Magyar Szárnyak, 1942 (5. évfolyam, 1-24. szám)

1942-01-01 / 1. szám

LÉGIHÁBORÚ 1941 december 16-től december 29-ig A világrészekre kiszélesedett háborús front eseményein Japán tengeri és légi tevékenység© uralkodik. Az európai és északafrikai harctereken nagy kihatású harccselekmények nem voltak, legalább is nem olyanok, amik a háború folyta­tása szempontjából nagy jelentőségűek lennének. A japán kezdeményezés vi­szont olyan körvonalakat sejtet, amik a két angolszász nagyhatalom ázsiai uralmának teljes megdöntésével az új Ázsiát fogják rövidesen megrajzolni. Az orosz téli háború a németek ré­széről védőleges feladattal folyik. Hitler kancellár legutóbbi csapataihoz intézett parancsában csak a védekezést rendelte el az orosz a­rc­vonalon. Ez a védekezés természetesen a német légierőre nézve, ha kisebb mértékben is, de állandó tár ráadásokat jelent, mert az orosz arcvo­­nalon és a mögött folyó készületek ál­landó zavarása nélkül nehezen lehetne­­biztosítani a földi erők viszonylagos nyugalmát. Az elrendelt arcvonal ki­­egyengetés és az átmeneti védőállások telepítése a terep legelőnyösebb felhasz­nálásával ment végbe. Helyenként, főleg Moszkva környékén, a Szovjet a német hadmozdulatokat támadásra használta fel. A napokon át megújuló támadások, ame­lyeket általában csak zászlóalj erejű csapatok, néhol azonban hadosztályok hajtanak végre repülő és harckocsi tá­mogatással és sok lovassággal az oro­szok súlyos veszteségei mellett omlanak össze. Ahol pedig kezdeti siker mutat­kozik, a német tartalékok ellentámadása űzi vissza az oroszokat megindulási helyzetükön túl. A német légierő eredményesen avat­kozik be a földi hadműveletekbe. A szovjet repülők elleni harcában decem­ber 14. és 27. között kétszázhatvanöt gépet lőtt le vagy semmisített meg a földön. A csapatszállítás és anyagellá­tás szempontjából fontos Murman vasút és a Szentpétervár—Vologda közötti vonal ellen számos támadás történt. Moszkva környékén utak és vasutak a Kronstadti öbölben és a Kercs­i tenger­­szorosban hadihajók és szállítóhajóka­ravánok ellen volt eredményes légitá­madás. A légiharcokban a Szovjet két új típusú bombázója és vadászgépe is lelövésre került. Svéd lapjelentések sze­rint a német légierő is egyes új repülő­­gépfajtával jelent már meg a szovjet­­vonalak felett. A légitevékenység nagy­arányú csökkenése a téli időjárás elle­nére nem következett be. A műszaki­ felszerelés tökéletesedése a légi­háború folytatását télen is oly mértékben tette lehetővé, amire három év előtt még csak gondolni sem lehetett. A német légierő a Krím félszigeten lévő alapjairól kaukázusi kikötők el­leni támadásait is megkezdte. A Fehér tenger partján levő Kandalaksától egész a Fekete-tenger Tnapsze kikötőjéig 3000 km-es arcvonalon küzd a német légierő keleten és támadásaival rendszeresen gyengíti a Szovjetet. A Donee arcvo­nalszakaszon az olasz vadászrepülők harcolnak együtt német bajtársaikkal. A Szovjet részére biztosított angol hadianyagszállítások, de főleg az egy-

Next