Magyar Szó, 1962. február (19. évfolyam, 30-57. szám)

1962-02-01 / 30. szám

Csütörtök, 1962. február 1. MAGYAR SZÓ Bírálat-javaslat Bírálták a földművesszövetkezetet, mert rendszer­telenül fizeti ki a felvásárolt jószágot. Az egészség­házat meg azért bírálták, mert a betegeknek nagyon sokat kell várakozniuk az orvosnál. Bírálták a nép­bizottság egyes osztályait és tisztviselőit is, mert a polgárok beadványait válasz nélkül hagyják, vagy megokolás nélkül elutasítják. Ám nemcsak bírálat, hanem sok igen jó javaslat is elhangzott a Szocialista Szövetség moravicai szakosztályainak értekezletén. A helyi szervezet a napokban összegezte a bírálatokat, a javaslatokat, és az érdekelt gazdasági és társadalmi szervezetekhez juttatja. Jó egy esztendővel ezelőtt sem Moravicán, sem másutt nem ilyen mederben haladt a Szocialista Szö­vetség tevékenysége. Az akkori alapszervezetek mun­kája kevésbé volt élénk, a polgárok kevesebb javas­latot tettek. A régi munkaformákban nem is juthatott ennyire kifejezésre a polgárok kezdeményezése. A szakosztályokban azonban azok a polgárok jönnek össze, akiket közvetlenül érdekelnek bizonyos problé­mák, és bírálataik, javaslataik helytállók, idejében és jól fel tudják tárni a problémákat. A szuboticai járásban alig egy esztendő alatt a gazdasági és társadalmi élet tizenöt ágazatában a Szocialista Szövetség 251 szakosztálya működik. Ez igen jelentős eredmény, a tevékenység sokrétűsége, és a szakosztályok száma tekintetében is. Az elmúlt szombaton Zentán tanácskoztak a Szo­cialista Szövetség szuboticai járásban lévő szak­osztályainak munkájáról, most pedig községenként, illetve helyi szervezetenként elemzik tovább a szak­osztályok tevékenységét, hogy az egy éves munka­­tapasztalatokat leszűrve, az idén még inkább megerő­södjenek. A szakosztályokról általában elmondhatjuk, hogy már eddig is igen pozitív szerepet töltöttek be a falvak és városok politikai életében, abban, hogy egy-egy kérdésben minél alaposabb egységesebb álláspontok alakuljanak ki. Fejlődési irányvonaluk azt mutatja, hogy mindinkább olyan általános fórummá fejlődnek, amelyekben a polgárok, a kommuna vagy a kommuna egy részének közvéleménye formálódik. Azokban a helységekben, ahol a polgárok álláspontjának, javas­latának idejében és megfelelő formában foganatja lett, az eredmények igen-igen jók. Ezek közé tartoznak például a moravicai szakosztályok is, amelyek a pol­gárokhoz közel álló kérdésekkel foglalkoznak. El kell azonban mondanunk, hogy egyes helyeken még mindig nem tudnak felhagyni a régi munka­formával. A szakosztályt valamilyen bizottságnak, a Szocialista Szövetség helyi szervezete segédtestületé­nek tekintik, nem pedig a Szocialista Szövetség új munkaformájának. Ezt támasztja alá az a tény, hogy néhol a Szocialista Szövetség községi bizottsága azt a feladatot tűzte maga elé, hogy „szervezetileg meg­erősíti és tömegesíti” a mezőgazdasági, vagy a köz­oktatási szakosztályt. Nyilvánvaló, hogy semmiféle szervezeti megerősítésről, se tömegesítésről nem lehet szó, hiszen a szakosztályokban a közvetlenül érdekelt polgárok jönnek össze meghatározott kérdések meg­vitatására. Az elmúlt esztendő tapasztalata ezt mutatja: azok a szakosztályok dolgoznak jól, amelyek munka­­programjukba a polgárok mindennapos kisebb-na­­gyobb megoldásra váró kérdéseit foglalják, így pél­dául a kommunális, mezőgazdasági, egészségügyi, köz­­oktatásügyi és számos más közszolgálattal foglalkozó szakosztályok. A községekben most folyó elemzések bizonyára sok olyan kérdést hoztak felszínre, amelyek megoldásával még szélesebb körű és termékenyebb politikai tevékeny­ség alakul ki a szakosztályok keretében. M. J. Zátonyra futott két jugoszláv hajó a Fekete-tengeren Szplitből jelenti a Tanjug. A jugoszláv kereskedelmi tengerészet két hajója a Sol­­ta, a szpliti hajózási társa­ság tulajdona és a Kozara, a kotori társulat tulajdona teg­nap a hatalmas vihar követ­keztében a Fekete-tengeren zátonyra futott. A szpliti ten­gerészeti állomás értesülé­sei szerint a zátonyra, fu­tott hajókon nem esett semmi kár, emberáldozat sem volt s a mentőosztagok hamarosan a helyszínre ér­keztek. A 10 500 tonnás Solta nevű hajó a Szovjet Szövetség fe­lé haladt és a konstancai kikötő előtt futott zátonyra. Amint alábbhagy a vihar, a román mentőosztagok segít­ségével azonnal levontatják a homokzátonyról. A 8000 tonnás Kozara szál­lítóhajó a Duna torkolatá­nál Ociakow Moutha köze­lében futott zátonyra. A ha­talmas vihar következtében lehetetlenné vált a hajó irá­nyítása és a szél az iszapos part közelébe sodorta. Mind­össze 5 foknyira dőlt meg és a víz sem hatolt be. Az odesszai kikötőből hamaro­san megérkezett az Atlant vontatóhajó, és a jelentés sze­rint azonnal hozzáláttak, hogy levontassák a zátony­ról. Tovább tart a havazás és a rossz időjárás Félméteres hó Beográdban - Vajdaságban átlag 10 centis a hó­­takaró - Tegnap csak a mitrovicai autóbuszjáratot szüntették be - Bosznia-Hercegovinában 13 országút járhatatlan - Félméteres hó Macedóniában - Nagy viharok a tengerparton (Folytatás az 1. oldalról E­szélyt jelentenek. A kommu­nális szolgálat szünet nélkül fáradozik a hó eltakarításán, megállapítható azonban, hogy a fővárost meglehetősen fel­készületlenül érte a havazás Vajdaságban különben Mit­rovicán a legrosszabb a hely­zet. A helyi utak nagy része járhatatlan, és a két nap, két éjjel tartó havazás nagyon megnehezíti a forgalmat. A legfontosabb útvonalakon ál­landóan tisztítják a havat, de szinte hiábavaló ez a munka, mert az állandó havazás és szél újból befújja az utakat. Az autóút szremszkamitro­­vicai szakasza rendkívül csú­szós, nagyon megnehezült raj­ta a közlekedés. A sid­tovar­­niki útvonalon a beográdi köz­lekedési vállalat autóbuszát, azonkívül két személygépko­csit betemetett a hó. Más út­vonalakon is elakadt néhány jármű. Délután a noviszád­­sabáci vonalon is szünetelt a forgalom. Vajdaságban tegnap mérsé­kelt havazás volt, az ország többi részén, Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában és Macedóniában azonban újabb hótorlaszok keletkeztek. A vasúti igazgatóságtól szerzett értesülés szerint a hótorla­szok miatt a nis­zajecsári, jajce­szmeticai, boszansz­ki­­brod-doboji, kursumlija-ko­­szovopoljei, petrovac-na­mla­vi-hradnei vode­gos­ztival-oh­­ridi és a kraljevo-szkopjei szakaszon szünetel a vasúti közlekedés. A zágráb-rijekai vonalon a 120 kilométeres se­bességű szél több helyen el­szakította a villanyvezetéket. De ahol nem is szűnt meg tel­jesen a forgalom, csak nagy nehézségek árán bonyolítják le. Növekedtek a késések is, különösen a nemzetközi varra­lakon. A Magyarországról jö­vő gyors átlag 120 percet, a Görögországból és Bulgáriá­ból jövő pedig száz percet ké­sett. Csak a Nyugatról és Olaszországból jövő gyorsvo­natok nem késtek. A titográ­­di és tivati repülőtér már két napja zárva van. Nem szállt le gép a szarajevói, és a szkopjei repülőtérre sem. A nemzetközi vonalakon általá­ban normális a közlekedés, csak keveset késnek a gépek. Botsán­­a-Hercegovinában szintén sok a hótorlasz. Ti­zenhárom útvonalon teljesen szünetel a közlekedés. A hó­­tarkaró átlag fél méter, a hótorlaszok azonban a két métert is meghaladják. A Romaniján keresztül vezető út is járhatatlan, úgyhogy Szarajevó egyelőre el van vágva a fővárostól. A zág­­rábi és beográdi vonatok teg­nap átlag egyórás késéssel, érkeztek Szarajevóba. Banyaluka környékén kü­lönösen nehéz a helyzet. A helyi szállító vállalat ma e­­gyetlen kocsit sem indított vidékre. Azok az autóbuszok, amelyek kedden vidékre in­dultak, mindmáig nem tértek vissza Banyalukára. Leg­többjüket befújta a hó. Tegnap Macedóniá­ban is több úton leállították a for­galmat. Néhol egy méter a hótakaró vastagsága, de három méteres hótorlaszok is vannak. Mivel állandóan havazik, nincs sok remény arra, hogy az utakat szabad­dá tegyék. Crnagoraiban nincs sok hó, mindössze 10 cm, a ten­­gerparton azonban erős hó­­­ra tombol. Csak a Cs­akor felé vezető úton vannak hó­­torlaszok. Horvátországban az összes utak járhatatlanok, a beo­­grád-zágrebi autóút és a zágráb-varazsdim­­ptuji útvo­nalon kívül. Szerdára virradóra Szőny­­től Rijekáig pusztító szél­vihar süvített végig a hor­­vát tengermelléken, és kü­lönösen nagy károkat oko­zott Rijekán és Gorszki Ko­tár környékén. Megbénította a vízi és a közúti közleke­dést egyaránt. A biztosító­­­intézet szakemberei szerint­­ minden ötödik háztartás kárt szenvedett, 17 személy köny­nyebben megsérült. Szeny­­ben, Crkvennicáin, Rijekán és más helyeken letépte a háztetőket. 1955 óta nem volt ilyen ítéletidő ezen a vidé­ken. Rijeka régi negyedében a szélvihar egy lakóépületet is romba döntött, lakóit szál­lodákban kellett elhelyezni. A rijeskai kikötő is meg­sérült, több csónak elsüly­­lyed­t. Gorszki Kotár kör­­­­nyékén különben három mé­­­teres hótorlaszok vannak és a hóvihar mintegy tíz autó­buszt és több tehergépkocsit betemetett. Sokfelé szüne­tel a helyi hajóforgalom is. Szlovéniában, a néhány 1 centis hó nem veszélyezteti a közúti forgalmat. Csak a s­podlkoren-lyubeni és vrsd­­csi hágó járhatatlan. Még csak két napja esik, mégis sokan azt kérdezik, meddig tart a havazás, a hi­deg idő. A Földközi-tenger felett kialakult ciklomitevé­­kenység és az Észa­k-Európá­ból beáramló hideg légtöme­gek következtében egész Dél Európában felhős, hideg, ha­vas időjárás uralkodik. A Brit szigeteket és a norvég tengerpartot meleg atlanti­­óceáni léghullámok árasz­tották el, enyhe esős időt o­­kozva, Kelet- és Közép- Európá­ban viszont túlnyomó részt derült, hideg az idő. A meteorológusok előrejelzése szerint a hideghullám eny­hül, és a következő öt nap­ban túlnyomórészt borult idő lesz. Gyengül a havazás, olyannyira, hogy maholnap teljesen el is áll. A munkás­­önigazgatás és a termelés A Kommunista Szövetség üzemi bizottságának évi értekezlete a November 29. gyárban Szusooti­án a Kommunista Szövetség alapszervezeteiben befejeződtek az évi értekez­letek, nagyrészt az üzemi bi­zottsá­gok is megtartották már évi értekezleteiket. A November 29. húsigyárban a Kommunista Szövetség üzemi bizottságának évi értekezle­tén részt vett Kis Vilmos, a Kommunista Szövetség tarto­mányi vezetőségének tagja, Bálint Imre, Esztera Ivko­­vics, a járási vezetőség tag­jai, Matijia Szedlák és Láza Kovácsacs, a községi vezető­ség tagjai. Az évi munkáról Lelkovics Béla, a Kommunista Szövet­ség üzemi bizottságának tag­ja olvasott fel beszámolót. E­­gyebek között rávilágított ar­ra, hogy 1961 elején a vál­lalat igen nehéz helyzetben volt, és a Kommunista Szö­vetség üzemi bizottságában is so­k esetben nehezen alakult ki az álláspont. Az új üzemi bizottság megválasztása után a múlt év elején olyan mun­­katervet készítettek, amiben elsősorban is az üzemi alap­­szervezeteik kezdeményezése és tevékenysége jutott kife­jezésre. Ismeretes, hogy a Novem­ber 29. húsárugyár az 1960- as évet 170 millió dinár rá­fizetéssel zárta. 1961-ben ren­deződtek a viszonyok, és az üzemi dolgozók már a meg­valósított tiszta jövedelem­ről számolhattak be. A bel­ső viszonyok rendezése, a ter­melés növelése valóban rend­kívüli és szép eredmények. Ha mégis bizonyos hiányos­ságról is szó volt az évi ér­tekezleten, az elsősorban is arra vonatkozott, hogy még mindig nem fordítanak elég gondot a kád­erképzésre. A megválasztott új üzemi bizott­ság titkára Joszip Pavik lett­ ­. Dj. Szerdán Noviszádon csaknem egész nap esett a hó. Felvételünk a belvárosban készült. AUTOMATA TELEFONKÖZPONT NOVIKNEZSEVÁCON Noviknezsevác telefonháló­zata amellett, hogy túlter­helt, elavult is. Az idejét múlt készülékek sok helyütt zavarokat okoznak, gyakran nem lehet érteni, mit mon­danak a drót másik végén. A központban való kapcsolá­sok is túl kezdetleges for­mában történnek. Emiatt sok szó esett már a község távbeszélő központja fejlesz­tésének és korszerűsítésének fontosságáról, annál is in­kább, mert a régi előfizetők mellett még sokan tartanak igényt telefonra, de eddig még nem jutottak hozzá. Most tervbe vették a tele­fonközpont és a hálózat kor­szerűsítését. 110 millió di­náros beruházással automata telefonközpontot rendeznek be és megerősítik, kibővítik a hálózatot. Az új telefonköz­pont üzembe helyezése után megkétszereződhet az előfi­zetők száma, s megszűnnek majd a zavarok is. tb. Kizárólag Regina vaní­liás cukorral süssenek, minőségével mindig meg lesznek elégedve. Ezenkívül a Regina va­níliás cukor zacskójában nyereményszelvényt is talál. Óvatosan nyissa ki a zacskót, nehogy eltépje a szelvényt. 834-1 S.v.W*t'

Next