Magyar Sajtó, 1970 (11. évfolyam, 1-12. szám)

1970-01-01 / 1. szám

A kapitalista országokból sok újságíró lá­togat el hozzánk, riportjaik egyre-másra je­lennek meg a legnagyobb lapokban, maga­zinokban. (December közepén volt olyan nap, amikor a Daily Telegraph, a Neue Zürcher Zeitung és a Le Monde egyidőben közölt ró­lunk kisebb-nagyobb cikket.) S írnak, be­szélnek rólunk azok is, akik nem jönnek, mert nem jöhetnek az országba, de „hunga­­rológusnak” vallják magukat és helyszíni beszámolók helyett „elemzésekkel” fitogtat­ják „hozzáértésüket”. Bár a szenzációra éhes tudósítók számá­ra ma nem Magyarország az igazi vadászte­rület — aminek szívből örülünk —, a hazánk iránti érdeklődés nem csökkent, inkább át­alakult. Elmúltak azok az idők, amikor a szocialista építőmunka egyszerű ócsárlása az imperialista propaganda fő fegyvere volt. Gazdasági és társadalmi vívmányaink pusz­ta tagadására csak olyan „újságíró” vállal­kozik, aki teljesen elveszítette valóságérze­tét. Persze ilyenek is akadnak. Például az a nyugatnémet „kolléga”, aki kizárólag golfnadrágos, bakancsos és mieisapkás fér­fiakat vélt felfedezni a Nagykörúton ... A kapitalista sajtóban a rólunk alkotott kép időről időre változik. Hol gyökeresen, hol pedig csak részlegesen és időlegesen. Az ellenforradalom utáni egy-két évben meg­jelent írásokhoz képest például ma — s már jó egynéhány éve — egészen más a Magyar­­országról írt cikkek és műsorok témája és hangvétele. Ez elsősorban is abban tükrö­ződik, hogy általában megszűnt a magyar valóság gátlástalan hamisítása. Ennek ma­gyarázata hazai viszonyaink vitathatatlan konszolidációja és eredményes nemzetközi te­vékenységünk mellett abban is rejlik, hogy rendszeresen jönnek külföldi turisták az or­szágba, vagyis a nyugati sajtó saját olvasói­nak ellenőrzése alá került. Ma már nem jár­ Vitatkozzunk? Cáfoljunk? hatná, s nem is járja be a nyugati sajtót ahhoz az 1957-ben készített fényképhez ha­sonló, amelyen a szögesdróttal körbezárt Mátyás-templom látható, mint illusztrációja annak, hogy „a kommunisták ketrecbe zár­ták a templomokat”. (A „fotóriporter” a templom restaurálásához felhalmozott építési anyagok kerítését ugyanis „belekomponálta” a Mátyás-templom előterébe, s így jött ki a „szenzációs kép”.) A több tízezer nyugati turista, aki kívül-belül megcsodálja a gótika remekét, egykönnyen leleplezné az efféle olcsó hazugságot. Ma tehát másképpen nyúlnak a magyar témákhoz. Pontosan úgy, ahogy a szocialista országok elleni ideológiai diverzió céljai, módszerei megkövetelik. Mert a hazánkról szóló nyugati propagandából kitűnően szem­re­vételezhetjük az imperialista taktikát. Ez két határ között mozog. Egyfelől lehetetlenné vált a szocializmus kizárólagos negatív értéke­­tékelésére szorítkozni, másfelől viszont a szo­cializmus sikereinek, következésképpen a több évig szított antikommunista hisztéria csődjének beismerése ideológiai kapituláció lenne. Nem véletlen tehát, hogy az ötvenes évek végén, s különösen a hatvanas évek ele­jén a fejlett tőkés országokban olyan elméle­tek jelentek meg, amelyek választ próbálnak adni arra, hogyan és milyen törvényszerűsé­gek hatására fejlődik tovább a két világrend­­szer, miként alakul versenyük. Ilyen a gaz­dasági növekedés elmélete (szerzője W. Rostow, ismert amerikai politikus és szociológus), az egységes ipari társadalom elmélete (amely­nek legismertebb terjesztője Raymond Aron francia publicista és szociológus); a közele­dés-elmélet és végül az evolúciós elmélet, amelynek legrészletesebb taglalását Zbigniew Brzezinskinek, a Columbia Egyetem Kom­munizmust Tanulmányozó Intézete igazgató­jának cikkeiben, könyveiben találhatjuk.

Next