Magyar Szárnyak, 1940 (3. évfolyam, 1-16. szám)
1940-01-01 / 1. szám
III. ÉVF. 1. SZÁM 1940 JANUÁR AVIATIKA! FOLYÓIRAT Organe mensuelle lllust. ée de Távlation SZERKESZTI: JÁNOSY ISTVÁN ZEITSCHRIFT FÜR ALLE GEBIETE DER LUFTFAHRT Megjelenik havonta egyszer. — Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, Vili, Üllői-Út 12 szám. Telefon: 137-108. Előfizetési éra: egy évre 10.— pengő tanulóknak, repülőegyesületi tagoknak 6.— pengő. — Véllatoknak logi szemtlerinik évi 40.— pengő. — Postatakarékpénztári csekkszamaszam: 29.830 TARTALOM: Villámháború: Jakabos Rezső főhadnagy — A nyugati front repülőeseményei: B. T. — A légiforgalom szerepe az Egyesült Államiak nemzetgazdaságában: vitéz Rákosi György — A német sportrepülésről: vitéz Laborczfy Rezső — A Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap közleményei — Egyesületi élet — Az ifjú repülő — Gipismertetés — Szárnyról szárnyra — Wright motorok. S OMMAIRE: Guerre de foudre: par M. le premier lieutenant Jakabos Rezső — Les événements aviatiques du front Occidental: B. T. — Le rőle du trafic aérien dans l’Économie nationale des États-Uniis: par M. vitéz Rákosi György — L’aviation de sport allemand: par M. vitéz Laborczfy Rezső — Communications de la Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap — La vie de sport — Le jeune aviateur — Expozé sur les avions — D’aile en aile — Les moteurs Wright. 1940 Boldog újesztendőt kívánunk a »Magyar Szárnyak« olvasótáborának az 1940-ik év háborútól pirosló hajnalán. Visszatekintve a mozgalmas elmúlt esztendőre, büszkén jelenthetjük az évvégi számadásnál, hogy szárnyait bontogató légierőnk Pálócnál és a Kárpátalja megszállásánál, légi forgalmunk az újonnan megnyitott forgalmi vonalakon, sportrepülésünk több külföldi versenyen, az itthoni kiképzőrepülőtereken és vitorlázóterepeken eredményesen és becsületesen megállta helyét. Amikor a kassai repülőakadémia megnyitásánál a felvonuló repülőgépek az eget néhány percre elsötétítették, valamennyiünknek megdobbant a szíve és úgy éreztük, hogy a magyar szárnyak a régi magyar álmok beteljesülése felé hasítják az eget. Harcoltunk, dolgoztunk, építettünk, oktattunk, hogy magyar hazánknak és a magyar repülés ügyének szolgáljunk. Az elmúlt egyéves harcos munkában több mint húsz kedves repülőbajtársunk életével áldozott. Szeretettel gondolunk rájuk az év végén és emléküket megőrizve megyünk át friss munkakedvvel az új esztendőbe. A magyar repülők a nemzet sorsának szerény napszámosai. Amikor a jobb jövendő palotáját építjük, mi az építőállvány tetején dolgozunk, onnan nekünk nem szabad lefelé tekinteni. A mi tekintetünk csak felfelé és előre járhatja útját. Ahol mi dolgozunk, ott tisztultabb a légkör, nagyobb a látóhatár, de nagyobb a veszély és nagyobb a felelősség is. A felhők között járó repülőgépeinkkel a jobb jövő útjait fürkésszük. A közelmúlt eseményei megmutatták, hogy válságos időkben mit jelent, ha a légierők hivatásuk magaslatán állnak és milyen következményekkel jár ennek az ellenkezője. Körülöttünk megindult a föld, elmozdultak oly határok, amiket véges emberi gondolat és gyarló emberi kéz »öröknek« alkotott. Mit hoz a jövő? igazságos békét, vagy további pusztító háborút? Nem tudjuk. Egyet azonban tudunk: ez a bizonytalan helyzet fokozottabb előgondoskodást, magyarabb munkát követel mindnyájunktól. Fel kell készülnünk! Nekünk hivatásunk volt ezen a földön az elmúlt ezer éven át, hivatást teljesítünk ma és fogunk teljesíteni az eljövendő évezredben is. A repülésre nagy feladatok várnak, békében és háborúban egyaránt! A német-lengyel háború súlyos repülőtanulságai, a nyugati merev földi arcvonalakkal szemben a repülők mozgékonyságának tapogatózó kipróbálásai sejtetik, hogy milyen félelmetes eszköz tud lenni a légihaderő céltudatos vezetés kezében. A magyar légierő szárnyait bontogatja és a megnagyobbodó magyar haza bizalommal tekint reá. Légi forgalmunk a Dunamedencében és onnan kiindulva nagyobb távolságokra is versenyképes a külfölddel. Az egészséges alapokra fektetett kiképzés és repülőutánpótlás a legjobb magyar repülőértékeket fogja kitermelni repülésünk és repülőiparunk számára. De megfeszített munkával kell dolgoznunk. Pilóták és megfigyelők, szerelők és fegyvermesterek, mérnökök és gyárigazgatók, munkások és ifjú repülők egyetlenegy nagy közösséget alkossanak: a fáradságot nem ismerő, önfeláldozó, túlfeszített munka táborát. 1