Bangha Béla szerk.: Magyar Kultúra. Társadalmi és tudományos szemle. 15. évfolyam (Budapest, 1928)

1-12. szám tartalomjegyzéke - TANULMÁNYOK - Bangha Béla S. J.: Kultúrák harca

ha megszületik, egy-egy kisebb arányú modernebb kezdeményezés, esetleg az is csak azért, hogy agyonkritizálják a saját fegyver­társaink, vagy hogy élhetetlenség vagy részvétlenség folytán hamarosan csődbe kerüljön. Mi ennek a lassúságnak, eredménytelenségnek oka ? Még a felsorolt­­példáknál is szemetszúróbb aztán, hogy amint a keresztényellenesség a kereszténységgel szemben, ugyan­oly könnyedséggel nyer társadalmi előnyöket a katolicizmussal szemben a protestantizmus. Valami érthetetlen hajlandóság mutat­kozik mai társadalmunk lelkületében, néha még a katolikusokéban is, hogy minden katolikus gondolatot, szempontot, embert és intézményt ellenséges szemmel nézzenek s lehetőleg balul bírálja­nak el, viszont a végletekig konciliánsak, udvariasak és hajladozók legyenek a protestáns gondolat irányában. Nem lehet logikai s történelmi szempontból gyöngébb és sebezhetőbb szisztémát elképzelni, mint a protestantizmust; alapítóiban, terjesztőiben, leg­főbb képviselőiben, tanaiban, erkölcsi elveiben, — amennyiben vannak — történelmében, hatásaiban, szétszakadozottságában, ellenmondásaiban annyi a támadható, a legszigorúbb bírálatot kihívó pont. És mégis, ez a szisztéma nemcsak tartja magát, nem­csak szenvedélyes védelmezőket s támadókat termel ki magából, hanem még a katolikusok nagy részének szemében is szalon­képesebbnek látszik a katolicizmusnál. Nem jellemző-e, hogy míg protestáns író vagy politikus egy sincs, aki felekezetét ne védel­mezné, addig katolikus bőven akad, aki az Urmánczyakkal és „katolikus" Légrádyakkal vadul támadja Rómát? Nem jellemző-e, hogy Rákosi Viktorban katolikus ember írta meg a „legszebb protestáns regényt", az Elnémult harangok­at? Nem jellemző-e, hogy Voltaire katolikus volt, Renan is, Cavour is, Garibaldi is, Martinovics is, Zichy Mihály is? Hogy a magyar egyházpolitikai törvényeket a protestáns Szilágyi Dezső mellett a katolikus Csáky Albin sürgette keresztül? Hogyan vált az átlagos európai közön­ség történelemszemlélete, Magyarországon nem kevésbbé mint Angliában vagy Németországban, kilenctizedrészben protestánssá? Hogyan esett, hogy az inkvizíció regéit minden susztergyerek szajkózza, ellenben pia VII. Gergelyek és II. Gyulák érdemeit még a tanult katolikusok közt is csak kevesen ismerik? A pápa s a katolicizmus ellen mindenki a legdurvább kifakadásokban törhet ki, — ezért még kevés katolikus küldte vissza a Pesti Hírlapot vagy hagyott ott egy gyűlést — azonban jaj, ha egy katolikus higgadt, történelmi bírálatban részesíti azokat a nagyságokat, akik népszerűségük jókora hányadát a protestáns és radikális propa­gandának köszönik. Ez tabu, ez index ; aki ezt megsérti, annak modern inkvizíció jár! Egy-egy felekezeti főagitátor elkövethet minden gyalázatosságot, hatszor változtathat színt egy évben, ölelkezhetik zsidó­ radikálisokkal, oláhokkal és szabadkőmívesek­kel, azért tovább is orákulum maradhat s előkelő embereket nem aláz meg a vele való barátkozás; viszont a katolikus író vagy szónok vagy szervező, ha még oly feddhetetlen, érdemes és *1 3­0­V

Next