Magyar Polgár, 1870. január-június (4. évfolyam, 1-75. szám)

1870-01-14 / 6. szám

6-ik szám. 30 — B E L F Ö LI». O A népszámlálásról a következőket ír­ják: A népszámlálás Sáros megyében jan. 3-a óta fennakadás nélkül folyamatban van, Selymeczbá­nyán a legkielégitőbb sikerrel foly, Abaúj megyé­ben akadálytalanul folyvást a czélnak magfelelő eredményt ígér, Nyitrában fennakadás nélkül, szintúgy Kőhalomszékben továbbá Nagyvárad, Bárt­­fa, Korpona, Libetbánya, Kis-Márton városokban. Kassa város már befejezését is jelenti körülbelül 23.000 népszám kiderítésével; folyamatban van azontúl Veszprém további 175 csoportjában, Zala­­megyében 6-ig 92 csoportban már be is fejeztetett, Aradmegye összes területén, Liptó mind a 168 csoportjában, Biharmogya lovtshhi 371 CSOportjá­ban, kellő rendben foly, Szamos Újvárit egyik cso- s­portból már 7-é­n begyült, a többiben ma gyűjtik az iveket, Segesvárszékben már begyültek az ivek Csíkszeredán be is van fejezve a számlálás foga­­rasvidéken a felülvizsgálat is megtörtént, Bereg­­megye minden csoportjában és Sepsi­szt-Györgyön kellő időben megindult, Göllnichbánya minden cso­portjában pedig 7 éve legjobb sikerrel már be is fejeztetett.­­ A népszámlálás foganatosítása iránt január 9-én érkezett jelentések szerim az Nógrád megyében mindenütt kellő időben megindult és hősnek: „Já _____­__ rendesen foly. br. György városában , anmár be volt fejezve; Kézmárkon és Hontmegye egész te­rületén, Közép-Szolnok 104 csoportjában, Csikszék egész területén, Abrudbánya, Bakabánya és Ilye­falva városokban, szintúgy Turóczmegyében, min­dent­tt megkezdetett és szorgalmasan foly; Sop­­ron megyében, Szabolcs megyében (noha itt az egy­idejű újonczozási munkákra panaszkodnak), Mo­­sonymegye valamennyi csoportjában, Krassóban biztos siker ígérete mellett, Árvában a legnagyobb szorgalommal, Tornában mindenütt, Székesfehér­várit pedig csupán önkéntes erők működése mel­lett 8 án este be is fejeztetett. Hasonlót közölhetni a jan. 10 én érkezett je­lentésekből, melyek szerint a számlálás kellő fo­lyamatban van Mármaros-, Ung , Zólyom- és Fel­­ső-Fehér megyében; Torontál valamennyi 598. cso­portjában, Kecskemét, Erzsébetváros, Szék, Arad és Kolozs városokban; Hunyad megye egész terü­letén, Temes megyében legnagyobb részt már befe­jezve, Versecz városában hasonlókép; Sopron vá­rosában a bejelentési ívek nagyobb részt beadatván, a munka legközelebb be lesz fejezve; Temesvár városa már ma minden esetre pedig holnap fejezi be munkáját, Pécsett jan. 3 án mind a 22 csoport­ban, Székely Udvarhelyit szintén kellő időben in­­dult meg a népszámlálás. Ez alkalommal megjegyezzük, hogy Janka Pál, obadji papnak a népszámlálás elleni izgatása (mint egynémely lapban közöltetett) elrendelt vizs­gálat után, az alispán hivatalos távirata szerint va­lótlannak bizonyult. — Új törvény­javaslatok. A képviselő­­ház elé, írja a P­ N. újabb összeülése első nap­jaiban tíz törv.­javaslat fog terjesztetni. Felét az igazság, felét pedig a közoktatásügyi miniszter szolgáltatja. Az uóbbinak javaslatai, egyen, a v­­ásszabadságán kívül, már teljesen az előterjes stádiumában vannak. E t.­javaslatok: a pesti egye­temről, a kolozsvári egyetemről, a középa­vodák s a kisdedóvodákról szólnak. Az első javas­­­­lat: a pesti egyetemen hat kart léptet életbe: a jogállamtudományi, a bölcsészet-nyelvészeti, ter­mészettudományi, az orvosi, a kath. prot. és gör. keleti theologiai karokat. Ezeken kívül a bölcsé­szeti karral egyesitett középtanodai tanárképeidet is sistemisál. A kolozsvári egyetemen három lesz: jog s államtudományi, bölcsészet, nyelvészeti, ter­­mészettudományi és orvosi. Ez egyetem i. u. Octo­ber havában már megnyitottnék. — Mindkét egye­­tem tanrendje a legteljesb tanszabadság elveire van fektetve, és az egyetemi hatóságok szerveze­te, a fegyelmi rend, a tanári függetlenség biztosí­tására a javaslat igen részletes intézkedéseket tar­­„„iát»*. ^ pouionui uieioieg a kolozsvári egyetem­ről szóló törv.­javaslatban egyszerűn hivatkozás történik a pesti egyetemet szabályozó javaslat ha­son intézkedéseire. A rektor választás úgy van szabályozva, hogy az ne az egyes karokból fel­­váltva egymásután, mint eddig, hanem bármely karból, tetszés szerint, történjék. Január 14 - i hajtásából következett, s nem valamely visszaélés következménye, szerző a XI. fejezetben szépen bi­zonyítja. Felhozza bizonyítékul azon történelmi tényt, hogy a 200 országok, melyek a spirituális hatalommal egy értelemben működtek, mint elha­­nyatlottak, mint Spanyol-, Olasz- és Lengyelor­szág, míg azok, a­kik a spirituális hatalmat visz­­szautasíták, előhaladtak, mint Anglia, Holandia, Poroszország, Maszkaország *), Északamerika stb. E kis kitörés után folytatja szerző történelmi nyomozásait 8 könyve XII—XXI. fejezeteiben az egyházi szakadásról, a XV i. század szabad gon­dolkodóinak elnyomásáról, Lutherről, az inquisitió­­ról, vallásos üldözésekről Francziaországban, a Bertalanésról, a nantesi edictum visszavonása­ és ennek következéseiről, a spirituális hatalom és a franczia forradalomról s a X. évi concordátumról szól. A történelmi előadáshoz nyomban mellékli a reflexiót s százféle oldalról bizonyítgatja a spiri­tuális hatalom merényeit, bűneit és iszonyait. Ez­után egy fejezetet szentel a spirituális hatalom je­lenlegi tanai ismertetésének. Az egyház semmiféle tanát sem vonta vissza s a spirituális hatalom most is épen úgy támaszkodik a consiliumok vég­zésére, mint valaha. Egy szóval „a spirituális hatalom nem változat.“ Még ma is,­­ a bibor­­nokok, beigtatásuk alkalmával, ezt az esküt teszik le ünnepélyesen :„ Én ígérem és esküszöm . . . hogy üldözöm és minden erőmből küzdök az eret­nekek ellen, valamint a echismaticusok és rebel­lisek ellen is. A IX Pius pápa 1864 dec. 8 kil encyclicájában pedig ez áll: „Nem hiányoznak ma olyan emberek, kik ... a szentirás, az egyház és a szent atyák tanával szemben nem félnek azt állítani, hogy a legjobb kormány az, a­mely­ben nem ismerik a hatalom kötelességének törvé­nyes büntetésekkel sújtani a kath. vallás meg­­szentségtelenítőit, hogyha csak a közcsend nem kívánja, azon tökéletesen hamis eszméből indulván ki a melyet a mi boldog emlékezetű elődünk XVI. Gergely őrültségnek nevezett, hogy t. i. a lelkiis­mereti szabadság és a vallásszabadság minden em­ber saját joga, a melyet a törvénynek ki kell mondania és melynek minden jól rendezett állam­ban biztosíttatnia szükséges.“ — — „S vannak mások, a kik a gyászos és annyiszor elzárkózta­­tott tévelygéseket megújítván, vakmerő bátorság­gal állítják, hogy az egyháznak nincsen joga tör­vényes megsértőit világi büntetésekkel elnyomni.“ (Guichard, p. 528.) Ugyancsak IX. Pius a Syllabusban öszszes társadalmi és állami miveltségünk ellen fordul s a spirituális hatalom minden eszközét alkalmazná, ha erő lenne kezében. És ez az egy pont, a­melyre nézve különbözik az a spirituális hatalom, a­melyet egy VII. Gergely és egy III Ince gyakorolt, a pápa mostani spirituális hatalmától. Most már— hála a felvilágosodásnak, nincs állam, mely fegyverét a pápa spirituális hatalmának rendelkezése alá bo­csátja. Csak a világi hatalom nyer még támoga­ást; Napóleon részéről is a pápaságot egy bal­végzetű kérdőjel fenyegeti, mely a jövő esélyeit kérdezve, a spirituális hatalomnak nem sok évet jósol, korán előbb szebeni, majd a kézdi-vásárhelyi kato­­na-növeldébe adatott, honnan a világi tanodába küldetvén, tanulmányait Maros-Vásárhelyen végez­te,­­ a királyi táblán a vizsgát letevén, az 1848/1-ki országgyűlésen mint tiszteletbeli követi írnok volt alkalmazva. 1847. végén külföldi utazásából haza­térvén, az akkor oly nagy haladásnak indult po­litikai hullámzás közepett a mérsékelt párttal tar­tott. Tolnayt a mérséklet az élet minden utain jel­lemezte. 1848-ban őszszel már egy zászlóalj élén találtak őt, melyet a vajai térről Maros felé vezet­te, midőn a Kutyfalván táborozó székelységet a császáriak jól szervezett s begyakorlott hadai meg­támadván, visszavonulásra kényszeritették. Tolnay, ki Dátoron feküdt, ezen leverő hir hallattára a Ma­ros kompjához sietett zászlóaljával, mit a császá­riak észrevevén, visszahúzódtak, s ekként helyre­állott a közlekedés. Midőn Gedeon Maros Vásár­helyhez közeledett, épen akkor kapott Tolnay ren­deletet a vásárhelyi sereghez való csatlakozásra, azonban oda érvén, a város végén, már dragonyos előőrsökre talált, miért is kénytelen lön a Bandi tetőre visszavonulni, összehívta a zászlóaljakat, me­lyek közöl csak 4 század volt lőfegyverrel felsze­relve, s elébek adván a történteket, kérdé: kik akarják követni, hogy az ellenségen keresztül vág­­va magukat, Kolozsvárra juthassanak? Hatszázan rögtön vállalkoztak. Ezekkel Tordán át Kolozsvár­ra érkezett, hol az ország több részeiből egybegyült haderőhöz csatlakozván, azzal együtt onnan kivo­nult a kitűzött pontokra. Még 1848 ik évi deczem­­er­en, nádon az annyi oldalról szorongattatok el­ T* SZI' t Irr'T't' Tolnay aisalöalja fát ' " y­eé,níl * áthatolván, "a csá­n ks„í8Mri,é A XXIII fejezetben összefoglalja szerző a mondottakat, s zárszava olyan híven tükrözi visz­­sza könyve tartalmát, hogy szívesen annak lefordítását, — a jövő számban. Furcsaságok. D. L. barátom közelebbről, levél utján fel­kért, nyissak a római koncilium idejére a „M. Pol­gárban“ egy „Camera obscura“ t, hogy gyönyöre telhessék a komikumkedvelő közönségnek az obs­­curitás azon jeleneteiben, melyeket a Pio No no­vai­s megáldottjaival Pater Belix, a jezsuita pri­or visceniroztat a buták kápráztatására, s a fel­­világosodottak nevető idegeinek megingatására. D­an Le­ó barátomnak igaza van abban, hogy a „M. Polgár“ eddig sok­ élvezetet elvont olvasóközönségétől, midőn a római „divina co­mae­dia“ tréfálkodásainak hasábjain nem adott kellő tért és illő világítást. Köszönjük a figyel­­meztetést, s közöljük, megjegyezvén, hogy a mu­lasztás nem figyelmünkön, de az öregkor irán­ti gyengédségünkön volt. Bennünk a nevetségessé tett öreg ember látványa több megbotránykozást és szánalmat kelt, mintsem hogy j­óízót tudnánk felette nevetni. Ha a bibliai büntető eljárás a Sa­mar­iába menő Elizens fölött gúnyolódó gyerme­keket két medve által szaggatatá szét, ha nem is ily barbár, de mindenesetre komoly büntetésre mél­tóknak tartjuk a sacrum collegium azon Lypokri­­táit, kik Pinst negyvennyolczadiki szabadelvűségé­­nek magaslatáról az 1869 diki zsinat Samari­­ájába vezették, s ma a világ kaczajára ver­gődő tehetlenség szitkozódó bohóczának szerepét játszatják az elgyengült öreggel. — „Qis tantum plebecula gaudet. Equiti vere .... migravit ab an­e voluptas.“ A reánk rótt journalistikai kötelemhez ké­pest registráljuk ezután is a római furibundum concilium eseményeit. Elég nevetségtárgyat nyúj­tanak ezek commentár­a a nélkül is, hogy egy külön „camera obscura“ rovat vetné reájuk a karrikírozó világítást. Egyébiránt, ha a „camera obscura“ lát­ványaiban kedvünk telnék, nemcsak a római zsi­nat tartama alatt, de folyton is mulattathatnók lát­ványaival a közönségnek ilyekben gyönyört lelő részét. Mert most legyen bár egynémely számítás szerént kilenczezer éve az úr szavának: „Legyen világosság,a máiglan is sok mindenütt a sötétség, a korántsem szorul k­omának és híveinek területére. Ha Goethe szelleme a metempsychosis teker­­vényes útjaira Magyaországba téved, bizonyára „mehr Licht“ et kíván felvilágosodott (?) ha­zánk minden őszintén vagy lepel alatt ultráskodó felekezetinek. Mert bizony korántsem a haladást jelzik azok az 1869-ben Pesten állított felekezeti „zsi­dó“ és „ágostai vallású“ iskolák, melyek ellen a „közös iskola“ sebibéletjét hangoztató pesti la­pok nem ejtettek egy árva megjegyzést sem s nem a felvilágosodás indíttatja Révész Imre úrral sem a felekezet és felekezetieskedésben Ballagi Mór kinek Tolnay jelenté, hogy zászlóaljjának nagy része családapákból áll, marosszéki székelyek le­­vén, haza kívánkoznak. Ezt hallván Bem, azoknak hazabocsátását és uj sorozást rendelt, mely 87-ik honvéd zászlóalj számot nyert; azonban alig volt még 3 század fölszerelve, Tolnay máris rendeletet kapott Beszterczére Riczkó őrnagy segítségére sietni. Riczkó Szeredfalva előtt elesett, honnan Tolnay Szamosujvárig vonult, a­hol Tóth Ágos­ton segítségére lővén, a diadal ismét a magyarok részére hajolt. Midőn már a 87-ik zászlóalj kie­gészítteti, Tolnay Herkulovics ezredes parancsnok­sága alatt Megyesre rendeltetett, Puchner sergének feltartóztására, mely ha netalán Bemet Szeben be­vételében akadályozni akarná, mi azonban nem történt, s más­nap Szebenbe vonult. Puchner a Ve­restorony szoroson át Oláhországba menekült. Bem Brassónak tartott, hol még osztrák muszka erő tartózkodott.) A frekkei hidat az ellen elfoglalva tartotta. Csikorgó hideg éj volt, a honvédek meguntak a hó tetején állani, lábuk majd elfagyott. Ekkor Tol­nai azt kérdé: „fiuk! ki vállalkozik a hídon átm­en­ni?“ E kérdés általános viszhangra talált. Az első század rögtön nyomban követte, de bármily Csen­desen haladtak is, a hídon egy 3 fontos ágyudür­­gése fogadta őket, azonban a honvédek általános fegyvertüzte elűzte az ellent, mely csak Brassóhoz közel Feketehalomnál állott meg és ott fogadta el a csatát, melyben a sereg balszárnyát Nagy Dá­­niel őrnagy, a középpontot pedig Toll/ Gáb­or vezérelte. 3 óra, véres harcz mán a magyaroké lön a győzelem s az ellen többé el nem fogadá az ezetet, hanem a Tömösi szorosan kifutott Oláh­országba. & ekként meg lmn tisztítva Erdélyország “ ttd. 32 mind a muszkától, most tehát a bánságnak kellett segélyére sietni. A Lugos ellen intézett hajnali támadást a Protestáns Egyház, s iskolai lap­­jain is túltenni akaró orthodox kálvinista közlönyt. Vagy tán felvilágosodás hallgatatta el Tarczy Lajossal a pápai kollegiumon Hegel philosophiájá­­ról tartott előadásait, s szabad vizsgálódás szelle­me mozgatja azt a ref. papot, ki Ballagi Mórnak a ref. egyházból kirekesztését követelte, mivel Bal­lagi egy dogmát a csal­atlan ref. egyház bevett nézetétől eltérően merészkedett fejtegetni. Dalmady Győzővel történt nem rég, hogy a kecskeméthi ref. kollégiumhoz jogtanárrá vá­laszták. Tudomására jön azonban a ref. consisto­rium, hogy Dalmadi a katholikusság haeresisében szenved, megsemmisíté a választást, úgy ítélvén, hogy a jog helyes tanításához a reformata vallás szükséges. Ugyanígy járt Budenz József, a jeles nyel­vész a sárospataki kollégiummal. Ma Budenz és Dalmady kathedráin két obscuritás ül, és hirdeti az illető consistorium intézkedésének bölcsességét. Talán elég is a példából, még utoljára aka­ratom ellenére is egy egész productióra valót mu­tatnék be a publicumnak. •­­ Gyermekkorunkban nagy tusunk volt, ha egy egy oktondi társunkat megfogjak a kérdéssel: mi az ára egy garasos zsemlének? Ha azt kérdezném a M. Polgár olvasójától hány „bizottmányi évnegyedes gyűlése“ van Ko­lozsmegyének egy évben ? aligha megtudna reá helyesen felelni. 1869 ben kezet tartott gr. Eszterházy Kál­mán főispán e nagysága, azon felfogásból indul­ván ki, hogy azért „évnegyedes“ e gyűlés neve, hogy csak minden „félévben“ tartassék meg, erre őszintén azt válaszolá a nagy barnok ur, Arthur kiály kora már lejárt, s én kétkedem benne, ha veljen most kivihető e­­ly ma­­roknyi erővel 14,000 embert 20 ágyúvá­ vissza­verni.“ Az öreg ur mosolyra fakadt, mondván: „na Da­ a hely szűk, ott kevés emberrel is sokat te­hetni. Addig tartsa magát a­mig lehet, s ha látja, hogy nem megy, vonuljon vissza, rögtön tudósítson, zárja el az ellenség visszavonulását, s én megsem­misítem őket.“ Tolnay még akkor nap délután elhagyta Lu­gost kisded csapatjával; mindenki, a­ki kivonulni látta őket, keresztet vetett reájuk, tudván azt, hogy utunk mindenütt ellenséges földön keresztül vezet, hol gr. Leiningen osztrák tábornok 4000 emberrel a temesvári őrségből táborzott, kellett elvonulniok; azonban szerencséjükre kicsinyelvén őket, csak egy osztály dzsidist küldtek utánok, s azok is csak Kitbergig kisérték. Dettán a temesvári postát sike­rült elfognia Tolynaynak, melyből megtudá, hogy Puchner Karánsebesnél igyekszik áttörni; azonnal tudositá Bemet, hogy ő ennek következtében visz­­szahuzodott Lugos közelébe, Temesvárral szembe. Ezen intézkedést igen helyesnek találta a tábornok, s Tolnait egészen Temesvár alá küldte, másnap pe­dig 4 százázad honvéddel, négy ágyúval s egy század huszárral Becskerek felé indu­l, azon meg­hagyással, hogy azt bevegye. Becskerektől két órá­nyira az ellenségnek egy századját megtámadta, s egészen a városig visszaüzte, azonban a nagy égi vihar s a beállott sötétség Elek helységbe visz­­szavonulni kényszerítő, azt színlelvén, mintha Lá­zárfalvát akarná elfoglalni, mely az ellenség vis­- szavonulási vonalát képezte. A csel sikerült, mert éjfél előtt már jelentették, hogy a város üres, hol az osztrákoknak vagy 8000 emberük s 12 ágyu­­sok volt. Fehértemplom bevétele után szabadságot kért Tolnay, roncsolt egészsége helyreállítása végett; az oroszok betörése az előpataki fürdőbe találta őt, hogyan azonnal Bánságba sietett, s zászlóaljját Szeghegynél találta Guyon hadtestében, mint tarta­lékot, a­hol Jellacsics által hajnalban megtámad­tattak. Tolnay tartalék zászlóaljjával csakhamar a balszárnyon termett, s 2 ágyújával az egész el­lenséges balszárnyat visszahúzódni kényszeritette, melyet a magyarok jobb szárnya észrevevén, be­­­törött erővel adván a lökést, s a győzelem a mie­ink részre dőlt el. Továbbá rész vett Tolnay Ti­tel ostrománál, a szegedi csatában, hol a táborban hanyatlan kezdett fegyelem helyreállításának nagy tényezője volt. A Szegedtől Temesvárig való vis­szavonult Tolnay-, a Máriássy-zászlóalj, néhány osztály h­asság s néhány ágyulüteg fedezte. A te­mesvári órában különösen kitüntette magát zász­ lóaljjával egyetlen csapat lévén, mely két tömeg­ben annyire lenyomult, hogy saját ütegeink ellen­ségnek fekvén, beletüzeltek a 87-ik zászlóaljba. Ezen zászló volt az, melyről Raming azt irá: „hogy egy szíóalj örült bátorsággal nyomult az ellen sorai­sa. Mindamellett ezen hős zászlóalj egyedül el a dönthető a csata sorsát, s szintén visszavonulnényszerült, a temesvári erdőnél fe­dezvén a tót zászlóaljak visszavonulását, midőn Guyon tábor, oda vágtatott, meghagyván Tol­­naynak, hogy vadászerdőbe be ne bocsássa az ellenséget; ait­t híven teljesített is, a közelgő elleni sortűz, fogadván, viszszavonulásra kény­szerítő. Tóni zászlóaljja mindig a legnagyobb rendben vonu vissza, s midőn Lúgosra ért, azon dicséretben résült, hogy ő az egyedüli zászlóalj­­parancsnok, a oda zászlóaljjával beállott, mint­hogy a többi zlóaljak szélylyel voltak balladoz­­va. Guyon is a nagy hévvel fogado­tt, épen haditanácsot teán akkor. Lugosról Erdélybe vo­nult s Déváná tete a fegyvert. Déváról Szeben­­be vitték, a bepsorozás alá került, de mint had­képtelen, hazajuttatott, azonban Maros-Vásár­helyen újra beírták sorozni, de felülvizsgálat után újra fölmenlt. Húsz év múlva ismét meg­fordult a koczki Tolnay Gábor ő Felsége ismét honvéd örigg, s a 20-ik zászlóalj partnCgr­nokává neveztetttyula‘Fehérvárra. kanafokVá'élyuba urbánt ul ^ Jub­ícii k­ajutui támadást, mely i^pa rai *i petroleum- és olaj­lámpák vezette; harmadnapra Bem tábornok ma-' ______S J c r iu e K 1 sí t Mi ** M 18 őrnagy ura zászlóa­jjából két ■ -----.1 «■ ■ 14 N­ tag , egy szárny huszárt vegyen Mai számunkhoz féliv melléklet van csatolva ^ V18873verse-“ Tolnay *■) Nem annyira miveltségben, mint állami befolyásban haladt elig. Ezelőtt 2 századdal nem számított mit sem, s most nagyhatalom. B. 3 Az erdélyi fföldteherm­entesitési ügy haladásáról s jelenlegi állásáról. Az erdélyi földtehermentesitési közegeknek, u. m. a Kolozsvárit székelő és alólirt királyi hiz­

Next