása az állandó bíráló választmány előtt nem érvényesíttetett. II. A törvény ama rendelkezése, hogy a törvény­hatósági bizottsági tag általában nem lehet »a­ki a törvényhatóság terü­letén legalább két év óta nem bír», nem jelenti azt, hogy az illetőnek okvetlen ingatlannal kell bírnia, hanem más vagyonnak tekintetbe vételét is megengedi. 111. Oly egyéntől, a­ki a törvényes kellékek igazolása mellett magát a névjegyzékbe felvétetni kéri, a felvétel meg nem tagad­ható azért, mert már más törvényhatósági bizottságnak is tagja, hanem az ilyen olybá veendő, mint a­ki kijelenti, hogy jogát ebben a törvény-­­ hatóságban kívánja gyakorolni. Erről a másik törvényhatóság azonnal értesítendő . ........................................................ .................................. 25 A vármegyei ebadóügyek kivetése elleni jogorvoslatok végső fokon a m. kir. közigazgatási bíróság hatáskörébe tartozik . ... ... 31 A közigazgatási bíróság által törvényhatósági bizottsági tagválasz­tás ügyében hozott megsemmisítő ítélet hatálya az ítéletnek a törvény­hatósághoz történt leérkezését követő napon kezdődik és nem akkor, midőn az illető egyén neve a törvényhatósági bizottsági tagok névjegy­zékéből az Ítélet következtében töröltetik ......................................... .... 31 A rendőri hatóságok és közegek részére 1899. évi 130.000. B. M. számú belügyministeri rendelettel kiadott vagyonőrzési utasítás kihágási ügyeknél nem alkalmazható ... ................................................................ 37 Nyugdíjas egyén újabb alkalmazása esetén a nyugdíjnak az 1907. évi LIX. t.-cz. 3. §-a értelmében való beszüntetésekor az illető által fizetett szolgálati dij mennyiségét számba kell venni ... ... ... ... 38 Az 1885. évi XI. t.-cz. életbelépte előtt nyugdíjas állami alkalmazott­hoz férjhez ment nő az akkor érvényben volt nyugdíjszabályok szerint a nyugdíjigényét megszerezte, ha a férje ismét tényleges szolgálatba lépett, tekintet nélkül arra, hogy ezen újabb szolgálata mennyi ideig tartott. Az ily nőtől az állandó özvegyi ellátás az idézett törvény életbe lépte után sem tagadható meg ........................ ... ... ... .. ... 39 Vadászati jegy elnyerése iránt beadott bejelentés láttamozását a bejelentő kedvezőtlen vagyoni viszonyai miatt megtagadni nem szabad 44 A nagykorusitás feltételei .......................... ... ... ... ........... 47 Az 1886. évi XXI. t.-cz. 13. §-a szerint a gyámhatóságot a törvény­­hatóság gyakorolja, ebből következik, hogy az árvaszék nem jogalany, hanem a törvényhatóságnak egyik szerve, oly esetekben tehát, midőn az árvaszék áll perben, az alispán van feljogosítva a törvényhatóság nevé­ben a tiszti ügyésznek felhatalmazást adni. Midőn azonban valamely gyámhatóság vagy gondnokság alatt álló egyén a perben álló fél és annak a gyám vagy gondnok által való törvényszerű képviseltetése ki van zárva, az árvaszék van feljogosítva a tiszti ügyésznek felhatalma­zást adni........................................................... . ... ............... ... 49 A távollevő örökös részére az 1894. évi XVI. t.-cz. 54. §-a alap­ján kirendelt gondnok az örökösök által önként osztályra bocsátott dolog­ról is kiterjedt osztályos egyezséget köthet és nincs törvényes akadálya annak hogy a gyámhatóság az ily egyezséget - ha azt a gondnokolt érdekében állónak tartja — gyámhatóságilag jóváhagyja... ................. 50 Ipartestület székházára politikai párt zászlójának kitűzése az 1874. évi XXXIII. t.-cz. 104. íjában tiltva nincs ... . ... ... ... 51 A közigazgatási bizottság tisztviselő tagjainak fuvardijfelszámi­tási joga ... .......................... ... ...­­. ... ... ... ... ... 52 I. Törvényesen elismert vallásfelekezet az 1895. évi XLIII. t.-cz. 9. §-ában megjelölt czélokra oly községben is szerezhet ingatlant, mely­ben egyházközséggé még nem alakult. II. Az ily ingatlan szerzéséről kiállított okirattól a bemutatási záradékot az alispán meg nem tagad­hatja az okból, mert nem igazoltatott, hogy a szerzett ingatlannak tulajdonosa valamely már fennálló, vagy pedig még csak alakulandó egyházközség lesz-e ................................ ... ... ... ... ................. 52 Községi közigazgatási ügyekben hozott határozatok. A földadó kataszteri felmérési munkálatokkal járó községi szolgál­mányok költségeinek elszámolása........................ ... ... — ... ... 7 A község alkalmazottja, ha a község terheihez egyébként nem is járul hozzá, a többi törvényes kellékek fenforgása esetén illetőséget szerezhet ......................... ... ................. ... .. ... — — — 9 A községek által beszerzendő közös használatra szolgáló apaállatok beszerzése körül követendő eljárás ......................... ........... — — 9 A községi és közjegyzők Országos Egyesülete «Erzsébet-árvaház» érdekében kibocsátott belügyminiszeri rendelet ... ........................ . 15 A község alkalmazottja, ha a község terheihez egyébként nem is járult hozzá, a többi törvényes kellékek fenforgása esetén illetőséget szerezhet _ _ ... ... .......................... ................................. ... 16 A törvényhatósági tiszti ügyésznek községi virilis ügyben nincs panaszjoga ... ............................... . — — ... ........................ 16 A községi bábát a főszolgabíró vagy törvényes helyettesének elnök­lete alatt a község képviselőtestülete választja ........................................ 18 Részvénytársaság igazgatója nem vehet részt oly képviselőtestületi határozat hozatalában, mely saját társaságát illeti ................................. 18 Osztrák, horvát-szlavon , bosznia-herczegovinai kórházakban ápolt magyar állampolgárok vagyoni és illetőségi bizonyítványainak kiállítása 21 I. Nem helyes az a felfogás, hogy gazdai hatalom alatt álló egyén községi illetőséget nem szerezhet. II. Az a községi adó, melyet a gazda a cselédjére kivetett I. osztályú kereseti adó után cselédje helyett fizet, a községi illetőség megszerzésének szempontjából nem a gazda, hanem a cseléd egyéni adójaként veendő számba ... ... ... ... ... ... ... 24 A rendszeresített segédjegyzői állások üresedésben léte alatt alkal­mazható munkaerő költségei ................................................. ... ... ... 24 A községben saját vagyonától vagy jövedelmétől állami adót fizető községi lakos képviselőtestületi taggá megválasztható akkor is, ha adó­zásának megkezdése óta k­ét év még nem is telt el, de a két teljes évre szóló adó utolsó részlete már esedékessé vált .......................... ... ... 25 A községi jegyzők ideiglenes drágasági pótléka... ... .. ... 25 Nincs törvényes akadálya annak, hogy a községi legtöbb adót fizetők névjegyzékébe oly községi elöljáró is felvétessék, kinek a köz­gyűlésen szavazati joga van. Az ilyen azonban mint virilista képviselői jogokat nem gyakorolhat és helyette póttagot kell behívni ... ... __ 26 A községi közlekedési (vic­inális) közutak fentartásához fizetett hozzájárulások portakötelezettsége................................................................ 26 1. Atyai hatalom alatt nem álló egyén atyjának utóbb szerzett illetőségét nem követi. II. Ha több testvér közül csak az egyiknek az illetősége válik vitássá, nincs helye annak, hogy az ebből az okból folyamatba tett tárgyalás során a többi testvér illetősége is egyúttal kimondassák.............................................................. .......... ..................27 I. Ha a község valamely aljegyző állását jegyzői állássá szervezi át és önálló hatáskörrel felruházza, tőle a jegyzői javadalmazás legkisebb mértékét meg nem tagadhatja. II. Az 1904. évi XI. t.-cz. életbe lépte után szervezett jegyzői állások javadalmazásához az állam már nem köteles hozzájárulni.................. ...................................................... ... 29 A városok által az utczák seprésére és tisztítására alkalmazottak mind betegség, mind baleset esetére biztositandók _ _ ____... 31 A törvényhatóságok, rendezett tanácsú városok és községek által ipartelepeknek nyújtott segélyek ellenében az 1907. évi III. t.-cz. 7. §-a értelmében kikötendő feltételek ............................................................... 31 A községek tulajdonát képezett­e a kötményezés alól feloldott államadóssági kötvények ellenértékének helyrepótlása körül követendő el­járás ................. ... ... ... ... .................. ........... — ... — 34 A községi elöljáróság meghagyásából kézbesítést eszközlő kisbiró­nak a rezülütése: a hatóság elleni erőszak bűntettét képezi ____... 34 A Romániába készülő munkások a jegyzők által kioktatandók ... 36 Községi jegyző munkakönyvek kiállításával meg nem bizható 36 Ha ugyanazon a tisztújitáson oly egyének választatnak meg, kik­nek együtt alkalmazását a törvény kizárja és állásától egyik sem akar önként megválni, a kisebb állásra megválasztottat kell felmenteni ... 36 Az önálló puszták és rendszeres gazdasági terv szerint kezelt erdő­­testek birtokosainak félpótadó mentességét, valamint ugyanezeknek azt a jogát, hogy a községi adókat és egyébb szolgálmányokat átalányösz­­szeggel megválthatják, az 1909. évi XII. t.-cz. 6. §-a megszüntette ugyan ,­ez a rendelkezés azonban nem érinti a község és az alácsatolt terület birtokosa közt a község jövedelmeiben való részesedés, valamint a község adósságainak viselése tekintetében a községi törvény 150. §-a alapján létrejött szerződések érvényét................ ... ....................................... 39 Új telepes község alakulásával kapcsolatban az érdekelt községek csatlakozása ügyében a törvényhatóság csak a telepítési munkálatoknak hitelesítése után határozhat ....................................... ... .................. 39 A község legtöbb adót fizető képviselőtestületi tagjainak névjegyzé­kébe nem vehető fel az a haszonbérlő, a­ki a községben nem lakik és ott földje vagy háza nincs ................. ....................................... ... 41 Községi gyámpénztárak megvizsgálása........................ ... ... 41 Ha valamely községben egynél több községi orvosi állás rend­­szeresíttetett a kép, hogy az orvosok mindegyike az elöljáróságnak tagja , akkor a képviselőtestületi gyűlésen is megilleti a szavazati jog őket... 43 Az oly községi jegyzőválasztás, mely a szavazatok egyenlősége miatt sorshúzással döntetett el, megsemmisítendő abban az esetben, ha a képviselőtestület a választáskor egy tagnak már előbb történt elhalá­lozása és ennek helyére póttag meghívásának elmulasztása folytán csonka volt ................................ . ................................................ 43 A községi törvénynek az a rendelkezése, hogy «a lelkész» községi elöljáróvá nem választható, csak arra a lelkészre vonatkozik, a­ki az illető községben a lelkészi teendőket tényleg ellátja, más lelkésznek köz­ségi vagy rendezett tanácsú városi tisztségre való alkalmazását azonban a törvény nem tiltja... .................. ... ... ... ........................... 45 A községi törvény 138. §-ával biztosított személyes községi adó­­mentességet az állam által nem fedezett kataszteri felmérési költségekre akkor sem lehet kiterjeszteni, ha ezeket a költségeket községi adó alak­jában vetették is ki........................ ......................................... . ... 45 A rendezett tanácsú városok s a kis- és nagyközségek költség­­vetéseinek és zárszámadásainak számvevőségi nyilvántartása­­.. .. ... 48 I. Iskolai adó fizetésére a községben adót fizető jogi személyek is kötelesek. II. Maga a község, mint jogi személy, saját törzsvagyona után iskolai adó fizetésére nem kötelezhető. III. Az iskola adóra nézve fennálló általános jogszabályok és elvek akkor is alkalmazandók, ha az iskolai adó nem községi iskola c­éljaira, hanem annak az összegnek fedezésére vettetik ki, melyet a község az ottani­­állami iskola felállítása alkalmá­val az álammal kötött szerződés értelmében évenként fizetni köteles ... 51 Ha a község által nyújtott segéllyel a községbeli hitfelekezet meg­­ van elégedve, akkor az 1896. évi XXVI. t.-cz. 48. §-a alapján nem *

Next