Magyar Repülő, 1947. augusztus-december (1. évfolyam, 1-5. szám)

1947-08-01 / 1. szám

MAGYAR REPÜLŐ III. Vitorlázó repülőmodelek: A) kézistarttal (az indító egyénnek a start pillanatában a földön kell állania): a) időtartam, b) távolság egyenes vonalban, c) magasság, B) gumikötéllel történő starttal (a ki nem fe­szített gumikötél hossza 3 méternél hosz­­szabb nem lehet): a) időtartam, b) távolság egyenes vonalban, c) magasság, C) kábelstart (a start nem nyúló kábel segít­ségével történik. A kábel hossza a vitor­lázó repülőmodell és a starteszköz fix pontja között 200 m-nél nagyobb nem lehet): a) időtartam, b) távolság egyenes vonalban, c) magasság, b) kábelstart futással (a nem nyúló kábel hossza 100 m-nél, az indító futópályának hossza 75 m-nél nagyobb nem lehet. Az indító megállási helye starthelynek szá­mít­: a) időtartam, b) távolság egyenes vonalban, c) magasság. A startokat illetőleg szabály, hogy a földről történő indítás esetében a modelnek indítólökést adni nem szabad. Vízi repülőmodelek vízfelületről indulnak, de a vízre való visszatérés nem kötelező. A modelnek indulás előtt 5 percig tartó úszópróbát kell vé­geznie. A rekordrepülések kiértékelésére az alábbi előírások vonatkoznak: időtartam: Az I. és II. kategóriában az időt attól a pillanattól mérjük, amikor a modelt magára hagyjuk. A III. kategóriában az időmérés kez­dete az a pillanat, amikor a model az ellenőrzést megkönnyítő jelzéssel ellátott indítószervétől el­válik. — A repülés befejezését illetőleg az az idő­pont veendő számításba, amikor a model a földet, illetőleg a vizet érinti, valamely akadályba ütkö­zik, vagy eltűnik az időmérők szemei elől. Az idő­mérők helyüket nem hagyhatják el, hanem opti­kai segédeszközt vehetnek igénybe. Időtartam­rekord csak az esetben tekinthető megdöntöttnek, ha az új rekord a megelőzőt legalább 30 mp-cel múlja felül. Az indítási és leszállási hely között a magasságvesztés percenként 9 m-nél nagyobb nem lehet. Távolság egyenes­ vonalban. Figyelembe veendő a start és a leszállás helye közötti egyenes vonalban mért távolság. Ha ez közvetlenül nem lemérhető, térképen is meg lehet állapítani, azon­ban a térkép mértéke 1:50.000-nél kisebb nem le­het. — A start és leszállás helye között a magas­ságkülönbség a berepült távolság 2°/o-nál nagyobb nem lehet. — Két rekord között a megkívánt kü­lönbség 1000 m-ig 100 m, 100 m-en túl az új re­kordnak a régit legalább 5%-kal kell felülmúlnia. Magassági rekord. A mindenkor fennálló ma­gassági rekordot csak 50 m, vagy ennél nagyobb túlszárnyalással lehet megdönteni.­­ A magas­sági repülések hitelesítésére csakis a darmstadti D. V. S. által külön erre a célra szerkesztett ba­­rográf megengedett. Sebességi rekord. A gumimotoros modelek sebességét 50 m-es, az egyéb motorosokét 100 m-es bázis felett kell mérni.­­ Ezt a távolságot mindkét irányban végig kell repülni, s a két ellen­tétes irányú repülésnek 30 percen belül kell tör­ténnie. — A bázis két határvonalának átrepülése között eltelt időt kell mérni s a kétszeri repülés alkalmával nyert időértékek számtani közepe adja a rekord idejét. — A mindenkor fennálló re­kordot legalább 3 m/sec-al kell felülmúlni. Végül a rekordkísérletre engedett model nem lehet kereskedelmileg gyártott gép és a rekord csak F. A. I. sportigazolvánnyal rendelkező egyén­nek ítélhető oda. T. B. * FAI szabályok az 1947-es londoni értekezlet sze­rint részben módosultak. Pl. a felületi terhelés 15 gr-ról 10-re van megállapítva, továbbá külön kate­góriát képeznek a helikopterek és a rakéta­modelek. Addig azonban, míg a Magyar Repülő Szövetséget hivatlosan nem értesítik az új szabályokról, a régi, illetve a fent közölt FAI szabályok érvényesek a ver­senyeken. Ahogy megkapjuk az újat, azonnal kö­zöljük a módosításokat. (Szerk.) Az Aeromechanika, Máv. Törekvés S. S. és a Ganz T. E. Repülőmodelező Szakosztálya 1947. augusztus hó 20-án, a Nagy­­rákosi gyakorlótéren repü­lőmodelver­­senyt rendez, amelyre minden magyar modelezőt szeretettel meghív. Nevezések augusztus 15-ig küldhetők be az Aeromechanikához. KOVÁCS ENDRE IX., LÓNYAY­ UTCA 39­­.

Next