Magyar Nyelvőr – 129. évfolyam – 2005.

1. szám - Nyelvművelés - Kenesei István: A nyelvelmélettől a nyelvművelésig. A nyelvészet egységéről és változatosságáról

tozatokban létező jelenségként vagy a kommunikáció közegeként ábrázoló nézetek­kel. Sokan vannak, akik az utolsóként említett helyzetben csak kizárólagos döntést tudnak hozni: az egyik megközelítés igen, a másik kettő nem. Én viszont a meg­engedő álláspont híve vagyok, bár magam a saját kutatásaimban jórészt egyetlen irányzatot vagy felfogást követek. Olyan ez, mintha arra a kérdésre keresnénk választ: miképpen járnak az em­berek? Tudjuk, hogy a két lábon járás képessége, egyedüliként az emlősök osztályá­ban, genetikusan rögzített, öröklött adottsága az emberi fajnak. Az egyedfejlődés során meghatározott időben minden - egyébként egészséges - gyermek feláll és elindul. Ugyanakkor az is világos kell legyen, hogy minden egyes ember másképpen jár - nemétől, korától, fizikai jellemzőitől, alkatától, társadalmától, neveltetésétől, az aznap felvett cipőtől és még sok minden mástól függően. Az emberi járás min­dig változatokban létezik, sőt akár ugyanaz a személy is képes többféleképpen járni, mert például különböző helyzetekbe kerül, esetleg kevésbé vagy jobban figyel oda - mégis, a járás mögött egyetlen meghatározott képesség egységes öröklött rendszere húzódik meg. Mivel sejtjeink, ezek kapcsolódása, az általuk rögzített információ, amire „emlékeznek", minden egyes ember esetében más és más, a maga keretei között mind a járás, mind a nyelv rendkívül széles körben variálódhat. Az egyedi és a csoportos változatosság a járásba ugyanúgy „bele van kódolva", amint az egyéni, területi és társadalmi változatok lehetősége a nyelvbe, a nyelv­használatba. Mind az örökletes egységes képesség, mind az egyedi és csoportos vál­tozatok óriási tömege vizsgálható, kutatható a feladatra méretezett sajátos eszkö­zökkel, módszerekkel - csupán annyi várható el (bár ez nem kevés), hogy a feltett kérdések érdekesek, relevánsak, fontosak legyenek, tudományos jellegű problé­mákat fogalmazzanak meg. Más a kérdés akkor, ha arra vagyunk kíváncsiak, mik annak az egységes ké­pességnek az alapvonásai, melyek azok az elvek, amelyek a nyelvek látszólagos különbözősége mögött „meghúzódnak", ismét más, ha azt szeretnénk tudni, miért van annyi különbség egy adott nyelvközösség beszélői számára kölcsönösen ért­hető közös, tehát egyetlen nyelvben, megint más, ha azt kérdezzük, hogyan viszo­nyulnak a beszélők ezekhez a különbségekhez és így tovább. Mindegyik kérdéscso­port megfogalmazható tudományos igénnyel, de az egyikre adott válaszok - feltéve, hogy egyáltalán vannak elfogadható válaszok - egyáltalán nem biztos, hogy ki­elégítik a másikkal foglalkozókat. Rögzítsük tehát, hogy a nyelv vizsgálatában is az a helyzet, hogy többféle tudományos vizsgálat lehetséges egymásnak mintegy mellérendelve - mégis ilyenkor mindig egyfajta kényelmetlenség vagy kénysze­redettség érzése fog el bennünket, mintha ez csorbát ejtene tudományunk „be­csületén". Vajon nagy baj-e, hogy így állunk? Hadd próbáljak egy kerülővel választ adni erre a kérdésre. A társadalomtu­dományok mindig nagy tisztelettel viseltettek a „szigorú" természettudományok iránt - jól tudjuk, hogy vannak nyelvek, amelyekben a magyar „tudomány" szót nem is lehet egyetlen szóval visszaadni, hanem külön kifejezés van a „kemény" természettudományokra és a „puha" társadalomtudományokra. Nos, a mai fiziká­ban, ebben a „kanonikus" kemény természettudományban ismereteim szerint újab­ban két nagy elmélet él egymás mellett. Az egyik felfogás úgy tartja, hogy a „nagy

Next