Magyar Polgár, 1867. március-december (1. évfolyam, 1-93. szám)

1867-10-25 / 66. szám

Kis 6 évi foly­am. Előfizetési feltételek : Éne . • • ..ti? fit — Félévre . . • . . . 6n Negyedévre . . . 8 r. Havonként . . . . i T* kr. (ifi ik szám. Kolozsvárii péntek, október 15. 1807 Megjelenik hetenkint h­á om^sor: V H«.\rnap, SeerdAnét* Pénteken. Szerkesztőség és kiscé­hiviilal : Szentegyhéz-utolw 4fi7. sz.MAG YAE POL&AR P O L I T I K A­­ L A P. Hirdetési dijak. Ötak­ör­ hftflA hozott sor­­ra 6 kr. Bét­­egdij minden hirdetéstől 30 kr. Nagyobb hirdetéseknél külön kedvez­mén­yt is nyujt, a kiadó­ hivatal. Fiók kiadó hivatalok : Décsen : Krémer HAmuel. Enyeden : VokAl .JAnos. TordAn: Papp Luk­ács és fia. BramosnjvArtt : Csausz testvérek. Nemzet és kormány. .. Semmi sem képes annyira fölzavarni egy ország nyugalmát, mint a nemzet és kor­mánya között felmerült vitás kérdések; kihat ez a nemzet minden rétegeire ; h­a látja a mezei gazda, kereskedő, iparos, szaval bár­mely osztálya is a társadalomnak, hogy a törvény nem tisztelteik, s annak háttérbe szorittatása éppen a kormány eljárása követ­kezményeinek rovatik fel, megrendül hitében s pangani hagyja üzletét, mert nem bizonyos: vájjon a holnapi nap nem­etét su­ttandja-e törvényes jogai korlátozásával ? s mindez el­enyésznék, ha a nemzet és kormánya között­i felmérés belő vitás kérdések eldöntésével meg­bízott legfőbb testület ki lenne jelölve; nem történnék, ha az egyéni felelősséggel páro­sult hatósági kör ki lenne mérve. De mert egyik sincs, hazánk bizonyta­lan állásában legtöbbet segíthet a felháboro­dások kikerülése, a kormány mérs­ékelt, ta­pintatos, okos eljárása; úgy­se tarthat hosz­­szas ideig a jelen bizonytalanság, törvény fogja kijelölni mindennek a maga hatáskörét; s ha netán addig némi korlátok közé szo­rulna is a kormány hatalmi köre, majd he­lyes medrébe terelendi azt a törvény. Nem lehet az alkotmányos jogok fen­­tarthatása felett féltékenyül őrködő hatóságo­­kat eljárásaikért kárhoztatni; a 18 évig fenn­állott erőszakos kormányi elnyomatások, az osztrák kormány hallatlan zsarnoksága, min­­tha a kormány ellen gyanakodóvá tette a nem­zetet, a jelen kormányba beoltott hureaucra­­ták eljárása még növeszti a gyanakodást és bizalmatlanságot; erre számolni kellett kor­­mányférfiainknak már a kormányra lépésük­kor, mert előttük sem az elfoglalandó tér, sem a körülmények, melyek nyomása alatt, sem a föltételek, melyek teljesítése kötele-­­ zettsége alatt szakmáikat elvállalták, ismeret­lenek nem lehettek ; de ők a nemzet szülött-­­­jei, hazánknak fiai lévén, ismerniük kellene nemzetük jellemét is; tudniok kellene, hogy e jogaira féltékeny nemzetet sem a hatalmi fénynyel elvakítani, sem a hatalom erejének felhasználásával megfélemlíteni, sem a sa- s­nyargatás politikájával meglágyítani nem le­het ; tudniok kellene-, hogy azon nemzet, melynek kormányát a személyük körül cso­portosult nemzeti képviselők bizalmán alapu­­lólag, most már koronás királyunk reájuk ruházni méltóztatott, vele született lovagias­­ságánál fogva kíméletes, őszinte, s mindenek­­felett szabadságszeretetéhez tapadt törvényes és méltányos eljárást követel kormányától. Miért hát a kormányi hatalom villogtatása? hová fogja a heves megyei eljárás vezetni a kormányt? hová a nemzetet? mikor az egész ügyet a kormány rászólása tudatásával be le­het vala fejezni, s egy legfőbb testület fel-­­ állítása siettetésével minden hasonló vitás­­ kérdések elejét lehet vala venni, az egri­­ előzmények után. Szintén remegve néz a közérzü­let jó­­hangulatától mindent remélő honfi, az Ebecz­­ky bű­nvizsgáló bíró hibás eljárásából ere­­deti pestmegyei bizottmány­i gyűlés határo­zatai következményeire. T­izennyolc­b évekig felsőbb lénynek kel­lett tekinteni minden hivatali személyt; annak nem csak sérthetetlenség, de csalh­atatlanság is való fő kriteriona; jai volt annak, ki még álmában is szót mert ellenük emelni, s ennek egy önkényes rémuralom alatt volt értelme, mert hát a kormány légiókból álló hivatal­nokai számában élve, azok tekintélye föntart hatása által hitte rendszere fenállhatását is. De — Alkotmányos kormányzatban a hivatali sérthetlenséget, nem a miniszteri támogatás, ha­nem a hivatalos eljárás korrektsége adja meg, sőt magától a minisztériumtól azt várja a nemzet, hogy téves eljárású közegeit szigo­rúan utasítsa rendre. Hazánk hatóságait önkormányzattal ru­házta fel ősi alkotmányunk, járszalag póráz szálaira fűzte volt a 18 évi zsarnok kormány, s most midőn nemzeti kormányt látunk magunk fölött, nem tűrhetjük a járszalag pórázait. S miben áll az önkormányzat fő lényege, ha nem a belügyeink önállólagos rendezésében. Sajnos tapasztalni, hogy Nagybánya városa éppen ilyetén önkormányzati jogában sértetik meg egy belügyminiszteri rendelet által,­­ mely azt rendeli, hogy a jegyzőkönyv 3215 pontja alatt foglalt tárgy felső jóváhagyás alá terjesztessék fel. Egy járszalag pórázain vezetett nemzet­nek lehet-e önálló kormányát képzelni? Hitünk az, hogy az ilyetén kitételek a minisztériumra a­tolt múlt kormány közeges munkája, melyek f­elfutották az illető miniszter figyelmét, de jó ,­ vízesés a reactió malmára. A KKI’VISEl/­HÁZ octob. 20-diki Pl.USK. E­ln­ök: Hzc­itiványi Károly, jegyző Gajzágó Halamon, a szólókat jegyzi Radich Ákos. Jelen­­ van Festeticsen kivüit az összes minisztérium. A múlt Illés jegyzőkönyvének hitelesítése után­­ elnök többrendbeli megbízó levelet mutat be Neve­zetesen tudtára adja a háznak, hogy : Baranya megye közp. választmányának elnöke­­ a német ttröghi vál. kerület részéről megválasztott Kossuth Ferencz megbízó levelét megküldé.­­ A váczi vál. kerület elnöke megválasztott képviselője Drágfy Sándornak megbízó levelét­­ küldé meg. A Szenczi vár. kerület szintén­­halasztott képviselőjének Zichy J­ó­z­s­e­f gr. megbízó levelét­­ mutatá be. Ez irományok az állandó igazoló bizott­sághoz tétetnek át. Bónis Samu emlékezteti a házat, hogy ő­n még a képviselőház szünetelése előtt egy indít­ványt nyújtott be a pesti nyomdászok részéről bea­dott kérvény tárgyában. Miután az országgyűlés múlt ülésszaka alatt nem tűzött ki ez indítvány tárgyalására határnapot, újra sürgeti a házat, hogy azt mielőbb napirendre kitűzni el ne mulassza. Detrich Zsigmond mint a kérvényi bizott­ság egyik alelnöke jelenti, hogy Bónis Samu indít­ványát csupán az összehalmozódott nagyfontosságú ügyek szorították le a napirendről. A kérvényi bizottság egyébiránt már tárgyalta a nyomdászok kérdését és még e hó vége felé jelentést fog tenni a tárgyalás eredményéről. Elnök jelenti szintén, hogy a nyomdászok kérdéséről még e hó vége felé fog a kérvényi bizottság előterjesztést tenni. E tárgy már külön­ben is napi­rendre volt kitűzve, csakhogy­­azt a képviselőház üléseinek elnapoltatása és más fontos tárgyak onnét leszorították. Kovács László: T. ház! Egy interpellá­lót kívánok a t. minisztériumhoz intézni Heves és Külső Szolnok törvényesen egyesült vármegyék érdekében. Tudva levő dolog, hogy a minisztériumnak az érdekelt megyéhez intézett egy rendelete, a me­gye bizottságának eltérő felfogásán alapuló határo­zata következtében, nem teljesíttetett, minek következtében a minisztérium szükségesnek látta kiadott rendeletének királyi biztos közbejöttével szerezni érvényt. A kir. biztos f. hó 11-én a megyében meg­jelenvén és a megye bizottmánya által a törvényes kormányt megillető tisztelettel fogadtatván, a minisz­térium érdekelt rendeletének foganatba vételt szer­zett, s mint tudomásom van, az már végre is van hajtva. Miután tehát a minisztérium által kiadott, s a megye által tisztelettel mellőzött eme rendelet m­a már foganatosítva van, bátor vagyok a t. minisz­tériumhoz azon kérdést intézni: szándékozik , és meddig szándékozik a t. minisztérium Heves és Külső Szolnok törvényes egyesült vármegyéknek önko­mányzati jogai fölfüggesztve tartani . Fentart­ván magamnak a t. minisztérium válaszához képest e tárgy iránt nézeteimet bővebben kifejteni. (Átalá­nos helyeslés ) Almássy Sándor: Tiszt ház! Engem Kovách László úr interpellatiójával megelőzött, de miután azon interpellate, melyet Heves és Külső- Szolnok törvényesen egyesült megyék érdekében a minisztériumhoz intézett, az én nézetem szerint nem azon értelemben tette, a­melyben én tenni szán­dékoztam ; ennélfogva magam is kívánok a 1. minisz­tériumhoz ezen ügyben egy interpellate beadni. Kovách László ugyanis csak aziránt interpel­­l­­álta a minisztériumot, hogy nyilatkozzék az iránt,­­ meddig akarja ezen kivételes helyzetet Heves megyé­ben föntartani ; én pedig az iránt szólítom föl a minisztériumot, hogy Heves és Külső-Szolnok vár­megye irányában követeti azon eljárását, mely­­ szerint a királyi biztos bizottmányi gyűlések tartá­sát határozatlan időre felfüggesztette igazolja (Helyeslés a baloldalon ) Wenkheim Béla b belügyminiszter: Az­­ imént tett interpellate következtében a minisztéri­um örömmel ragadja meg az alkalmat ezen fontos ügyre nézve eljárásáról a t. háznak számot adni , hogy azonban a minisztérium ezt az ügy fontos­­­­ágához képest megtehesse, kérem az interpellatiót írásba beadni és a kormánynyal közültetni. (Helyeslés) Elnök: A kir. ügyek igazgatójának hivata­los levele következtében beadott indítványnak tár­gyalása van mai naptra napirendre kitűzve. A jegyző­nkr föl fogja olvasni az indítványt G­ajzágó Salamon jegyző olvassa Som­s­sien indítványát. (Utána föláll So­ms si­en Fái! indítványom istápolására igen kevés mondani­valóm van. Természete az alkotmányosságnak, hogy alatta valamint senkit törvénytelen üldözés tárgyává tenni nem szabad, úgy a jogszerű­leg eljáró törvényes bírónak hatása alól kivonni senkit sem lehet. Azon alkotmányos előjoga a törvényhozó testü­let tagjainak, mely szerint őket az illető házak előleges jóváhagyása nélkül közkereset alá fogni nem lehet, nem célozhat arra, hogy ők a jogsze­­rűleg eljáró törvényes bíróságnak hatása alól kivonassanak, hanem csak arra, hogy törvényhozói állásukban minden törvénytelen üldözések ellen m­egóvó, és mind felülről, mind alulról eredhető zaklatások ellen megvédve legyenek, mint tagjai egy törvényhozó testületnek, kik a nemzetnek ezen souverain jogát a koronával megosztva gyakorolván, kötelesek keblüknek tiszta meggyőződését mindig és mindenben szabadon és függetlenül kimondani (Helyeslés.) A most mondott átalános elveket alkalmazva a jelen esetre, vélekedésem szerint, mielőtt a t. ház a napirenden levő tárgyban érdemileg határozni fogna, biztos tudomást és ezen alapuló tiszta meg­győződést kell magának szereznie, a közvádló által indíttatni kívánt perbefogatásnak jogosságáról; tudo­mást kell magának szereznie arról, hogy az, ki a perbefoghatásért engedélyt kér, arra törvényesen jogosult egyéniség­e? A bíróság, mely elébe idéz­tetik, törvényes alkotmányos bíróság­­, és végre a törvények, melyekre hivatkozik, alkotmányos törvé­nyek-e. Nem indokolatlan, nem alaptalan ezen, első pillanatra talán túlságosnak látszó óvatosság. A régibb időkből történetileg, a jelenből pedig szomorú saját t­apasztalásunkból tudjuk, miként törvényelle­nes vádló által nem alkotmányos, hanem csak kivé­telesen, önkényileg alakított bírák elébe idéztettek e hűn polgárai, és nem alkotmányos törvényekre, hanem szintén csak teljhatalommal kiadott rendele­tekre hivatkozva követelték azoknak elítéltetését. Ily törvénytelen eljárás, ily önkénytes üldözések ellen kívánják az alkotmányos törvények megvédeni e bonnak minden polgárát, kiválólag pedig e tör­vényhozó testületnek tagjait, kiknek, mint már többször is említem, törvényes szabadsága és teljes függetlensége egyik alapfeltétele a valódi alkotmá­nyosságnak Hogy azonban a t. ház magának biztos tudo­mást és ezen alapuló tiszta meggyőződést szerez­h­essen, vélekedésem szerint legczélravezetőbb volna az, ha a jogi téren szakavatott egyénekből alakí­tandó választmány küldetnék ki, mely választmány szigorúan megvizsgálván a közvádló által beadott keresetet az ahoz csatolt irományokkal és a vizs­gálat alatt netalán fölmerülhető körülményekkel együtt, mindezek tekintetbe vételével indokolt véle­ményét ezeknek jogossága felett mondja ki, melyre azután a ház határozatát alapíthatná. Ezek voltak azok, miket indítványom istápolására röviden föl­említeni kívántam és ennélfogva azt a t. ház párto­lásába ajánlom. Ghyczy Kálmán: T. ház! Azon kérdés, vájjon Böszörményi képv. ur sajtóvétség miatt vizs­gálat, illetőleg közkereset alá vétethetik e, sok tekin­tetnél fogva s különösen a ház függetlenségének,­­ a képviselők jogai megőrzésének szempontjából nagy figyelmet érdemel, s azért egyetértek az indít­ványozó úrral abban, hogy már ennélfogva is e tárgy bizottmány f előleges megfontolás alá bocsá­tandó. Mindamellett azonban úgy magára a bead­ványra, mint a tett indítványra nézve vannak észrevételeim A­mi a beadványt illeti, Ráth Károly ír a sajtóügyekben eljáró pesti esküdtszék mellé az igazságügyi miniszter által kinevezett közvádló­­­ház elnökéhez intézett levelét, mely itt a házban m­itkor fölolvastatott, mint királyi ügyigazgató irta alá. A kir. ügyek igazgatójának kétségen kivül nem van a maga törvényes hatásköre, de ahoz a sajtóvétségeknek megtartása nem tartozik Ez a jelenleg fennálló ideiglenes szabály s 1848 évi 18 ttezikk 18 ik szakasza szerint a reimszterinm­ által kinevezett közvádlónak föladata. Hogy a pesti eukü­dtszék mellé Ráth Károly ur, a kit. ügyek mostani igazgatója, közvádlónl neveztetett ki, az esetleg történt , mert neveztethetett volna ki más is. Kezdetben is a pesti esküdtszék mellé más ügyész volt kinevezve s más kerületekben is köz­vádlóul nem a királyi ügyek igazgatójának helyet­tese van kinevezve. Ráth Károly úr tehát a sajtó­ügyekben csak mint a minisztérium által kinevezett közvádló járhat el, királyi Ügyigazgatói czimével, jogaival nem élhet. Ráth Károly ur rangkeresvé­­nyét mert ezt maga is ekképpen nevezi — a ház elnökéhez, következőleg a házhoz ugy intézte, mint önálló hatóságok szokták más velük egyen­­­jogű­ hatóságokhoz intézni hivatalos megkeresései­ket ; én pedig részemről azon véleményben vagyok, hogy csak a korona s a korona nevében fölszóla­landó minisztérium intézhet e házhoz megkeresése­ket, bár ki más, maguk az ország törvényes ható­ságai is kérvénynyel járulnak az országgyűlés mindegyik házához. Távol legyen azonban te­hát­ tőlem azt kíván­ni, hogy a kérdéses beadvány ezen hiányainál fog­va tárgyalás alá ne vétessék, mert figyelembe veendőnek tartom a sajtóügyekben fennálló esküdt­­széki eljárás új voltát, a szabatosság hiányát, melyet csak a gyakorlat fog leginkább kifejteni ; más rész­ről pedig azt, hogy a beadványban foglalt kérelem iránt a ház törvény szerint határoztasson, mellékes kifogásokkal akadályozni nem akarom (Helyeslés). De a­mint a törvény rendeletének és a ház méltóságának tartozni véltem azzal, hogy a bead­vány hiányait fölemlítsem , úgy azt hiszem e ház maga is tartozik saját méltóságának azzal, hogy e beadványt bármiként legyen az aláírva és fogal­mazva, úgy tekintse, mint kérvényt (Helyeslés a baloldal), minél egyéb nem is lehet ; úgy tekintse mint kérvényt, melyet bár­kitől elfogad, s követ­kezőleg úgy tárgyalja, mint a kérvényeket, a ház szabályai szerint tárgyalni szokás. (Helyeslés a baloldalon.) Mi az indítványt illeti, az angol parlament­ben, összeillésének kezdetén, azonnal választatni szokott egy nagyobb számú bizottság a czélból, hogy ok­oz a ház jogaira és privilégiumaira vonat­kozó kérdéseket a ház, ha úgy teszik, utasíthassa. Ha ily bizottságunk volna, ehhez lenne a jelen beadvány is legczélszerű­bben utasítható, mert ily bizottságok jóval előre az előttük később tárgya­landó esetekre való figyelem nélkül választatván, azoknak eljárása, mind az abban érdekelt felekre nézve megnyugtatóbb, mind pedig oly — egyébiránt nézetem szerint teljesen indokolatlan — de a nagy közönségben könnyen fölmerülhető félreértéseknek kevésbbé van kitéve, mint oly bizottság eljárása, mely bizonyos már tudva levő esetek és személyek­re vonatkozólag tüzetesen választatik. (Helyeslés) Nekünk oly bizottságunk, mint az angol parlament kiváltsági bizottsága, nincs , de van állandó kérvé­nyi bizottságunk, (Közbekiáltás : „Nem állandó“) mely jóval ezelőtt választatván meg, tagjainak mind száma, mind jelességénél fogva a fenforgó feladat fontosságának megfelelni képes. (Helyeslés a bal oldalon.) Mit tegyen e bizottság, vagy bármely bizott­ság, mely e tárgyban talán kiküldetni fog? mely alapokra fektesse véleményét? mily közjogi és po­litikai elvekre figyeljen ? miként ne mondjon ki semmit, minek kimondása már a bíróság és esküdt­szék megbírálása alá tartozik ; ezt úgy hiszem, az illető bizottság bővebb utasítás nélkül­ is tudni fogja. Azért a­nélkül, hogy ez alkalommal a kérdés ér­deméhez szólni akarnék, a­nélkül, hogy a háznak a kérdés érdemében hozandó határozatát bármely nyilatkozattal vagy utasítással megelőzendőnek vél­ném, hivatkozva Csiky Sándor képviselő úr ügyé­ben múlt évben történt előzetes esetre is bátor va­gyok azt indítványozni, hogy ezen kérvény úgy, a­mint a kérvényekre nézve átalában szokás, minden részletes­ utasítás nélkül, véleményadás végett a kérvénybizottságnak adassék ki, és következő ha­tározati javaslatot kérek a ház által elfogadtatni : „ezen kérvény kiadatik a kérvényi bizottságnak, véleményes jelentésének mielőbbi beadása végett.“ (Zajos helyeslés a balon.) Zsedényi Ede arra figyelmeztetvén a há­zat, hogy e fontos tárgy körül legnagyobb óvatos­sággal járjon el, nem fogadhatja el Ghyczy azon állítását, hogy mivel nem a minisztérium, hanem a kir. ügyek igazgatója teszi az előterjesztést, az a kérvényi bizottsághoz utasíttassék. Nagy különbség van ugyanis Csiky Sándor és Böszörményi esete közt, miért is e kérdést jogtudósokból alakult bi­zottsághoz kéri utasíttatni ; azt pedig Ghyczy sem tagadhatja, hogy a képviselő és magán­polgár jo­ga ugyanazon egy személyben minden parlamenté­­s országban szorosan el van különítve. De miután könnyen megtörténhetnek, hogy a kormány a bün­tető bíróság elé vezetné a polgárt, hogy a képvi­selőt sújtsa, minden alkotmányos országban szo­kás, hogy a közvádló ellenük előleges engedély nélkül keresetet nem indíthat. A törvényhozás ez által nem akarta a képviselőt a törvény alól kive­tetni, hanem csak azon hatalom visszaélései ellen

Next