Magyar Sajtó, 1978 (19. évfolyam, 1-12. szám)

1978-01-01 / 1. szám

* Kulturális tájékoztatás — szocialista életmód A fejlett szocialista társadalom építése kor­szakunk történelmi feladata. Ezen belül ki­emelkedően fontos népgazdaságunk sokoldalú fejlesztése is — a szocialista embernevelés, amely sokrétű ideológiai, kulturális, közműve­lődési teendőket igényel. Ez a két nagy fel­adatkör nem választható el egymástól, de a szocializmus építésének egyetlen feladatától sem. A tömegkommunikáció — lapjaink, a rádió, a televízió — számára ez annyit jelent: a kul­túrával foglalkozva nem valamiféle szakfel­adatot közelít meg, hanem társadalmunk fej­lődése jelenlegi szakaszának egyik központi láncszeméhez nyúl. A közművelődés ügye nem lehet szűken értelmezett kultúrpolitikai tö­rekvés, hanem a szocialista perspektíva pa­rancsoló tartalmi követelménye, továbbhala­dásunk egyik alapkérdése, lényeges tényezője. És nem utolsósorban szerves része a nemzet­közi méretekben folyó osztályharcnak. A szocializmus nemcsak lehetőséget bizto­sít a kultúrálódásra, hanem fejlődésének, fej­lettségének követelménye a tömegek művelő­dése. Ez kettős feladatot ró az újságírásra. (Hangsúlyozni kell: nemcsak a kulturális, az irodalmi, a művészeti lapokra, hanem az egész magyar sajtóra.) E kettős feladat: egyrészt elő kell segíteni a társadalmi méretű művelődést, könnyíteni és ösztönözni az ismeretszerzést, befolyásolni, fejleszteni az ízlést — másrészt megfelelően tükrözni a mindezekben végbe­ment változásokat, magát a folyamatot. ■A mai magyar sajtó, rádió, televízió munka­társainak többsége természetesen ismeri, vagy mindinkább megismeri azt a bonyolult társa­dalmi hátteret, azt az ellentmondásos világot, amelyben életünk alakul, formálódik. Ezt bi­zonyítja, hogy sok sikeres kezdeményezés ta­núi lehettünk már eddig is a kultúrpolitikai célok szolgálatában. A közös gondolkodásra azonban továbbra is — és mindinkább — szükség van, hogy hatékonyabbá tegyük kultu­rális propagandánkat, tájékoztatásunkat. Mert egyre több olyan műsorra, írásra van szük­ség, amellyel szolgálhatjuk és tágíthatjuk a közművelődés tartalmát, fejleszthetjük az egyéni és a közízlést, amellyel növelhetjük a művelődés társadalmi rangját. A magyar tömegkommunikáció a közmű­velődés tartalmát, annak értelmezését, lénye­gének kibontását már eddig is sok új, biztató, friss vonással gazdagította. Meggyőző, haté­kony írások születtek a kultúrálódás szerepé­nek, a korszerű műveltség, a sokoldalúan kép­zett, művelt ember képének felrajzolására. Át­gondolt produkciókat és jó — időnként per­sze kudarcokkal is járó — kísérleteket lát­hattunk, hallhattunk a rádió és a Tv műsorai­ban. Mindemellett úgy tűnik, hogy a műve­lődés erkölcsi, világnézeti, életformát alakító szerepe még korántsem kap elegendő hang­súlyt. Még erősítésre, még újabb térhódításra vár az a gondolat, hogy a közművelődés nem csupán a műveltség terjesztését jelenti, ha­nem a mindennapok tevékenységében megmu­tatkozó tartalmas életvitel kialakítását. Ehhez nyilvánvalóan vonzó programok kellenek, a kultúra eszközeinek, lehetőségeinek kellő fel­­használása az értelmesebb, a teljesebb élet­hez, az ember küzdő és alkotó képeségének fejlesztéséhez. Ez azért is fontos és sürgős teendő, mert az új életforma nem egyenes vonalon fejlődik, hanem kitérőkön, visszaeséseken keresztül alakul, erősödik. Spontaneitásra, automatiz­musra itt nem igen számíthatunk. Az egyén és a közösség számára gyakran konfliktusok sorozatát jelenti a szüntelenül megújuló küz­delem a régi, megszokott, de már korszerűt­lenné vált magatartásformákkal, erkölcsi né­zetekkel. Ezt a küzdelmet céltudatos, követ­kezetes felvilágosító és nevelő munkával se­

Next