Magyar Szó, 1961. október (18. évfolyam, 237-267. szám)

1961-10-01 / 237. szám

Vasárnap, 1961. október . Szép is, korszerű is, csak nem működik A kovacsicai birtokon mindent megmutatnak a látoga­tónak a fejőgéptől kezdve a takarmányceúsztatóig, sőt a gondozó talán hivalkodásból lenyomja a gombot is s a vályúba nyomban ömlik a viz. A látogató bezzeg csodálkozik. Ilyen tökéletes beren­dezést nem mindennap lát az ember, de ha jó szeme van, akkor lelohad öröme. Menten feltűnik neki például, hogy túl tiszta a felszerelés, a vályú, és ha megkérdezi, hogy miként folyik itt a munka, és hányan dolgoznak, a gon­dozó elárulja, hogy nem folyik itt sehogyan sem, mert itt nincs is jószág. Szép is, korszerű is, de hamar elromlik, csütörtököt mond a takarmánycsúsztató, önműködő etető és aztán ki javítja meg, kinek van rá pénze. Legalábbis ezt mond­ják az otthoniak. A zentai mezőgazdasági kombinátusban, Bajsán, no meg jónéhány birtokon szintén fényesek a fejőgépek, nem használják. Azt mondják csökkenti a tejhozamot. A kikindai Bánát birtokon például tejelékeny teheneket tar­tanak, frizlandit, kapacitásuk négy-ötezer liter. Ezzel te­hát nyomban azt is megmondtuk, hogy fejőgépek nélkül alig lehet boldogulni, vagy pedig egy egész hadsereg fe­jét kell alkalmazni. Hát ők a középutat választották. Az egyik istállóban géppel, a másikban pedig kézzel fejnek. A csodák csodájára, ahol kézzel fejnek 1500 literrel töb­bet adnak a tehenek. Miért? Több okból is. Egyszer az áram fogy el, másszor pedig fejőgépek mondják fel a szolgálatot, aztán bizony nagy bajban vannak, hiszen nem bűvészek, hogy kalapból elő­varázsoljanak tíz-húsz fejőt. Azelőtt ugyanott tevékeny­kedett húsz fejő, ám a fejőgépek beszerzésével más mun­kára osztották be őket. De úgy látszik nincs más megol­dás, megtartják a húsz fejet, no meg a fejőgépet is. A do­lognak persze ironikus a folytatása. Megtudtuk ugyanis, hogy egyedül erre a hazai felszerelésre, fejőgépre adnak térítményt, a gépeket pedig a helyes mezőgazdasági kom­­binátus gyártja, saját gazdaságán azonban külföldről be­szerzett fejőgépet használ! Annak, aki a jövedelemelosztási szabályzatot lapozgat­ja, nyilván nem tűnik ez fel, de ha összehasonlítja a szá­mokat és tüzetesebben elemzi a dolgot, akkor rájön arra, hogy túl nagyok a termelési költségek. A fejőgép és egyéb felszerelés vásárlására felvett kölcsön összegét is törlesz­tik, azonkívül az amortizációs alapba is nagy összege­ket raknak, holott a gépeket nem használják, tehát nem termelnek vele. A szabályzatokból azt sem lehet kiolvasni, hogy mi­lyen rendszert, intézkedéseket alkalmaznak a terv fel­borulása esetén. A szezonmunkák idején ugyanis veszély­be kerül a terv. Az idénymunkások rendszerint sokat kérnek kapálásért, jóval többet, mint amennyit erre a célra előirányoztak. Egyes birtokon az idénymunkások ezért 3—4 hónap alatt keresnek annyit, mint az állandó munkások egész évben, pedig a két munka között nagy a különbség. No ne beszéljünk a felelősségről meg arról, hogy az állandó munkás jobban szívén viseli a birtok sorsát. Ezért az utóbbi időben az állandó munkások egy ré­sze átvetett idénymunkássá. Érdekes, hogy ezt a rende­letek is elősegítik, a birtok is jobban jár, hiszen az idény­munkások után kevesebb az illeték, a munkások viszont többet kapnak a munkakör azonban megcsorbul. Az új jövedelemelosztási szabályzat a kockázatot sem tárgyalja. Teszem fel, hogy a birtokbeliek mindent meg­tesznek, előírásosan felszántják a földet, időre elvetnek, az ápolási munkákat is időben elvégzik és jön a száraz­ság, elviszi a termés egynegyedét vagy felét, mint például az idén is. Hogy foglalják ezt a szabályzatba? Milyen megoldásokat javasolnak? Erre egyébként még nem ta­láltak gyógyírt. Egyes helyen tartalékalapot létesítenek, de mi lesz akkor, ha tartalékalapot is elviszi a szárazság, sőt a rendes alapoknak egy részét is. Továbbá egyes he­lyeken a szakemberek keresetéről is sokat beszélnek. A mezőgazdasági szakember az iparban alkalmazott mér­nök keresetéhez méri az övét és ilyenkor enyhe csaló­dással megállapítja, hogy pályát tévesztett. Ezek után ter­mészetesen latba veti minden erejét, hogy elérje azt a ke­resetet. Ha sikerül kiharcolnia, akkor pedig ferde szem­mel néznek rá, mert az ő keresete a szakmunkások — traktorosok, tehenészek stb. — keresete között nagy a kü­lönbség, jóval nagyobb, mint az iparban. Ha pedig a szak­munkások keresetét is emelni akarják, akkor pedig iga­zán jól felszerelt birtok kell, amelyen gombnyomásra működik minden. Zentán és másutt is, ahol csak megfordultunk azt mondják, hogy az új gazdasági intézkedések alkalmazá­sával helyére került minden. Mielőtt valamilyen vállal­kozásba bocsátkoznak, négyszer-ötször is meghányják­­vetik. A megalakított gazdasági egységekben nagyobb a társadalmi ellenőrzés. Ha ez­ért került ki a használatból a fejőgép és egyéb felszerelés, akkor rendjén van, de ha azért, hogy maradjon a régiben mindenben, nehogy meg­sértsük egymást, akkor alaposan melléfognak. Noha ez még nem tűnik ki az elosztási szabályzatból, de a való élet, a zárszámadás mindezt megmutatja majd. P. E. MAGYAR 8K0 ­ oldal A munkaközösségek érettségétől függ a jövedelemelosztási szabályzatok minősége Beszélgetés Bálint Imrével és Polyákovics Márkéval, a szuboticai járási és községi szakszervezeti tanács elnökével Hárman ülünk a szuboticai járási szakszervezeti tanács elnökének szobájában. BÁ­LINT Imre, a házigazda, Marko POLYÁKOVICS, a községi tanács elnöke, és jó­magam. Beszédtémánk a jövedelem­elosztási szabályzatok készí­tése. A szakszervezet becslése szerint a járás területén a gazdasági szervezetek 30 szá­zaléka már elfogadta a tiszta jövedelem és a személyi jö­vedelmek elosztási szabályza­tát. Ezzel a munkával legto­vább Szubotica község mun­kaközösségei jutottak. Kérdés: — Meddig jutottak Szubo­­ticán a szabályzatok készí­tésével? Marko Polyákovics vázolta a községi helyzetképet: — Mintegy tíz nappal ez­előtti adatokkal rendelke­zünk, s ezek szerint 117 vál­lalat közül harmincegynéhány­ban a munkástanács jóvá­hagyta.­­ Hogy pontosabban fel­mérhessük a szabályzatokban kifejezésre jutó elgondoláso­kat és a szakszervezet állás­pontját, mielőtt válaszolnánk a kérdésre, röviden ismertet­ni kell a község gazdaságának félévi eredményét, mert a jö­vedelem megvalósítása, an­nak nagysága szabja meg vég­eredményben a tiszta jövedel­met és a személyi jövedelme­ket, a vállalatok szükségle­tei pedig az elosztási arányo­kat.­­ A gazdasági reform be-­­­vezetésének kezdetén közsé­günkben a gazdasági szerve­zetek, a népbizottság szervei és a szakszervezetek tüzete­sen tanulmányozták az új instrumentumok hatását. Mi­vel gazdaságunk felszerelése , elavult, gyáraink régi gépek­kel vannak felszerelve — át­lagos elhasználódásuk 55 szá­zalék, némely ágazatban pe­dig eléri a 75 százalékot is — egyes instrumentumok hatá­sát kedvezőtlennek ítéltük. A félévi elszámolásból kitű­nik, hogy ez a feltevésünk nagyrészt be is igazolódott. A rendkívüli jövedelmi járu­lék miatt pl. gazdasági szer­vezeteink kötelezettsége az előbbi félévhez viszonyítva 302 millióval növekedett. A beruházási járulék következ­tében 166 millióval, a forgal­mi adó 123 millióval növelte a kötelezettségeket és a sze­mélyi jövedelmek utáni adó még 319 millióval, azaz össze­sen 910 millióval nagyobb tár­sadalmi kötelezettségek terhe­like vállalatainkat, mint az elmúlt év első felében. Ha a jövedelmi adó csökkentését, ami 583 millió dinár, kivon­juk ebből az összegből, akkor a végső negatív különbség 327 millió dinár. — Ennek ellenére, — foly­tatta a községi szakszervezeti tanács elnöke — az év első hat hónapjában munkaközös­ségeink rendkívüli erőfeszíté­sei, és nem utolsósorban a társadalmi-politikai tényezők aktivitása révén az adott fel­tételek mellett aránylag jó e­­redményeket értünk el.­­ Az első félév eredménye a tavalyi hathavi megvalósí­táshoz mérten a következő: a megvalósított összbevétel 115,8 százalék, a jövedelem 121,4, tiszta jövedelem 146,7, személyi jövedelmek 123,4, a termelékenység 116,7; termelésünk gazdaságossága pedig 1,19 százalékkal növe­kedett Ez a félévi mérleg sze­rintünk kielégítő, különös­képp, ha figyelembe vesszük a tiszta jövedelem, a terme­lékenység és a gazdaságosság alakulását.­­ Gazdasági ágazatonként változó az eredmény. Az ipar például 14,8 százalékkal nö­velte a termelést, a tiszta jö­vedelmet 57,3 százalékkal, a személyi jövedelmeket 25, és az alapokat 44 százalékkal. Egész gazdaságunkban az újonnan foglalkoztatottak szá­ma csak 2,7 százalékkal na­gyobb. Az ipar viszont az el­múlt évi munkás létszámmal dolgozik.­­ Ha az alapok 44 száza­lékos növelését nézzük, akkor ez a szám nagynak tűnik, ám ha összegben vesszük, akkor nem nagy. Tavaly ugyanis 27 ipari vállalat alapjaiban 469 millió dinár volt. Most vi­szont a félévi kedvező meg­valósítás mellett mindössze 678 millió dinár jutott az a­­lapokba. Ez kevés, mert e­­gyetlen korszerű nagyüzem, ha jól gazdálkodik, megvaló­síthat ennyit. Ebből kitűnik ipari üzemeink nagy fokú avultsága, alacsony akkumu­­lációképesége. Bálint Imre: — Ez a helyzet határozza meg vállalataink lehetőségét a tiszta jövedelem felosztá­sára. Ez szabja meg tovább­ra a személyi jövedelmek és az alapok közötti arányokat is. Kérdés: — Milyen elosztási arányo­kat szabtak meg a munka­közösségek? Marko Polyákovics: — Tavaly a tiszta jövede­lem 76 százalékát fordították személyi jövedelmekre, és 24 százalékát alapokra. A már elkészített elosztási szabály­zatokban ez az­­arány 6 szá­zalékkal az alapok javára változik. Bálint Imre: — A félévi elszámolás után készített szabályzatokból, va­lamint a mi adatainkból kitű­nik, hogy a munkaközösségek most már nem tartják be ezt az arányt és a második fél­évben az alapok kárára vál­toztatják. Szerintem ezek a jelenségek az első félév jó eredményének túlbecsléséből, bizonyos fokú önelégültségből fakadnak. Ez pedig helytelen és káros. Az ilyen munkakö­zösségekben a felelős ténye­zők, elsősorban az önigazga­tó szervek, a szakszervezet és a KSZ alapszervezetei úgy látszik elfelejtik, hogy az el­ső félévi eredmény rendkí­vüli erőfeszítéseknek, a meg­lévő belső tartalékok feltárásá­nak a következménye. Ha te­hát a második félévben arány­talanul növelik a személyi jö­vedelmeket, akkor azt csak az alapok kárára tehetik. Marko Poljákovics: — Figyelembe véve Szubo­tica gazdaságának helyzetét — azt, hogy iparunk régi, ki­öregedett gépekkel termel, nagyon érzékeny és sokrétű problémaként vetődik fel a kérdés: mit tegyünk? Növel­jük-e a személyi jövedelme­ket, — amelyek, ha figyelem­be vesszük dolgozóink szak­mai összetételét, aránylag a­­lacsonyak —, az alapok ká­rára? Vagy pedig az arány­lag alacsony személyi jöve­delmek mellett a rendelke­zésre álló pénzzel, amennyi­re lehet, újítsuk meg terme­lőeszközeinket? Kérdés: — Mi lenne a legjobb meg­oldás? Bálint Imre: — Ez nagyon kényes és érzékeny kérdés. Általános sablont nem adhatunk. A munkaközösségek, a vállala­ti és a községi szubjektív té­nyezők érettségén múlik, hogy a helyzetnek megfele­lően a legjobb és legcélsze­rűbb megoldásokat találja­nak. Kérdés: — Milyen általános követ­keztetések vonhatók le az ed­dig elkészített szabályzatok­ról? Marko Polyákovics: — Két csoportba oszthat­juk őket. Azokra a szabály­zatokra, amelyekben a tiszta jövedelem és alapok közötti arány helyesen tükrözi visz­­sza a vállalat lehetőségeit és szükségleteit, megfelelően sza­bályozza a gazdasági egysé­gek közötti viszonyt, jogaikat és önkormányzati szerepüket. Ezekben a szabályzatokban nincs baj az önigazgatás ki­­terjesztésével sem. Legtöbb helyen a gazdasági egység dol­gozói önállóan döntenek a személyi jövedelmek elosztá­sáról, de csak néhol rendel­keznek az alapokkal. Ez rész­ben vállalataink helyzetével is magyarázható. A jó sza­bályzatok leginkább azokban a munkaközösségekben ké­szültek, amelyek azelőtt is al­kalmazták a serkentőbb díja­zási rendszert.­­ A másik csoportba so­rolhatnánk azokat a szabály­zatokat, melyekkel nem va­gyunk megelégedve. Számuk sajnos nem lebecslendő. Ezek­ben a szabályzatokban a tisz­ta jövedelem felosztásának aránya nem megfelelő. Több esetben megtörtént, hogy e­­lőbb a személyi jövedelmek elosztásának szabályzatát ké­szítették el Bálint Imre. — Ez helytelen. Olyan, mintha a ház építését a te­tőnél kezdték volna. Nem ér­tem, hogy ezekben a vállala­tokban minek alapján hatá­rozták meg a személyi jöve­delmek összegét. Bizonyos idő múlva majd rájönnek, hogy téves uton jártak. Marko Poljákovics: — Nem egy esetiben meg­történik, hogy az elosztás a­­lapjait általában növelik. Ám a vezető tisztviselőkét sokszor aránytalanul magasabban mint a többiét. Ez megbont­ja az elosztási arányokat, és ha nem orvosolják, politikai problémákat is előidézhet a munkaközösségben. Előfor­dul az is, hogy a szabályzat­ba ködös tételeket iktatnak be, mint pl. a jutalmazást, de sehol sem határozzák meg, milyen mércék és nyilvántar­tás alapján állapítják meg a jutalom összegét. Kérdés: — Mi a közvetlen teendő, hogy a szabályzatok időre és az általános eleveknek, vala­mint a község, illetve a vál­lalatok helyzete, szükségle­teinek megfelelően készülje­nek el? Bálint Imre: — Három hónap alatt kell a szabályzatok 70 százalékát jóváhagyni. Nagy torlódás lesz. Kétségtelen, hogy a tár­sadalmi tényezőknek növel­­niök kell hatásukat. Vannak ugyanis a községekben téves felfogások. A munkaközössé­gek önállóságát eltúlozzák, s az önállóság megcsorbításá­nak vélik, ha valaki rámutat a ferdeségekre.­­ A járási szakszervezeti tanács a népbizottsággal és a kamarákkal karöltve most egy átfogó elemzést készít a szabályzatokról. Ha befejez­zük, akkor a társadalmi té­nyezők fokozott hatást gyako­rolnak majd az észlelt fogyaté­kosságok kiküszöbölésére. SZABÓ Gábor Marko Polyákovics Bálint Imre Ljubljanában megnyílt a második nemzetközi építőipari kiállítás Lyubljanában tegnap meg­nyílt a második nemzetközi építőipari kiállítás. Három­­százhetvenkilenc hazai és nyolcvanhárom külföldi vál­lalat állítja ki építőipari ter­mékeit. A kiállítás október 8-áig tart. Az ünnepélyes megnyitón jelen volt többek között Franc Leszkosek, a Szövet­ségi Népszkupstina alelnöke, Borisz Krajger, a szlovén végrehajtó tanács elnöke, Da­nilo Kekics, a Szövetségi Végrehajtó Tanács tagja, Ljubljana városi népbizott­­ságának elnöke, a köztársa­sági végrehajtó tanács több tagja, valamint a hazai és külföldi kiállítók képviselői. A vendégeket Marjan Brill mérnök, a Szövetségi Építé­szeti Kamara titkára, majd pedig a ljubljanai népbizott­ság elnöke üdvözölte. A kiállítást Danilo Kekics iparügyi titkár, a Szövetségi Végrehajtó Tanács tagja nyí­totta meg.

Next