Magyar Polgár, 1882. január-június (16. évfolyam, 1-126. szám)

1882-03-26 / 71. szám

XVI. évfolyam. SZERKESZTŐSÉG: ( D LT OBD­A-l­­T C­Z­A, NYOMDAÉPrtLET. NévtsImnOl bakQMOtt köilmnények naoi kfixleh­etoek. D„,o ti ti * 11 * a kúiirxtok a e m x.litotk vlt««« Otkk bennunten leaalek torkáUtuak •). 71-dik szám. Kolozsvárt, 1882. vasárnap, márczius 26. KIADÓHIVATAL: KÜLTORDA-UTC­ZA, NYOMDAÉPÜI. KT ELŐFIZETÉSI DÍJ: egén évre ... 16 (rt. 1 évnegyedre . 4 frl — kr félévre................8 ,­­ egy kére . .­­,10, Hirdetési díj: petit avre 6 kr. — Bélyegilleték: minden hirde­tée étvi 80 kr. — Nyílttér: ion 86 kr. Fogarasy Mihály. Oly alak volt az erdélyi részek­ben, melynek mása ez idő szerint alig létezik Igaz, hogy az erdélyi róm kath. püspöki állás, mióta a főkormányszék megszűnt,hazai és magyar nemzeti tekin­tetben a legelső ez országrészben, mert nemcsak tekintélyes jövedelme miatt, hanem főleg azon joghatóságánál fog­va, mellyel a szépszámú katli pap­ság, tanári és tanítói karok s hivatal­nokok fölött főpásztorilag intézkedik , páratlan magas méltóság és a méltó­ság, minthogy a magyar közjog szerint az apostoli királyi Felség adománya, egyszersmind a hazai érdekek legerő­sebb támasza, s ennélfogva a ki azt elfoglalja, szükségkép a magyar nem­zetiség legerősebb oszlopa kell hogy legyen, mint valának elődei mindnyá­jan: a Haynaldok, Kovács Miklósok, br. Szepesyek, Rudvaiak, Batthyányiak, Bajtayak, mégis Fogarasy Mihályról nem lehet azt állítani, hogy az állása tette volna nagy emberré. Nagy em­ber volt 6, még mielőtt az erdélyi püspöki széket elfoglalta volna és nagy maradt halála órájáig. Ha valaki a nagyságot a külső fényben és pompában keresné nála, nagyon csalatkoznék. Ezen hiuságos tekintetben megmaradt 6 egyszerű szé­kelynek. Sokkal többet fáradott, mint élvezett; sokkal többet gyűjtött, mint magára fölhasznált; sokkal többet tu­dott, mint mások tudtak; sokkal sze­rényebb volt, mint a mennyit dicsőí­tették. Egyszerű gyergyó­szent­miklósi, akkor még falusi iskolában tanulmá­nyainak oly szilárd alapot tudott sze­rezni, melyen az akkori latin nyelvű gymnasium, philosophiai és theologiai tanfolyamok s azoknak késő őszkoráig ernyedetlen tanulmányozása őt a bécsi és pesti egyetemek tudorává, kitűnő szónokká, ha nem is mindig szerencsés politikussá, de annál áldóbb főpásztor­rá és kiválóan egyházpolitikai és in­­terconfessionalis téren utólérhetlen ál­­lamférfiuvá fejlesztették. Szép vonás főpásztori életéből, hogy igen fontos ügynek kellett lenni, a melyért orvoslás végett a politikai ha­tóságokhoz folyamodott volna, mig azok kik hasonló állást foglalnak el, kifogy­­hatlanok voltak az ellene támasztott interconfessionalis gravamenekben. ő azt kívánta, hogy híveinek meggyőző­dése győzzön,­ a­kinek pedig meggyő­ződése nincs, menjen a merre lát, elég széles a világ. Heves vérmérséklete csekély dol­gokban könnyen izgatódott; de fonto­sabb ügyekben nem volt türelem, mely ő vele versenyezhetett volna E­.­ ki vált az erdélyi róm. kath­. autonomia szervezésében tanusivá, midőn minden egyházközségben közgyűléseket, vá­lasztmányokat, iskolaszékeket szerez­vén, az így életre szólított új eleme­ket bámulatos kitartással szoktatta a megbízatásuk által követelt mérsé­­keltséghez. De ideálja még­sem annyira a fő­pásztori teljhatalmú kormányzás, mint inkább az anyagi jótékonyság valt. És a jótékonyságot leginkább a népnevelés terén gyakorolta. Jó anyák nevelése, ez volt főtö­rekvése és hogy e végett a leányne­­velést egyházában előmozdítsa, többet költött, mint ő előtte az összes erdé­lyi kormányok és főpásztorok. Azonban a legutolsó falusi iskola sem kerülte el figyelmét. Alatta a kath. népiskolai ügy új lendületet nyert s né­pében annak előmozdítására buzdításá­val és példájával oly lelkesedést tudott önteni, hogy némely községek saját költ­ségeiken a legdiszesebb iskolaházakat emelték. A serdülő ifjúságot gyönyörködve szerette. A szegényebb sorsuakban a jó elmét, a gazdagabbakban a jó visele­tét magasztalta, hogy mindeniket ne­mes ambitióval lelkesítse az elhala­dásra. Megtörtént, hogy egyik taninté­zet ifjúsága a műénektől idegenkedni látszott, legalább úgy panaszolt az ének­­tanár, ő a jelesebb énekesek számára majálist rendezett s maga­s részt vett benne. Az eredmény az lett, hogy a következő tanévben több énekes tanuló volt a gymnasiumban, mint pacsirta a város mezején. Ha volt valami lelki fájdalma, az a részvétben állott. Szíve megesett pap­jai és tanítói szegénységén. Segített is rajtuk, a­mennyiben tehette, noha sze­rette volna, hogy adományai apró rész­letekben el ne forgácsolódjanak. Gyűjteni szeretett, nem azért, hogy gazdag legyen, hanem azért, hogy mi­nél több állandó és közhasznú művet létesítsen. Magára csak annyit gondolt, a­mennyit állása megkívánt. S azért, mi­vel nagyváradi kanonoki ruháit még nem viselte volt el: nehéz volna be­bizonyítani, hogy mint erdélyi főpász­tor magának egy teljes rend díszru­hát készíttetett volna. Még mindig jó volt az a piros zsinóros mente, ha prémje már szőrét is hagyta. De telt aztán tele iskolákra, tem­plomokra , telt ösztöndíjakra és örö­kös alapítványokra ; telt a szegények­nek és íigyefogyottaknak; telt a ká­rosultaknak és kivándorló székelyeknek. Kolozsvár, igaz, nem részesült aránylag annyi jótéteményében, mint más városok és vidékek; de ennek oka talán abban rejlett, mivel nem is volt annyira rászorulva. Azonban itt is a kőkerti iskolát segélyezte, a nagy­ ut­­czában állítandó iskolának alapját kez­deményezte és az anyatemplom leg­szebb díszének, a szentély festett ab­lakainak beszerzéséhez tetemes összeg­gel járult. Hogy magános megjelenésében mily megnyerő alak volt, az különösen az egyházak látogatása alkalmával tűnt ki. Soha oly gyöngéd nyájasságot és leereszkedő kedélyességet, melyet a legegyszerűbb per iránt is tanúsított, nem lehetett látni. Ilyenkor valódi né­pies lelki atya volt. Hát mikor egy­­egy ügykereső atyafit püspöki asztalá­hoz ültetett és rózsamáli borával meg­vendégelt? Nem volt oly viszálkodó pap-, vagy tanitóválasztási párt, mely azonnal ki nem békült volna. De a felsőbb körök is becsülték. Hiába­­ a­kit néhai gróf Károlyi István barát­ságára méltatott, az valódi nemes aris­­tokrata is tudott lenni. És ő ez osz­tályt határtalanul tisztelte, féltette, mert tudta, hogy a magyar nemzetben ez időszerint még pótolhatlan. És igy mindenkinek mindene óhaj­tott lenni. Emléke sokáig fenmarad. A lázadás. A „Pol. Corr­u katonai tudósítója konstatálja, hogy a felkelők Kri­­vosjéban most a dáermi fensík északi ré­szét beszegélyező magaslatokon a monte­negrói határ közvetlen közelében fészkel­ték be magukat a­nélkül, hogy a határt átlépték volna. Vízhiány miatt 15—20 em­berből álló osztályok nyaktörő expedíc­i­­ókra mennek. A Krivosjében táborozó csa­patok számára barakkokat építenek. Az osztrák képviselőház csütörtök esti ülésében 162 szavazattal 124 ellené­ben elfogadta harmadik olvasásban a vá­lasztási reformról szóló előterjesztést. Mel­lette szavaztak az egész jobbpárt, a mi­niszterek, Löblich, Steudel, Kronavetter, Posch, Coronini, Kulaczkovszky, Kowalsky, Wurmbrand, Péter és Zschok képviselők. TARCZA: Hétről-hétre. A nemzeti ünnep hetére, a magyar munka ünnepének hete. Lapjaink ez utóbbival néhány sor­ban végeztek. Nem találták meg benne a livnniai hadjárat izgalmasságát, a feltűnő események lánczolatát, a pikáns dolgok delejességét. Arra pedig még nincsen elég­gé holt Larson, hogy száraz, unalmas dol­gokkal töltsék meg a hasábokat, miknek láttára bosznaan szokták ellökni a lapot. Hisz ebben mindössze is csak arról van szó, hogy egy czipész segéd oly kitű­nő sarkokat tud rakni a nők pic­iny czi­­pői alá, hogy ezért dekorálják; egy laka­tos segéd pedig úgy tökéletesítette a zá­rat, hogy azt, a tulajdonoson kívül, más még a saját kulcsával se tudja kinyitni. Szegény, ez megkapta ugyan Debreczen­­ben a kitüntető érmet, de megrendelést aligha kap, tekintve, hogy a férjek nagyobb része csak neje akaratának végrehajtója, ki nem tűr meg a háznál olyan zárat, mely­­lyel ő ne tudjon bánni. Feleséget? . . . azt meg épen nem kap, főleg, ha deko­rálva kéri meg. Mert ha titkát találja egy nőre bízni, akár rögtön be is csukja a boltját ! Igen, csak e száraz üzleti dologról van szó. Egy már befejezett háborúról, melynek egész lefolyása nem bíz annyi érdeket kelteni, mint egy másféle háború­nak a kezdete. A mindennapi kenyér lé­nyeges kérdés ugyan, de nem érdekes. Mit érdekli az a nagy közönséget, hogy egy magyar iparos miként szerzi azt meg egyik napról a másikra? Hisz* * a­ki elég gazdag arra, hogy fogyaszthasson, annak úgy sincs semmi ügye a magyar iparossal, annak ott van Ausztria, a a külföld. Mi­ért költené hazai czikkre, mely semmit se mutat,­­ az unalomig eltart, mikor kap külföldit, mely ,jól festi, s a mellett meg­engedi, hogy az ember gyakran kicserélje, s úgy tűnjék fel, hogy mindig újban jár. Hogy pénzüek kimegy? Majd visszahoza a zsidó, ha élni akar, s kapunk tőle! A­ki pedig elég szegény arra, hogy szükségleteit nem Bajat otthonában, hanem csak a kirakatokban lássa, annak legfö­­lebb akkor lehet ügye a magyar iparos­sal, mikor alamizsnáért szorul reá. (Utol­só reménység!) Ergo: magyar iparos nélkül elle­hetünk ! S ezek mégis oly botorak, hogy nem férnek meg ódon állapotukban, hanem mo­zognak, fáradnak. Már a­ki ezeket teszi, mert az igazat megvallva, aránylag elég kevés teszi. Mindegyre hallunk egy-egy kiállításról. Iparos országokban még gyak­rabban,­­ mégis nagyobb érdeklődés mel­lett történik mindez. Ám a mi társadal­munk még nem elég modern, és demok­ratikus arra, hogy a munkát méltó helyé­re , keblére ölelje. Elég, ha megengedi hogy uszályát hordozza. A legújabb ünnepély is ily csekély érdeklődés mellett folyt le. Igen, ha az iparosok bált adtak volna, elismerjük­, nem kongott volna úgy a Vigadó nagy terme. Ila mulatságról van szó, nem nézzük azt, a­miről komolyabb körülmények között le se tudjuk venni a szemünk. Azonban legyünk igazságosak. Ne oszszuk egyoldalúan az őszinteséget. Meg­mondjuk az iparosoknak is a magukét, a­mennyire azt ezen a helyen megmond­hatjuk. Tudva van, hogy a magyar ember távol áll attól a simaságtól, melyet az ide­genek, üzleti életükben, oly bravourra­ szoktak kifejteni. E m­ellett fölfér reá kis­sé több szorgalom, pontosság és kevesebb terjeszkedési vágy is. A mi iparosaink üz­letükkel megfordított arányban költekez­nek, h­­gy nyomtalanul fölemésztik azt, a­mit saját megerősítésükre fordíthatnának. Mihelyst egy kissé­­jobban megy“, első dolguk, hogy a régi jó „mesterné asszo­nyomból* és ,ifj’asszony*-ból előbb „téus“, aztán :tekintetes® asszony legyen; végül pedig kávé helyett porleves jár az inas­nak, ha a „nagytád“ szót elfelejti; árleen­gedés a megrendelőnek, ha e szóval kö­szönt be. Természetes, hogy a czimnek appertinentiái se maradhatnak el. Ezek egyik legfőbbike az, hogy a­­kisasszony­ legalább is hivatalnokhoz menjen férjhez, de még ehhez is csak vá­logatva, mert afféle minorum gentium diur­uista, concipista úgy illenék a famíliába, mint lyukas czilinder az uj szalon­kabát­hoz. Az ,urfi® pedig menjen latin szóra, s ha elég feje van arra, hogy azt beve­gye, meg se álljon a városon, vagy me­gyén, hanem kezdje egyenesen Budapes­ten, a miniszteri irodákban ; ha pedig nem lehet remélni, hogy valami új puskaport talál föl, akkor . . . ne akkor maradjon pokolban a tőkénél! Már aztán, hogy ez a társadalmi, jobban mondva: nemzetgazdasági osztály, melyből a tehetségek kifelé gravitálnak, mint rostából az arany szemek, miként tölti be fontos hivatását, ezzel bizonyára nem törődik sem N. szabó mesterné „ő nagysága“, sem kedves fia, a miniszteri fogalmazó „ő méltósága“. Ha nem törődünk mi, szegény skrib­­lerek, kik szerencsétlenségünkre nem ré­szesültünk az inas rengetésében, s igy nem részesülünk abban a szerencsében sem, hogy Budapesten nagy urak legyünk, hanem maradunk a provinczián szegény ördögök, s tele írunk mindennap egy nyo­matott nagy újság-ivót­t a mások dol­gáról.• De ha már egyszerre olyan nagy gaz­dák lettünk itt a vonal alatt, legyünk egé­szen azok. Az iparosok bankettje után (mert hát bankett nélkül náluk se történhetik semmi!) úgy is kéket-zöldet látunk min­denütt, ebből pedig csak az a két sor az igazi, mely reggelenként belső piaczunkon virít. Mert a tavasz nálunk már idáig ér­kezett. A murok, retek kihajtó sárgás bó­bitáit még a komám asszony pinczéjében, és vermében, úgy hogy ha korán utána nem mennek, még kiszalad a szelelő lyu­kon. Ezektől bátorságot kapott a lomha káposzta, s más egyéb is: egyesült erő­vel csaknem forradalmat csináltak, de az okos gazdasszony, ki a háznál is az egész kormányt viszi, s tartott tőle, hogy majd még férje is a nyugtalankodókhoz áll: fo­gát vette az egész mozgalomnak az által, hogy megnyitotta a dohos pinczék, s ver­mek zárait, s véget vetett a fogságnak. Ilyen nagyszerű ez a márcziusi levegő! Behatol még a föld alá is, s forradalmi szellemet önt még a szunnyadó krumpli­ba is. Most már ott virít minden a piaczon, s komám asszony nem győzi eléggé dicsérni, hogy mily szépek, milyen jól teleltek. Per­sze, e dicséret tulajdonképen — öndicsé­ret. Legönzetlenebb dicséret a czigányé: ez a lovára szórja, és valóban arra is érti.. Hogy annál tarkább legyen a látvány, beékeltek a vetemény közé egy sor virá­got. Találsz ott cserépben is, bokrétában is, a milyen a szeretődnek, s a feleséged­nek tetszik. Ha ugyan van elég pénzed, hogy egyszerre végy mind a kettőnek. Egy barátunk a múlt nyáron ennek is kitalál­ta a praktikus módját. Megjegyeztük, hogy sokszor mindennap a virágsorban alkudott, máskor meg egy hétig se fordult arra. — Kinek veszed azt a rózsát? — ezzel fogtuk meg egyszer. Nem illik ilyet kérdeni — nős em­bértől ! — Bölcsen mondád, bocsáss meg az Indiskrécziórt. — Indiskréczióért indiskréczió: hát megmondom, hogy Mariskának­­ — uh, ón bamba, azt hittem, hogy — a feleségednek! — Vele ma fáséban vagyok. Hogy ne kelljen egyszerre kettőnek virágot vennem, kevés a pénzem. — De hát aztán holnap ? — Holnapra Mariskával leszek fá­séban. — Értem , de hátha egyszer mind­ket­tőjükkel „fáséban” találsz lenni. — Az lesz a legjobb, akkor vehe­tek valami drágább virágot — a harma­diknak ! Szükségesnek láttuk e jó módszert mindjárt a tavasz kezdetén elmondani. Sok férj hasznát veheti. Nem is kell hogy bevárja a rózsát, kezdheti mindjárt az ibolyán. Mert van már elég. Igaz, hogy ott a veteménysor­ban szegődik az illatához egy kis veres-, és fokhagyma illat is, de ennek is meg­van a maga haszna: legalább mikor az asszony a szalonban kezébe veszi, eszébe jut, hogy konyha is van a világon. Tanú­ság: a­kinek rész gazdasszony a felesége, csak ibolyát vegyen neki­­ a vetemény­­piaczról. Úgyis: hány városi ember van, ki csak innen látja, s nézi a tavaszt! Ibolyát is örökösen csak csokorban látott; annak pedig sohase volt tanúja, hogy a völgy pázsitja miként nyeri vissza lassanként régi egésséges színét; az erdők avarját miként fedi el lomb, és virág; a kopasz oldalt miként önti el az ingó bingó vetés zöld hulláma; s a berekben miként szánt a barna földön az eke, a kéklé magasban pedig a pacsirta... Óh, az ilyen ember hasonlít a kalit­­ba zárt madárhoz ! De még­se: a madár legalább ismeri mindazt, a­mitől el van zárva,­­ a­mi felé oly epedően repes. A városi ember a mohos kövek és büzhödt­ség világán kívül nem ismer semmit, e­­gy nem lehetnek vágyai sem. Pedig nem volna elzárva, pedig szabadon repülhetne. De hát, ha nincs vágy, nincs szárny sem az ismeret hiánya a legnagyobb rabság. • „De Btrigis, quia non Bunt, nulla questio fiat*: régi magyar törvény, még Könyves Kálmán (nem a Tóth, hanem a Király) hozta volt. Hanem hát ez elévült mint annyi más jó dolog, mit a kutyabőr­rel együtt elrágott az idő, vagy az egér Nálunk napirenden­­vannak ismét a .boszorkányok* és .ördögök.* Igaz, hogy csak a színházban, a­hová nem jár senki. De hogy is kivárhatják, hogy járjanak ör­dögök közé ? Megkapja az ember az élet­ben is a poklot. Nagy fényűzés volna, hogy még fizessen is érette, azt mondják, zúgolódik a közönség a száz esztendős darabok elővétele miatt. Pedig még sok van hátra azok után, a­miket már szinte hoztak : igy a „Remete és vason­ bába“; a „Sódar és iszkábáló czigány“; „A 77 fol­, vagy nagyanyám nagy inge“ stb. stb. És mi nagyon helyeseljük azok el­járását, kiktől a műsor megállapitása függ. Elvé­re is azok annyira régi darabok, hogy előttünk mind ujjak. Csak szegény Kadá­­csi bácsi lenne az, ki valamelyiket má­sodszor látná. De miután ő már nem zsém­­belhet többet a színház intéző köreire, nekünk nincs okunk zsémbelni, mert a most feltámasztott darabok — mint mon­dók — oly régiek, hogy ez az emberöltő egyiket se látta. Tehát, mikor ezeket be-­ ­ magyar középiskolai törvény­­javaslat újabb bukása. Márczius 23-án hét szavazattal öt ellen a közoktatási bizottságban le­szavaztatott s részletes vitatása lehe­tetlenné vált; az ellene szavazók: Zay Adolf, Baustuern Guidó, Hoffm­ann Pál, Miehl Jakab, Dimitrovics Miklós, Ko­vács Albert és Hegedűs László; a mellette szavazók: Baross Gábor el­nök, Szathmáry György jegyző, Bár­­czay Ödön, Mikó Bálint és Bubics Zsigmond. A vitát Trefort miniszter kezdet­te meg államférfim szép és emelkedett beszéddel, a kormány és állam részé­re valóban a legkevesebbet kívánva, t. i. hogy a tanárokat képe­síthesse a kormány az ál­lamhatalom tekintélye alatt, s ez nem adatott meg. Az elv, a­mit e szerint a többség el­temetett, az, hogy a­ki Magyarországon magyarul vizsgát állani nem tud, kö­zépiskolai tanárságra ne képesíttessék, bár bizonyos évi tartamra a miniszter dispensálhatási jogot kötött ki a nem magyar vizsgázókra nézve. A miniszter nem szavazott, az elnök ily végzés aláírásától idegen volt, a jegyző a végzés szerkesztésére szintén nem vállalkozott s hivatalaik­ról, utóbbi a bizottsági tagságról is lemondott. A helyzet ura Zay és Ko­vács Albert lett, az első indítványoz­ta, hogy Hegedűs László szerkeszsze a jegyzőkönyvet. Kovács a jegyző tisz­tének vélte azt, az elnök a kényszerí­tésnek helyét nem látta, s így a bi­zottság Kovácsot bízta meg a házhoz teendő jelentés elkészítésével. Elmondanom is elszomorító ez eseményt, vizsgálnom épen fájdalmas. A­mely várat bátrabban ostro­molnak a külső vívók, mint véd a ben­ne levő őrség, az alkalmas időben be fog vetetni. Mikor egy nemzet joga mellett nem tud úgy lelkesülni, mint a­kik el akarják venni, előbb-utóbb ezeké lesz a diadal. Tizennégy éve annak, hogy a ma­gyar kicsikartatni engedi kezeiből a politikai hatalmat lármás, erőszakos, izgató, fenyegető s délen, északon és nyugaton árulkodó és konspiráló kisebb­ségek, nemzetiségi töredékek által. Hogy ne mondhassák rólunk, hogy magyarosítni akarjuk Magyarország pol­gárait, meghunyászkodva-e vagy nagy­lelkűségből ? én nem határozom el, le­­mondunk mi saját ezredéves állam­jogainkról s magyarságunkról. Most nem vádolhatnak azzal, hogy az uralkodóháztól el akarunk szakadni; azzal gyaláznak hát, hogy a németsé­get üldözzük. Barbároknak neveznek, s mikor középiskoláinkat magasabb színvonalra akarjuk emelni, ellene állnak : szászok, németek, szerbek, protestáns és katho­likus magyarokkal együtt. Zay és Bausznern két református magyarral együtt küzdenek a magyar államjog, magyar állampolgárság és ma­gyar nemzeti cultura ellen ! Való, a­mit a költő irt, átok fog­ta meg a magyart. Ismerik ezen barátaink amaz axió­mát :duocum faciunt idem, non sunt idem. Más az ő szándé­kuk, más társaiké, de nemzetünk meg­rontásában mindketten egyeznek. Kovács és Hegedűs személyeiket tisztelem, de eljárásukat vészesnek tar­tom. Ha ott ülnék, a­hol ők, szemük­ben mondanám, így ez utat kell vá­lasztanom. Esküdt ellenséggel egy czélra egye­sülni soha nem tudnék. Most a leg­szerencsétlenebb időben segítik bará­taink a szász árulkodókat. Mikor a Schulverein azon ponton van, hogy az ország közvéle­ménye előtt fegyverét letenni kénysze­rítve legyen, két protestáns magyar az ország szivében, sőt fejében a törvény­­hozás színe előtt segít legyőzni a ma­gyar államot s felségi legislativ jogát! Bausznern és Zay nyugat népei előtt már-már csatát vesztendők vol­tak,­­ íme itt, benn közöttünk, saját kebelünkben, magyar testvéreink se­gélyével győznek le. Keserű iróniája a sorsnak ! A bizottsági gyűlésekből kiszivár­gott a baljóslata hír, hogy a­kik a törvényjavaslatot pártolták, azok is hallgattak vagy lanyhán védték, míg ellenzői hatalmasan s hévvel érveltek, bátran támadtak és vakmerőségig kö­vetelték a visszautasítást, elbizakodot­tan állítva, hogy a­mit a szászok, ro­mánok, szerbek perkorrestálnak, tit­kon ellenzi a lutheránus, református, katholikus és unitárius magyar egy­­iránt. Az eredmény, fájdalom­­ — egy­előre őket igazolta. De e határozatnak a ház elé kell menni. Lehetséges lenne, hogy az csak tudomásul vegye? S hogy a kormány és annak — sikereire méltán büszke — elnöke e vereséget hidegen fogadja, magát a a szász­ fondorkodások és S­c­h­e­­­v­e­­r­e­i­n által legyőzöttnek, sőt bizonyos tekintetben megszégyenítettnek be­vallja ? Alig hihető, hiszen ez az állam­­hatalmi jog abdicatiója, ez a magyar nemzetnek önmagáról s jövőjéről nyil­vános lemondásával egyenlő, ez a leg­­csattanósabb erőtlenségi bizonyítvány, ez megfélemlés, felbátorítása a nemze­tiségeknek újabb és bátrabb ostrom­lásra a magyar nemzet, állam és al­kotmány védvára ellenében, ez azon állapot, mikor Róma légiói a gothok és longobárdok előtt Daciából és Pan­nóniából vissza kezdettek húzódni, ez a vég kezdete. Ha a magyar törvényhozás a ka­tonai törvényt napirendről leveszi, ér­teni lehet. Ha a polgári házassággal Fabius Cunctator-politikát űz, azt is igen. Ha a hadi létszámot leszállíttat­­ni nem indítványozza, bárha az állam már-már roskadoz is az elbirhatlan te­her alatt, nem csodálhatni. Megvan ezeknek kényszerű hatalmi oka. De ha egy egészen és kizárólag belső, keleti ügyet, a közoktatás és magas­ nem­zeti műveltség ügyét, a magyar állam és magyar nemzet közjava és érdekei szerint törvényhozása elintézni nem képes, azért, mert a Németországra támaszkodó szászok és Oláhországban s Szerbiában bízó románok és szerbek a magyar katholikus, református, luthe­ránus és unitárius autonomistákkal egye­sülve, azt meg tudják akadályozni, ak­kor Magyarország ne gúnyoltassa ma­gát államfélnek, a magyar nemzet ne álmodozzék jobb jövőről, hiszen a leg­nyomorultabb kis európai államnál meg­­alázottabb, Montenegro, Bulgária, Ro­mánia, Szerbia nagyhatalmak hozzá ké­pest s napjai meg vannak számlálva. Semmiben valami kitűnőt magam­nak nem tulajdonitok, de azt érzem, hogy hazámat, nemzetemet s alkotmá-

Next