Magyar Szó, 1958. szeptember (15. évfolyam, 220-244. szám)
1958-09-02 / 220. szám
г 2.oldal Ђ. INS SZUBOTICA: - Kaphatok-e nyugdíjat, ha csak most kezdek utánajárni ? 68 éves asszony vagyok, férjem tisztviselő volt, 1927-ben öngyilkos lett . Csak abban az esetben kaphat nyugdíjat, ha férjének volt 35 évi munkakora, ha a nyugdíjbiztosításról szóló törvény 117. szakasza szerint férje halálakor nem volt 45 éves. Kérjen közelebbi felvilágosítást a szuboticai járási társadalombiztosító intézettőL CS. I. BEZDÁN. A vizár idején 60 család hajléka súlyos kárt szenvedett Batinán. A vízkárosultaknak tetemes összegű segélyt ígértek. Az eddigi kérvények) és egyéni eljárások sikertelenek, bár legfelsőbb fórumokhoz is folyamodtunk. Mindenütt azt mondták, hogy a segély útban van, de még nem kaptuk meg, a bezdániak, kolutiak és a bácskibrégiek viszont már megkapták. Hol és miért akadt meg a segély kiutalása? Kihez forduljunk? — Mivel minden fórum azt válaszolta, hogy a segély kiutalása folyamatban van, úgy látszik, hogy a segélyhez való jogosultságukat elismerték. Hogy hol és miért akadt meg a segély végleges kiutalása, arról érdeklődjenek a batinai községi, valamint a délimanasztiri járási népbizottságnál. Ezenkívül még ezt tanácsoljuk, hogy panaszukkal forduljanak azon népképviselőhöz, aki járásukat a Szaborfiban, s a Szövetségi Népszkupstinában képviseli, kérjék annak támogatását, valamint eljárását. B. F. DOROSZLOVO. — A per évek óta folyik. Eltekintve, hogy a korábban hozott ítéleteket a fellebbezések következtében feloldotta, egy napon mégis jogerős ítéletre kerül sor, ha a peres felek időközben önként nem egyeznek meg. Arra a kérdésére, hogy az ügyet átadhatja-e másik ügyvédnek, a következő felvilágosítást adjuk. A peres eljárási törvény 92. szakasza szerint a megbízó fél mindenkor jogosult visszavonni a meghatalmazást, de a megbízott ügyvéd is lemondhat a képviseletről. A meghatalmazás visszavonásáról, vagy a képviseletről való lemondásról feltétlenül értesítenie kell azt a bíróságot, mely előtt az eljárás folyik. Ez megtehető írásban, de szóban is ki lehet jelenteni, s a bíróság jegyzőkönyvbe foglalja a nyilatkozatot. Ha az ügyvéd a megbízó fél távollétében megtartott tárgyaláson vagy beadványban elismer bizonyos tényt, melyet a megbízó fél később visszavon, vagy megváltoztat, a bíróság a peres eljárási törvény 210. szakaszának 2. bekezdése szerint szabad mérlegelés alapján dönti el hogy melyik nyilatkozatnak tulajdonít szavahihetőséget. KIS JÓZSEF, BACSKOPETROVOSZELO. - 1957 májusában kezdtem dolgozni és szeptember 15-én megszakítottam munkaviszonyom. 1968. január 14-étől megszakítás nélkül dolgozom, szeretném tudni, hogy jogom van-e a családi pótlékra, vagy mikor lesz rá jogom, mert semmilyen vágyó nem nincs. A gyermekpótlékról szóló rendelet 27. szakasza értelmében 12 havi megszakítás nélküli munkaviszony után vagy az utolsó két évben összesen 20 havi szolgálati idő után van joga a gyermekpótlékra, mivel szakképzetlen munkás. Ha újabb tanukkal, vagy más hiteles bizonyítékkal tudja igazolni az el nem ismert 6 havi munkakorát, kérelmezze ügyeinek újrafelvételét, mert ha ezt az időt elismerik, joga lesz rokkant nyugdíjra. Egyben ellenőrizte a járási társadalombiztosító intézetnél, hogy helyesen csökkentették-e munkakorát a 63. törvényszakasz szerit, mert ha munkaviszonyban volt 1948 július 1-től 1950 szept. 30-ig és 1951 május 1-től 1951 okct. 16-ig, és a 75 százalékos munkaképtelenségét 1951 október 17-én állapították meg, akkor munkakorát csak 6 hónappal csökkentették, mivel 1947 január 1 után csak 6 hónappal haladta túl az egyévi munkamegszalkítást 1948 január 1 előtti munka megszakítását nem vonják le munkakorából H. M. Szubotia. — A házasság megkötésével a nő nem veszti el az állampolgárságát Szurkov Jákov, Bezdán. — 76 éves vagyok, a rokkantbizottság 100 százalékos munkaképtelennek nyilvánított. A régi Jugoszláviában 11 évig dolgoztam, az új Jugoszláviában csak héthavi szolgálati időm van, mert a felszabadulás után 65 éves voltam és nem bírtam elhelyezkedni. Van-e jogom nyugdíjra és hova forduljak? — Rokkantnyugdíj kérelmével forduljon a járási társadalombiztosító intézethez, mert ha bizonyítani tudja 10 éves munkakörét, meg van rá a feltétel, hogy elnyerje a roskikantnyugdijat, ha 1945 május 15-e után is munkaviszonyban volt Kanizsai olvasó. — Az ügyben érdeklődjön a járási belügyi titkárságon Zentán. B. A- Szubotica. — Ha a levelében feltett lakáshasználati kérdés még időszerű, kérjen felvilágosítást a községi népbizottság titkárságán. Mérlegelni kellene, hogy a beköltözött magános nő életmódja s magatartása indokolttá termé-e az esetleges lakásfelmondást. Ha igen, akkor a járásbíróság előtt indítandó lakásfelmondási perben lehetne megkísérelni a viszony megszüntetését. özvegy jeligére, Bács. — Érdeklődjön a járási pénzügyi hivatalban, és a Nemzeti Bank legközelebbi fiókjánál M. F. PALICS. - 1951-ben rokkantnyugdíj helyett végkielégítést kaptam, mivel munkakoromban csak 11 évet, 3 hónapot és 16 napot ismertek el, azonban a nyugdíjbiztosításról szóló törvény 66. szakasza szerint egy évvel és 129 nappal megrövidítették munkakoromat. 6 havi szolgálati időt pedig nem ismertek el, mert a tanú, aki ezt az időt bizonyította, nem dolgozott velem együtt. Mivel 1958. január 1 óta életbe lépett az új nyugdíjtörvény, szeretném tudni beszámítják-e munkakoromba azt az időt, amikor mint kisiparos dolgoztam, és volna-e most jogom rokkantnyugdíjra? — Az új nyugdíjtörvény szerint nincs joga rokkantnyugdíjra, mert ez a törvény egyelőre csak az örökségi és egyelőre csak az öregségi eszik. Elgondolkozva ballagtam a pálya felé. íme, gondoltam, ismét elmúlt egy békés, csendes, nyugalmas korszak az emberiség viharos és olyannyira küzdelmes történetében. Egy svájci tudós éppen most talált tizenkétmillió éves emberi csontokat egy olaszországi barlang mélységeiben és ez még akkor is nagyon sok, ha nem igaz, ha a svájci tudós tévedett volna. Vajon ez a tizenkétmillió éves csontváz kinek szurkolt, amikor még hús takarta: a Partizánnak-e, avagy a Vojvodinának? Igen, szép volt ez a nyár, a csillagos esték, a lengedező halk szellő a Duna felett és a telihold sejtelmes ezüstje. Csak üldögéltünk a szépséges dunaparton és szerettük egymást, mert Libanon messze van és Ciprus is meszsze van és nem volt semmi, ami szétválasztott volna bennünket, emberiséget, hiszen szünetelt a futballbajnokság is, a Vojvodina a messzi tengerpartok mentén pihent és a tüneményes futballista lábakat álomba takarta a kék tengerek sós vize. És most elkezdődött ismét. Hiába minden. Mi, e rohanó korszak emberei nem tudunk békésen élni egymás mellett. Izgalom kell nekünk és összecsapás és verekedés, vagy legalább annyi, hogy a közvetlen szomszédunk a lelátón a kedves édesanyánkat emlegesse, ami megható figyelem is lehetne a részéről, de nem az. ч Mindezeken és a sors más meglepetésein gondolkoztam, amint ballagtam a pálya felé. Ezrek és tízezrek ballagtak velem együtt, vagy siettek, rohantak, tülekedtek. Mert sokan voltunk, nagyon sokan és a bejárat előtt marcona rendezők és marconább milicisták alig tudtak némi rendet teremteni közöttünk. A történelmi pillanat, ahogy mondani szokták, szorítva hatott keblemre: még néhány perc és rúg a Veszelinovics, a Kaloperovics, a Rajkov, a Zebec és a szőke Takács. És akkor megszólalt egy kisgyerek a kapu előtt, amelyről oly találóan mondta a valamikor híres futballista, Alighieri Dante: hagyjatok fel minden reménnyel, akik itt beléptek. Igen, a kapu előtt megszólalt egy ismeretlen kisgyerek és reszkető reménységgel a hangjában csak ennyit mondott: vigyen be, bácsi. Ránéztem a kis ismeretlenre, aki nyilván szívesen fogadna most ideiglenes apának, vagy nagybácsinak és akkor hirtelen rádöbbentem a kiábrándító valóságra — ez a kisgyerek rá akar beszélni arra, hogy becsapjak egy sorsdöntő harcra készülő nemes közösséget, ez a kisgyerek csodásra bujtogat, sőt— tekintettel a kapuban álló milicistákra — a hatóság félrevezetésére is. — Embertársam — akartam mondani neki —, hát téged nem tanítottak arra tanítóid, hogy minden ország talpköve a tiszta erkölcs, mely ha megvesz, Róma ledől és rabigába görbéd? Persze, te még sohasem jártál a Tiberis két partján elterülő örök városban, neked mindegy, ha ledől és a rabigától sem lesznek álmatlan éjszakáid. De tudod-e legalább azt, hogy így kezdi az ember, kicsiben. Előbb egy álnagybácsival belóg a pályára jegy nélkül, majd főpénztáros lesz és sikkaszt, később már attól sem riad viszsza, hogy részlete vásároljon rádiót és azonnal eladja a bizományi üzletben. Emberkém, tízéves emberkém, gondold csak meg, Adám és Éva is ilyen apró huncutsággal kezdték, egy almával mindössze és lám, leendő kedves nőd emiatt fájdalommal fogja szülni gyermekét s te magad is társbérleti lakásba kerülsz majdan, a paradicsomi összkomfort helyett. Emberke, ne kezdd csalással, ne kezdd azzal, hogy másokat is arra bujtogatsz, hogy becsapják embertársaikat. Légy tisztességes, ami unalmas talán és nem is fizetődik ki minden esetben, de ha majd eljő az idő, hogy téged is megszólít egy ismeretlen kisgyerek a futballpálya kapuja előtt, büszkén és felemelt fővel mondhatod neki: talpkő, kisfiam és tiszta erkölcs, semmi rabiga, nem görbedünk. Ezt akartam mondani a kis ismeretlennek és még sok mindent, hogy igaz ember legyen belőle, megbízható pénztáros és fegyelmezett gyalogjáró. De ő csak nézett rám bársonyszemeivel és bent a pályán a Béna már felemelte a lábát. — Na, jöjj velem, kisfiam, — mondtam egy kis szégyenkezéssel — de aztán tüzg el, ha bejutottunk. GÁL LÁSZLÓ: Vigyen be, bácsi MAGYAR SZÓ Stanbena itedna zadruga N A $ DOM S u b o f i c a Felvesz több kőművest segédmounkáspickeit. Jelezot Jkezak a következő címre: Stanbena Stedna zacicruga, Naš Dom Subotoca, Put Moše KrakiLe 16. 3768 Kedd, 1958. IX.20 Szárazon, vízen és levegőben f- 1 Közlekedésünk számokfecm 171 millió utas — ftsjéka a legforgalmasabb kikötő — Legtöbb traktor Vajdaságban A jugoszláv közlekedés, elsősorban a vasúti és a légi túl van terhelve. Ezt a problémát természetesen nem lehet máról holnapra megoldani, hosszabb időre van szükség, hogy közlekedésünk e két ága eleget tehessen a követelményeknek. Mi a helyzet a vasúti közlekedésben? Vasútvonalaink hossza tavaly 11 756 kilométer volt — 1939-ben pedig 9 647 kilométer. A közlekedési eszközök azonban nem növekedtek ilyen arányban. Tavaly 2267 mozdony (1939-ien 2295), személykocsi 5594 (5198), teherkocsi 68 440 (53 524) volt forgalomban. Ha ezeket a számokat összehasonlítjuk az utasok számával akkor kitűnik, hogy kevés a közlekedési eszköz. Tavaly 171 millió utast szállított a jugoszláv vasút, 1939-ben mindössze 58 milliót, árut pedig 56,6 millió tormát, az 1939 évi 21 millió tonnához képest л -лчт-:-лет r.j-n A fenti vaciti vonalakból 2909 kilométer keskenynyomtávú, ezek átalakítása is terheli a távlattervet. Az ország területén négyféle keskenynyomtávú vonal van, legtöbb a 0 76 méteres — 2454 kilométer. Több az állomás is mint 1939-ben. Akkor 1780 állomáson álltak meg a vonatok, tavaly pedig már 2443 állomás volt. A 11 756 kilométer vasúttól legtöbb a Szerb Népköztársaság területén van — 4 369 kilométer, utána következnek Horvátország 2 990, Szlovénia 1 290 Bosznia-Hercegovina 2 119, Makedónia 771 és Drnagora 217 kilométerrel. Ez utóbbi köztársaságiban van aránylag a legtöbb keskenyvágányú vonal. Eddig 164 kilométer van villamosítva. Legsűrűbb a vasúthálózata Vajdaságnak és Szlovéniának. Ám nemcsak a kevés közlekedési eszköz jelent nehézséget vasúti közlekedésünknek, hanem avultságuk i®. Például a 2246 mozdony közül 824 öregebb 37 évnél, a személyszállító kocsikból 2895, a teherkocsikból pedig 32 824. Ezzel a vasúti parkkal persze nehéz fenntartani a színvonalat,növelni pedig szinte lehetetlenség, még akkor is, ha a közlekedési eszközök karban vannak tartva. Az utasszállítás nem a turistaidény derekán éri el tetőfokét, hanem szeptemberben. Tavaly 16 millió utasnál többen utaztak e hónapban, ezután következik december 15 és félmillió utassal. A leggyengébb hónapok március és április 13—13 milliónál kevesebb utassal. Külföldre augusztusban utaztak a legtöbben, mintegy 34 ezren. Külföldről viszont novemberben érkezett a legtöbb utas mintegy 42 ezer. Legtöbben Nyugat- Németországból Legtöbb utas a beográdi állomáson szállt le, mintegy 5 millió, utána Zagráb következik 4,5 millióval, Ljubljana 2,7 millióval, Nis 2,3 és Noviszád 1,2 millió utassal. A szuspoticai állomás utasforgalma 805 ezer volt. Tavalyi vasúti teherszállításunk 56,5 millió tornna volt, ebből csupán a szénszállításra 18,5 millió tonna jut A jugoszláv kereskedelmi hajózás 395 ezer bruttó tonna. Tengerhajóink 4,8 millió utast és 7,7 millió tonna árut szállítottak, (1939 ben 1,4 millió utast és 4,8 millió tonna árut). Kereskedelmi hajózásunk tavaly 13,5 milliárd devizadinár forgalmat valósított meg. Az utasforgalomban az első helyen, Szplit áll. Kikötőjéből több mint félmillió utas utazott el. Áruforgalom szempontjából viszont Rijeka az első, 4,2 millió tonna áruval Ez közel a fele kikötőink összforgalmának. Meg kell emlékezni a mind inkább teret hódító légi szállításról is. 22 utasszállító repülőgépünk 12 214 órát töltött a levegőben és 3,3 millió kilométer utat tett meg. Tavaly 111 674 utast szántottak — egyetlen szerencsétlenség sem történt. A 39 útvonalból 25 irányban tartottak fenn rendes és 14 irányban idényközlekedést, ezek közül 21 nemzetközi vonal. Az utasok közül 86 ezer volt hazai, a többi külföldi. A légiforgalom júliusban és augusztusban volt a legerősebb, tavaly augusztusban 23 203 utast szállítottak.E szám az idén feltétlenül magasabb lesz. Végül pár adat a közúti szállításról. 1957 végén Jugoszláviában 21 570 személyautó, 3 419 társasgépkocsi, 26 424 motorkerékpár, 25 763 tehergépkocsi és 8 980 traktor volt nyilvántartva. A magánautók száma 6 545, a magán motorkerékpároké pedig 22 349 volt Vajdaságban 1712 személyautó, 281 autóbusz, 2471 motorkerékpár, 1894 teherautó és 3525 traktor volt, legtöbb a noviszedi járásban, a traktorok kivételével, ezekből a motrovicai és a verbászi járásban van legtöbb. E két járás vezet országos viszonylatban is. Az autóbuszok tavaly öszszesen 48,5 millió utast szállítottak, s ha ezt összehasonlítjuk a vasutakon szállított 171 millió utassal, akkor szembeöltő, az autóbuszutazás fejlődése. Vajdaságban tavaly az autóbuszok majd 5 millió utast szállítottak, a legtöbb utas viszont Szlovéniában volt, mintegy 15,5 millió. A városi közlekedésben Negviszád az ötödik helyen van, tavaly 17 milliónál több utast szállított, Szubotica a hetedik 13 millió utassal. Motoros vonat