Magyar Repülő, 1947. augusztus-december (1. évfolyam, 1-5. szám)

1947-08-01 / 1. szám

MAGYAR REPÜLŐ A F. A. I. végleges nemzetközi repü­lőmodel rekordszabályzatának kivonatos ismertetése 1938 január hó 1-én lépett hatályba a Fédé­­ration Aéronautique Internationale (Nemzetközi L­égjáró Szövetség) szabályzata a repülőmodelek nemzetközi rekordjainak hitelesítésére. Eltekintve attól, hogy ez a lépés a gyakran csak játéknak tar­tott modelezést a komoly ifjúsági repülősportok közé iktatja, a modelezésnek és a model fejlődésé­nek egységes irányt szab, amennyiben a model méreteire, indítási módjára, stb. vonatkozólag ép­­úgy egységes alapkövetelményeket állít fel, mint a repülősportban. A szabályzat vezető gondolata, az, hogy a mo­del szerkezeti felépítése főbb arányaiban a nagy gépekhez legyen hasonló s az eredmények növe­lése ne súlycsökkentéssel, hanem gondos aero­­dynamikai szerkesztéssel legyen elérhető. Ez az elv tűnik ki az általános előírásoknak a modelek felületi terhelésére vonatkozó szakaszá­ból, amely szerint a vitorlázó-, valamint a gumi­­motoros szárazföldi- és vízi-repülőmodelek felü­leti terhelése 15 gr/dm2-nél kisebb nem lehet. Az egyéb (pl. benzin, sűrített levegő, lendkerék, stb.) motoros modelekre vonatkozó felső határ 50 gr/dm 2. Gumimotoros modelek felületi terhelé­­sének felső, az egyéb motoros modeleknél az alsó határ nincs megadva. A szárny fesztávolsága bármely típusú mo­del esetében sem lehet 0.7 m-nél kisebb és 3.5 m-nél nagyobb. A model törzsének arányaira vonatkozó ki­kötés ugyancsak a fenti elgondolást szolgálja. Minden rekordra szánt modelnek zárt törzzsel kell rendelkeznie s a törzs, illetve a törzsek főkereszt­metszetének összegezett felülete (S) függvénye a gép teljes hosszának (L) és a szárazföldi, valamint vízi motoros modelek esetében ennek a felületnek alsó határa, vitorlázó modeleknél pedig Faroknélküli modelek esetében a törzset pótló kidomborodás keresztmetszetét kell figyelembe venni s ez a keresztmetszet egyenlőnek veendő az ebbe a kidomborodásba berajzolható elipszis terü­letével ,mely elipszis nagytengelye egyenlő a ki­domborított rész függőleges irányban mért magas­ságával, kistengelye pedig legalább a nagytengely egyharmad része (az elipszis területe : a, b, n, ahol a a nagytenger fele, b a kistengely fele.) A model egyensúlyozó és hordfelületeinek arányát a szabályzat oly módon korlátozza, hogy a vízszintes egyensúlyozó felületek a főszárny felületének 33°/o-ánál nagyobbak nem lehetnek. Amennyiben ezt a °/o értéket túllépik, a segéd­felületek egész nagysága hozzáadandó a főszárny felületéhez és a felületi terhelést az így kapott összes hordfelület alapján kell számítani. A szabályzat a következő rekordokra nyújt lehetőséget: I. Szárazföldi repülőmodelek: 1. gumimotorral: A) kézistarttal: a) időtartam, b) távolság egyenes vonalban, c) magasság, d) sebesség. B) földről történő starttal: a) időtartam, b) távolság egyenes vonalban, c) magasság, d) sebesség. 2. mechanikus motorral (csak földről történő start van megengedve): a) időtartam, b) távolság egyenes vonalban, c) magasság, d) sebesség. II. Vízi repülőmodelek: 1. gumimotorral (csak vízről történő start van megengedve): a) időtartam, b) távolság egyenes vonalban, c) magasság, d) sebesség. 2. mechanikus motorral (csak vízről való start van megengedve): a) időtartam, b) távolság egyenes vonalban, c) magasság, d) sebesség. 3

Next