Magyar Közigazgatás, 1913 (31. évfolyam, 1-52. szám)

4 Vasárnapon bezárt üzletből az udvaron át árunak kiadása meg­állapítja a munkaszünet megszegését ... ... ........................................ 44 Bérkocsi szabályrendeletbe ütköző kihágás jogkövetkezményekép bérkocsi az állomásról nem tiltható el____... ............................ ... 45 Tiltott kivándorlásnak bérkocsis által anyagi haszonból tudva elő­segítése miatt hozott büntető ítélet nem függeszthető fel... ................. 45 A szódavizgyárosok mint társtulajdonosok üzletvezető állítására nem kötelezhetők ................. ................. ........................ ... _ 46 Tűzoltónak tűzoltói gyakorlaton az előirt kötelesség megtagadása az 1879. évi XL. t.-cz. 141. §a alapján nem büntethető... _ _ _ 46 A ki kivándorolni készülő egyént váltókezességgel pénzhez juttat, kivándorlás elősegítésében bűnös ........................ ... ......................... 47 Nádtetőzetnek hatósági engedély nélküli kijavítása a kbt. 117. §-a alapján nem büntethető ........................................ ... .................. 47 A ki azon hatósági intézkedésnek, hogy a lóosztályozás czéljából megjelentek lovaikat mely sorrendben vezessék elő, nem engedelmeske­dik, a kbtv. 78. §-ába ütköző kihágást követi el ................. ... 48 Cseléd szolgálati helyének elhagyása miatt nem büntethető, fia atyja kellő időben felmondott és leánya helyett más cselédet állított ... 48 Hajóközlekedés fentartása czéljából a próbamenet megtartásának nem kérése és a járatok mene­trendjének be nem mutatása a hajózási szabályok 112. és 114. §-aiba ütközik ... ... ... ... ... ... __ ... 49 Bérkocsis iparűzési jogától meg nem foszható. Szabályrendelet alapján csakis hajtási jogosítvány megvonását lehet kimondani ... _ 49 A postakocsis szolgálati teendőinek teljesítése közben hatósági közegnek tekintendő...____ ... .............................................. ... 50 A ki kivándorlásra jogosulatlan kiskorú nő kisérésére vállalkozik, az 1909. évi II. t.-cz. 41. §-ába ütköző kihágást követ el . ... 50 Budapest székesfővárosban a kerületi elöljáróknak rendőri bün­tető bírói hatáskörét az 1893. évi XXXIII. t.-cz. 20. §-a egyenként fel­sorolja ...................................................... ............... .......................... 54 A kivándorlás elősegítésének Üzletszerűsége esetén az 1909. évi II. t.-cz. 4. §-ába ütköző kihágás albirál­ása a kir. bíróság hatáskörébe tartozik .. ............................................................. ............................... 54 Nőnek a szülés utáni fű­resztése és irrigálása betegápolási és nem szülészeti ténykedése ........................ .......... ... _ _ 52 Korcsmáknak zárva tartása iránt törvényhatósági bizottsági hatá­rozat az e tekintetben érvényben levő miniszeri rendeletekkel ellentétes intézkedéseket nem tartalmazhat ......... ... .. ................................. 52 Közgazdasági közigazgatási ügyekben hozott hatá­rozatok. Azon körülmény folytán, hogy a gazda a cselédnek szolgálatból való eltávozása alkalmával a bér kifizetését megtagadta, nem állapít­ható meg az, hogy a visszatartás a jelzett alkalommal veszi kezdetét, hanem a visszatartás csakis az 1907. évi XLV. t.-cz. 47. §-ában a panasz­tételre nézve előirt 3-ik naptól számítható............ ........................ Ha a szabályszerűen szerződtetett gazdasági munkások a munka­helyen meg nem jelennek vagy ha a munka teljesítését megtagadják vagy szándékosan roszul teljesítik , az ily munkások helyébe a munka­adó jogosítva van azonnal más munkásokat szerződtetni; kárkövetelést ily esetben a munkaadó akkor érvényesíthet, ha a jó gazda gondosságá­val tényleg igyekezett kisegítő munkásokat szerezni s nem rajta múlt, hogy ilyeneket nem kapott ... ... ... A cselédekkel rendelkező béresgazda az 1907. évi XLV. törvény­cikk szempontjából a gazdasági cselédekkel szemben a gazda felügyeletre jogosított megbízottjának tekintendő ... ... ....................... A rendes bíróság érdemi határozatának jogerőre emelkedése után azon az alapon, hogy az ügy a közigazgatási hatóság hatáskörébe tar­tozik, eljárásnak nincs helye és a bíróság jogerős érdemi határozata a közigazgatási hatósággal szemben irányadó... ....................................... A gazdasági cselédnek a felmondási időre esedékes bér iránt támasztott követelése nem utasítható el, ha a cseléd az elbocsátásról szabályszerű értesítést nem kapott................. ... ... Ha a gazdasági cseléd szolgálati helyét jogtalanul elhagyja, nem büntethető elzárással, hanem legfeljebb 50 K-ig terjedhető pénzbüntetéssel Az igazolási kérelemnek helyt adó elsőfokú végzés ellen az 1901. évi XX. t.-cz. 9. §-a alapján nincs helye felfolyamodásnak ..._ A birtokos és a gazdasági munkásvállalkozó közötti jogviszonyból eredő vitás kérdések elbírálására nem az 1899. évi XLII. t.-cz., hanem az általános magánjogi szabályok alkalmazandók s az ily ügy elbírálása a rendes biróság hatáskörébe tartozik .......... ... ... ... .................. Az 1890. évi I. t.-cz. 132. § ába ütköző kihágások eseteiben a tulajdonjog kérdésének megállapitása eljárás tárgyát nem képezheti. A közutak törzskönyvei hitelesítettnek csak akkor tekinthetők, ha a minister által megerősített határozatra vonatkozólag előirt s foganatosí­tott 30 napi közzététel fia­túli­de­je lejárt ... ... ... _ ... ... _ Az 1890. évi I. t. ez. 132. §-a az 1 méter távolságot csak a kerí­tések és épületek felállításánál írja elő, de nem tiltja s nem is korlátozza tulajdonost, hogy ezen 1 méter szellességü földsávot, ha az tulajdonát képezi, az utarok rongálása nélkül tetszése nélkül ne használhassa. A szolgabirák­at rendőri kihágások esetében sem úti költséget, sem napi­díjat a fél terhére fel nem számíthatnak, csupán kész kiadásaikat jogo­sultak felszámítani a főszolgabírónak ... _ .... _ ... ... Közhatóságnak közügyekben hozott határozatai ellen a felebbezésre jogosultakat, ezen joguk gyakorlásából anyagi hátrány nem érheti. A községi képviselőtestületnek községi közúti ügyekben hozott határo­zatait a járási főszolgabíró felülvizsgálni nem illetékes. Községi közúti ügyekben a képviselőtestület határozatai ellen másodfokban az alispánhoz és harmadfokban a közigazgatási bizottsághoz van felebbezésnek helye, ha az évi költségvetésbe felvett ügyekről van szó, ellenben a törvény­­hatósági közgyűléshez s belügyminiszerhez, ha a jóváhagyott költség­vetés kereteit meghaladó vagy azonkívül álló munkálatokról, vagy költségekről van szó... ................................................. .................. Idegen telken létesített vízfolyás és partjainak karbantartása nem a telektulajdonosnak, hanem a munkálatok létesítőjének, mint szolgalmi jogosultnak kötelessége ............................................................................... Engedélyezett vízművön társulati munkálatok folytán szükségessé váló átalakítás végrehajtása a társulat feladatát képezi ... .................. Ha a víz feletti szabad rendelkezést mások szerzett joga korlátozza, a víznek a birtokos által való használhatása mértékét a nevezett jog terjedelme szabja meg ................................ .......................... .......... Az 1898. évi XIX. t.-cz. II. czimének hatálya alá eső osztatlan tulajdonban levő közösen használt erdő jövedelmeiben az eddigi tény­leges birtokosok, illetőleg a szavazásra jogosultak névjegyzékébe felvett egyének részesítendők. Magában a közös vagyonhoz való igényjogosult­ság kérdésében azonban, ha az vitássá válik, a rendes bíróság dönt ily bírói döntés nélkül egyfelől senkitől, a­ki eddig birtokban volt, a közös jövedelemben való részesedését és a közgyűlésen való szavazás jogát megtagadni nem lehet; másfelől senki, a­ki eddig birtokban nem volt, nem igényelheti a jövedelemben való részesedést és a szavazás jogát. Ha a földmivelésügyi miniszer a tagosítást hasznosnak és czél­­szerűen keresztülvihetőnek kimondotta: a tárgyalásra megidézett, de még nem jelent felek a tagosításba beleegyezőknek tekintendők. A kér­vényező és a többi érdekelt meg nem jelenése okából az ügyet nem lehet az 1893. évi XVIII. t.-cz 52. §-ának utolsó bekezdése alkalmazásá­val szünetelőnek kimondani, hanem a tárgyalás eredménye alapján kell határozni . ... ................. ...................................................... . Az erdészeti alkalmazottak a kincstári vadászterületeken kópékkal nem vadászhatnak ... ............................ ... ... .................. A tokaji borvidékre idegen bort cognac-gyártás czéljaira csakis oly egyénnek szabad bevinni, a­ki a főzött cognacot saját házi szükség­letére vagy ottani kismértékben való elárusításra használja fel ... . Borászati kihágási ügyekben a szakközegek részéről beadott feleb­­bezésekben, melyek az elsőfokú hatóságnál nyújtandók be, tüzetesen megjelölendő a megváltoztatni kért rendelkezés, s a felebbezés indokai kifejtendők ... ... ......................................... ............................­ — Borhamisítási kihágási ügyben a hamisított borkészlet nagyságá­ból a borhamisítás rendszeressége megállapítható, mely körülmény a büntetés kiszabásánál lényegesen súlyosbító körülménynek veendő.......... Ha a hamisított bor terhelt birtokában marad, a denaturálás költsége őt terheli ... .......................... ... ......................... — Ha a sacharin nem bor vagy must kezelésére e czimen hozatik forgalomba, úgy a kihágási eljárás az 1898. évi 41.272. számú belügy­ministeri rendelet 1. §-a alapján teendő folyamatba_... ... _ _ A volt közmunka- és közlekedésügyi ministernek 1886. évi 23.124. sz. rendelete nem mentesíti a vasuttársulatokat vízhasználataik törvényes fennállása bizonyításának kötelezettsége alól ... ... _ A vizjogi törvény 47. §-a alapján csak oly vizek lefolyásának biztosítása követelhető, a­melyeknek lefolyását az ármentesítő művek akadályozzák ... ... ... . _ ... .. ......................................... A közbirtokossági közgyűlés a felelős számadók eljárásának meg­bírálását egyenesen a hatóságra nem háríthatja................ ................. A birtokhatárvonalat megállapító közigazgatási rendelkezés végre­hajtását meg nem gátolhatja az a körülmény, hogy a határozatban meg nem nyugvó felek bírói útra léptek ... . ... .................. ... ... Közbirtokosoknak kell tekinteni azokat, a­kik bármely haszon­vételre nézve fen­tartották a közösséget................ ... ._ _ ... ... A tejszállításhoz használt edények (kannák) tisztántartására gond fordítandó. Ezen teendőnek elmulasztása kihágást képez, mely 200­6-ig terjedhető pénzbüntetéssel, behajthatatlanság esetén pedig megfelelő el­zárással büntetendő ... ................. ........................ ......................... A kéményseprési reáljog adományozása és egyáltalában a kémény­seprési iparjog tartalmának és terjedelmének meghatározása, az illető közigazgatási hatóságok jogkörébe tartozik... ........................ ... ... A képesítés saját műhelyben nem szerezhető meg _ ... _ Püstölthús eladása nem kifőző ipar......................................_ ... Műhelyek éjjeli munkája ... .................. ... ... ... A juhhus oly éfelmiczikk, melyet hetivásárokon bárki iparigazol­vány nélkül is árusíthat ................. ... .................. ................. ... A közbirtokosság közös ingatlanán az egyik társtulajdonos által elkövetett kártétel kihágásnak nem minősíthető, hanem bírói után lép­hetnek fel a társtulajdonosok magánjogi kárigényeket ... ... ... ... A közbirtokosság magánjogi követelésének érvényesítése iránt hozott közbirtokossági határozatok érdemleges felülbírálata a közigazga­tási hatóságok hatáskörébe nem tartozik ................................................ A közlegelők területének cséplőh­elyekül való felhasználásához a földm­ivelésügyi miniszer engedélye szükséges .................. ........... ... Idegen mezei utakon való járás vagy szekerezés nem az 1894. évi XII. t.-cz. 94. §. h) pontjába, hanem az id. törvényczikk 95. §. g) pont­jába ütköző kihágást képez _ ... .. ... ................. ................. Ha a kiskorú gazdasági cseléd atyja fiának beszegődését kifejezet­ten nem ellenezte, a gazda joggal vélelmezheti, hogy a beszegődés a törvényes képviselő beleegyezésével történt................ ................. ... A gazdasági cseléddel szemben az engedelmesség megtagadásának c­élzata a gazda előzetes és kifejezett tilalmának már egy ízben történt tudatos megszegéséből is megállapítható ... ... _ ... ... _ Külföldön (Amerikában) kötött és teljesített cselédszerzésből eredő jogviszonyok elbírálására a hazai hatóságok nem bírnak hatáskörrel ... A gazdatiszt feljogosítottnak tekintendő arra, hogy a gazdasági cseléd által végzendő külön munkáért külön díjazást ígérjen................. Gazdasági cselédügyekben a felek eskü alatti kihallgatása el nem rendelhető ................. ...­­... ...................................... ... ... A gazdasági cselédek után fizetendő segélypénztári hozzájárulási díjak kivetése czéljából szükséges összeírás az általános adóösszeírástól függetlenül is a díjkivetés évét megelőző november hóban mindig foga­natosítandó .......... ... ... ... ... ................. ... _ _ _ Vízmű engedélyezésénél nem lehet kikötni azt a feltételt, hogy az később minden kártérítési igény nélkül eltávolítható legyen .. . ... A kultúrmérnöki hivatal, mint szakképviselő, nem kívánhatja azt, hogy az összes vízrendőri kihágási ügyek a hatóság által vele minden esetben közöltessenek .............................................................................. Lókereskedő iparigazolványa alapján jogosult az országos vásáro­kon megjelenni _ . ... ................. ... ............................... ... Az a körülmény, hogy a munkaadó segédjét munkakönyv hiányá­ban nem jelentette be, kizárja az 1884. évi XVII. t.-cz. 113. §- ába ütköző kihágás tényálladékának megállapítását ... _ _ Fatelepeknek engedély nélküli kibővítése az 1884. évi XVII. t.-cz. 158. §-ába ütköző kihágás................................ _ ................................. A ki a kocsiján hordott árukat az utczán haladva árusítja a han­gos szóval odahívott vevőknek, nem a házalási, hanem az engedély nélküli iparűzés kihágását követi el ............................................... ... Pöczegödörtisztítás szabad ipar ................. . ................. Gazdaságban alkalmazott ispán akkor is gazdatisztnek tekintendő, ha önálló hatásköre és gazdatiszti képesítése nincs, de a gazdasági ellen­őrzés rendszerinti teendőit látja el...................................... .................. 1 1 1 2 2 2 2 3 3 3 4­4­4 A MAGYAR KÖZIGAZGATÁS

Next