Magyar Nemzet, 1971. február (27. évfolyam, 27-50. szám)

1971-02-26 / 48. szám

z legmeglepőbb vonása az, ami hiány­zik belőle: a folyamatban levő laoszi invázióra csupán a „vietnamizálási” program ke­retében utal. Bevezetőjében Nixon hang­súlyozta, hogy kormányának „a külpolitikában végbemenő alapvető átalakulás korszakán kell átvezetnie a nemzetet”, mivel a nemzetközi feltételek gyökeres megváltozása követ­keztében elmúlt „Amerika uralkodó túlsúlyának korsza­ka, amelyben amerikai erőfor­rásokra és amerikai receptek­re hagyatkozhattunk”. A vál­tozások között Nyugat-Európa és Japán gazdasági és politikai megerősödését, számos új füg­getlen nemzet porondra lépé­sét, „a merev kelet—nyugati kétpólusú világnak” a sokolda­lú diplomácia „változékony új korszakába” való átlépését említi. A legnagyobb hangsúly­nál azt emeli ki, hogy „a nö­vekvő szovjet hatalom kor szá­lát meg­változtatta a katonai egyenletet".­ ­ Minno-ilol JHn* A Nixon-doktrína az elnök értelmezése szerint azt a „rea­litást” kívánja kifejezni, hogy az USA „nagyfontosságú” nemzetközi szerepe továbbra is „nélkülözhetetlen”; más nem­zetek, „saját javukra éppen úgy, mint a mi érdekünkben” nagyobb felelősséget kell hogy magukra vállaljanak”, a „kom­munista világban jelentkező policentrizmus különböző ki­hívásokat és új alkalmakat te­remt”. Az elnök szerint a Nixon­­doktrina a más nemzetekkel való „társas viszonyt” állítja az „új külpolitika” középpont­jába További fejtegetéseiben azonban elárulja, hogy „az amerikai nép némiképpen be­lefáradt a legutóbbi 25 év nemzetközi terhei­be és ezt a vietnami háború gyötrelme csak siettette”. Az elnöki je­lentés közvetve ugyan, de fél­reérthetetlenül beismeri, hogy a világcsendőri szerep a régi formában az amerikai nép „belefárad­ása” miatt is tartha­tatlanná vált. A szovjet—amerikai vi­szonyról szólva az elnök elis­meri a Szovjetunió „vitatha­tatlan Világhatalmi státusát”. Megállapítja, hogy a két vi­lágha­talmat „megosztó nagyon is valóságos nézetkülönbségek” mellett vannak létfontosságú „közös érdekek”, ezek között elsősorban az, hogy „egyik sem akar nukleáris csapásokat mérni a másikra”. A SAlt-me­gítéleset kilátását A SALT-megbeszélések ki­látásait az elnöki jelentés „bi­zonyos optimizmussal” ítéli meg, de nem számít ,­gyorsan létrejövő megállapodásokra". A szovjet—amerikai kapcsola­tok alakulásának általános mérlegét a jelentés „vegyes­nek” találja. A pozitív olda­lon említi a stratégiai fegy­verkezés korlátozásáról folyó „komoly párbeszédet”, a ten­gerfenék atomfegyvermentesí­téséről szóló szerződés alá­írását, az atomsorompó-egyez­­mény ratifikálását, a Berlin­nel kapcsolatos megbeszélések felvételét és az első gyakor­lati lépések megtételét a vi­lágűrben való együttműködés kialakítására. Nixon elnök másfelől azt a nézetet han­goztatja, hogy „nem bátorí­tóak a Szovjetunió lépései a Közel-Kelettel, Berlinnel és Kubával kapcsolatban”. Az elnök szerint „itt az al­kalmas pillanat” arra, hogy az USA és a Szovjetunió egy­aránt felmérje kapcsolataik helyzetét és „mérlegelje a to­vábbi haladáshoz szükséges döntések szükségességét”. Meg­jegyzi, hogy a most közre­adott külpolitikai jelentést ilyen felmérésnek tekinti, s úgy vélekedik, hogy a Szov­jetunió vezetőinek az SZKP jövő hónapban sorra kerülő XXIV. kongresszusa ad majd alkalmat az átfogó mérlege­lésre. „Gyötrelme* 'irtó*TM" A Közel-Keletről és Indo­­kínáról szóló fejezetek az eddig folytatott amerikai kül­politikai összefoglaló áttekin­tését adják. Ebben az össze­függésben megismétli, hogy a Nixon-kormány „Vietnamot tekinti az USA leggyötrelme­­sebb problémájának, de a legveszedelmesebbnek a kö­zel-keleti helyzetet tartja, ahol az amerikai és a szovjet politika összeütközése köny­­nyen ellenőrizhetetlennek bi­zonyulhat”. Az elnök kijelenti, hogy „nem adta fel a tárgyaláso­kat", de a tárgyalások alter­natívájaként folytatja a há­ború „vietnamizálását”. Az amerikai csapatok „rendezett kivonásának” folytatását ígé­ri, de fejtegetéséből világosan kitűnik, hogy az indokínai háború évekig tartó elhúzódá­sával, s az amerikai csapatok tartós jelenlétével számolt Az elnök végül ismét vilá­gosan kifejezésre juttatta: a Nixon-doktrina értelmében a „vietnamizálás” ugyanazt a célt követi, mint a Johnson­­kormányzat eszkalációs poli­tikája — a katonai győzelem kivívását, ázsiai emberanyag­gal. „Idővel — hangoztatja a jelentés — Dél-Vietnam, Kambodzsa és Laosz együtte­sen 28 milliós lakossága, a térségben levő partnerek se­gítségével végül is több mint kiegyenlíti a 20 milliós Észak- Vietnam erőforrásait. Addig azonban a részünkről nyúj­tott védelmi támogató akciók fontos szerepet töltenek be az átmeneti időszakban”. M­­ini Ssm­ph javaslat* Az NDK kormánya és a nyugat-berlini szenátus kezdjen tárgyalásokat Berlinből jelenti az MTI. Berlinben csütörtökön nyilvá­nosságra hozták annak a le­vélnek a szövegét, amelyet Willi Stoph, az NDK Minisz­tertanácsának elnöke intézett Schütz nyugat-berlini kor­mányzó polgármesterhez és amelyet az NDK Miniszterta­nácsának megbízottja szerdán délelőtt adott át Nyugat-Ber­­linben. Willi Stoph az NDK kor­mánya nevében­ javasolja, hogy az NDK kormánya és a nyugat-berlini szenátus kezd­jen tárgyalásokat egymással a­ nyugat-berlini lakosok NDK- beli utazásáról, ideértve az NDK fővárosának meglátoga­tását is. Polgár Dénes, az MTI bonni tudósítója jelenti: Willi Stoph levelét Bonnban úgy fogad­ták, mint a legfontosabb kez­deményezést, amelyet az NDK kormánya eddig Nyugat-Ber­lüt irányába tett A levél szö­vegét csütörtökön a kora dél­utáni órákban hozták nyilvá­nosságra a nyugatnémet fővá­rosban. Brandt kancellár azonban már csütörtökön reg­gel beszámolt róla a minisz­tertanácsban, s ezzel párhuza­mosan lázas tárgyalások kez­dődtek meg Bonn és Nyugat- Berlin, valamint Bonn és a három nyugati nagyhatalom között Az első hivatalos nyugatné­met állásfoglalást Ahlers, a kormány szóvivője olvasta fel a sajtónak. E szerint Willi Stoph levele, ügyem.Így, mint bizonyos jelek a szovjet kor­mány részéről, azt mutatják, hogy jóakarat nyilvánul meg a nyugat-berlini problémák rendezésére. A bonni kormány hangsúlyozza, hogy a Nyugat- Berlnnel kapcsolatos minden tárgyalás alá van rendelve a négy nagyhatalom tárgyalásai­nak. Emellett azonban min­den lehetőséget ki kell hasz­nálni a „nyugat-berlini lakos­ság helyzetének könnyítésére”. Schütz ebben az értelemben fog válaszolni Stoph minisz­terelnök levelére — mondot­ta Adlers. Mint az MTI tudósítójának illetékes bonni kormánykörök­ben elmondották, Bonnt rész­ben meglepte, részben nem lepte meg az NDK kormány­főjének levele Nem lepte meg abból a szempontból, hogy bi­zonyos NDK-javaslato­k a do­log természeténél fogva ese­dékesek voltak, olyan javas­latok, amelyek az NDK és a nyugat-berlini szenátus kö­zötti közvetlen tárgyalásra tartoznak.. Meglepte viszont Borait a levél időpontja. Ebből a nyugatnémet kormány arra következtet, hogy az NDK kormánya pozitívan ítéli meg a négyhatalmi tárgyalásokat, s értelmét látja megnyitni a tárgyalások úgynevezett „har­madik szintjét”. A (Tokió, Reuter) két japán cég 10,5 millió dollár értékben motorgyártó üzemet szállít Lengyelországnak. . .... Strougal nyilatkozata Prágából jelenti az­­ MTI. Lubom­ir Strougal miniszterel­nök a Rusé Právának adott rövid nyilatkozatban számolt be magyarországi látogatásá­ról. A budapesti tárgyalásokat igen hasznosnak minősítette, s megállapította: déli szomszé­dainkat jobban meg kell is­mernünk. — Vendéglátóink jóvoltából tárgyalásaink valóban nem formális, hanem rendkívül szí­vélyes légkörben folytak. Nagy felelősségtudattal, de ugyanak­kor nagy bizalommal is utaz­tunk a magyar fővárosba — mint amikor az ember legjobb barátait keresi fel­ Péter János: Szüntelenül munkálkodni kell a biztonsági értekezlet összehívásán Bokor Pál az MTI kiküldött tudósítója jelenti Koppenhágá­ból. A Christiansborg-palotá­ban szerdán este lezajlott kor­mányvacsorát a magyar—dán kapcsolatok ismerői bizonyára Péter János külügyminiszter dániai látogatásának „hangu­lati csúcspontjaként" tartják majd számon. Mint a külügy­miniszter kíséretének egyik tagja a bankett után megje­gyezte: a vendéglátók koráb­ban is szívélyes, de mégis tar­tózkodó magatartása a látoga­tás második napjának végére, nem utolsósorban a délelőtti hivatalos megbeszélések ered­ményeként, lényegesen oldot­­tabbá vált. A légkörnek ezt a felengedését, a növekvő bizal­mat tanúsították a vacsorán elhangzott pohárköszöntők is. As alip­es erdeiek Először Paul Hartling kö­szöntötte magyar kollégáját abból az alkalomból, hogy be­tegségéből felépülve eleget te­hetett­ a dán kormány meghí­vásának. Ezt követően nemzet­közi kérdésekről az országok kölcsönös egymásra utaltságá­ról szólt, ami azt jelenti, hogy a mostani dán—magyar esz­mecsere nemcsak két politikai és társadalmi rendszer talál­kozását jelenti, hanem két olyan ország párbeszédét is, amelyeknek az alapvető érde­kei azonosak az európai béke megőrzésében. A dán kormány véleménye szerint a jelenlegi európai helyzet kedvezőbb a korábbi­nál — mondotta Hartling —, de úgy véli: „az európai biz­tonsági értekezlet összehívásá­hoz szükséges jó légkör kiala­kulása összefügg a Berlinnel kapcsolatos négyhatalmi tár­gyalások kimenetelével.” Péter János válaszában el­mondotta, hogy bár e látoga­tás különféle okok miatt több éven át halasztást szenvedett, azért mindig számon tartotta a dán kormány meghívását, s örömmel készült rá, annál is inkább, mert a két országot hagyományos jó kapcsolatok fűzik egymáshoz. Haekkerup volt dán külügyminiszter láto­gatása pedig 1966-ban nem csupán a két ország viszonyá­nak szorosabbra fűzése, hanem a kelet—nyugati kapcsolatok javulása szempontjából is nagy jelentőségű volt. A mostani látogatás, amely­re a NATO brüsszeli tanácsko­zása és a Varsói Szerződés tagállamainak berlini, illetve bukaresti konzultációi után ke­rült sor, jó alkalmat szolgálta­tott a véleménycserére az európai helyzetről Bár két kü­lönböző politikai és társadalmi rendszer képviselői vannak je­len — emlékeztetett a külügy­miniszter —, együtt kell fára­doznunk egy biztonságosabb világ megteremtéséért. " A h­írlt­omások ir­tokai lehetnek Péter János megismételte azt a gondolatot, amely magyar részről kétségkívül a látogatás egyik vezérmativ­ántává vált: pillanatnyi szünet nélkül kell munkálkodni a kontinens prob­lémáinak megoldásán, s ezzel összefüggésben az európai biz­tonsági konferencia előkészíté­sén, még akkor is, ha eközben továbbra is maradnak rende­zetlen, megoldásra váró kérdé­sek. Azokon a területeken kell aktivitást kifejteni, ahol erre reális lehetőség van — han­goztatta Péter János. Annak ellenére, hogy az európai ügyekért a felelősség súlya a nagyhatalmakra hárul, a ki­sebb országok is sokat tehet­nek a közös gondok enyhítése, az európai biztonság érdeké­ben. Csütörtökön Péter János foly­tatta hivatalos tárgyalásait, majd megismerkedett két nemzetközi hírű dán iparvál­lalattal. A délelőtti hivatalos meg­beszélést követően a külügy­miniszter megtekintett egy új, városkörnyéki bevásárló köz­pontot, amely Észak-Európa legnagyobb ilyen jellegű léte­sítménye. Ezután a világpia­con Rex-Rotary néven szerep­lő dán vállalat központi gyár­telepére látogatott el, ahol megtekintette a cég által gyár­tott ultramodern fénymásoló, sokszorosító és stencilező gé­peket. Az Anhydro A/S nevű dán vállalatnál tett látogatásnak az adott különös hangsúlyt, hogy ez a cég máris szerződést kötött hazai vállalatainkkal egy teljes tejporító gépsor le­szállítására. A csütörtöki dán lapok, köz­tük a legnagyobb koppenhágai napilap, a Berlingske Tidende, vezető helyen számoltak be Péter János hivatalos látoga­tásának szerdai eseményeiről. ■ Magyar Nemzet Befejeződtek a magyar—lengyel külügyi megbeszélések Varsóból jelenti az MTI. Csütörtökön hazautazott Var­sóból a Marjai József külügy­miniszter-helyettes vezette magyar küldöttség, amely há­romnapos lengyelországi tar­tózkodása során megbeszélé­seket folytatott az Adam Will­­mann miniszterhelyettes ve­zette lengyel külügyminiszté­riumi küldöttséggel az idősze­rű európai problémákról Marjai József miniszterhe­lyettest, csütörtökön fogadta Stefan Jedrychowski külügy­miniszter. A találkozón jelen volt Némety Béla, a Magyar Népköztársaság varsói nagy­követe. A külpolitika hírei­ ­ (Prága, CTK) Az 1948 évi februári népi forradalom győ­zelmének 23. évfordulója al­kalmából Prágában megkoszo­rúzták Klement Gottwald sír­ját A koszorúzáson jelen volt Husák, Svoboda és Strougal. A csehszlovák fővárosban megrendezett nagygyűlésen Kopek, a városi pártbizottság vezető titkára mondott ünnepi beszédet . (Varsó, PAP) Gierek, a LEMP KB első titkára, Jaro­­szewicz miniszterelnök és Ja­­ruzelski nemzetvédelmi mi­niszter szerdán találkozott a szovjet hadsereg északi cso­portjának tisztjeivel. O (Moszkva, TASZSZ) Ba­­biuch és Tejchma, a LEMP KB titkárai látogatást tettek Moszkvában, ahol találkoztak Szuszlovval, az SZKP Közpon­ti Bizottságának titkárával. A megbeszéléseken a két párt együttműködésének további fejlesztését vitatták meg. A (Belgrád, MTI) A jugo­szláv külügyminisztérium szó­vivője hangoztatta: Belgrád pozitívan értékel minden olyan álláspontot, és kezdeménye­zést, amely nagyobb politikai megértéshez vezet, s az euró­pai biztonsági értekezlet de­mokratikus úton történő elő­készítését szolgálja. A szóvivő a Varsói Szerződés tagállamai­nak legutóbbi bukaresti ta­nácskozását kommentálta. A (Bonn, AFP) Szovjet­­nyugatnémet kereskedelmi egyezmény megkötéséről kez­dődtek tárgyalások Bonnban. A (Tel Aviv, Reuter) Az iz­raeli válasz „többé-kevésbé” megegyezik azzal a nyilatko­zattal amelyet Tel Aviv va­sárnap adott ki. Mindkét ál­lásfoglalás a Jarring-javasla­tokkal kapcsolatos. Lapjelen­tések szerint a jeruzsálemi probléma megoldására az iz­raeli külügyminisztérium öt változatot dolgozott ki .Péntek, 1908 február 20. VILÁGGAZDASÁG Élelmezési világgondok A világ élelmezési helyzete (döbbenetes, de való)­­ egyi­ke napjaink legsúlyosabb, leg­­aggasztóbb problémáinak. A mezőgazdasági művelés terén elért tudományos eredmé­nyek, a mezőgazdasági tech­nika kivételes fejlődése elle­nére, a világ lakosságának jelentékeny része éhezik, il­letve a nem kielégítő táplál­kozás következményeitől szen­ved. Ismert tény, hogy még a leggazdagabb kapitalista or­szágokban is milliószám élnek hiányosan táplált emberek. A Time nevű amerikai hetilap a közelmúltban közölt adato­kat a csecsemőhalálozásról. Az Egyesült Államokban a cse­csemőhalandóság természete­sen lényegesen alacsonyabb, mint a fejlődő országokban, de lényegesen magasabb, mint jó néhány nyugat-európai or­szágban. „Az Egyesült Álla­mok minden gazdagsága és tudományos eredményei elle­nére csak a 11 helyen áll ab­beli képességében, hogy leg­fiatalabb állampolgárait szü­letésük első évfordulója el­éréséhez segítse” — állapítja meg a lap, majd az okok ku­tatásakor rámutat, hogy azok elsősorban a szegénységben, a nem kielégítő táplálásban lel­hetők fel. . A tömeges méretű élelme­zési nehézségek gondja azon­ban — ez mindenki előtt is­mert — elsősorban a fejlődő országok problematikája. Az ázsiai, af­rikai, latin-amerikai országok egy főre eső élelmiszer­fogyasztása (kalóriaértékek­ben számolva) mindössze két­harmada a fejlett kapita­lista országok fogyasztásának. Egyes országok esetében pe­dig a statisztikai mutatók nem érik el a fizikai minimumot sem. Még jellemzőbb képet ad a fehérjefogyasztás (amely a normális élet és a munka­képesség elengedhetetlen fel­tétele) statisztikája: a fejlődő országok legfeljebb 20—25 szá­zalékát fogyasztják a nyugat­­európai országok, illetve az Egyesült Államok átlagán­ak. Az ENSZ Élelmezési és Me­zőgazdasági Szervezete (FAO) idevágó tanulmányai bizonyít­ják, hogy az ázsiai, afrikai és latin-amerikai­ országok egy főre eső mai élelmiszer-fo­gyasztása alig haladja meg a második világháború előtti színvonalat És ami még nyug­talanítóbb: a legutóbbi évek­ben, előbbre lépés helyett, erőteljesen visszaeső tenden­cia mutatkozik. A világ éle­lemtermelése (az utóbbi 10 év átlagában) ugyan évi 4 szá­zalékos emelkedést mutatott, de ennek belső megoszlása súlyos aránytalanságokat ta­kart. A fejlett országok évi 6 százalékos növekedésével szemben a fejlődő országok kevesebb, mint 1 százalékos „előrehaladást” tudtak felmu­tatni. Most ez­ a stagnálás csa­pott át hanyatlásba: a fejlődő országok élelmiszer termelése ma 4 százalékkal alacsonyabb, mint 1966-ban. Hogy mindez mit jelent a napi élet gyakor­latában, arról nyilatkozzék egy „Illetékes” személyiség (idézet Johnson volt amerikai elnök 1966-ban, az „Élelem­mel a békéért!" — program meghirdetésekor mondott be­szédéből) : A csecsemőhalandóság a volt gyarmati országokban 30-szor nagyobb, mint az iparilag fejlett országok­ban ... Nincsenek kimutatható statisztikai adatok az éhezés következtében elpusztuló száz­ezrekről, az éhezéstől szen­vedő milliókról, de ezek a tömeg­tragédiák napjaink lé­tező, szörnyű útitársai. Nagyon sok tudományos ku­tató és politikus, a fejlődő országokban zajló „demográ­fiai robbanásokkal” (a nép­­szaporulat évi 3 százalékos, illetve ennél magasabb nö­vekedési arányát értik ez alatt) magyarázza a problé­mákat. Eltérő megközelítések­kel, de lényegében a XVIII. században élt reakciós angol közgazdász Malthus teóriáját elevenítik fel, a „túlnépese­dési törvény”-re. Ezt az elméletet már régen megcáfolta mind a tudomány, mind a gyakorlati élet. A kö­zelmúlt évtizedeit tudományos és technikai forradalma pedig végleg elhantolta, éppen az élelemtermelés „forradalmi” eredményeivel a mezőgazda­sági munka produktivitása korlátlan lehetőségeinek feltá­rásával. A FAO égisze alatt szerveződő Nemzetközi 1972. évi Biológiai Program” elő­készítő tanulmányaiban érté­kes utalások történnek e té­mára. E szerint, ha a fejlett tudomány, a modern mező­gazdasági­­ technológia, akár­csak közepes eredményeit — egy ésszerű termelési szerve­zés keretében — át tudnánk adni a fejlődő országok zö­mének, úgy ez nem csak a világ jelenlegi élelmezési gondjai megoldására lenne elegendő, hanem már ma ké­pes lenne kielégíteni az ENSZ szakértők által a 2000. évre várt 6—6,5 milliárdos világ­­lakosság teljes szükségletét is. Távolról sem kívánjuk mind­ezzel kisebbíteni a születés­szabályozási, illetve család­­tervezési akciók társadalmi­­gazdasági jelentőségét Ezek az aktív demográfiai beavatkozások nem lényegtelen részei lehet­nek a világélelmezési gondok megoldásának. De csak „ré­szei”, és semmiképp sem maga a megoldás. Már csak azért sem, mert bármilyen intenzív és hatásos legyen is a születésszabályozási nem­­­zetközi kampány, alapvető fordulatot reálisan aligha tételezhetünk fel az elkövet­kező 15—20 évben. Ugyan­akkor 20 év alatt — a jelen­­legi termelési tendenciák mel­lett — a világélelmezési gondok katasztrofálissá mé­lyülhetnek. Megítélésünk szerint a prob­lémák elsődleges hordozói (így egyben a tényleges meg­oldások kulcsai) a fejlődő or­szágok társadalmi, politikai viszonyai . " Nem kisebb a felelőssége e témában a volt gyarmatosító és a neokolonialista imperia­lista hatalmaknak, amelyek évszázadok óta csak arra koncentrálták figyelmüket, hogy az ipari és mezőgazda­sági alapanyagok minél na­gyobb mennyiségét rabolják ki Afrika, Ázsia és Latin - Amerika országaiból és legki­sebb gondjuk is nagyobb volt annál, mintsem figyelmet for­dítsanak ezen országok nem­zetgazdasági érdekeire, a la­kosság szociális helyzetére, a mezőgazdaság és az élelmezés problémáira. Nem véletlen, hogy első számú szövetsége­sük mindenütt a helyi feudális erők, s hogy ebből adódóan min­den hatalmukkal és befolyá­sukkal a legreakciósabb (egy­ben legelmaradottabb) társa­dalmi struktúráit konzervá­lása érdekében léptek és lépnek fel Mindezek ellenpontjaként, a társadalmi igényekkel teljesen összhangban álló forradalmi intézkedésként értékelhetjük, hogy azokban a függetlenné vált fejlődő országokban, ahol a nemzeti problémák valósá­gos megoldására törekednek, elsőrendű feladatnak — a gyökeres földreform végre­hajtását tekintik Nincs és nem lehet más útja az egyes országok, az egyes kontinen­sek, s így az egész világ élel­mezési gondjai megoldásá­nak. A járható út tehát egyér­telműen és világosan megha­tározható: földünk­ művelhető területeit művelés alá kell vonni, biztosítani kell a po­tenciális élelemtermelési le­hetőségek hasznosítását. A következő lépés, hogy a tudomány és technika ered­ményeit is minél szélesebb körben, minél kedvezőbb fel­tételek között, a fejlődő or­szágok rendelkezésére bo­csássuk, megteremtve ezzel a (relatív értékű) produktivi­tás-emelés lehetőségét is. A világ élelmezési gondjai megszüntetésénél, csak a hala­dás eszméinek következetes érvényesülése, a kölcsönös ér­dekeket szem előtt tartó koope­ráció és a közös erőfeszíté­sek hozhatnak sikereket Szidnák Péter

Next