Bangha Béla szerk.: Magyar Kultúra. Társadalmi és tudományos szemle. 7. évfolyam (Budapest, 1919)
1-4. szám tartalomjegyzéke - TANULMÁNYOK - Dr. báró Vécsey J. Aurél: Hazánk területi épsége és a vallási összetartás.
Hazánk területi épsége és a vallásiösszetartás. írta dr báró VÉCSEY J. AURÉL. Mindazok, kik Magyarország területi épségét szívükön hordják, csak hálával fogadhatják protestáns testvéreink amaz akcióját, hogy küldöttségeket menesztenek az angol és hollandi uralkodókhoz, az amerikai elnökhöz, felkeresik a skandináv egyházak fejeit, hogy őket felvilágosítsák állapotainkról. Kérni és könyörögni fognak, hogy kedves Erdélyünk és a szomszédos vármegyék ne kerüljenek Romániához, ne szakíttassanak el a Nyugattól, ne csatoltassanak erővel a Balkánhoz. Bízunk benne, hogy a nyugat-európai és amerikai protestantizmus meg fogja szánni Erdélyt és Kelet-Magyarországot. Hiszen mindegyik protestáns egyháznak vannak ott hittestvérei. A hollandi és angol-szász református-presbyteriánus egyházak a reformátusok sorsa iránt fognak kiváltképpen érdeklődni, a skandináv lutheránus egyházak az evangélikus erdélyi szászokért. Sőt még az angolnyelvű országokban igen befolyásos unitáriusoknak is van Erdélyben érdekeltségük. Ha „annexiók" vagy „határkiigazítások" örve alatt a Tiszáig, Marosig vagy ki tudja meddig tolódik ki a Balkán határa, akkor egyúttal vallásilag is beköszönt a kérdéses vidékeken a „Kelet" impériuma. Azé a görög keleti egyházé, mely nem érvel, nem ír, nem olvas, nem polemizál, nem működik szociálisan, hanem egyszerűen csak elnyom rendőrileg és államilag , mely a hiányzó érveket aktákkal és bürokratikus szabályrendeletekkel pótolja. Legalább 12 millió protestáns sorsa forog így veszélyben. Ezeket akarják megmenteni protestáns testvéreink, ezért kezdtek a nemes akciójukba. De hát a katholikusok ? Őket nemcsak a román, hanem a szerb és a cseh imperializmus is fenyegeti egyházilag. Még sokkal több hívőjükről van szó. Vegyük csak rendre. Magában Erdélyben is jóval több a katholikus, mint a protestáns : összesen 1.100.000, egyharmadában latin, kétharmadában görög szertartású. A legkényesebb ez utóbbiak helyzete lenne. A román kormány egyszerűen felhasználná a szertartás és nyelv azonosságát, hogy csempészés által kiforgassa őket katholikus hitükből. A latin szertartásúaknál ez nem lehetséges. De ezek ezután a kicsinyes vexatiók és rosszindulatú intézkedések végtelen sorára lehetnek elkészülve. Az Erdélyhez kapcsolt, vagy kapcsolandó részekben már szinte mindenütt több a katholikus (latin és görög együttvéve) mint a protestáns. A délvidékünkre irányuló szerb étvágy már csak kevés protestánst, de 1.200.000 katholikust veszélyeztet. A csehek ambíciójuk területi határát tán még maguk sem tudják — evés közben jön meg az étvágy—, de azt mindenki látja, hogy aránytalanul kevesebb protestáns fogja megszenvedni az ő terjeszkedésüket, mint amennyi katholikus. A bőrünkre pályázó két szláv állam nem kecsegtető haza katholikus honpolgárok számára. Szerbia intoleráns politikája eléggé ismeretes. A legújabb időkig katholikus püspököt nem is engedett be területére. Csak a háború előtti tavaszon kötött Rómával konkordátumot, de ennek végrehajtását a háború meggátolta. Most sok millió katholikus alattvalóhoz akar jutni. A horvátokat és szlovénokat aligha fogja így elnyomni, mint a magyarokat és németeket, kik nyelvileg is idegenek tőle. Az új cseh államot a népszámlálás adatai szerint katholikusnak vélelmezhetnék. Ám az ottani intéző körök a külpolitikában féktelen imperialisták, befelé doktrinér liberálisok túlhevített nacionalizmussal és egyházellenességgel. Pár havi önálló állami életük alatt számos jelét adták kulturharcos kedvüknek. Még katholikus vezéreik is furcsán viselkednek. Világgá kürtölték, hogy az új állam az apostoli Szent-