Magyar Lettre Internationale 1993-1994. tél (11. szám)

Tartalom

ESTERHÁZY PÉTER Problemsz A nem létező probléma Az író, aki az írók problémáiról ír, vagy nem író, vagy nem problémákról ír. Vagy neki éppen nincsenek problémái. Megjegyzendő­, hogy egy író, akinek épp írói problémái vannak, az, a hálátlan sors, épp nem író. A nem író író nem író. Sztálin tanítása 5. Van ember, van probléma, nincs ember, nincs problé­ma (mondta állítólag a népek nagy tanítója). Az író ember. . .vM*V.%V.V›tW­*aw‡v.wa*avav-wavavwAv............................. ... .......... . . A probléma problémája Probléma (a Magyar Értelmezd­ Kéziszótár szerint): 1. Megoldásra váró elméleti, gyakorlati kérdés. 2. Ne­hezen megoldható kérdés. Fejtörést okozó gond. A probléma tehát az, ami megoldásra vár. Szeretnénk tudni, hol szorít a cipő, hol van a kutya elásva. Eleve föltételezzük tehát, hogy van cipős, van kutya. A világot mint problémahalmazt látjuk. Az európai ész megoldani akar. Kiiktatni akar, kiiktatni a probléma okát, gyökerét. Pedig a ,,problémák” rendesen hozzátar­toznak a dolgokhoz. A háború vagy Auschwitz vagy Szarajevó: ezek nem problémák, amennyiben nem me­goldhatók, nincs mit kiiktatni, hacsak az embert nem. De ez problematikus. Az író problémája Az írónak az írás a problémája. A szó, a mondat. Ezen nincs mit megoldani. író az, akinek problémát okoz a nyelv, ez a szükséges (ha nem is elegendő) föltétele az íróságnak. Ez az író valódi problémája, más problémá­ja nincs. Akkor végeztünk is volna. A tudéj A címbéli tudés azt jelenti, hogy van tesztődés is, azaz van idő­, vegyük figyelembe az időt. S ha az időt fi­gyelembe vesszük, figyelembe kell vennünk a teret is, legalább ennyit értsünk meg a mai­­ tudés - fizikából. A régi probléma Túl gyors válasz volna az, hogy a régi probléma az abban állt, hogy nem szabadságban éltünk. De nem­csak azért volna ez elhamarkodott, mert valaki ellenvet­hetné, hogy ő személy szerint mégiscsak szabad volt, nem lesz pontosabb a kijelentés, ha a problémát orszá­gaink szabadságnélküliségében látjuk. A művészet és a szabadság meglehetősen bonyolult viszonyban állnak egymással, össze-vissza viszonyban, magyarán (sajnos) nem lehet megmondani, mi jó a művészetnek, mitől virág­zik. Olykor az tesz jót, ha szorongatják, olykor meg az, ha simogatják (ami természetesen nem teszi legitimmé a szorongatást), vagy egyenesen felé sem néznek. 1913 r»«x»,,yl Mindenesetre diktatúrában veszélyes élni, veszélye­sebb, mint nem diktatúrában. Nagyobbakat lehet hibáz­ni. Például, ha valaki Párizsban azt gondolja, a kapi­talizmus örök, nem vállal nagy rizikót. De ha valaki azt gondolta, és mindenki azt gondolta, hogy ez az izé, ha nem is örök, de elgondolhatatlanul hosszú, és nagyon erre a meggy­őződé­sre építette az életstratégiáit, akkor nem elképzelhetetlen, hogy most kicsit bajban van, ha a tükörbe néz, és ha nem is a szégyen érzete fogja el, de a kínosság, a kellemetlenség rosszkedve. A régi metaforát használva: 1913-ban éltünk, tudva, hogy a Monarchia örök. Pontosítás Távolabbról azt lehetett hinni, hogy a lágy diktatúra az nem diktatúra, az valami olyasmi, mint a demokrá­cia, csak a szabadságfoka nem 100 vagy 99, hanem mondjuk 43. De lesz majd 51 is. Ez tévedés, a lágy diktatúra is diktatúra, a szabadságfoka 0, nincs benne szabadság, csupán mozgástér. (Ami persze nagy szó, hisz magára valamit adó, rendes diktatúrában kuss van, nem mozgástér.) Szabadság helyett szabadságok. A diktatúra legkonokabb ellensége az emlékezet. A valódi diktatúra könyörtelenül ki is iktatja az emlékeze­tet, az örök most jeges világába dermeszt mindent; a szoft variáns erre már nem képes, kiszámíthatatlan!!) hevességgel erőlködik csupán. Azt még meg tudja akadá­lyozni, hogy a valóságról valóságosan beszéljünk, de azt már nem tudja megakadályozni, hogy a valóságról valóságosan hallgassunk. Ennek a hallgatásnak volt az irodalom (emelkedetten szólva) a védbástyája. Az iro­dalom nagyon határozottan (olykor pontosan) épp arról nem beszélt.­ ­ Az emelkedettség problémája - -----------....,--------„,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.­ A védbástya az bizony komoly dolog, nem gyerekjáték. Ilyen helyzetben az irodalom (ellentmondva, szerintem, saját természetének) nagy lesz és fontos. Ahogy mon­dani szoktuk: az irodalom volt, lehetett az egyetlen hely, amely emlékeztetett minket az elveszett (rabolt, fecsérelt) szabadságunkra. Ne kerteljünk, valóban fontos volt, fontos lehetett, fontos kellett legyen. 1 taSs##lasasft ESTERHÁZY Péter „Az elrabolhatatlan Európa” Magyar Lettre Internationale, 1991. 2. Könyvek Magvető, 1993 Élet és Irodalom (Kertész Imre Jegyzőkönyvével) Magvető-Századvég 1993. „Örökségünk, a félelem” Magyar Lettre Internationale, 1992. 4. „Posztmodern barbarizmus” Magyar Lettre Internationale, 1992. 6. Marianne B. BIRNBAUM Esterházy - kalauz Magvető, 1991.

Next