Magyar Nyelvőr – 133. évfolyam – 2009.
1. szám - Nyelvművelés - Kiss Jenő: A nyelvjárások és a dialektológiaoktatás Kárpát-medencei magyar szakos hallgatók szemével
MAGYAR NYELVŐR 133. ÉVF. * 2009. JANUÁR-MÁRCIUS * 1. SZÁM A nyelvjárások és a dialektológiaoktatás Kárpát-medencei magyar szakos hallgatók szemével 2001-ben egy átfogó felmérést végeztem, amelynek célja a magyar nyelvjárásokról, a nyelvjárástani oktatásról és a magyar dialektológiáról való vélekedésnek a feltérképezése volt. A jelen tanulmányban ennek a vizsgálatnak bizonyos eredményeiről, tanulságairól szólok. A tudomány eredményeit közvetítő felsőoktatástól függ elsősorban, milyen felkészültségű tanárok oktatják a közoktatásban részt vevő diákokat. Tehát a nyelvtudománynak, jelen esetben pedig a dialektológiának az eredményeitől, a dialektológia felsőfokú oktatásától és a magyar szakos tanároktól függ elsősorban (a humánértelmiség bizonyos más csoportjaitól pedig másodsorban), hogy a vonatkozó korszerű ismeretek eljutnak-e, s mennyi jut el a tanulóifjúsághoz, illetőleg a művelt nagyközönséghez. Az objektív állapotleírás egyik lehetőségét egyrészt azok az egyetemi és főiskolai hallgatók kínálják, akik éppen elkezdik felsőfokú tanulmányaikat, mert ők még csak középiskolai tudásukra hagyatkozhatnak a kérdőívek kitöltésekor. Másrészt azok, akik már túl vannak nyelvészeti stúdiumaik egy részén vagy többségén (vagy akár mindegyiken), mert rajtuk, felsőfokú tanulmányaik során szerzett ismereteiken mérhető le a felsőfokú dialektológiai képzés hatékonysága vagy hatástalansága. Célom egy olyan vizsgálat elvégzése volt, amellyel megbízható állapotrajz készíthető, s ennek alapján reálisabban meghatározhatjuk az esetleges teendőket - mind a dialektológiában, mind a dialektológiaoktatásban, mind pedig a közoktatásban és a tudományos ismeretterjesztés, a nyelvi kultúra területén. Ezt bocsátom most további felhasználásra mindazoknak, akiket illet. A felmérést 1000 Kárpát-medencei magyar szakos egyetemi és főiskolai hallgató körében végeztem. A kérdőíves kérdésekre adott válaszok alapján a megkérdezettek nyelvjárásokkal kapcsolatos tudásáról (ismeretéről, vélekedéséről) adok összefoglaló tájékoztatást. Arról, mit tudtak 2001-ben a nyelvjárásokról az érettségi után egyetemi/főiskolai tanulmányaikat megkezdők. Illetőleg arról, mennyiben alakította a dialektológiai kurzus az ezt a tárgyat elvégzettek nyelvészeti tudását és a nyelvjárásokról való ismeretét, azokkal kapcsolatos szemléletmódját. A kérdőíveket először anyaintézményem, az ELTE magyar szakos hallgatóinak többségével töltettem ki. A próbagyűjtések után véglegesített kérdőíveket minden olyan Kárpát-medencei egyetemre és főiskolára eljuttattam, ahol 2001-ben magyar szakos képzés folyt. (Hálás köszönettel tartozom minden kollégámnak, aki így vagy úgy részt vett a kérdőívek sokszorosításában, kitöltetésük megszervezés