Magyar Szó, 1962. február (19. évfolyam, 30-57. szám)
1962-02-01 / 30. szám
Csütörtök, 1962. február 1. MAGYAR SZÓ Bírálat-javaslat Bírálták a földművesszövetkezetet, mert rendszertelenül fizeti ki a felvásárolt jószágot. Az egészségházat meg azért bírálták, mert a betegeknek nagyon sokat kell várakozniuk az orvosnál. Bírálták a népbizottság egyes osztályait és tisztviselőit is, mert a polgárok beadványait válasz nélkül hagyják, vagy megokolás nélkül elutasítják. Ám nemcsak bírálat, hanem sok igen jó javaslat is elhangzott a Szocialista Szövetség moravicai szakosztályainak értekezletén. A helyi szervezet a napokban összegezte a bírálatokat, a javaslatokat, és az érdekelt gazdasági és társadalmi szervezetekhez juttatja. Jó egy esztendővel ezelőtt sem Moravicán, sem másutt nem ilyen mederben haladt a Szocialista Szövetség tevékenysége. Az akkori alapszervezetek munkája kevésbé volt élénk, a polgárok kevesebb javaslatot tettek. A régi munkaformákban nem is juthatott ennyire kifejezésre a polgárok kezdeményezése. A szakosztályokban azonban azok a polgárok jönnek össze, akiket közvetlenül érdekelnek bizonyos problémák, és bírálataik, javaslataik helytállók, idejében és jól fel tudják tárni a problémákat. A szuboticai járásban alig egy esztendő alatt a gazdasági és társadalmi élet tizenöt ágazatában a Szocialista Szövetség 251 szakosztálya működik. Ez igen jelentős eredmény, a tevékenység sokrétűsége, és a szakosztályok száma tekintetében is. Az elmúlt szombaton Zentán tanácskoztak a Szocialista Szövetség szuboticai járásban lévő szakosztályainak munkájáról, most pedig községenként, illetve helyi szervezetenként elemzik tovább a szakosztályok tevékenységét, hogy az egy éves munkatapasztalatokat leszűrve, az idén még inkább megerősödjenek. A szakosztályokról általában elmondhatjuk, hogy már eddig is igen pozitív szerepet töltöttek be a falvak és városok politikai életében, abban, hogy egy-egy kérdésben minél alaposabb egységesebb álláspontok alakuljanak ki. Fejlődési irányvonaluk azt mutatja, hogy mindinkább olyan általános fórummá fejlődnek, amelyekben a polgárok, a kommuna vagy a kommuna egy részének közvéleménye formálódik. Azokban a helységekben, ahol a polgárok álláspontjának, javaslatának idejében és megfelelő formában foganatja lett, az eredmények igen-igen jók. Ezek közé tartoznak például a moravicai szakosztályok is, amelyek a polgárokhoz közel álló kérdésekkel foglalkoznak. El kell azonban mondanunk, hogy egyes helyeken még mindig nem tudnak felhagyni a régi munkaformával. A szakosztályt valamilyen bizottságnak, a Szocialista Szövetség helyi szervezete segédtestületének tekintik, nem pedig a Szocialista Szövetség új munkaformájának. Ezt támasztja alá az a tény, hogy néhol a Szocialista Szövetség községi bizottsága azt a feladatot tűzte maga elé, hogy „szervezetileg megerősíti és tömegesíti” a mezőgazdasági, vagy a közoktatási szakosztályt. Nyilvánvaló, hogy semmiféle szervezeti megerősítésről, se tömegesítésről nem lehet szó, hiszen a szakosztályokban a közvetlenül érdekelt polgárok jönnek össze meghatározott kérdések megvitatására. Az elmúlt esztendő tapasztalata ezt mutatja: azok a szakosztályok dolgoznak jól, amelyek munkaprogramjukba a polgárok mindennapos kisebb-nagyobb megoldásra váró kérdéseit foglalják, így például a kommunális, mezőgazdasági, egészségügyi, közoktatásügyi és számos más közszolgálattal foglalkozó szakosztályok. A községekben most folyó elemzések bizonyára sok olyan kérdést hoztak felszínre, amelyek megoldásával még szélesebb körű és termékenyebb politikai tevékenység alakul ki a szakosztályok keretében. M. J. Zátonyra futott két jugoszláv hajó a Fekete-tengeren Szplitből jelenti a Tanjug. A jugoszláv kereskedelmi tengerészet két hajója a Solta, a szpliti hajózási társaság tulajdona és a Kozara, a kotori társulat tulajdona tegnap a hatalmas vihar következtében a Fekete-tengeren zátonyra futott. A szpliti tengerészeti állomás értesülései szerint a zátonyra, futott hajókon nem esett semmi kár, emberáldozat sem volt s a mentőosztagok hamarosan a helyszínre érkeztek. A 10 500 tonnás Solta nevű hajó a Szovjet Szövetség felé haladt és a konstancai kikötő előtt futott zátonyra. Amint alábbhagy a vihar, a román mentőosztagok segítségével azonnal levontatják a homokzátonyról. A 8000 tonnás Kozara szállítóhajó a Duna torkolatánál Ociakow Moutha közelében futott zátonyra. A hatalmas vihar következtében lehetetlenné vált a hajó irányítása és a szél az iszapos part közelébe sodorta. Mindössze 5 foknyira dőlt meg és a víz sem hatolt be. Az odesszai kikötőből hamarosan megérkezett az Atlant vontatóhajó, és a jelentés szerint azonnal hozzáláttak, hogy levontassák a zátonyról. Tovább tart a havazás és a rossz időjárás Félméteres hó Beográdban - Vajdaságban átlag 10 centis a hótakaró - Tegnap csak a mitrovicai autóbuszjáratot szüntették be - Bosznia-Hercegovinában 13 országút járhatatlan - Félméteres hó Macedóniában - Nagy viharok a tengerparton (Folytatás az 1. oldalról Eszélyt jelentenek. A kommunális szolgálat szünet nélkül fáradozik a hó eltakarításán, megállapítható azonban, hogy a fővárost meglehetősen felkészületlenül érte a havazás Vajdaságban különben Mitrovicán a legrosszabb a helyzet. A helyi utak nagy része járhatatlan, és a két nap, két éjjel tartó havazás nagyon megnehezíti a forgalmat. A legfontosabb útvonalakon állandóan tisztítják a havat, de szinte hiábavaló ez a munka, mert az állandó havazás és szél újból befújja az utakat. Az autóút szremszkamitrovicai szakasza rendkívül csúszós, nagyon megnehezült rajta a közlekedés. A sidtovarniki útvonalon a beográdi közlekedési vállalat autóbuszát, azonkívül két személygépkocsit betemetett a hó. Más útvonalakon is elakadt néhány jármű. Délután a noviszádsabáci vonalon is szünetelt a forgalom. Vajdaságban tegnap mérsékelt havazás volt, az ország többi részén, Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában és Macedóniában azonban újabb hótorlaszok keletkeztek. A vasúti igazgatóságtól szerzett értesülés szerint a hótorlaszok miatt a niszajecsári, jajceszmeticai, boszanszkibrod-doboji, kursumlija-koszovopoljei, petrovac-namlavi-hradnei vodegosztival-ohridi és a kraljevo-szkopjei szakaszon szünetel a vasúti közlekedés. A zágráb-rijekai vonalon a 120 kilométeres sebességű szél több helyen elszakította a villanyvezetéket. De ahol nem is szűnt meg teljesen a forgalom, csak nagy nehézségek árán bonyolítják le. Növekedtek a késések is, különösen a nemzetközi varralakon. A Magyarországról jövő gyors átlag 120 percet, a Görögországból és Bulgáriából jövő pedig száz percet késett. Csak a Nyugatról és Olaszországból jövő gyorsvonatok nem késtek. A titográdi és tivati repülőtér már két napja zárva van. Nem szállt le gép a szarajevói, és a szkopjei repülőtérre sem. A nemzetközi vonalakon általában normális a közlekedés, csak keveset késnek a gépek. Botsána-Hercegovinában szintén sok a hótorlasz. Tizenhárom útvonalon teljesen szünetel a közlekedés. A hótarkaró átlag fél méter, a hótorlaszok azonban a két métert is meghaladják. A Romaniján keresztül vezető út is járhatatlan, úgyhogy Szarajevó egyelőre el van vágva a fővárostól. A zágrábi és beográdi vonatok tegnap átlag egyórás késéssel, érkeztek Szarajevóba. Banyaluka környékén különösen nehéz a helyzet. A helyi szállító vállalat ma egyetlen kocsit sem indított vidékre. Azok az autóbuszok, amelyek kedden vidékre indultak, mindmáig nem tértek vissza Banyalukára. Legtöbbjüket befújta a hó. Tegnap Macedóniában is több úton leállították a forgalmat. Néhol egy méter a hótakaró vastagsága, de három méteres hótorlaszok is vannak. Mivel állandóan havazik, nincs sok remény arra, hogy az utakat szabaddá tegyék. Crnagoraiban nincs sok hó, mindössze 10 cm, a tengerparton azonban erős hóra tombol. Csak a Csakor felé vezető úton vannak hótorlaszok. Horvátországban az összes utak járhatatlanok, a beográd-zágrebi autóút és a zágráb-varazsdimptuji útvonalon kívül. Szerdára virradóra Szőnytől Rijekáig pusztító szélvihar süvített végig a horvát tengermelléken, és különösen nagy károkat okozott Rijekán és Gorszki Kotár környékén. Megbénította a vízi és a közúti közlekedést egyaránt. A biztosítóintézet szakemberei szerint minden ötödik háztartás kárt szenvedett, 17 személy könynyebben megsérült. Szenyben, Crkvennicáin, Rijekán és más helyeken letépte a háztetőket. 1955 óta nem volt ilyen ítéletidő ezen a vidéken. Rijeka régi negyedében a szélvihar egy lakóépületet is romba döntött, lakóit szállodákban kellett elhelyezni. A rijeskai kikötő is megsérült, több csónak elsülylyedt. Gorszki Kotár környékén különben három méteres hótorlaszok vannak és a hóvihar mintegy tíz autóbuszt és több tehergépkocsit betemetett. Sokfelé szünetel a helyi hajóforgalom is. Szlovéniában, a néhány 1 centis hó nem veszélyezteti a közúti forgalmat. Csak a spodlkoren-lyubeni és vrsdcsi hágó járhatatlan. Még csak két napja esik, mégis sokan azt kérdezik, meddig tart a havazás, a hideg idő. A Földközi-tenger felett kialakult ciklomitevékenység és az Észak-Európából beáramló hideg légtömegek következtében egész Dél Európában felhős, hideg, havas időjárás uralkodik. A Brit szigeteket és a norvég tengerpartot meleg atlantióceáni léghullámok árasztották el, enyhe esős időt okozva, Kelet- és Közép- Európában viszont túlnyomó részt derült, hideg az idő. A meteorológusok előrejelzése szerint a hideghullám enyhül, és a következő öt napban túlnyomórészt borult idő lesz. Gyengül a havazás, olyannyira, hogy maholnap teljesen el is áll. A munkásönigazgatás és a termelés A Kommunista Szövetség üzemi bizottságának évi értekezlete a November 29. gyárban Szusootián a Kommunista Szövetség alapszervezeteiben befejeződtek az évi értekezletek, nagyrészt az üzemi bizottságok is megtartották már évi értekezleteiket. A November 29. húsigyárban a Kommunista Szövetség üzemi bizottságának évi értekezletén részt vett Kis Vilmos, a Kommunista Szövetség tartományi vezetőségének tagja, Bálint Imre, Esztera Ivkovics, a járási vezetőség tagjai, Matijia Szedlák és Láza Kovácsacs, a községi vezetőség tagjai. Az évi munkáról Lelkovics Béla, a Kommunista Szövetség üzemi bizottságának tagja olvasott fel beszámolót. Egyebek között rávilágított arra, hogy 1961 elején a vállalat igen nehéz helyzetben volt, és a Kommunista Szövetség üzemi bizottságában is sok esetben nehezen alakult ki az álláspont. Az új üzemi bizottság megválasztása után a múlt év elején olyan munkatervet készítettek, amiben elsősorban is az üzemi alapszervezeteik kezdeményezése és tevékenysége jutott kifejezésre. Ismeretes, hogy a November 29. húsárugyár az 1960- as évet 170 millió dinár ráfizetéssel zárta. 1961-ben rendeződtek a viszonyok, és az üzemi dolgozók már a megvalósított tiszta jövedelemről számolhattak be. A belső viszonyok rendezése, a termelés növelése valóban rendkívüli és szép eredmények. Ha mégis bizonyos hiányosságról is szó volt az évi értekezleten, az elsősorban is arra vonatkozott, hogy még mindig nem fordítanak elég gondot a káderképzésre. A megválasztott új üzemi bizottság titkára Joszip Pavik lett . Dj. Szerdán Noviszádon csaknem egész nap esett a hó. Felvételünk a belvárosban készült. AUTOMATA TELEFONKÖZPONT NOVIKNEZSEVÁCON Noviknezsevác telefonhálózata amellett, hogy túlterhelt, elavult is. Az idejét múlt készülékek sok helyütt zavarokat okoznak, gyakran nem lehet érteni, mit mondanak a drót másik végén. A központban való kapcsolások is túl kezdetleges formában történnek. Emiatt sok szó esett már a község távbeszélő központja fejlesztésének és korszerűsítésének fontosságáról, annál is inkább, mert a régi előfizetők mellett még sokan tartanak igényt telefonra, de eddig még nem jutottak hozzá. Most tervbe vették a telefonközpont és a hálózat korszerűsítését. 110 millió dináros beruházással automata telefonközpontot rendeznek be és megerősítik, kibővítik a hálózatot. Az új telefonközpont üzembe helyezése után megkétszereződhet az előfizetők száma, s megszűnnek majd a zavarok is. tb. Kizárólag Regina vaníliás cukorral süssenek, minőségével mindig meg lesznek elégedve. Ezenkívül a Regina vaníliás cukor zacskójában nyereményszelvényt is talál. Óvatosan nyissa ki a zacskót, nehogy eltépje a szelvényt. 834-1 S.v.W*t'