Magyar Szó, 1955. március (12. évfolyam, 58-88. szám)

1955-03-01 / 58. szám

MAGYAR SZÓ Kedd. 29S& HL V A mezőgazdaság fejlesztése gazdaságunk egyik legjelentősebft és legegeWPD k€rdcsc A lok­om­ Snyi képviselőrvsz gazdasági és költségvetési bizottségénak ülése . Folytatás: az 1. oldalról A iparágban létrahozott a­­naortizációs alapokat más iparágak bővített reproduk­ciójára fordítottuk, főleg Vaj­daságon kívül MEZŐGAZDASÁG Az 1955 évi társadalmi terv a vajdasági mezőgazdaság­ban alacsonyabb termést író lejoz elő, mint 1953-ban, de valamivel többet, mint az 1947/51 évi átlag. A terv ezt az átlagon felüli növekedést azért irányozhatta elő, mert az említett évektől eltérően az idén beruházások történ­nek a mezőgazdaságban is. Ezt a befektetést a terv nem­csak mint közvetlen beruház­­ést, térítményt stb. irányoz­ó elő, hanem különféle ösz­tönző intézkedések, szakmai és szervezeti támogatás for­májában a termelésben és a mezőgazdasági termékek pia­­cán egyaránt. Ennek teljes hatása nem várható még az 1954/55 gazdasági évben, de mégis érezhető változást kell hoznia a mezőgazdasági ter­melésben. Az előirányzat szerint 1955- ben az állattenyésztési terme­lek árának emelése és a me­zőgazdasági termények (ga­­bonaneműek) árának esetle­ges emelése folytán több pénz kerül a falvakba és ezért szükségesnek mutatko­zott, hogy a mezőgazdaságra kivetett jövedelmi adó tel­jes összegét növeljük, mert ez árukészlet még nem lesz teljes mértékben elegendő arra, hogy fedezze a falusi lakosság pénz­eszközeit, il­letve, hogy egyensúlyt te­remtsen a piacon. Viszont, ha a mezőgazda­­sági termékek ára jelentős mértékben növekedne, illet­ve jobban kiegyenlítődne a mezőgazdaság és az ipar kö­zötti árucsere,­­ ez pedig összhangban van a mezőgaz­daság fejlesztésére irányuló törekvésekkel — ennek sem­­miképpen sem szabad meg­történnie, anélkül, hogy ará­nyosan ne növelnénk a falu­ra szánt áru mennyiségét. Csak ebben az esetben beszél­hetünk a mezőgazdaság ko­molyabb fejlesztéséről. Egész sor szervezeti, műszaki és gazdasági intézkedés mellett az áremelés a legnagyobb horderejű intézkedés a mező­gazdaság fejlesztésére, amit a gyakorlatban az állatte­nyésztés fejlesztése már meg­­győzően bebizonyított. A vajdasági mezőgazdaság fejlesztésének nagy kérdései közé tartozik az ármentesítés is, ami egyúttal az egész ju­goszláv közgazdaság egyik létkérdése is. A Duna-Tisza- Duna öntözőrendszer költség­vetési pénzelésének meg­­szüntetése a kérdés megoldá­­sának halogatását jelenti, márpedig ennek a kérdésnek a megoldása nélkül nem vár­hatunk szilárd és állandó színvonalú termést, anélkül pedig nem oldhatjuk meg fi­zetési mérlegünk kérdését. Ide tartozik az is, hogy elég­telen összeget fordítunk a meglévő és elhanyagolt öntö­­zőcsatorna hálózat karbantar­tására és helyrehozására, és ez gyengíti a mezőgazdaság fejlesztésére tett egyéb intéz­kedések hatását és eredmé­nyességét. KÖZLEKEDÉS A közlekedésben a terme­lés növekedésének megfele­lően a társadalmi terv az áruforgalom növekedését irá­nyozza elő. Az áruszállítás, főleg pedig a szezonjellegű áruszállítás, ezért 1955-ben is — valószínűleg még inkább mint az előző években — a rendelkezésünkre álló száll­ító járművek igen fokozott igénybevételét teszi szüksé­gessé, minthogy a szállító­­eszközök kapacitását nem nö­veljük. KÉZMŰIPAR A kézműipari termelés nö­vekszik mindenekelőtt a ma­gánszektoron a kedvező mun­kafeltételek és a kielégítő A jugoszláv közgazdaság problémái közül vajdasági szempontból az alábbi hár­mat érdemes megemlíteni: a) Az ipar és a mezőgazda­ság fejlődésének egyenlőtlen üteme. Az ország iparosítá­sának időszakában a mező­gazdaság elmaradása főleg Vajdaságban, e gabonatermő vidéken nyilvánult meg. Ez kifejezésre jutott Vajdaság iparában is, amely főleg a mezőgazdasági termelésből eredő nyersanyagokat hasz­nál fel Az ipar és a mező­­gazdaság fejlődésének az el­múlt időszakban elkerülhetet­len aránytalansága Vajdaság­ban abban nyilvánult meg, hogy Vajdaság egész közgaz­­dasága és a gazdaság felépít­ményei a közművelődés, az igazságszolgáltatás, stb anya­gi tekintetben viszonylag el­maradt. b) fizetési mérleg. Jugo­szlávia fizetési mérlegének állandó vesztesége igen A Vajdaság területén kiala­kuló anyagi eszközeik mérle­gének bevételi része Vajda­ság társadalmi terve ará­nyainak közvetlen kifejező­­d­ése, az elosztást viszont a nemzeti jövedelem alapvető elosztása szabja meg a szö­vetség kereteiben, a szövet­ségi és köztársasági társadal­mi terv gazdasági szabályozó eszközei által. 1954-ben ezek a szabályo­zó eszközök nem tudták tel­jes mértékben biztosítani a kívánt alapvető elosztást, és objektív anyagi tényezők ha­tása alatt közgazdaságunk­ban nem kívánatos elosztás következett be, (mindenek­előtt a szabad beruházások megnövelése irányában). Ez az elosztás lényegesen befo­lyásolta azokat a tényezőket amelyekből az 1955. évi terv alaparányaina­k megállapítá­sában ki kellett indulnunk. Most az a célünk, hogy a lehetőségekhez képest a gaz­dasági élet bizonyos megszi­lárdulását érjük el ez pe­dig objektív anyagi ténye­zőktől függ, de attól is hogy szövetségi keretekben a gaz­dasági szabályozó eszk­­öket milyen rugalmasan alkalmaz­zák a szükségletekhez. Ezzel összhangban az év folyamán bizonyos változásokra te­ve­nyersanyagbeszerzési lehető­­ségek folytán. Erre vonatko­zólag a társadalmi terv elő­irányozza a szocialista és a magánszektor kötelezettsé­geinek összhangba hozatalát, részben a magániparosok igazságosabb megadóztatása, részben pedig a szocialista kisipar fejlődésének ösztönzé­se végett, gyakran megkövetelte, hogy nagymennyiségű mezőgazda­­sági terményt szállítsunk el a Vajdaság területéről.­­ c) A fizetési rendszer. 1954-­­ ben a fizetési rendszer des­ti. , mulativan hatott Jugoszlá­­­­via egész közgazdaságában,­­ tehát Vajdaság gazdasági éle­tében is. Vajdaságra való ha­tása abban nyilvánult meg, hogy a szükségesnél több munkást vett igénybe, és ez­által csökkentette a munka termelékenységét. Viszont az 1955. évi új fizetési rendszer nagyobb munkatermelékeny­séget ígér, azaz nagyobb vagy ugyanakkora teljesít­ményt kevesebb munkással. Minél inkább kifejezésre jut az új fizetési rendszernek ez a törekvése, annál nagyobb lehetőséget nyújt a munka­nélküliség való helyzetének felismerésében, amely az el­múlt két esztendő alatt meg­lehetősen ködös volt.­rülhet sor abból a célból, hogy a kívánt elosztást bizto­síthassuk. A vállalatok és a népbizott­ságok részéről megnyilvánult bizonyos fokú bizonytalanság — amelynek objektív okai is voltak ugyan, mégpedig az egyes alapok feletti rendel­kezés korábbi gyakorlata miatt — módot adott arra, hogy az 1954-ben érvényes instrumentum­ok hatása alatt létrejött szabad eszközöket igen gyakran közvetlenül lét­rejöttük után, sőt olykor még előbb elköltsék. Az a közgazdaság, amelyben a szabad eszközöket miinden tartalék létesítése n­élkül fel­használják, nem lehet egész­séges. Ezért a szövetségi tár­sadalmi terv kötelező tarta­lék létesítését irányozza elő és ez a jövőben rendszeres lesz gazdasági életünkben Vajdaság eszközeinek mérle­ge is kifejezésre juttatja ezt az intézkedést, amely megle­hetős mértékben korlátozza a rendelkezésre álló eszközöket de meghozza a stabilizáció elemeit. A termelés viszonylag cse­kély növekedésbre való tekin­tettel 1955-ben az elő­rány­zat szerint mindössze 16 szá­zalékkal több anyagi eszköz jön létre Vajdaság területén. Ha az így létrejött eszközök­re alkalmazzuk a szövetségi és a köztársasági terv egyes szabályozó eszközeit, a­kkor kiderül, hogy a Vajdaság te­rületén maradó eszközök 13 százalékkal növekszenek az 1954 évi megvalósításhoz ké­pest. Ha ebből kivonjuk a vállalatok meghatározott ren­deltetésű eszközeit (az amor­tizációs alapokat és a tarta­lék alapokat) akkor a növe­kedés 1954-hez képest 11,5 százalék. Ám tévedés lenne ebből azt a következtetést levonni, hogy ezzel növekszenek a népbizottságok és a vállala­tok szabad eszközei. Minde­nekelőtt számolni kell azzal, hogy a szövetségi társadalmi terv rendelkezései szerint kö­telező tartalékot kell létesíte­ni. Ez a kötelező tartalék az anyagi mérleg szerint 962 millió dinár, valamennyi szervnél együttvéve, amelyek kötelesek tartalékot létesíte­ni. Továbbá 1954-től eltérően az idén létesülnek először­­ meghatározott rendeltetésű külön alapok. Ilyen alap a mezőgazdasági fejlesztő alap az erdészet­fejlesztő alap és a lakásépítő alap. Az alapok együttes összege 1.104 millió dinár. Másrészt növekszenek a tartomány és a népbizott­ság költségvetési kiadásai, mégpedig összesen 2.043 mil­lió dinárral. Ez megköveteli, hogy fokozott mértékben fel­öleljük az akkumulációból eredő eszközöket azon e té­ren, ahol a gazdasági szabá­lyozó eszközöket a népbizott­­ságok társadalmi terve szab­ja meg. Így például a mér­leg szerint a népbizottságok kénytelenek lesznek 92 száza­lékot megtartani abból a nyereségrészből, amelyen a vállalatokkal osztozkodnak, és mindössze 0,1 százalékot hagyhatnak­ meg a forgalom­ból a kereskedelemnek, a be­ruházási alap céljaira. A nyereség előirányzott felosztása szerint Vajdaság­ban 13 járási népbizottság jut abba a helyzetbe, hogy kiadásai fedezésére hozzájá­rulást kell kapnia. Hogy mi­nél kevesebb népbizottságot legyünk kénytelenek megál­lapított összeggel támogatni, a társadalmi terv az­t javasol­ja, hogy a tartomány enged­je át a népbizottságok­nak a mezőgazdasági jövedelmi a­­lapokból és az önálló foglal­­kozásokra kivetett alapadóból eredő jövedelmének egy ré­szét. Ez ugyan nem ad nagy mozgási lehetőséget a népbi­­zottságoknak, de arra ösztön­zi őket, hogy nagyobb mér­tékben valósítsák meg bevé­teleket, mii­nt hogyha meg­állapított összegű hozzájáru­­lást kapnának Másrészt a társadalmi terv azt javasol­ja hogy azt a három népb­zottságot, amely megállapí­tott összegű hozzájárulást is kap, ne korlátozzuk abban a tekintetben, hogy az esetleg megvalósított többletet mire fordítja. Szabó Miklós ezután még tartományunk beru­házási ter­vét ismertette, majd a végre­hajtó tanács nevében kérte a bizottságot, hogy fogadják el Vajdaság 1955 évi társadal­mi tervét, és terjesszék elfo­gadásra a tartományi nép­­szkupszi­a elé. —Beszámoló a költségvetés­ről: A beszámoló szerint a be­vétel és kiadás ez évben 3 milliárd 684 millió dinár Az önálló pénzkezelésű intézmé­nyek összbevétele 2 milliárd 591 millió, kiadásuk pedig 2 milliárd 751 milló dinár. A 160 millió dináros kiadás­többletet a tartományi költ­ségvetés fedezi. A bevételi források a ki­látható tehát, hogy 1954- hez viszonyítva a kiadások az idén minden ágazatban növe­kednek. Csak a szociális vé­delem kiadásai csökkentek 2 százalékkal. A közművelődés és közoktatás kiadásai 27,2, a népegészségügy­­ kiadásai 22, a közigazgatás és a bíró­sági kiadások 17,3, a dotáció 17, a tartalék pedig 58 szá­­zalékkal­ növekedett. A szo­ciális védelem kiadásai azért csökkennek, mert az idén megszűnt néhány olyan ki­adás, amelyeket 1954-ben nél­külözhetetlennek tartottak. A közművelődés és közok­tatás kiadásai néhány új szűk sorlat miatt növekedtek. (Az oktatás javítására 10, az egye­temista könyvtárakra 2, a közoktatás keretébe tartozó filmekre 2 Sztorija múzeum­nak 1 millió dinárt irányoz­tak elő, stb.) Ezenkívül nö­vekedett a Matica Szrpsziká­­nak szánt dotáció is most 11 millió dinár, és növekedtek a közoktatásügyi intézmények kiadásai is. Legnagyobb eszközöket az utak építésére és karbantar­tására irányoztak elő éspedig vetkezők: a gazdaságból 836 m­illió dinár, (azaz az össz­bevételek 23 százaléka), a la­kosáig­­ól 1 milliárd 148 mi­l­­l­ó dinár (31 százalék), része­sedés a népbizottságok bevé­­teleiből 1 milliárd 653 millió dinár (45 százalék), és saját jövedelem 47 millió dinár (1 százalék). A kiadások 1954-hez vi­szonyítva 681 millió dinárral növekedtek. A megoszlás a következő: beruházásokra 87 az utak karbantartására 105 mezőgazdaságra, erdészetre, állategészségügyre 148, igaz­­sá­gszolgáttatásra 52, közmű­velődésre 19, egészségügyre és szociális védelemre 9, tar­talék pedig 76 millió dinár. Az előirányzott kiadások ágazatonként a következők (millió dinárokban): 289 millió dinárt. Ez azért történik, mert a népbizottsá­gok ilyen irányú kiadásainak egy részét a tartományi költ­ségvetésben ölelték föl és az utak karbantartására két kis osztályt létesítettek. E mel­lett a tartományi költségve­tés kiadásait terheli két kő­bánya átvétele is. 1955-ben az utak karbantartására az egész Szerb Népköztársaság területén ugyanazt az össze­get irányozták elő. Végül meg kell jegyezni, hogy az idén a kiadások el­sősorban azokban a szolgála­tokban emelkedtek, melyek­nek külön jelentőségük van. Például a nem gazdasági be­ruházások (egészségügyi in­tézmények), a mezőgazdaság kiadásai, beleértve az állat­­egészségügyet, az utak fenn­tartása és az igazságszolgál­tatás. Ami a sz­űkebb érte­lemben vett adminisztráció kiadásait illeti nagyjából az 1954. évi színvonalon ma­radnak , csak mnir­mális nö­vekedést irányoztak elő, a­­mennyi nélkülözhetetlenül szükséges az adminisztráció helyes működéséhez. Va­daság általános közgazdasági problémája Az anyagi eszközök mérlege Az együttes ülés elnöksége. Előtérben Szabó Miklós olvassa fel beszámoló­ját. A tartomány 1955. évi társadalmi tervéről 1955 1954 Jelzőszám 1954—100 Beruházásra 288 201 143,3 Közoktatásra 243 191 127,2 Szociális védelemre 89 91 98 Népegészségügyre 83 68 122 Közigazgatásra 1.492 1.272 117,3 Kommunális ügyekre 464 175 265 Dotációkra 254 215 117 Tartalék 397 250 158 A főparancsnok 1945 október 16-én Zemunban a jugo­szláv hadsereg és a volt hadifogoly tisz­tek gyűlésén Tito marsal többek között ezt mondta: , Tudjátok, hogy a hadsere­günk ellen intézett első né­met támadás Krupánynékl összeomlott. A németek azon­ban túlsúlyban lévő erőik­kel folytatták az offenivát, úgyhogy mi 1941 novemberé­ben heves harcok közepette ■énytelenek voltunk Szerbia területéről kivonulni. Ezután a­ég hét nagy offenzivát és száznál több kisebb csatát álltunk ki. Ahelyett hogy ke­ves­eb­ben lettünk volna, szá­­munk egyre nagyobb lett. A harcosok új patakjai ontot­ták az embereket abba a naffy folyóba, amelyet ma az új jugoszláv hadseregnek ne­vezünnk. A Jugoszláv Hadsereg legfőbb parancs­nokává való kinevezése alkalmából pedig ezeket mondotta: Hadseregünk sajátságos módon alakult. Nem kabinet­­nevv a dekrétumok útján, nem nagy pénzü­gyi­szközök segítségével, nagy katonai szakértők és eotre­ikusok segítségével, hanem az egyeszerű emberek­­„A erresfezi Parasztokból és munkásokból, az egyszerű í éPI ifu f`17l '1^9iekből alakult át. És történelmünk legsú­­lyosabb napjaiban, 1941-ben jött létre. Azok az emberek. Antim Augusztincsics: PARTIZÁNLÁNY (Bronz)

Next