Magyar Nemzet, 2017. május (80. évfolyam, 100-125. szám)

2017-05-23 / 118. szám

2 ROVATVEZETŐ: TÖRÖK LÁSZLÓ • belpol@magyarnemzet.hu Hallott erről? Aki túlzottan hivatkozik politikusként a kereszténységre, az már gyanús. A KERESZTÉNYDEMOKRATA NÉPPÁRTBÓL NEMRÉG KILÉPETT LUKÁCSI KATALIN AZ ATV-BEN 2017. MÁJUS 23., KEDDMagyar Nemzet Milliárdok a gyűltöszámilákon Vége az árfolyamgátnak: ezrekkel nő a törlesztőrészlet Átlagosan 6-8 ezer forinttal emelkedik a havi törlesztőrészle­te azoknak a devizahiteleseknek, akik korábban igénybe vet­ték az árfolyamgát révén nyújtott fizetési könnyítés lehető­ségét - derült ki a jegybankelnök írásbeli válaszából. Ma­­tolcsy Györgyöt Tóth Bertalan (MSZP) kérdezte, ugyanis az adósoknak 2017 tavaszától meg kellett kezdeniük az árfolyamgáthoz tartozó gyűjtőszámlán felhalmozott összegek törlesztését. A fizetési könnyítést 2014 végéig vehették igénybe a devizahite­lesek. Ennek lényege az volt, hogy leg­feljebb öt évig tartó időszak alatt rög­zített árfolyamon törleszthették kölcsö­­nüket az adósok, az efölötti rész pedig gyűjtőszámlára került. A jegybank elnö­kének tájékoztatása alapján közel 173 ezren léptek be az árfo­lyamgátba, többségükben svájcifrank-alapú devizahi­telt fölvevők. Matolcsy György szerint ugyanakkor a banki elszámolás után az adósok több mint 90 szá­zaléka esetében csökkent a gyűjtőszámlán fölhal­mozott összeg, illetve ezután az ügyfelek 40 százalékának, vagyis körülbelül 70 ezer adós számlájának egyenlege maradt po­zitív. Tehát utóbbiaknak maradt fönn tartozásuk. Az adatok alapján a devi­zahitelesek gyűjtőszámláján átlagosan 270 ezer forintos adósságot nyilvántar­tanak adósonként. Ez pedig azt jelenti, hogy körülbelül 19 milliárd forintot hal­moztak föl ezeken a számlákon. (H. Cs. L.) MTA« FIDESZ MAGYAR! BŐRÖD IS KELL! n»o?o. ££ i ?-...~............. !»***.„, .»ÄKTOwarasHS A» «»»*»* bnnfc. I 4M» ..... ...1 tmwi anMM. uw« Wrw»« A Budapest Park egyelőre marad • Pártokat megmozgató hír volt a parkoló ötlete, ami a szabályozási tervben ma is benne van SZABÓ ZSOLT A Budapest Park esetleges bezárása ügyében Pál Tibor (MSZP) ferencváro­si önkormányzati képviselő másfél hó­nappal ezelőtti interpellációja, azaz Bácskai János (Fidesz-KDNP) polgár­­mesternek benyújtott írásbeli kérdése okozott tegnap valóságos nyilatkozat­­háborút. Csaknem valamennyi párt megszólalt a Rákóczi híd pesti hídfője melletti közkedvelt szórakozóhely vé­delmében. Az ötletet az Index adta va­sárnapi cikkével, amelyben Pál Tiborra hivatkozva azt írták, hogy a használa­ton kívüli, ősztől tavaszig tartó időszak hasznosításaként a tulajdonos főváros P+R parkolót építhetne a zöldterületre. Tarlós örül, hogy „az MSZP megakadályozza az MSZP javaslatát”, míg az ellenzék „közös mutyit” emleget Az elképzelésnek elsőként még va­sárnap este éppen a szocialisták euró­pai parlamenti képviselője, Újhelyi Ist­ván esett neki, amikor párttársát Face­­book-bejegyzésben tette helyre: „El a kezekkel a Budapest Parktól!” A lavi­na azonban megállíthatatlannak bizo­nyult, tegnap kormánypárti és ellenzé­ki politikusok egymást túllicitálva álltak ki a lakosságot nem zavaró, botrányok­tól mentesen működő hely megszünte­tése ellen. Tegnap délutánra azonban kiderült, senki sem akar ide semmilyen időszakra parkolót építeni.­­ Eszem ágában sincs bezáratni az öt éve jól működő szórakozóhelyet, amely Ferencvárosnak érték - mondta lapunknak Pál Tibor, aki szerint ugyan­akkor tény, hogy a kerület szabályozási tervében ez a terület P+R parkolóként szerepel. - Nem javasoltam, nem kezde­ményeztem, nem írtam előterjesztést, csak kérdeztem - magyarázkodott Pál Tibor. Azt ugyanakkor hozzátette, hogy főként a szeptemberi iskolakezdés után naponta állnak sorok a Soroksári úton, az agglomerációból oda érkezők órákig vesztegelnek a dugóban. - Az említett időszakban „konténerraktárként” hasz­nosítják a területet, ezért érdeklődtem már tavaly novemberben, hogy lép-e a kerületvezetés. Akkor a 2024-es olim­piarendezés tervére hivatkoztak, elfo­gadtam azt. Miután 2024-ben biztosan nem rendezünk ilyen sporteseményt, megint megkérdeztem a polgármestert, de érdemi választ csak a tegnapi „bot­rány, avagy vihar egy pohár vízben” ki­robbanása után hallottam - mondta Pál Tibor, akinek párttársa, a fővárosi kép­viselő Horváth Csaba leszögezte: „Min­den erőnkkel megakadályozzuk, hogy bezárjon a Budapest Park.” Szerin­te a szabályozási terveket is módosíta­ni kellene, és abban rögzítenék a terü­let „közösségi funkcióját”. Később Pál úgy nyilatkozott, „vetésforgóban” kelle­ne a szórakozóhelynek és P+R parkoló­nak működnie. Bácskai János kérdésünkre úgy fogal­mazott: dehogy akar ő parkolót építeni a népszerű szórakozóhely területére, s az ellenzéki képviselőnek ő nem, csak a főváros tud válaszolni, ezért továbbí­totta a kérdését. Szerinte az Index-cikk­ből szinte semmi sem igaz, annyi vi­szont tény, hogy parkolókra azon a kör­nyéken szükség van.­­ Évekkel ezelőtt elfogadott szabályozási tervünkben va­lóban P+R parkolóként szerepel a jelen­legi Budapest Park, azonban az a fővá­ros tulajdona, ők adják bérbe, nem mi - tette hozzá Ferencváros polgármeste­re. Szavait alátámasztotta Szűcs Balázs, a IX. kerület főépítésze, aki érdeklő­désünkre azt mondta, hogy a Fővárosi Közgyűlésben nemrég megújított tele­pülésszerkezeti terv, illetve a fővárosi rendezési szabályzat is tartalmazza a parkolót, a kerület kötelezően csak át­emelte onnan. - Ez csak lehetőség, azt nem kötelező megépíteni - emelte ki a főépítész. - Nem is fogjuk megépíteni, már csak azért sem, mert nemhogy az uniós fejlesztések listáján nincs rajta, de „a te­rület egyéb, kulturális célú hasznosítá­sa miatt kikerült a programunkból” - szögezte le Tarlós István kormánypárti főpolgármester. - A főváros nem kíván­ja csorbítani, vagy elvenni a fiatalok je­lenlegi szórakozási lehetőségét, de an­nak a fejleménynek­ örülünk, hogy az MSZP minden erejével megakadályoz­za az MSZP javaslatát - tette hozzá Tar­lós István. A Budapest Park mellett kiállt Hol­­lik István (Fidesz-KDNP) országgyűlési képviselő is, viszont az ellenzéki pár­tok közül a Jobbik, az LMP, az Együtt, a Párbeszéd, a DK is egyaránt a Fideszt és az MSZP-t hibáztatták azért, hogy egy­általán felvetődhetett a bezárás, vagy ahogy közleményeikben említették, a „közös mutyi”.­­ Szerződésünk 2019-ig szól a fővá­rossal, a tulajdonossal - szögezte le vé­gül Gerendai Károly, a Budapest Parkot bérlő és üzemeltető társaság tulajdo­nosa. Egy ősztől tavaszig működtetett ideiglenes parkoló ellehetetlenítené, fi­nanszírozhatatlanná tenné a szórako­zóhelyet, amelyet rendszeresen tízezer ember látogat - hangsúlyozta Gerendai Károly. A hatodik szezont kezdő szórakozóhelynek 2019-ig szól a szerződése a fővárossal fotó: mti/balogh zoltán Négyesmetró-beruházás: „a korrupció melegágya” • Kardos Péter volt igazgatósági tag szerint a legfőbb problémát a fővállalkozó, illetve a szakértelem hiánya okozta SZABÓ ZSOLT Minden szál Demszky Gábor volt főpol­gármesterhez, az egykori szabad demok­ratákhoz, valamint a szocialistákhoz ve­zet - állapította meg Borbély Lénárd (Fi­desz-KDNP), a fővárosi metrókorrupciót vizsgáló munkacsoport vezetője a tes­tület hétfői ülése után. Szerinte a BKV 2007 és 2010 közötti igazgatósági tag­jainak meghallgatása nyomán annak el­lenére tovább tisztult a kép, hogy a köz­lekedési céget irányító egykori testület kilenc tagjából csak kettő ment el a meg­hallgatásra. A bizottság most is arra volt kíváncsi, hogy mi az igazság a 4-es metró több mint 400 milliárd forintos beruhá­zása, valamint a 167 milliárd forintos sza­bálytalanságot és korrupciógyanút feltá­ró Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentése körül. Papp József, aki már csak a legvégén, 2009 októberétől 2010 októberéig, az­az egy éven át volt a BKV legfőbb tes­tületének a tagja, leszögezte: a szocia­lista botrányok, a BKV-ügy kirobbanása után őt mint szakembert küldték oda, és már akkor is az volt a véleménye, hogy „a 4-es metró beruházása a kor­rupció melegágya”. Mint mondta, ab­ban a formában a teljes metróépítést ér­telmetlennek találta.­­ Az igazgatóságot nem korrumpálta senki, de az látszott, hogy a hatalmas metrómegállók építé­se, a drága földmunkák, a rengeteg be­ton felhasználása „tipikus hűtlen keze­lés” - fogalmazott Papp József, aki a Cor­­vinus Egyetemen tanít, és mint mondta, akkori pozícióját felhasználva, tanítvá­nyainak is elképedve mutogatta az épít­kezést. Hozzátette: 2010 elején mind­ezekről cikkeket is írt, például a HVG. hu-nak, a Demokratának, és nyilatko­zott a Hír TV-nek is. A másik igazgatósá­gi tag, Kardos Péter azt vetette fel, amit két héttel korábban az előző, a 2002 és 2006 között a BKV-nál tevékenykedő igazgatósági tagok: szerinte is a legfőbb problémát a fővállalkozó, illetve a szak­értelem hiánya okozta, amit később pó­toltak azzal, hogy a beruházást tényle­gesen vezető, eleinte csupán hét fővel működő DBR Metró Projektigazgatósá­got több mint 40 tagúra duzzasztották. Az akkori igazgatóság is érezhette, hogy nagy a baj, ugyanis a korábban megdöb­bentően magasan, tízmilliárd forintban meghatározott döntési értékhatárt (ami felett az igazgatóságnak kellett dönte­nie) 2009-ben leszállították ötmilliárd­­ra, s az igazgatóság valamennyi tagja tudhatott az 500 millió forintot megha­ladó szerződésekről és megbízásokról. - Nem dönthettünk mindenről, de az alsó értékhatár fölött magunk választ­hattunk, foglalkozunk-e a kérdéssel - mondta Kardos Péter, aki szerint rá „so­ha, senki, semmilyen politikai nyomást nem gyakorolt”. Bajnak a finanszírozás gyakori változását is megnevezte, mi­után kiderült, hogy EU-forrásokat is for­díthatnak a 4-es metró beruházására, ami szerinte ettől rendkívül bonyolult­tá vált. Úgy vélte, a költségek emelkedé­se ilyen nagy beruházásnál törvénysze­rű, és a legfőbb döntéseket egy úgyne­vezett előkészítő- és egy tenderbizottság készítette elő. Arra viszont Kardos Péter sem adott magyarázatot, hogyan szület­hettek olyan szerződések, amelyek meg­kötése előtt a kötelező közbeszerzést is mellőzték. Az OLAF-jelentéssel, valamint a Brüsszel által visszakérhető 59 milli­árd forinttal kapcsolatban azt javasolta: vessék össze a jelentést a hazai hatósá­gok, így a Közbeszerzési Döntőbizottság, valamint az akkori Nemzeti Fejleszté­si Ügynökség legtöbbször mindent sza­bályosnak talált határozataival, s annak alapján, ahány esetben lehet, nyújtsa­nak be fellebbezést. A szeptember végéig működő mun­kacsoport a nyári szünet előtt még júni­usban a BKV korábbi felügyelőbizottsági tagjait is meghallgatná. 151 ,­­ ► milliárdnyi támo­gatást kérhet visz­­sza Brüsszel a be­ruházás szabályta­lanságai miatt

Next