Magyar Nemzet, 2017. szeptember (80. évfolyam, 204-229. szám)

2017-09-16 / 217. szám

28 magazin Gödör - Kalet- Moszkva tér - Széll Kálmán tér Gombától a legyezőig Majd másfél éve már, hogy haszná­latba vehettük a felújított Széll Kál­mán teret, a közlekedési és társadal­mi csomópontot, amelyet sokan sokféle módon használnak. Akár­csak a nevét. Arra voltunk kíváncsi­ak, mi maradt a régi Moszkvából, amit szerettünk. Hogyan alakult át az egykor galeriknek és könyváru­soknak is helyet adó valamikori agyagbánya, ahol mindig jólesett a csalamádés hamburger? HAJNAL GÉZA orosmajori gyerekként első emlékem a Moszkva térről, hogy fenyőt vásároltunk a Trombitáskertben - szüleim már beavattak a nagy titokba, hogy a karácsonyfát nem a Jé­zuska hozza­­, s bátyámmal fagyott uj­jakkal cipeltük hazafelé a hálóba húzott fát. Keresztül a téren, majd fel a mere­dek lépcsőn (a kisebbiken, amely a Csa­ba utca vonalában húzódott), amelyen nem volt pihenő, s a postapalota mellet­ti buszmegállók felől áradt velünk szem­ben a tömeg. Ezen a lépcsőn később év­tizedekig emelkedtem, hogy hazajus­sak, bár egyik osztálytársammal min­den tiltás ellenére többször leléptünk az ötvenhatos villamos hátsó, nyitott kocsijának peronjáról a Szilágyi Erzsé­bet fasori kereszteződésnél, ha pirosat kapott a tuja, hogy megússzuk a szint­­különbség ledolgozásának fáradalmait. Elhatároztam, hogy ezen a részen kezdem a felújított térrel való ismerke­désemet. A fix lépcsőbe épített két pihe­­­nő is hatalmas eredmény (hány idős­­ hölgy kért meg annak idején, hogy se­gítsünk felvinni a Fény utcai,­ piacon , zöldséggel, gyümölccsel teletömött hú­zós kocsiját!), a mellette föl-lejáró moz­gólépcső pedig maga a Kánaán. Nem tu­dom, hogy télvíz idején - minden véde­lem nélküli kialakítása miatt - üzeme­lésre képes lesz-e, ezt majd eldönti az idő. Korunk építészetének egyik állan­dó kulcsszava, az akadálymentesítés nem csak itt, a megújult Széll Kálmán téren érhető tetten, hiszen a Várfok ut­cára kicsit feljebb lifttel is érkezhetünk a Vérmező felől bekúszó villamosok alagútja mellett kiépített aknákon. Kö­rülbelül ott szállhat ki a felvonóból az utas, ahonnan a tér másik, jellegzetes és légies, a síneken átívelő nagy lépcső­je indult. Ennek eltüntetése tűnik a leg­bátrabb építészeti megoldásnak a „Moszkvához” szokott szememnek, so­ha nem jutott volna eszembe hozzá­nyúlni. Valószínűleg a tér történetének memóriámba vésődött képkockái mi­att, például ahogy a kalefosok­­ így ne­vezték az ötvenhat utáni nemzedék hat­vanas években kiteljesedő tagjainak galerijét, lásd Berta Zsolt Kalef című ki­váló regényét, Markó György precíz tör­ténelmi feldolgozásait vagy éppen az egyik legeredetibb beatzenekarunk, a Kex dobosának, Kisfaludy Andrásnak keserédes dokumentumfilmjét - szívják a cigarettát a nagy lépcső hídszakaszán, vagy bakelitlemezeket cserélgetnek a Várfok utca korlátján. Ezek a képek is segítenek feldolgoz­ni a tér sajátosságait, hogy valahogy másként működött, mint egy klasszi­kus, egy központú találkozóhely. Első­sorban közlekedési csomópont volt, a leírások szerint az erre nyargaló lóvas­út metszette ki a helyét. A Várfok utcá­ról lenézve háromszöget látunk ma­gunk előtt, melyet mindegyik élén sín­párok határolnak, kijelölve az észak-bu­­dai-dél-budai, pesti-észak-budai és pesti-dél-budai közlekedési irányokat. Persze mindig érdemes a természeti formákat s az emberi beavatkozások egymásra halmozódását figyelnünk, hogyan alakulhatott ki Buda egyik leg­nagyobb tere ezen a részen. A Duna mellett az Ördög-árok volt a terület meghatározó vízfolyása, amely a már említett Városmajort és a Vérmezőt is átszelte, miközben a tektonikus mozgá­sok és a hévízfelfakadások következté­ben kialakult a sasbércszerű Várhegy, peremein téglaégetésre kiváló minő­ségű agyagrétegekkel. Ahogy a valóság­ban csekély mélységű Feneketlen-tó, úgy a Széll Kálmán tér is agyagbánya volt, a kitermelt nyersanyag helyén ma­radt gödör adta egy időre a nevét is. A gödörből való kijutáshoz kellettek a lépcsők, amelyekről elkanyarodtam az imént, s a nagyobbik helyett a rézsű­be, a szintvonalakkal párhuzamosan épített, lankás feljárón trappoltam, s is­mertem be magamnak, hogy a bátor szanálás helyébe ügyes és korszerű megoldásokat találtak a tervezők. Közben eszembe jutott, hogy valami­kor a nyolcvanas évek közepén ezen a rézsűn a Skorpió zenekar adott koncer­tet, a galeris szubkultúrát akkoriban már a csövesek képviselték, s a Rex el­szállt hajója után Frenreisz Károly far­mergatyájának a vége lógott bele a víz­be... Ezekre nem azért hivatkozom, hogy megsárgult emlékeimmel untas­sam az olvasót, hanem azért, hogy lás­suk, milyen finoman szövődik egy köz­tér és a társadalom - sokszor láthatatlan - szövete. Érdemes elgondolkodnunk azon, hogy az említett szubkultúrák tagjai ugyanúgy az adott kor legkülön­félébb társadalmi csoportjaiból kerül­tek ki, mint az egész csomópont utazó­­közönsége. Hosszan sorolhatnánk a be­börtönzött ötvenhatosok csemetéitől a legmagasabb rangú pártkáderek gyer­mekeiig, vagy a Maros utca pincelakói­tól a Rózsadomb legelőkelőbb villatulaj­donosaiig az itt megfordulókat, a koldu­sokat és professzorokat, legegyszerűb­ben a szegényeket és a gazdagokat. Az utolsó, nagy visszhangot kiváltó művészeti alkotás csomópontunk el­múlt évtizedekig hivatalos nevét kapta címéül, a Moszkva teret. Török Ferenc nemzedéki filmje már a nálam fiatalab­baknál szól, s talán a tér három legfon­tosabb attribútuma közül - a nagy lép­cső, a metró épülete mellett - a legki­sebb, de legjelképesebb órát tekinthet­jük kiinduló- és végpontjának. Számta­lan idevonatkozó történetemből csak egyet említek, amelyhez a film képkoc­káin is szerepel hasonló: a nyolcvanas évek végén magam is jártam olyan házi­buliban, ahol a résztvevők zöme az óra alatt kapta a fülest, hogy az adott épület adott lakásában buli van. Ennek követ­keztében irgalmatlan mennyiségű, egy­más számára többségében vadidegen fi­atal gyömöszölődött be a kétszobás kég­libe, szó szerint kirúgva a ház oldalát, önfeledten ugrálva a kor nagy slágerei­re. Egy erősen illuminált férfiú a zajt le­küzdve, ordítva kérdezte meg tőlem rőt hajamra mutatva: „Te holland vagy?” „Igen!” - ordítottam vissza. A párbeszé­det természetesen ékes magyar nyelven folytattuk le. Szóval ezt a bizonyos órát is elbontásra ítélték a felújítás kiötlői, s korszerű, finom betonszerkezetet ál­modtak a helyére, kijelölve az új origót. A különleges technikákkal zsaluzott és díszített játszóbeton több helyütt je­len van a téren, ahogy a ragasztott, speciális"hőkezelésű faszerkezetek és a különféle kőburkolatok is, mind segít­ve a térépítészet huszonegyedik száza­di megvalósulását és az idejüket akár csak rövid várakozással itt töltők kom­fortérzetét. A felsorolt építőanyagok világos, ám sokszor érdekesen megfor­gatott vagy meghajlított geometriai formái tökéletesen illeszkednek a nagy háromszögbe, reflektálva az egész tér alakjára vagy éppen egymásra. Ilyen például a villamosmegállók perontetői­nek vékony betonlemeze, a fapadokkal kényelmessé tett lelátó formája, ahol a padkiosztás a metróépület betontete­jére, a lelátó falainak záró hegyesszöge a téralakra, a betonfelületbe vájt intar­ziák - régi villamos és az óra - a tér múltjára rímelnek. Külön említést érdemel a metró épü­lete, amely eredetileg a hetvenes évek­ben készült, a lebontott „gomba” he­­­­lyén. Az építészek által legyezőként em­legetett objektumot ugyancsak rendkí­vül bátor döntéssel megszabadították keresztszárnyától és a hozzá kapcsoló­dó egyre gyarapodó, kusza bodegáktól, létrehozva így egy világos, trapéz alakú csarnokot az üvegfalakon nyugvó jel­legzetes, hajtogatott vasbeton födém­mel. Az üvegfalon kellő számú nyílás engedi ki- és beáramlani a tömeget, mintegy az egész terület szíveként lük­tetve. Minden térelem, facsoport, nö­vénydézsa, térburkolat helyét ugyanis a téren hömpölygő gyalogosfolyam is­meretében határozták meg a tervezők, felmérve a mozgási irányokat és dina­mizmusát, alaposan előkészítve a kivi­telezést. Ennek köszönhetően a lelátón kívül több tucat pont létesült, ahol szí­vesen megpihenhetünk vagy randevút beszélhetünk meg, ha már kiismertük magunkat az új viszonyok között. A lé­­giesített legyező épületéből elkerült a BKK-iroda, amely hiányozhat az infor­málódni kívánóknak vagy éppen a bér­letet, menetjegyet vásárlóknak, de eze­ket a funkciókat lassan úgyis gépekkel pótoljuk. Több mint egy órát töltöttem a meg­újult Kalefon, keresztül-kasul bejárva minden zugát a lelátó alatti toalettektől az összes megállóig, megérintve az új dizájn részeként elhelyezett csigákat és madarakat is. Örömmel láttam a Duna irányába futó bicikliutat (korábban ke­rékpárral a Moszkva tér megoldhatat­lan akadálynak tűnt), s bár nem tudom, napi használóként mennyire szeret­ném, alkalmi látogatóként úgy érzéke­lem, barátságos és élhető teret álmod­tak és építettek meg a tervezők és a kivi­telezők. Csupán két dolog tűnik pótol­hatatlanak: a „hagyományos magyar” hamburgeres és Bandi könyvész! FOTÓK: VÉGH LÁSZLÓ A Széll Kálmán tér ma. Bandi könyvész fájó hiánya 2017. SZEPTEMBER 16., SZOMBAT tear V'inzri HA SZEREPELNÉNEK A HÉT KÖNYVEI ÖSSZEÁLLÍTÁSUNKBAN, KÉRJÜK, HÍVJÁK A 216 8817-ES TELEFONSZÁMOT. HIRDETÉS cs DOMINA m @­­LS. HILTON: DOMINA Judith Rashleigh, a mindenre elszánt egykori mű­vészettörténet-hallgató egyszer csak rájön, hogy a festményeket nem pusztán a képek szerelme­sei kedvelik, de különböző maffiahálózatok is ké­szek lecsapni rájuk. A lányt férfi kollégái semmi­be veszik, ezért saját kezébe veszi a sorsát, és megmártózik a bűn mocsarában. L. S. Hilton Ma­­estra című pszichothrillerének erotikában gaz­dag folytatása egyszerűen lebilincselő. Vigyázat, itt még a halottak sem nyugodhatnak békében! ATHENAEUM KIADÓ 366 oldal, 3999 Ft SHRABANIBALU: VIKTÓRIA KIRÁLYNŐ ÉS ABDUL A magas és jóvágású Abdul alig huszonnégy évesen érke­zett Agrából Angliába, hogy az aranyjubileumát ünneplő Viktória királynő asztalánál szolgáljon fel. Az indiai ifjú alig egy év leforgása alatt az udvar befolyásos személyi­sége lett. A királyi udvar megvetéssel tekintett a bizalmas kapcsolatra, amely egészen a királynő 1901. január 22-én bekövetkezett haláláig kitartott. Shrabani Basu eredeti dokumentumok alapján eleveníti fel Viktória és Abdul páratlan kapcsolatát, és vele a késő tizenkilencedik szá­zad Brit Birodalmának életét. ATHENAEUM KIADÓ 400 oldal, 3499 Ft PACHMANN PÉTER: MISU HÁBORÚJA Misunak már a születése sem volt egyszerű. Hat évvel később, a délszláv háború idején a halálos beteg kisfiú a Drina völgyébe utazik. Steril szobára lenne szüksége a túléléshez, édesanyja mégis ápolónői feladatokat vállal egy táborban. Misu végignézi, ahogy útban a tábor felé, az ellenőrző pontoknál folyamatosan megalázzák a félholdat viselő nőket. Az édesanyának és Misunak sokszor víz sem jut. A túlélésért küzdenek. Pachmann Péter meglepő fordulatokban gazdag regénye egy furcsa világba vezet bennünket. Itt mások a szabályok, mindenki különösen viselke­dik. Vagy minden furcsa döntés egy jól felépített stratégia része? ATHENAEUM KIADÓ 280 oldal, 3499 Ft

Next