Magyar Salon, 12. kötet (7. évfolyam, 1889-1890/1)

2 PULSZKY F­ERENCZ összeolvadni a régi lakossággal, s ily módon kifejleszteni egy tulajdon saját­ságaikon alapuló új művelődést. A­kik nem tudtak beilleszkedni ezen állapo­tokba, azok elvesztek, még a leghatal­masabbak is, a vandálok és góthok, a hunok és longobárdok, a gepidák és avarok. Nem is maradt máshol nyo­muk, mint a történelemben s azon em­lékekben, melyek sírjaikból kiásva, most a múzeumokban, mint a régi idők tanú­jelei őriztetnek. Szent István királyunk is érezte, hogy nemzete csak úgy számíthat biztos jövőre, ha az európai polgárosodással megbarátkozik, idegen elemekkel ve­gyül s a nyugati czivilizáczióhoz köze­ledik. Az Árpád-házi királyaink be is hívták a vendégeket, különösen a né­meteket, hogy az országban telepedje­nek le. Ezek azonban csak úgy jöttek hazánkba, ha idegen intézményeiket, törvényeiket, czéhrendszerüket s összes közigazgatásukat magukkal hozhatják, és senkitől mástól nem függnek, mint a királytól, ki jogaikat ünnepélyesen biztosítja. Fő feltételük az volt, hogy alá ne rendeltessenek sem földesúrnak, sem vármegyének, tehát jóformán ál­lamokat képezzenek az államban. Ily szabadalmakkal ellátva vándoroltak be az országba, s a Kárpátok aljában le Sopronig s a Duna mentében Székes­­fehérvárig városokat építettek, bányákat műveltek, ipart és kereskedést űztek, de sokáig be nem olvadtak a nemzetbe. Idegenek maradtak nyelvben és intéz­ményeikben. Ugyanazért nem is volt oly befolyásuk az állam kormányzatá­ban s törvényhozásában, még azóta sem, hogy Zsigmond király nekik is meg­adta a képviseletet az országgyűléseken, mint a­milyet gazdagságukhoz s mű­velődésükhöz képest mindig követeltek. A nemesség uralkodott nálunk 1848-ig s nem adott részt a polgárságnak. Pedig a reformáczió a német váro­sok által hozatott be Wittenbergából hazánkba, de ekkor is az alföldi törzsö­­kös magyar faj, a nemesek és főurak inkább Kálvin szabatosabb s függetle­nebb formáihoz ragaszkodtak, mint Luther tanaihoz, melyek hazánkban a városi polgárok német észjárásával job­ban egyeztek meg. Ezen városok által maradtunk összeköttetésben a német tudományossággal, mely még most is, bármennyire szabadkozzunk, nemzeti művelődésünk egyik alapja. Az idegen nyelvű és törvényű polgárok azonban elszigeteltségük mellett is értelemben hazafiak voltak, s hazafiságuknak, mely akkor a nemzetiség eszméjével nem volt azonos, gyakran adták példáját úgy a török világ, mint a vallás és sza­badság harczaiban. Újabb időben nyelvre nézve is összeforrnak a nemzettel, s életrevalóságuk következtében művelt gazdatisztjeink, gyári felügyelőink, bá­nyatiszteink, kereskedőink, orvosaink, ügyvédeink, tanáraink és hivatalno­kaink tetemes része városaink eredeti­leg idegen polgáraitól származnak. Egészen másféle viszonyok közt fej­lődött ki azon nagyszámú lakóval, s terjedelmes határral biró gyér alföldi város, melyekben a török pusztítások idejében az egész vidék feldúlt falvai­nak lakói oltalmat kerestek. Ezek mos­tanáig is inkább a földmívelés, mint az ipar és kereskedés által virágoztak fel, mely még náluk is soká tartotta meg a németes sereget. Még Miskolcznak czéhei is a század első negyedéig német pecséttel éltek. Hiába, a kereskedés és az ipar csak nap­

Next