Magyar Szó, 1945. november (2. évfolyam, 253-278. szám)

1945-11-01 / 253. szám

A szuboticai magyar ifjúság sajtókonferenciája A szuboticai magyar ifjúság — az ifjúság Szava” szerkesztősé­gének kezdeményezésére — vasár­nap déle­tt sajtókonferenciát tar­tott a Magyar Népkör helyiségé­ben. A konferencián úgy a népi ifjúsági szervezet, mint az egye­sületi kulturosztály valamint a középiskolás ifjúság részéről nagy számú fiatal érdeklődő jelent meg, hogy megvitassa az ifjúsági ma­gyar sajtó kérdését. A konferencia bevezetőjeként Gvozden András, az „Ifjúság Szava” szerkesztője terjedelmesen tájékoztatta a jelenlévőket az „If­júság Szava” jelenlegi helyzetéről, eddigi munkájának eredményéről, a szerkesztőségi feladatokról, a szervezés hiányosságairól és a vi­déki szerkesztő bizottságok meg­szervezésének fontosságáról. A tá­jékoztatóban ugyancsak ismertette azokat a feladatokat, amelyeket az ifjúságnak a sajtón keresztül is meg kell oldania, hogy ezzel is elősegítse az építő munkát az­ or­szágban. A tájékoztató után több felszó­­lalás hangzott el, a szuboticai if­júság megemlítette azokat a hiá­­nyosságokat, amelyeket a lap ha­­sábjain tapasztalt és javaslatot terjesztett elő ezen javaslatok be­vezetésére. Ugyancsak szóvá tették a tervbe vett diáktan megindítá­sának kérdését s ezt több szem­pontból meg is vitatták Élénk és gazdag vita után javaslat hangzott el arra vonatkozólag, hogy megala­kítsák a helyi szerkesztő bizott­ságot. Ebbe a bizottságba a követ­kezőket választották be: A magyar gimnázium részéről Kizur Jolán, Szegedi Jenő, a tanítóképző részé­ről Kovács László, a munkásifjúság részéről Kovács Antal, a Népkör részéről Berkes Erzsébet a II kör­zeti ifjúság részéről Pasterko Ist­ván. A bizottság munkájáért és a lap terjesztéséért felelős Dévavári Zoltán. Az ifjúsági sajtókonferencia ez­zel megteremtette a szuboticai if­júsági szerkesztőséget s minden valószinüség szerint egyúttal elő is segíti a sajtó­szolgálat és szerve­zeti munka kiszélesedését. Az ,,If­júság Szava” így találja majd meg a ringa olvasóit Magyar Szó Új, népi államrendszerünk célja az ország mielőbbi újjáépítése. En­nek a feladatnak keresztülvitelére óriási erőfeszítések történnek. Az újjáépítés kettős irányú: gazdasági és politikai. A gazdasági újjáépítés­nek eredményeit nap-nap után lát­hatjuk. .A bevetett, mezők, a dolgo­zó gyárak, a szaporodó vonaláza­tok, az újjáépített hidak mindmeg­annyi tanújele a sikeres és gyors gazdasági újjászületésnek. A gazda­sági újjáépítés szorosan összefügg a politikai élettel. Széles néptöme­geink életszínvonalának emelkedé­sével párhuzamosan kialakul az egészséges politikai helyzet is. Országunk újjáépítése csakis egy általános gazdasági és politikai át­állítással valósítható meg. A roham­munka, a politikai konferenciák az újjáépítés szerves tényezői. Jelen esetben ez a két tényező járul hoz­zá leginkább az általános politikai és gazdasági átalakításhoz. Az új­jáépítést irányító szervek azonban szem előtt tartják országunk jövő­jének legszélesebb távlatait is. Amit ma újjáépítünk, azt a jövő nemze­dékének, az ifjúságnak is, építjük. Az ifjúság idővel átveszi az állami élet irányítását. Ehhez azonban megfelelő képzettség is kell. A gaz­dasági és politikai élet irányításá­hoz szükséges képzettséget az is­kolákban nyeri ifjúságunk. Népi hatóságaink a legszélesebb fejlődési lehetőségeket biztosítják az ifjúságnak. Láthatjuk ezt a min­dennapi életben is. A lerombolt fal­vakban először az iskolákat és az ifjúsági otthonokat építik fel Or­szágunk különböző vidékein ezer­számra nyílnak a különböző isko­lák. A vegyes lakosságú vidékeken nemzetiségi iskolákat szerveznek. Az illetékes közegek mindent meg­tesznek a rapi tömegek kulturális színvonalának emelésire Jugoszlá­via különböző nemzetiségű lakosai Sa'^t anvam’orvükf5n tannUi r’tr.ak. F^t a pa­­­pUerI rsak U'rV tudit'k ,ro1- IFk^nrtpn /Srg-t'VpIrp ka ^’k­Czatpkin­tünk a régi Jugoszlávia iskolarend­szerére és általában a kulturális életre. HOGYAN »SELEJTEZTÉK KI« A MÚLTBAN A DOLGOZÓK FIAIT A KÖZÉPISKOLÁKBÓL A régi Jugoszláviai iskolái az uralkodó népellenes rendszerek szol­gálatában állottak Az iskolarend­szer tulajdonképpen »az értelmisé­giek túltermelésének« megakadá­lyozására törekedett. Bizonyítja ezt például algimnázium első osztályá­ba való bbbeiratkozáshoz szükséges kötelező­­felvételi vizsga rendszere. Ezen a felvételi vizsgán a tanárok kötelességből, felsőbb­­ hatóságok utasítására elvégezték a tanulók »selejtezését«. A felvételi vizsgákon a tanárok elvégezték a nem kívánatos elemek társadalmi szelekcióját is. A munkás családból szárma­zó foltos ruházatú sápadt gyer­meket megzavarták hirtelen közbevetett keresztkérdésekkel és a végén elbuktatták. Az apa a polgári iskolába volt kény­telen beíratni gyermekét, vagy oda­adta valamelyik mesterhez inaskod­­ni. Az iskolákban semmit sem tet­tek, hogy könnyítsék a szegénysor­­sú tanulók helyzetét. Ehelyett kü­lönböző nyári utazási kedvezmé­nyekre gyűjtöttek pénzt a diákok­tól. Ezeket­ a kedvezményeket is csak az anyagilag biztosított * diákok élvezhették. A szegényszerű tanu­lók az iskolaév alatt órákat adtak a fiatalabb diákoknak és a nyári szünidőben pedig mezőgazdasági vagy egyéb munkát végeztek. Ter­mészetesen mindez­ a tanulásuk ro­vására ment. Sokan azt mondják, hogy a régi Jugoszláviában­­homályosak voltak az iskolarendszer célkitűzései. Ez a nézet teljesen téves. Az akkori rendszerek nagyon is tudták, miért akadályozzák a kaltúra terjedését az ország­ban. Féltek az értelmes, kulturált néptől, amely jogait követeli. Féltek, hogy a nép a kultúrája révén kiüti a rendszer képviselőinek kezéből a hatalmat. Előfordult, hogy olyan helységekben is beszün­tették a középiskolákat, ahol több mint 20.000 lakos élt. Mindezt azért tették, hogy meg­akadályozzák a népi műveltség el­terjedését. A beográdi­ egyeteme­ken például a munkásszülők gyer­mekei csak 3,8 százalékos arány­számban voltak képviselve. Ezek az adatok megvilágítják a régi isko­larendszer céljait. Látjuk" azt, hogy a roskadozó rendszer hatalomhor­dozói féltek a népi kultúrától. Ho­mályban tartották a népet, hogy hogy minél tovább uralkodassanak fölötte. kMMInk a nip §i®Bill&iéE»aa Megszűnt a középiskolák szelekciója, amely a dolgozók fiai elől elzárta az értelmiségi életpályákat . Az iskola demokratizálása Az egységes iskolarendszer, nem felelt meg a régi rendszernek, amely a társadalmi egyenlőtlenségen ala­pult, öntudatos ifjúság nevelését az iskolákban veszélyes politikának tartották. A kultúrfórumoknak, nem okozott nagy gondot, hogy az ország lakos­ságának több mint a fele írástudat­lan. Az iskola demokratizálása ab­ban az időben a rendszer összerop­panását jelentette volna. A nyolc­éves kötelező elemi iskolai oktatást csak papíron valósították meg. Az ilyen iskolarendszer eredményeként az ország lakossá­g­ának 30 szá­zaléka írástudatlan volt. Ettől a rendszertől kapta örökségül a Vajdaság is a százezer írástudat­lant, pedig tartományunk az or­szág legerrehaladottabb vidéke A felszabadulás után hatóságaink a történelmünkben először az iskola demokratizálását tűz­ték ki a kukm-tije élet alapfel­adatául. Az iskola demokratizálása annyit jelent, hogy ezentúl a legszélesebb néprétegek is élvezhetik a kulturá­lis javak°t, a tudomá­nyt. A kultur­­munkások tevékenysége ma nem csak az iskolás gyermekek nevelé­ke terjed a népi­tömegeinkre is. A tanítók ma népnevelő szolgá­latot végeznek falvainkban. Az előadások befejezése után részt­­vesznek a­ konferenciákon és álta­lában irányítják a falu kulturális életét. Ugyanezt teszik városaink­ban a tanárok. A NÉP KEZÉBE VETTE A HATAL­MAT ÉS MOST A TUDÁST IS EL­SAJÁTÍTJA „A tudás a legszélesebb népréte­geink kezében az ország demokra­tikus újjáépítésének fegyvere lesz” — mondotta a szövetségi közmű­ve­­lődésügyi miniszter egy nemrégen megtartott beszámolójában. Új ál­lampolitikánk ebben az irányban munkálkodik. A tudásnak be kell hatolni a legeldugottabb munkás- és paraszt­otthonokba, is. A nép kezébe vette a hatalmat, a hatalom megszilárdításához és az önkormányzathoz szükséges­­ a tudás. Demokratikus államunk és hatósá­gaink további fejlődését csakis a műveit nép viheti keresztül.. Ez a mai kulturális életünk alapja és eb­ből bontakoznak ki a népnevelő munka széles távlatai. Ma a kultúra és a politika szoro­­san összefüggnek egymással. A né­pi tömegek kulturális színvonala­nak emelése egyben politikai neve­lést is jelent. A r régi Jugoszlá­via hatalmasai rettegtek az ifjúság politikai nevelésétől. Saját elveik­hez­ nem idomíthatták hozzá az if­júságot, a haladó szellemű es­zmék terjesztése pedig egyet jelentett a biztos bukásukkal KULTURMUNKÁSAINK LEGFŐBB KÖTELESSÉGE Ma, kulturális politikánk azt bi­zonyítja, hogy a nép a hatalom hordo­­zója és ezek szerint az egyedüli po­litika? erő is. Az elemi iskoláktól kezdve, az egyetemekig ilyen szel­lemben folyik az ifjúság nevelése. Öntudatos, művelt, szabadelvű és hazaszerető polgárok nevelése a mai iskolapolitikánk célja. A műve­lődés fogalma kiszabadult az isko­lafalak közül és magába, foglalja az egész népet. Kulturmunkásaink előtt széles működési lehetőségek nyitot­tak meg. Ma a mindennapi élet is hozzáidomul a kultúrához. Diákjain­kat künn látjuk a mezőkön, a gyá­rakban ahol rohammunkát végez­nek. A kultu­rmunkások kötelessége, hogy országunk legelmaradot­tabb vidékein is magasra emel­jék a lakosság kulturális szín­vonalát. Ugyanolyan szorgalommal kell dol­­gozniok az általános műveltség ter­jesztésén a népünk elmaradt rétegei között mint az iskolákban a tanu­lókkal. A jövőbeli kulturális tevékenység irányvonala a legszélesebb népréte­gek nevelése és nem egy kiváló képzettségű, elszigetelt értelmiségi csoport kitermelése. Ha ezt tekin­tetbe vesszük, akkor világos előt­tünk, hogy iskoláink is új irányban működnek Új iskoláinknak a k­ép szolgálatában kell állaniok. A tan­terv készítésekor ügyelni kell a né­pi valóságokra, a nép gazdasági és politikai helyzetére is. Az új isko­lákban az egyéniség általános kiala­kulását összhangba kell hozni a po­litikai öntudat nevelésével, a szak­­tantárg­vak előadásával és ezeket a tényezőket össze kell kapcsolni a társadalmi termeléssel. Ez gyakor­latban annyit jelentene hogy az is­kolákban lehetőséget kell nyújtani az egyéniség teljes kibontakozásá­hoz. Ugyanekkor nem szabad elha­nyagolni a tanulók politikai nevelé­sét sem. Az előadások keretén belül foglalkozni kell a társa­lmi terme­léssel is és­­a tantárgyak megláto­­gatásánál szem­­előtt kell tartani az o­rszter rrci cr­­bPÜ­Zert. Az új iskolák nem száraz spe­cialistákat nevelnek, hanem szakképzett dolgozókat, akik aktívan résztvesznek a társadal­mi termelésben. Az új iskolákból kikerülő polgáro­kat érdekli a nép sorsa és részt vesz­nek az állam politikai és kulturális­­ életének irányításában. A népi isko­láinkban kiépülő kulturálmunkások új káderének feladata az általános népi kultúra terjesztése. A népi kultúra szorosan össze­függ a társadalmi termeléssel. A kulturált nép, amelynek jó szak­munkásai vannak rendkívül magas­­fokú gazdasági és politikai tevé­kenységet fejthet ki. A nép foko­zott­­ gazdasági tevékenységének fontosságát nem is lehet eléggé ki­hangsúlyozni. A gazdasági tevékeny­ségtől függ az ország jövője. Amennyiben politikailag érett és művelt szakmunkások dolgoznak gyárainkban, a termelés fokozódik és ezzel kapcsolatban növekszik az áru kínálata. Nép­­államunkban a többterme- III­. L.,­ I..­I­I­IMI..............■■■ .....................I" LENIN HAGYATÉKA Huszonöt év előtt mondotta el beszédét Lenin az ifjúság feladatairól Néhány nap előtt múlt huszonöt éve, hogy Lenin megtartotta beszé­dét a Kommunista Ifjúmunkás Szö­vetség III. gyűlésén az ifjúsági szö­vetségek feladatairól. Lenin ebben a történelmi jelentőségű beszédében évtizedekre előre meghatározta a szovjet ifjúság feladatait. Az új társadalomnak nagyszámú, képzett káderek kellenek. Tanulni, tanulni és tanulni! hívta fel Lenin az ifjúságot. Elsajátítani a kultúrát és a tudományt. „Ha tudom, hogy keveset tudok, akkor igyekszem elérni, hogy többet tudjak, de ha egy ember azt mondja, hogy ő kommunista és hogy nincsen szüksége arra, hogy valamit alapo­san tudjon, akkor az ilyen kommu­nistából semmi olyan nem lesz, ami kommunistához hasonló". (Lenin). A tanulásnak azonban kapcsolat­ban kell lennie az élettel, a prakti­kus munkával és Lenin azt követelte a Komszomoltól, hogy egyesítse kép­zettségét és tanultságát a munkások és parasztok munkájával. „Munka nélkül, harc nélkül a kom­munizmusnak kommunista brosúrák­ból és művekből szerzett könyv­ismerte fabatkát sem ér.“ (Lenin) Lenin azt akarta, hogy a Kom­szo­­mol és az iskola képzett embereket készítsenek elő, hazájukhoz hű em­bereket, akik tudásukat át tudják vinni az életbe, a gyakorlatba. Lenin a Komszomol III. gyűlésén tartott beszéde volt és marad a szov­jet ifjúság útmutató csillaga, a Kom­szomol életének és működésének programja. Ez a beszéd a szovjet nevelés élő, praktikus vezetője. Lenin—Sztálin állama megterem­tette az ifjúság számára azokat a körülményeket, melyek mellett ta­nulhatott, kifejleszthette öntudatát és megmutathatta munkaképességét. Lenin beszéde nemcsak a Szovjet­unió számára, hanem az egész hala­dó emberiségre is jelentős. Lenin megrajzolta beszédében, milyennek kell lennie a kommunista nevelésnek és kommunista erkölcsnek, mint kell építeni a kommunizmust. Lenin szavai közé."Kis erővel hang­zanak most, — a nagy győzelmek napjaiban — mikor a szovjet nép ne­héz harcok, nehéz szenvedések után újra a békés építéshez fog. Szüntelenül, állhatatosan, kemé­nyen tanulni, az emberiség által el­ért tudás kincseivel gazdagodni — ezt követelte Lenin a szovjet ifjúság­tól És ezt magáévá teszi minden fiú és leány, aki előtt most megnyílik a tudomány, az igazság útja és aki használni is akarja azokat a nép be­csületes szolgálatában. Készülni a munkára, készülni a harcra, mind­végig hűséges lenni a néphez — kö­vetelte Lenin. + Az újjáépítés eredményei a Szovjet Szövetségben A. Gajevov a kommunista párt vorosilovgrádi kerületének titká­ra az alábbi érdekes cikkben szá­mol be az újjáépítés nagy ered­­ ­­ményeiről. Tizenegy hónapon át pusztították a németek a vorosilovgrádi kerüle­tet. Valóságos forgószél viharzott végig a Dun-medencében ... Sztálin felhívására, hogy a lehető legrövidebb idő alatt tüntessék el a német rablógazdálkodás nyomait, ke­rületünk munkássága hősies erőfe­szítéssel válaszolt. Bányászok, épí­­tők és tatarozómunkások két év a­­latt újjáépítettek 302 bányát, ezek közül 48 olyat, amely alapvető fon­tosságú és további 117 bányában folytatják az ujjápítési munkálato­kat. Ez év augusztusában a kerület­ben csaknem 60 százalékkal­­ több szenet termeltek, mint tavaly augusz­tusban .Ez év első nyolc hónapjá­ban a bányászok körülbelül 100 sze­relvénnyel több­­szenet szolgáltattak be, mint amennyit a kormányrende­let előírt. Egész sor bánya — a Brianszki Széntröszt, „Annenszka­­ja“, a Szverdlov-Széntröszt, „Centro Szojuz“, a Vorosilov-Széntröszt és a Vörös Don-Széntröszt bányái és még sok más bánya — máris többet ter­melnek, mint amennyit a háború előtt adtak. A bányák újjáépítése után a bá­nyászok igyekezete arra irányult, hogy tökéletesítsék ezeket. Vegyük például az „Annenszkája“ bányát. Itt a munka minden folyamata gé­pesített — kezdve a csákányozástól, egészen a szénnek a vasúti kocsiba való berakásáig. A háborúig,­­amikor a bányában tapasztalt, tanult bányá­szok dolgoztak, a bánya naponta 750 tonna szenet adott. Most pe­dig, annak ellenére, hogy a munká­sok többsége új munkaerő, nemrég a kolhozokból jött parasztokból áll, a bánya naponta 890 tonna szenet szolgáltat, sőt egyes napokon­­ 1200 tonnát is.­­ Hatalmas­ munkát végeztek az u­­tolsó két évben a Vorositovról el­nevezett fémfeldolgozó gyárak. Ezek több mint harminc üzemet és két kohót építettek újjá. Jelenleg befe­jezés előtt áll az 1. számú hatalmas kohó újjáépítése Az almazinszkiji fémfeldolgozók üzembehelyezésre készítettek elő egy kohót és mindazokat a kisegítő üze­meket, amelyekre az öntöttvas elő­állítására szükség van. Elérte már a háború előtti színvo­nalat a Jakubinszkiról elnevezett gyár is. Körülbelül ugyanez a hely­zet néhány más gyárnál is. Jelentős eredményeket értek el a szállítómunkások, összehasonlítva az 1943-as évvel, a szénszállítás hétsze­resére növekedett és a háború előtti színvonalnak 45 százalékát éri el. Ez alatt a két év alatt csupán a bányásztelepeken újra- és felépítet­tek 844 ezer négyzetméter lakó- és középületet. A kerületben 1060 iskola közül új­jáépítettek és helyrehoztak 1017 isko­lát. A lakosság igen aktív részt vesz az újjáépítési munkálatokban. Ezideig a városok lakossága 1393 ezer munkanapot dolgozott az újjá­építésen. A helyi szovjetek, párt- és gazda­sági szervezetek nagy figyelmet szentelnek a helyszínen található épí­tőanyagok felkutatására és kihasz­nálására és jelentős sikereket is ér­tek el ezen a téren. Ma már saját cementünk van, kiváló szilárdságú gipsz, gipszöntvénytermékek ,salak­téglák, téglák, építőszegek, tetőfe­dőanyagok stb Igaz, hogy ezeknek a termékeknek a mennyisége még nem elégíti ki szükségleteinket De a kezdet már megtörtént és most minden eszközzel azon vagyunk, hogy gyarapítsuk a termelést és megjavítsuk a helyi építőanyagok minőségét. A vorosilovgrádi kerület egyike a legfőbb ipari kerületeknek a Szov­jetunióban. Azonban ez a kerület mezőgazdasági szempontból is jelen­tős. Gabonatermékekből háromszor annyit termel, mint amennyire szük­sége van. Jelenleg a kolhozok és a szovjet gazdaságok a méhészet és gyümölcsöskertek gyarapításán dol­goznak, a szőlőtermelést fokozzák és növelik az állatállományt. Az előző évhez viszonyítva, a bevetett terület 11 millió 750 ezer hektárral növe­kedett, a háború előtti területek 91 3 százaléka be van vetve A kolhozparasztok, a gép és trak­­torállomások és a szovjet gazdasá­gok munkásai nemrégiben magukra vállalták, hogy sürgősen teljesíteni fogják a kormány kenyérbeszolgál­­tatási rendeletét, gondos munkával készítik elő az őszi vetést A kerü­letben újra megalakult a kerületi pártszervezet és a szervezet befolyá­sa meg is erősödött. A kerületben alig van kolhoz, ahol ne lenne párt­szervezet, komszomol-csoport vagy komszomolszervezet. A pártpolitikai munkák minden tapasztalatát alkal­mazzuk most a falvakban Kétévi megfeszített munka komoly sikereket eredményezett a kerület gazdaságának feltámasztásában Fel­tétlenül szükséges, hogy minél gyor­sabban pótoljuk a képzett munkaerő hiányát az iparban, támogassuk a lakóházak újjáépítését és pótoljuk az erősen elkopott gazdasági gépe­ket, amelyeknek állományát már öt év óta nem újították meg. Sikereink így még hatalmasabbak lesznek. lés sohasem fog gazdasági vál­ságot okozni mint az a régi Jugoszláviában tör­tént. A többtermelés nálunk gazda­sági jólétet jelent. Azt eredménye­zi, hogy a munkások és parasztok kevesebbet dolgoznak, jobban öl­tözködnek és általában javul az életszínvonalunk. Ezért kell kultur­­munkásainknak a népi kultúrát és a demokratikus oktatást minden ere­jükkel támogatniuk. Országunk jö­vőjét csakis egy politikailag éret- és gazdaságilag termelőképes nem­zedék kezébe fektetjük le.

Next