Magyar Repülő, 1947. augusztus-december (1. évfolyam, 1-5. szám)
1947-08-01 / 1. szám
MAGYAR REPÜLŐ III. Vitorlázó repülőmodelek: A) kézistarttal (az indító egyénnek a start pillanatában a földön kell állania): a) időtartam, b) távolság egyenes vonalban, c) magasság, B) gumikötéllel történő starttal (a ki nem feszített gumikötél hossza 3 méternél hoszszabb nem lehet): a) időtartam, b) távolság egyenes vonalban, c) magasság, C) kábelstart (a start nem nyúló kábel segítségével történik. A kábel hossza a vitorlázó repülőmodell és a starteszköz fix pontja között 200 m-nél nagyobb nem lehet): a) időtartam, b) távolság egyenes vonalban, c) magasság, b) kábelstart futással (a nem nyúló kábel hossza 100 m-nél, az indító futópályának hossza 75 m-nél nagyobb nem lehet. Az indító megállási helye starthelynek számít: a) időtartam, b) távolság egyenes vonalban, c) magasság. A startokat illetőleg szabály, hogy a földről történő indítás esetében a modelnek indítólökést adni nem szabad. Vízi repülőmodelek vízfelületről indulnak, de a vízre való visszatérés nem kötelező. A modelnek indulás előtt 5 percig tartó úszópróbát kell végeznie. A rekordrepülések kiértékelésére az alábbi előírások vonatkoznak: időtartam: Az I. és II. kategóriában az időt attól a pillanattól mérjük, amikor a modelt magára hagyjuk. A III. kategóriában az időmérés kezdete az a pillanat, amikor a model az ellenőrzést megkönnyítő jelzéssel ellátott indítószervétől elválik. — A repülés befejezését illetőleg az az időpont veendő számításba, amikor a model a földet, illetőleg a vizet érinti, valamely akadályba ütközik, vagy eltűnik az időmérők szemei elől. Az időmérők helyüket nem hagyhatják el, hanem optikai segédeszközt vehetnek igénybe. Időtartamrekord csak az esetben tekinthető megdöntöttnek, ha az új rekord a megelőzőt legalább 30 mp-cel múlja felül. Az indítási és leszállási hely között a magasságvesztés percenként 9 m-nél nagyobb nem lehet. Távolság egyenes vonalban. Figyelembe veendő a start és a leszállás helye közötti egyenes vonalban mért távolság. Ha ez közvetlenül nem lemérhető, térképen is meg lehet állapítani, azonban a térkép mértéke 1:50.000-nél kisebb nem lehet. — A start és leszállás helye között a magasságkülönbség a berepült távolság 2°/o-nál nagyobb nem lehet. — Két rekord között a megkívánt különbség 1000 m-ig 100 m, 100 m-en túl az új rekordnak a régit legalább 5%-kal kell felülmúlnia. Magassági rekord. A mindenkor fennálló magassági rekordot csak 50 m, vagy ennél nagyobb túlszárnyalással lehet megdönteni. A magassági repülések hitelesítésére csakis a darmstadti D. V. S. által külön erre a célra szerkesztett barográf megengedett. Sebességi rekord. A gumimotoros modelek sebességét 50 m-es, az egyéb motorosokét 100 m-es bázis felett kell mérni. Ezt a távolságot mindkét irányban végig kell repülni, s a két ellentétes irányú repülésnek 30 percen belül kell történnie. — A bázis két határvonalának átrepülése között eltelt időt kell mérni s a kétszeri repülés alkalmával nyert időértékek számtani közepe adja a rekord idejét. — A mindenkor fennálló rekordot legalább 3 m/sec-al kell felülmúlni. Végül a rekordkísérletre engedett model nem lehet kereskedelmileg gyártott gép és a rekord csak F. A. I. sportigazolvánnyal rendelkező egyénnek ítélhető oda. T. B. * FAI szabályok az 1947-es londoni értekezlet szerint részben módosultak. Pl. a felületi terhelés 15 gr-ról 10-re van megállapítva, továbbá külön kategóriát képeznek a helikopterek és a rakétamodelek. Addig azonban, míg a Magyar Repülő Szövetséget hivatlosan nem értesítik az új szabályokról, a régi, illetve a fent közölt FAI szabályok érvényesek a versenyeken. Ahogy megkapjuk az újat, azonnal közöljük a módosításokat. (Szerk.) Az Aeromechanika, Máv. Törekvés S. S. és a Ganz T. E. Repülőmodelező Szakosztálya 1947. augusztus hó 20-án, a Nagyrákosi gyakorlótéren repülőmodelversenyt rendez, amelyre minden magyar modelezőt szeretettel meghív. Nevezések augusztus 15-ig küldhetők be az Aeromechanikához. KOVÁCS ENDRE IX., LÓNYAY UTCA 39.