Magyar Szó, 1954. január (11. évfolyam, 1-29. szám)

1954-01-01 / 1. szám

a TÁVOLI VIDÉK­RŐL odavetődött jö­vevényt megragadja a táj lenyűgöző szépsé­ge, az emberek mes­terkéletlen közvetlen­sége is nyu­litszin­vűsége. Szinte elszorul az ember lé­legzete, amikor nézi, nézi és nem tud betelni az Adria mély­kék szépségével, a part­­menti hegyláncolat haragos­­zöld buja délszaki növényta­karójával, amely lassan el­­ritrzul, hogy azután a teljesen csupasz, hegycsúcsok valahol a felhőkbe vesszenek el. Ki ne ihallott volna Hercegnovi pálmáiról, a katarai öböl szép­ségeiről vagy Bár és Ul­ing olaj és narancsligetjeiről. És beljebb jutva a fekete hegyek országába, megint szorongató érzés fogja el az embert a ter­mészet vad szépsége előtt: meredek hegyvonulatok min­denütt, szűk kis völgyekkel, tenyérnyi termőfölddel vagy dühösen morajló sebes hegyi patakkal, úttalan kő és erdő­­rengeteggel, a völgyekben itt-ott elszórtan városkákkal, a meredek hegyoldalaikon zer­ge módjára megkapaszkodó házcsoportocskákkal. És az emberek ... akikre nem lehet közönyösen visszaemlékezni akár hivatalosan, akár egész hétköznapi módon érintke­zett velük. Mégis nem könnyű ma sem az élet a Fekete Hegyek vad­regényes, lenyűgözően szép országában. Sok mindent al­kotott legkisebb népköztársa­ságunk dolgozója, sok min­denben segített szocialista kö­zösségünk is, de ha az egy la­kosra eső beruházás emlékét szemléltjük az 1947—1952-es időszakban Crna Gorában egy lakosra összesen 82.185 dinárt a gazdaságilag fejlet­tebb népköztársaságban, Szlo­véniában pedig h összasen 124.815 dinárt ruháztak be), akkor ötlik csak fel, hogy még­­ annyi tenni­való van. Az utóbbi évek nem tették lehetővé Boszniát kivéve, hogy közösségünk annyira se­gítse a kevésbbé fejlett nép­­köztársaságokat, rrdht ahogy azt eredetileg terveztük. Pil­lanatnyilag arra voltunk kény­szerülve, hogy elsősorban ott eszközöljünk beruházásokat, ahol a rendelkezésre álló esz­közökkel a termelés növelé­sében a legnagyobb eredmé­nyek érhetők el. Ez pedig rendszerint a­ már gazdasági­lag fejlett vidékeken volt le­hetséges. Ma már elértünk oda, hogy megerősödve, saját gazdaságunk erejére támasz­kodva, képesek vagyunk úgy építeni tovább gazdaságainkat, hogy könnyebben és gyorsab­ban kiküszöböljük azt a szem­betűnő különbséget, amely még ma fennál a gazdasági­lag fejlettebb és kevésbbé fej­lett vidékek között, de a­nél­kül, hogy az a fejlettebb vi­dékek kárára történjék. D­E HOGY valóban nagy dolgok történtek a leg­utóbbi évek alatt ma­gában Crna Gorában is, arra talán a legvi­lágosabban azok az adatok világítanak rá, amelye­ket Blázso Jovánovics hozott nyilvánosságra az óév decem­ber 15-én az újonnan megvá­lasztott crnagorai sztoupstina első ülésén. Tudniillik ha az 1947-es év nemzeti jövedel­mét a 100-as jelzőszámmal je­­ljük, akkor az 1950-ben már 170, 1953-ban pedig 221. Ugyanakkor a nemzeti jöve­delem belső szerkezete is érez­hetően változott. Ott, ahol a temőföld azért olyan méregdrága, noha ter­­mőereje nem ér fel a vajda­ságival, mert olyan ritka jó­szág, hogy a mi síksági em­berünknek szinte úgy tűnik, hogy Crna Gorában cserép­ben és palántás ládában ter­mesztik a gyümölcsöt, gabo­nát —­ot+ 1947-ben a mező­gazdaságból származó nemze­ti jövedelem az egésznek 58 százalékát 10,+ a kt az iparból származó pedig csak 15 szá­zalékot. A mezőgazdaság nyíl­ván nem azért haladta meg az 50 ví­ttio­­vat,a razé­ban valami sok lett volna, ha nem azért, mert a többi gaz­dasági ágé még kisebb volt. Viszont az 1953-ban 100-ról 221-re emelkedett nemzeti jövedelemből a mezőgazdaság 28 százalékkal, az ipar 37 szá­zalékkal szerepel. Ez azt je­lenti — ahogyan Crna Gora újonnan megválasztott képvi­selőházi elnöke leszögezte , hogy változik a népköztársa­ság gazdaságának szerkezete, hogy elmaradott mezőgazda­­sági vidékből Crna Gora egy fejlettebb gazdasággal rendel­kező népköztársasággá alakul át. C­RN­AGORA nem lesz oka passzív vidék Ha­marosan feleslegessé válik a szövetségi do­táció. Mert már meg­kezdődött egy hatal­mas vállalkozás, amely egész közösségünk gazdasági vérke­ringésébe kapcsolja azokat a hatalmas erőket, amelyek még jobbára szunnyadnak. A Beográd—Bár vasútvonalról van szó. Ez a vasútvonal az új Ju­goszlávia eddig legnagyobb beruházási vállalkozása Nem csak Crnagóra, hanem a Szerb Népköztársaságban is a leg­fontosabb s legnagyobb beru­házási vállalkozás. Ezzel e­­gész közösségünk az Észak­- Adria csücskében lévő Rijeka mellett megkapja Bárban, ten­gerpartunk déli sarkában, má­sodik hatalmas kikötőjét, s így tehermentesül s megvál­tozik maj­d teljesen az egész orszáíi teherforgalma. A Beográd—Bár vasútvo­nal jeleníti Crnagóra számára a nemrég kiépített két ország­úton kívül az egyetlen való­ban jelentős szárazföldi köz­lekedési vonalat a Szerb Nép­­köztársasággal és az egész országgal. A vasútvonal lehe­tővé teszi, hogy a népköztár­saság északi részében termelt mezőgazdasági termék, amely jóval olcsóbb mint itt Vajda­ságban, az itteninél mégis drágább lesz, amíg valaho­gyan eljut Crnagóra déli ré­szeibe. így tér elt majd a mezőgazdasági termelő a ga­bonatermelésről a délszaki ipari növények és déliigyü­­mölcs-termelésre, ami jelen­tősen előrelendíti majd a me­zőgazdasági termelést. D­E AMi a legfontosabb, ez a vasútvonal teszi lehetővé, hogy a feke­tehegyek országa a nagy lehetős­égek vidé­kéből a nagy megvaló­sulások népköztásrasá­gává váljon. Megnyil majd az erdőktől feketéik a hegyek gaz­­­dagsága. Mert Gmnagórának nemcsak a többi népköz­­társaságokhoz mérten van a legnagyobb százalékban ter­méketlen, kietlen területe. Itt­­ van aránylag a legtöbb erdő­­ is. A népköztársaság összte­­­­rületének 3,1 százaléka van­­ erdő alatt. De most tárhatja majd csak fel gazdag lignitréteg i­geit Prevlye vidéke. Itt lesz­­ egymillió tonna évi termelé- i sével egyik legnagyobb szén­bányánk és az országban a legolcsóbban kibányászott lig­nitet adja Ugyanitt a kö­zeljövőben már megindul az ólom- és cinkérc bányászása is. Az épülő vasútvonalon kí­vül, amelyre Crnagorában a most lezárult évben 2 mil­liárd dinárt költöttek, még két sarkalatos tényezőt kell megemlíteni. Az első a Bo­risz Kidrics nevét viselő nik­sicsi Acélművek, amelybe az év folyamán közel 8 mil­liárd dinárt ruházott be kö­zösségünk és ahol egy új Zenica épül majd ki. A má­sodik, a Gornya-Zeta vízi­­erőmű Ez 2,5 milliárdos épít­kezésével az első erőmű lesz, amely a szilaj Tura, Moracsa, Jam, Zeta és Piva folyók ere­jét villamos energiává vál­toztatja és a közeljövőben Crnagóra és a szomszédos népköztársaságok gazdaságá­nak rendelkezésére bocsátja. S­ZÁMOKKAL, meglévő vagy létesítendő ipar­telepeikkel és tervek alapján nem igen le­het érzékeltetni ha­zánk valamely ré­szének, ebben az esetben a Fekete Hegyek országának, helyenként lázasan lüktető, helyenként még a múlt las­súságával csörgedező életét. De mégis a tárgyilagos számok mögé rejtett terme­lés és gazdasági fejlődés szol­gáltatja azt az alapot, amely megváltoztatja az élet folyá­sát itt is a Déladria partján és a Durmitor, Bjelasnica és Maglity tövében. Ez az, ami szétveti a zord hegyláncok­tól körülvett völgyek lakói­nak magukba zárkózottságát Ez az, ami valóban csak múlttá változtatja a törzsi hagyományokat és amely itt is létrehozza a munkásosz­tályt, az új, szocialista társa­dalmi viszonyok élharcosát Talán egy kicsit máskép­pen, bizonyos, hogy más ne­hézségekkel birkózva mint Vajdaság sík vidékének né­pe, de ugyanazon a nagy művön és ugyanazzal a lel­kesedéssel küzd és alkot a Fekete Hegyek országának büszke és nyíltszívű népe is. Kitartóan és nekifeszülten alakítja, változtatja szűkebb pátriáját és ezzel alakítja önmagát is. Ott ahol a múlt nehéz élete ember-ember, férfi-nő közé igazságtalan, megalázó törvényeket állí­tott, most új, más, igazán em­beri viszonyokat alakít a mai Crna Gora alkotó em­bere. Ezzel az életét alakító küz­delmével a Fekete Hegyek országának embere még in­­kább egész közösségünk el­választhatatlan részévé vá­lik. Ezért érzi többek között ma sajátjának, saját házabeli­jének, a Crna Gorába odave­tődött vajdasági magyart is. S így munkálkodik azon a felemelő nemes emberi esz­ménykép megvalósításán, a­­mit mi hétköznapiasan úgy mondunk, hogy: a szocializ­mus, a szocializmusnak ha­zánkban való építése. REHÁK László: A FEKETE HEGYEK ORSZÁGA Blázso Jovánovics: Kívánok a Magyar Szó olvasóinak... Jókora vargabetűt kell tenni, hogy az ember Beográdból Titográdba jusson. Szarajevón keresztül kell utazni és az út négy napig tart. Pedig légvonalban nincs is olyan messze Titográd. Ezért ezen a »vonalon« jutottam el Crnagóra új, épülő fővárosába. Megérkezésem napján nem juthattam Blázso Jovánovics elvtárshoz, a Szocialis­ta Szövetség köztársasági bizottsága ülé­sezett. Másnap viszont sikerült, közvet­lenül az újonnan megválasztott képvise­lőházi ülés előtt. Ott a Végrehajtó Tanács épületében dol­gozószobájában azután megbizonyosod­tam, hogy Blázso Jovanovicscsal sokkal könnyebb elbeszélgetni, mint tőle inter­jút kapni. De a szívélyes és hosszú be­szélgetésből lett interjú is. Jovánovics elvtárs nem egyezett bele, hogy a beszélgetés alapján fogalmazzak. A feltett kérdésre külön adott választ, majdnem tollba mondva feleletét. Nem kérdeztem meg tőle, de bizonyára kelle­metlen tapasztalatai lehettek az interjú­­adásról. Annyi bizonyos, hogy így köny­­nyű híven visszaadni lapunk nyilvános­ságának adott interjúját. Ezt ime ezennel meg is teszem. Kérdés: Mit mondhatna Jovánovics elv­­társ a Magyar Szó olvasóinak Drnagóra mai fejlődési távlatairól? Felelet: Azt, hogy mi ez alatt meglehe­tős sikereket értünk el. Azt, hogy ahhoz hasonlítva, ami azelőtt volt, óriási előre­haladást tettünk mindenféle tekintetben, különösen olyan gyáripari kapacitások te­rén, amilyen azelőtt egyáltalán nem volt. Azelőtt köztársaságunkban csak fejlet­len kézműipar volt. Azonban bármennyit értünk is el, nem elég köztársaságunk tel­jes önállóságához. Reánk crnagoraiakra nézve a legfonto­sabb a beográd—bári vasútvonal építése, mert e vonal nélkül a máig felfedezett ás­ványkincseket nem lehet hasznosí­tani. Ilyen ásványkincsek például a plevljei és ivan­­gradeci szén, az ólom- és cinkérc Suplya Sztenán és Brickában. Úgyszintén nem hasznosíthatnánk a fát sem, pedig ebből nálunk meglehetős mennyiség van. Úgy véljjük, hogy Crnagóra önállósítá­sához az egyedüli alapot a vasútvonal fel­építése képezi. Ezenkívül meglehetősen nagy kiterjedé­­sű kutatómunkát végzünk. Kőolajat ke­resünk és ebben a munkában is jó ered­ményeket várunk. De már ez is, amit most végzünk, mint például a niksicsi vasművek, a vízerőmű­rendszer, a Glava Zetán, stb. arról be­szél, hogy köztársaságunk megszabadul a gazdasági elmaradottságtól. Ezt minden dolgozónk érzi, és tudja, hogy a szocia­lista közösségben fényes jövő vár reá. A Magyar Szó olvasóinak sok munka­sikert kívánok. Kívánom, hogy 1954-ben még több eredményt érjenek el, hiszen szocialista Jugoszláviánkban, ahol az ösz­­szes népek és dolgozók egyenjogúak, eh­hez minden feltétel megvan. Amikor a további beszélgetés során Fe­­keticsről, a vajdasági crnagoraiakról és a crnagorai és a magyar lakosság közötti megértő kapcsolatról és jóviszonyról esett szó Jovánovics elvtárs megkért, hogy told­jam meg interjúját még a következő mon­dattal: Óhajtom még azt is, hogy lapjuk olva­sói még jobban fejlesszék a népek közötti igazi szocialista viszonyt, hiszen a sza­bad és egyenjogú közösségben közös ér­dekek fűzik őket egybe. A. M. Blazsó Jovánovics elv­társ (jobbról) az egyik falu látogatására indult i szlovén népszkupstina elnökénél Van-e vagy lesz-e szerencsénk, hogy a Szlovén Népköztársaság Szk­upstinájának elnökét, Miho Marinskót Ljubljanábam ta­láljuk — ez volt a kérdés és nagy volt a tét: az Elnököt riportra megkapni. Ezer és egy akadály tornyosul ilyenkor. A ka­binetfőnököket mintha azért eszelték volna ki, hogy falat vonjanak az elnökök és az újságírók közé! Ljubljanában nem ez volt a helyzet, az Elnök kabinetjében elvtársi segítőkészségre találtunk, azon­ban az Elnök után van. Szinte percenként zúgattuk a telefon csöngőjét és sajnálkozó válasz érkezett a dróton át: »Még mindig nem érkezett vissza.« Holnap pedig va­sárnap, munkaszünet amikor az Elnök­nek is kijár a pihenés. Az ötlet nyomban megszületett: az El­nök vasárnaponként Gorenyszkóba szokott kiutazni pihenésre és magával viszi rend­szerint három gyermekét is, próbáljunk utána eredni. És elindultunk autónkkal Gorenyszkón át. Elhaladtunk a Lito­­sztroj mellett, kocsink a medvedei vízi­­erőmű falai mellett kapaszkodott hegy­nek, átfutottunk Kranyon és a minden házban háziipari űző falvakon Bléd felé közeledtünk. Reméltük ott lesz és a siker már kacsintott is felénk. A széles asz­faltozott országúton autó rohant felénk és jelzőtáblával »kitérni és áIU«-t intett. A következő pillanatban Tito marsal kocsija robogott el mellettünk és velünk ellen­kező irányba vitte maga mellett Miho Mar­inkot. Másnap az újságban olvashat­tuk,­­ hogy Tito marsai és Miho Marinko együtt voltak Bledben. Mi azt is tudtuk, hogy további tanácskozásokra a Krany melletti Brdoban kötöttek ki azután, de a riport nem volt még kezünkben. Mégis sikerült az Elnökhöz benyújtani kérdé­sünket, amelyre a következő választ adta: »A magyar kisebbség Szlovéniában tet­teivel igazolja, hogy Jugoszlávia többi népével együtt mind a jelenben, mind a jövőben fejleszteni kívánja a szocializ­must hazánkban. Erről személyesen is meggyőződtem amikor Proszenya­kovoin jártam, és a magyarok ezirányú törekvé­sükről beszéltek nekem. Teljes mérték­ben vallják, hogy mindenben egyenjogú tagjai szocialista közösségünknek. El­mondtam nekik, hogy minél inkább részt­­vesznek közösségünk minden szervének munkájában, minél több képviselőjüket juttatják el a néphatóságokba és a poli­tikai szervezetekbe és minél megfelelőbb embereket választanak maguk közül, an­nál jobban valósíthatják meg jogaikat , annál gyorsabb lesz fejlődésük is kulturá­lis, gazdasági és politikai téren.« T. □ A szlovén népköztársaság­ról szóló riportunk a 4. és 5. oldalon olvasható Képünk Miha Marinkót, a szlovén népszkupstina el­nökét ábrázolja

Next