Magyar Nyelvőr – 133. évfolyam – 2009.

1. szám - Nyelvművelés - Kiss Jenő: A nyelvjárások és a dialektológiaoktatás Kárpát-medencei magyar szakos hallgatók szemével

MAGYAR NYELVŐR 133. ÉVF. * 2009. JANUÁR-MÁRCIUS * 1. SZÁM A nyelvjárások és a dialektológiaoktatás Kárpát-medencei magyar szakos hallgatók szemével 2001-ben egy átfogó felmérést végeztem, amelynek célja a magyar nyelvjárásokról, a nyelvjárástani oktatásról és a magyar dialektológiáról való vélekedésnek a feltér­képezése volt. A jelen tanulmányban ennek a vizsgálatnak bizonyos eredményeiről, tanulságairól szólok. A tudomány eredményeit közvetítő felsőoktatástól függ elsősorban, milyen felkészültségű tanárok oktatják a közoktatásban részt vevő diákokat. Tehát a nyelv­tudománynak, jelen esetben pedig a dialektológiának az eredményeitől, a dialekto­lógia felsőfokú oktatásától és a magyar szakos tanároktól függ elsősorban (a hu­mánértelmiség bizonyos más csoportjaitól pedig másodsorban), hogy a vonatkozó korszerű ismeretek eljutnak-e, s mennyi jut el a tanulóifjúsághoz, illetőleg a művelt nagyközönséghez. Az objektív állapotleírás egyik lehetőségét egyrészt azok az egye­temi és főiskolai hallgatók kínálják, akik éppen elkezdik felsőfokú tanulmányaikat, mert ők még csak középiskolai tudásukra hagyatkozhatnak a kérdőívek kitöltése­kor. Másrészt azok, akik már túl vannak nyelvészeti stúdiumaik egy részén vagy többségén (vagy akár mindegyiken), mert rajtuk, felsőfokú tanulmányaik során szerzett ismereteiken mérhető le a felsőfokú dialektológiai képzés hatékonysága vagy hatástalansága. Célom egy olyan vizsgálat elvégzése volt, amellyel megbíz­ható állapotrajz készíthető, s ennek alapján reálisabban meghatározhatjuk az eset­leges teendőket - mind a dialektológiában, mind a dialektológiaoktatásban, mind pedig a közoktatásban és a tudományos ismeretterjesztés, a nyelvi kultúra terüle­tén. Ezt bocsátom most további felhasználásra mindazoknak, akiket illet. A felmérést 1000 Kárpát-medencei magyar szakos egyetemi és főiskolai hall­gató körében végeztem. A kérdőíves kérdésekre adott válaszok alapján a megkér­dezettek nyelvjárásokkal kapcsolatos tudásáról (ismeretéről, vélekedéséről) adok összefoglaló tájékoztatást. Arról, mit tudtak 2001-ben a nyelvjárásokról az érettségi után egyetemi/főiskolai tanulmányaikat megkezdők. Illetőleg arról, mennyiben ala­kította a dialektológiai kurzus az ezt a tárgyat elvégzettek nyelvészeti tudását és a nyelvjárásokról való ismeretét, azokkal kapcsolatos szemléletmódját. A kérdőíveket először anyaintézményem, az ELTE magyar szakos hallga­tóinak többségével töltettem ki. A próbagyűjtések után véglegesített kérdőíveket min­den olyan Kárpát-medencei egyetemre és főiskolára eljuttattam, ahol 2001-ben magyar szakos képzés folyt. (Hálás köszönettel tartozom minden kollégámnak, aki így vagy úgy részt vett a kérdőívek sokszorosításában, kitöltetésük megszervezés

Next