Technika és Közgazdaság, 1922 (1-53. szám)

1922-01-01 / 1. szám

Magyar Mérnök- és Epitesz-Fegylet Közlönye Közlemények a technikai érdekeltség köréből sévet tette lehetővé. A bővítés fő részeit alkotó új vonalakkal igen jelentékeny magasságkülönbségeket kellett legyőzni, ami — hosszabb vonalkifejtések és nagyobb földmunkák elkerülése végett — 75°/ép-es emelkedések mellett is csak csúcsfordulókkal volt elérhető. Így a fővonalnak a Tokártetőre vezető meghosszab­bítása 7­5 km teljes hosszúságon négy csúcsfordulóval 350 m magasságkülö­nbséget győz le. Az új vonalnak az egy és ugyan­azon a hegyoldalon egymás fölött fekvő 3—4-szeres vonalrészek­kel érdekes példáját mutatják az aránylag kis építési tőkével el­készíthető hegyi vasútnak. A csúcsfordulós vezetésben rejlő üzemi nehézségek miatt azonban megfontolás tárgyát képezi több csúcs­fordulónak erős kanyarulatú hurokvágányokkal való kiküszöbölése. A részben már a forradalmi időkben megkezdett és összesen mintegy 20 km t tevő bővítés végleges kifejlesztésére vonatkozó terveket Kutasi Oszkár mérnök (Budapest, V., Lipót­ körút 1, telefon 125—35) készítette el, az építést a Kronberger-féle Faipar Részvénytársaság (Budapest, V., Akadémia­ utca 5, telef. 58—06 és 36—53) házikezelésben végezte. Angol bányaérdekeltség Szerbiában. Az angolok meg­vették a Mezica ólomércbányákat, miután a jugoszláv kormány azokat üzemben tartani nem képes. Az e célra megalakult külön részvénytársaság részvényeinek egynegyed részét az állam veszi át. Duna és Tiszát összekötő csatornát szándékozik létesíteni a S. H. S. kormány. Ezen új csatorna francia mérnökök vezetése alatt létesülne, Bezdánon kiindulva Bajmokon és Szabadkán menne keresztül. Bu­CCaini kikötő és buccarii állomáshoz vezető vasút előmun­kálatai a jugoszláv kormány által folyamatba tétettek. Románia kőolajtermelése. Lapjelentések szerint a romániai kőolajvállalatok naponkint 300 vaggont termelnek. I Iástudai Cementgyár Szállít portland­ és I jj|J| Részvénytársaság román­ cementet első­ | [ Budapestéii^, ОгОгЫ^ц 24-32. rendű minőségben. I hug :/e//6megyi Budapest in francia pan N 7 Szombathely r. t. város polgármesterétől. Tervpályázati hirdetmény. Szombathely r. t. város a városrendezési tervének elkészítésére országos tervpályázatot hirdet. A pályatervek beadásának határideje : 1922 május 31. Pályadíjak: Első díj: 40.000 fC, második díj: 25.000 K, harmadik díj : 20.000 K. Két pályaterv megvételi díja egyenként 10.000 K. A részletes pályázati feltételeket díjtalanul, a pályázati Prog­ramm és térképlapok egy-egy példányát 300, azaz Háromszáz koronáért a város mérnöki hivatala megküldi. Ezen összeget a város a pályázatban tényleg résztvevőknek visszatéríti. Szombathely, 1921 november 10. Kiskos István s. k. polgármester. A bírálóbizottság névsorát utólag fogjuk közölni, mert a hatóságok kiküldöttei­ket még nem nevezték meg. Szerk. MASCHINENBAU - ANSTALT HUMBOLDT COELN­I­KALK TELJES FELDOLGOZÓBERENDEZÉSEK szén, ércek, fémek és mindennemű földes anyagok számára Bányagépek — Kohóberendezések Brikettprések. — Aprító- és őrlőberendezések. — Kőtörők. — Fémtermelő-telepek. Gőzkazánok. Víztisztítók. Gőzgépek. Ventilátorok. Kompresszorok. Szivattyúk. Transz­­missziók. Kovácsáruk. Mindennemű és nagyságú vaskonstrukciók. Csarnokok. Hullámlemezépületek. Hidak. Ipari és díszlemezek. Métás déplogé. Mindennemű sajtolt alkatrészek. Szárító berendezések, jéggépek, sörgyári berendezések. SZÁLLÍTÓBERENDEZÉSEK mechanikai vagy pneumatikus rendszer szerint. Függökölés- és láncvasutak. Conveyorok, daruk s kotrógépek. Kábel- gummigyári és cement­gyári berendezések. MINDENNEMŰ MOZDONYOK normális nyomtávra és keskenyvágányra, szén vagy olajtüzelésre, sűri­ett levegőhajtású bányamozdonyok. Huzalhúzó és huzal­­kötélgépek VASÚTI teherkocsik — SPECIÁLIS KOCSIK Kazántelepek átalakítása silány minőségű tüzelőanyagok égetésére. Képviseli: Humboldt, Magyar Géprészvénytársaság, Budapest, VI. kerület, Szondy­ utca 78. szám. — Telefonszám: 153—69­­2 Todor Sára és Fia vasszerkezeti és csavargyár Budapest, V., Révész­ utca 9. szám. Gyártmányok : Vashidak, vastetők, vas­­caissonok, falkötővasak, anyás csavarok, síncsava­rok, sínszegek, lakatos- és kovács-tömegmunkák. Telefon 19—19. szám.

Next