Magyar Szó, 1947. március (4. évfolyam, 50-76. szám)

1947-03-01 / 50. szám

dástudási küzdelem Zrenjaninban Hat Hét alatt magyarul és szerbül is megtanult írni-olvasni Hegedűs Júlia Zrenjanin, 1947 február. Esténként, ha a városok és falvak zaja lecsendesül és a dolgozó nép lapi munkáját befejezte, a város­széli kis házak ablakait lámpák és mécsek fénye világítja meg. A töl­jes szobákban emberek gyűlnek össze, letelepszenek a négyszögletes asztalok köré, könyvet, füzetet, író­szereket vesznek elő tanulni kezde­nek ... írástudás nélkül nincs fejlődés nincs előremenetel. Ha fejleszteni akarjuk iparunkat és mezőgazdasá­gunkat, sem az ipari, sem a mező­­gazdasági munkások között nem le­hetnek írástudatlanok. Más ma a munkás viszonya a termeléshez mint régen. Csak képzett és haladó szel­­lemű munkásság tudja felfogni és értékelni, miért van szükség a fej­lettebb iparra, gépesített mezőgaz­daságra és hatalmas villanyművek létesítésére. Sok előrelátó intézke­­­dést nehezen vagy egyáltalában nem ért meg az írni-olvasni nem tudó munkás Régen féltették a dolgozókat a felvilágosítástól. Szükség volt az Írástudatlan népre. Az Írástudatlant könnyen ki lehetett zsákmányolni. A gondolkozni tudó ember azonban észreveszi az igazságtalanságot, har­cot hirdet ellene, szereti a szabad­ságot és a rabságot nem tudja el­viselni-A múlt hibáit csak most tudjuk teljes egészében felmérni, amikor az írástudatlanok nagy számát látjuk Nemcsak a tanyák és falvak népe között találunk sok írástudatlant hanem a városokban is. Ha bené­zünk a nagy városi házak szűk, nap­­tajan udvaraiba és bekopogunk a nedves, kövespadlójú szobák ajtaján a nagy házak árnyékában meghú­zódó lakásokban találunk embere­ket, akiknek tudatlansága és elma­radottsága a múltban senkinek sem okozott szívfájdalmat. Ma Zrenyanin belvárosában is fel­kutatták az írástudatlanokat és tan­folyamokat indítottak tanításukra- A napokban egy ilyen tanfolyamra látogattunk el. Hat hete folyik a tanulás a tan­folyamon, melyet Kravics Piroska óvónő vezet A tanfolyam résztve­vői Hegedűs Júlia, Hegedűs Ilona Gyenge Magda, Prec Margit és Kis Mária szép előmenetelről tesznek bizonyságot. Különösen jó ered­ményt ért el a tanulásban HEGE­DŰS JÚLIA, aki a tanfolyam leg­jobb tanulója. Az óvónő lakásán, szépen beren­dezett, meleg szobában folyik a ta­nítás. Körülvéve az asztalt, olvasnak az előttük fekvő könyvekből- Ta­nítójuk felfigyel, minden szót ma­gyaráz, javít, segít ahol szükséges. Olvasás után az Írásra térnnk át. Előveszik füzeteiket, ellapozzák a már teleírt oldalakat és a tiszta la­pokon lassú, de már beosztott vo­násokkal toldják egyik betűt a má­sik mellé. Magukról nem szívesen beszél­nek a tanfolyam résztvevői Az írás­­tudatlanok a legszegényebb mipré­­tegből kerülnek ki, a szűkös körül­mények között élők soraiból v azok nem szívesen emlékeznek a kevés jót és sok küzdelmet takaró múlt­ra. De Hegedűs Julia, a legjobb tan­folyamista bátrabb és mond valam­it magáról: — Apám szőlőcsész volt és gyer­mekkoromban távol laktunk az is­kolától. Csak bátyám járt be az is­­kolába. Pedig már akkor is szeret­tem volna megtanulni írni-olvasni Bátyám meg is tanított egy-két be­tűre, később pedig magam próbáltam megtanulni ...de mindent abba kel­---------------------- - ------................ . lett hagyni- Nem láthattam iskolát sohasem belülről. ... — Mi indította most arra, hogy a tanfolyamra járjon?--- kérdezzük. — A környéken, ahol lakok, akar­ták, hogy utcai titkár legyek, de nem tudtam írni ... —­­Most már tud — veszi át a szót a tanfolyam vezetője és felénk nyújtva tanítványa füzetét folytatja — Hegedűs Julia hat hét alatt ma­gyarul és szerbül is megtanult, irni­­olvasni. Mikor az óvónő észreveszi kétel­kedésünket, tiszta oldalra lapozza fel az egyik füzetet és diktálni kezd tanítványának: — Holnap délután megyek vizs­gázni — írja először magyarul majd szerbül is. A leírt betűk itt-ott el-el dűlnek jobbra, majd újra kiegyene­sednek, a vonal alá és fölé ki-ki dug­ják fejüket, de félreérthetetlenül bi­zonyítják, hogy Hegedűs Julia si­keresen járta végig a tanfolyamot és többé már nem írástudatlan. Hegedűs Julia (a kendős nő) 6 hét alatt magyarul és szerbül is meg­tanult írni-olvasni. X Kuitúrmunka MiiiiiuiMitiiiimiiimiuuiuiiiinmiiiiiiiiiiiiiuiuiiiiiiuiiinhiwiiMiiiiilf A KISHEGYES­ MAGYAR KUL­­TÚRKÖR műkedvelői nemrégiben, népszínművet mutattak f­e. A darab szereplői: Süli Béla, Csernek Bözsi­ke, Kovács Matild, Kovács Erzsi és Csordás Lajos érzéssel játszották szerepüket. Jók voltak még: Benkő Rózsi Csernus Imre, Pap István, Kozma András, Horváth Dezső, Zsadányi István és Kiss József. Az előadást Balogh Antal és Süli Mi­­hály rendezték. A díszleteket Vass Pál készítette U. J. A CSANTAVÉRI TANÍTÓK szak­­szervezeti alosztálya legutóbbi ülé­sén elhatározták hogy 40 ismeret­­terjesztő, egy műkedvelő előadást és egy hangversenyt rendeznek. Ugyancsak elhatározták, hogy ver­senyre hívják ki a moravicai és pa­­cséri tanítókat. A moravicai és pa­­cséri tanítók most értesítették a csantavéri tanítókat, hogy a ver­senyt elfogadták. Sz. J. Gyorsan fonynak az Írástudatlanul! a zentai dolgozói­ soraiból Zenta, 1947. február hó Az írástudatlanság elleni harc Zentán sokkal nagyobb eredménye­ket ér el, mint az elmúlt évben. A napokban látogatást tettünk a kín­tai alsóvárosi iskolában, ahol hu­­szonegynéhány írástudatlan tanulja a betűvetést. A padokban öreg né­nikék, cigányok, valamint egy-két ifjú foglalt helyet, akik nagy fi­­gyelemmel kísérték az előadást. Az egyik padban egy idősebb nénikére figyeltünk fel. irkájába ceruzával a most tanult betűk alakjait rajzol­gatta. A nénike, Dohány Pálné el­mesélte, mennyire fontosnak tartja, hogy megtanuljon írni és olvas­ni... — Nagyon szegény családból származtam. Szüleim béresek vol­tak akik nem bírtak iskolába já­ratni, mert mindig tanyán laktunk, meg hát a gazda nem engedte, hogy iskolába járjak. Ezért marad­tam írástudatlan, — mondta Do­­hányné. — Amikor meghallottam, hogy tanfolyam nyílik az írástudat­lanok részére, mindjárt jelentkez­tem. Egy hónapja hogy járok erre a tanfolyamra és már tudok egy ki­csit írni meg olvasni. — Dohány néni igen nagy gon­dot fordít a tanulásra és ezért szé­pen is halad, — mondja az oktató. Azonban nem szabad megfeledkez­nünk: Tóth Máriáról, Tanács János­­néról, Velez Matildkáról és Janko­­vics Lászlóról, akik rendesen láto­­gatják a tanfolyamot, és szintén szorgalmasan tanulnak. Tovább figyeljük az előadást, örömmel állapítjuk meg, hogy a hallgatók kisebb hibákkal, de már folyékonyan kapcsolják a betűiket szavakká. Az oktatók nagy gorldot fordítanak a tanításra. Minden nap 4 órától 6-ig tanítanak. Óra után pedig elmennek a sok­családos anyákhoz, akik nem tudnak eljönni az előadásokra. Az előadók közül nagy odaadás­sal dolgoznak Horváth Vilma, Kret­­lich Stefánia, Habram Katalin és Guelmina Etelka tanítónők, akik minden erejükkel azon vannak, hogy minél előbb kiküszöböljék az írástudatlanságot Zenta dolgozói so­rából. ­ARA­„MUNKÁNK" A szuboticai középiskolások műsoros estje Néhány hónappal ezelőtt a fiatal irodalombarátok mozgalma hívta életre Szuboticán a középiskolások sokszorosított lapját, a „MUN­­KÁNK"-at Iskoláinkkal és ifjúsá­gunkkal egyidejűleg fejlődik ez a szerény kiálítású tudósító is; a ma­gyar gimnáziumból indult ki s ma már valamennyi helyi középiskola magyar tagozatából gyűjtött magá­nak olvasót és a nyomtatott betűt igazán szerető munkatársat. A lap, amint fejlődéséből látjuk nem irodalombarátok zárt köre, ha­nem mozgalom, lépésről-lépésre te­rebélyesedik, híveket gyűjt. Munká­jának ünnepi számadása volt a va­sárnap esti műsoros előadás, s az is ügybuzgóságra vall, hogy ez a szám­adás nem üres falaknak sztált, ha­nem zsúfolásig megtöltött -terem hallgatta végig a sok lelkesedéssel előkészített mű­sorszámokat. v . Szegedy Jenő a bevezetőben ün­nepi beszédet mondott a Vörös­'’had­sereg megalakulásának évforduló­ja alkalmából. Majakovszki „Legyőz­hetetlen fegyver“ című versét Szakál János szavalta. A tanítóképzősök IV. aktívájának énekkara komoly ígéretre szóló eredménnyel muffet­­kozott be. Földolgozásukban a min­­kásdalok tömörebben érvényesültek, mint a némileg több szint igénylő népdalok.­­ A magyar gimnázium műkedvelő csoportja nagy feladatot vállalt 32 .Ember tragédiája" IV képének be­mutatásával. Mindenesetre szép hegy elvégzésére vállalkozott­ A je­lenet hibája, hogy levegője s han­gulata nem volt a rabszolgák láza­dásától terhes. Ady Endre „Vitéz Mihály ébresz­tése" c. versét Pap József szavalta A szabadkai tanítóképzősök mű­kedvelő csoportja Breinik Antal pá­lyadíjnyertes paraszt drámáját mu­tatta be. A „Lázadók“ túlfűtött ké­pei és izzó dialógusai fölelevened­­tek a színen: a fiatal műkedvelők — mondjuk ki őszintén — többet nyújtottak, mint amennyit vártunk tőlük. A zeneszámok is színesítették a műsort. A „Bujócska“ életkép Csokonai vitéz Mihály életéből: nem is szín­mű, hanem romantikus életkép s vajmi keveset ad abból a zilált élet­ből, amely Csokonai költészete mö­gött húzódik meg. A szereplők sok igyekezettel annyit nyújtottak, a­­mennyi ebből a vérszegény és szen­vedéssel telített életképből kihoz­ható. A műsor befejező számaként a középiskolák testgyakorlói látvá­nyos tornamutatványokat adtak elő. Az előadást a bírálható hibák mel­lett is komoly eredménynek köny­­­velhetjük el. Fiatal, lelkes és tehet­séges diákok munkájáról van szó akik tanulnak és már tanítanak is És nem feledkeztek meg arról, hogy e nehéz munka gyümölcsét szegény tanulótársaik támogatására adják. Ezzel is a haladószellemet szol­gálják. (L) Befejeződtek a műsoros pionir-előadások a noviszádi Magyar Kultúrkörben A sorozatos előadásokon 2000 pionír vett részt A noviszádi Magyar Kultúrkör­ben február 18-ikától 22-ikéig mű­soros pionirelőadásokat rendeztek. Az előadásokon felléptek a noviszá­­di pionirszínház kicsiny művészei. A kicsiny művészek jeleneteket, népi táncokat, ének- és balettszámokat adtak elő. Az előadásokon a »Bors­szem az erdőben« című mesejáték nagy sikert aratott. Ugyancsak si­kerrel mutatták be legkisebbjeink az »Orosz trojka« balettszámot. Ezt a számot a »Zdravsztvoj Moszkva« című film egyik nagysikerű jelene­te alapján dolgozták fel. A gyer­­mekszínészek ezeken az előadáso­kon is tanújelét adták tehetségük­nek. Művészies játékuk, mozgásuk, tiszta beszédjük rohamos fejlődést mutat. A gyermekszínészek betaní­tása, a kosztümök és díszletek meg­tervezése és a sikerült előadások rendezése Kovács Magda érdeme. A testvériség jegyében lefolyt előadásokon mintegy 2000 pionír vett részt. A Kulturkör színházter­mében magyar, szerb és horvát pio­nírok egyazon lelkesedéssel figyel­ték a színpadon mozgó kis társai­kat. Kis tenyerük sokszor hálásan verődött össze egy-egy jelenet be­fejeztével. A tehetséges kis színészek és a hálás pionír-közönség példát muta­tott, hogyan lehet élvezetes előadá­sokkal szolgálni népeink kulturális felemelését. Komoly kultúrmunkát végez a hajdújárási Népi Ifjúság Szobotica, február hó. Nem mindennapi teljesítményt vál­lalt a hajdújárási Népi Ifjúság, ami­kor megszervezte 24 tagból álló műkedvelő gárdáját. Az új műked­velő gárda máris szép eredmények­kel dicsekedhet. Az együttes tag­jai jól betanult műsorral sorra jár­ták a félreeső tanyacsoportokat, ahol új életet és új szint vittek az eddig minden széptől elzárt, népi kultúrától megfosztott tanyaiak éle­tébe. Több helyen, így Noszán, Lu­dason stb. bemutatták Gál László: »Rozi néni írni tanul« című egyfel­­vonásosát és három hasonlóan szó­­rakoztatva­ tanító színdarabot. A műkedvelők eddig tíz élőújságot ad­tak elő. Zenekarukkal és népi tánc­­csoportjukkal járják a határ kultú­rájának töretlen utait. Jelenleg Hor­gosra készülnek. Tudják, hogy hor­­gosi vendégszereplésük fejlődéské­pességük fokmérője lesz, ugyanis Horgos a környék kulturális köz­pontja. Nagy György ifjú néptársunk szervezője és vezetője a szép mun­kát végző kulturcsoportnak. Ha a kis kulturpontocskák továbbra is ilyen szépen fejlődnek akkor sem­mi sem gátolhatja meg őket abban, hogy nagyobb helyeket bejárva, ott is megállják a helyüket. Az együt­tesnek máris vannak kiemelkedő munkásai, ilyenek Sebő István, Far­kas Péter, Krizsán Bözsike és Fran­ciska, valamint Temanovics Kató. A kultúrmunka mellett az ifjúság sikerrel foglalkozik a testnevelés fejlesztésének kérdésével is. A test­nevelés szervezője Varga Lajos, aki maga is sportszerető ember. Mint jó úszó- és evező­versenyzőről a Ma­gyar Szó már megemlékezett, Var­ga most másokat is igyekszik meg­nyerni a testnevelés számára. Elha­tározta, hogy tavaszra legkevesebb öt ifjú társát beszervezi a jelvény­­szerző versenyekre. Hajdújáráson az ifjúság tavasszal nagy építkezésbe kezd. Sportpályát akarnak létesíteni kosárlabda, lab­darúgás és más sportágak részére. A tavaly kiásott réti fürdőtelepet az idén kiöntik betonnal. Ebből a munkából az ifjúság önkéntesen is kiveszi majd részét. A testnevelés mellett a hajdújá­rási ifjúság élénken foglalkozik a szellemi felemelkedés munkájával is. Eddig hat olvasócsoportjuk műkö­dik, amelyek jelenleg a »Volt-e kez­dete és lesz-e vége a világnak?« cí­mű a Vajdasági Magyar Kultur­­szövetség kiadásában megjelent tu­dományos munkát tanulmányozzák. Az ifjúság minden konferencián száz százalékban megjelenik. Az ol­vasócsoportok vezetői közül, akik egyébként más munkákban is ki­tűntek, dicséretet érdemelnek Bo­­jári Géza, Kovács Dezső és Lőrinc Imre. Fáradhatatlanul dolgoznak a csoportok szellemi előrehaladásán. Érdemes megjegyezni, hogy az ifjú­ság mostani vezetői, majdnem kivé­tel nélkül bevonulnak tavaszra és a népi hadsereg fiai lesznek. A meg­ejtett sorozáson kivétel nélkül mind a műszaki fegyvernemekhez jelent­keztek. Tengerészek, pilóták stb. akarnak lenni.­­ A közeli Királyhalom ifjúsága példát vehetne a hajdújárási ifjúság munkájáról, mert itt igazán eredmé­nyes munka folyik. AAA Adorjánon megalakult a Magyar Kultúregyesület Zenta, 1947 február hó. A zentai népművelési egyesület munkájában mind nagyobb teret foglal el az alapvető feladatok vég­zése. Jelenleg egyik fontos feladat az is, hogy a környező tanyacsopor­tokon és falvakban kulturegyesüle­­teket alakítsanak Ennek a szervező munkának ered­ményeképpen vasárnap a zentai népművelési egyesület kiküldöttje jelenlétében Adorjánon megalakult a Magyar Kulturkör Jánosi Ferenc kiküldött kifejtette az egyesület feladatát és célját a népi kultur­­munkában. Kiemelte, hogy a Ma­gyar Kulturszövetség munkapro­gramja szellemében kell az egye­sületeknek működniök. A közgyűlésen megalakult a ve­zetőség, megállapították az alap­szabályokat s így rövidesen megin­dul a munka. Adorján magyarsága kifejezésre juttatta, hogy kulturá­lis tekintetben is dolgozni akar. ■­ VSA Külföldi kultúrhírek A magyarországi „Siess, adj, se­gíts!’ mozgalom a járási székhe­lyektől t­ávoleső falvak és tanyai te­lepülések részére, a tüdővészes meg­betegedés megakadályozására, ván­­dor-röntgenállomások felállítását határozta el. A magyar Gazdasági Főtancs 53 darab röntgenkészüléket bocsátott a mozgalom rendelkezésé­re. ★ A Magyar Operaház színpadán ünnepélyes keretek között adták át Dora Massini és Mih­ail Stirbeynek, a bukaresti Operaház művészeinek a Magyar-Román Társaság díszok­levelét. ★ A magyar tudományos élet hama­rosan újabb nagy művel gazdago­dik. A Szikra­ kiadásában megjele­nik Marx Károly: „A tőke” című műve, a szocialista irodalom egyik alkotása. A művet Nagy Tamás és Rudas László fordítják. ★ A német megszállás borzalmait írja meg „A harag éjszakái” című darabjában Armand Salacrou: Egyik másik francia lap kritikája szemére veti túlzott valószerű­ségét, de meg­állapítja, hogy a közelmúlt élmé­nyeinek egyik legkitűnőbb irodal­mi feldolgozása a darab. ★ Új magyar filmet ígérnek a ma­gyar filmgyártók immár két eszten­deje. Értesüléseink szerint rövide­sen megindul — egyelőre szerényen — a magyar filmgyártás. Jelenleg két magyar-román verziós film ké­szül a budapesti filmstúdióban. ★ A Magyar Művészeti Tanács elha­tározta, hogy ez évben ismét meg­­rendezik a Szegedi Szabadtéri Játé­kokat. Előadják „Az ember tragédi­áját”, opera-előadásokat rendeznek és ezenkívül bolgár, román, jugo­szláv irodalmi és zenei műveket mu­tatnak be. Magyar Szó 5

Next