Magyar Szó, 1962. december (19. évfolyam, 331-359. szám)

1962-12-02 / 331. szám

A szkupstina az előzetes alkot­mánytervezetben is Magyar Szó számára írta: Vladimir Szimics a Szövetségi Képviselőház alelnöke Tróntarta­lmunk mind telje­sebb demokratizálódásával kapcsolatban­­—, ami termé­szetesem a politika területére is mindinkább kiterjed — az előzetes alkotmány­tervezet fontos újítást tartalmaz ha­tal­mi rendszerünkben, a Szövet­ségi Szkupstina összetétele tekintetében. A szkupstina nemcsak a legfelső hatalmi szerv, hanem egyúttal társa­dalmi önigazgató szerv is a Szövetség jogai és kötelessé­gei keretében. A termelőesz­közök társadalmi tulajdonba vétele, főképpen pedig tár­sadalmunk alapviszonyainak további demokratizálódása a munk­ásönigazgatás és a tár­sadalmi önigazgatás­­ bevezeté­se révén, szükségszerűen­ meg­­követelték a képviseleti tes­tületek eddigi összetételének megváltoztatását is. Ezért az előzetes alkotmánytervezet többek között szkupstinai rendszerünk alaptételeit is megállapítja. Eszerint érmék a rendszernek lényeges tételei: a Szkupstina és a neki fele­lős szervek politikai hatalmi funkciókat és társadalmi ön­­igazgatási funkciókat gyako­rolnak; a Szkupstina megál­lapítja a politikát, állami szer­veket alakít, ellenőrzi mun­kájukat és általános ellenőr­zést gyakorol; • politikai­­végrehajtó szervek a Szteup­­stinának felelnek munkáju­kért ; a törvényes felhatalma­zásuk keretében önálló igaz­gatási szervek szintén a Szkupstinának felelnek mun­kájukért, stb. Minden képvi­seleti testület, vagyis a Szö­vetségi Szkupstina is és po­litikai-végrehajtó szervei az Alkotmány és a törvények ke­retében gyakorolják felhatal­mazásaikat. Az alkotmányos­ság és a törvényesség ellen­őrzésére alkotmányvédő bí­róságok létesülnek. A szkupstina fenti megha­tározása és a képviseleti tes­tületek rendszerének fontos tételei rámutatnak arra, hogy feltétlenül ki kell bővíteni szervezeti összetételüket. En­nek a szükségletnek a telje­sítése egyúttal a legfontosabb és a legmesszebbre ható újí­tás a Jugoszláv Szövetségi Szocialista Köztársaság elő­zetes alkotmánytervezetében. Röviden szólva, kibővült a termelő fogalma. Már 1953- ban az alkotmányreform al­kalmával, amelynek alapján megalakultak a termelők ta­nácsai — a munkásosztály külön képviseleti testületei széles körű és egyenjogú ha­táskörrel a szabályozó funk­ciókban, főképpen pedig a gazdasági szervezetek mun­kájának társadalmi ellenőr­zése tekintetében — kiala­kult az a vélemény, hogy a termelők fogalma állandóan bővülni fog, hogy mindin­kább felöleli más munkate­rületek dolgozóit, a szellemi munkát ,és végül azonosul a legszélesebb értelemben vett dolgozó nép fogalmával. Ez a vélemény főképpen azért alakult ki, mert a termelők tanácsának bevezetése min­den képviseleti testületben a községitől a szövetségiig, a munkásosztály külön aktív és passzív választójoga alapján, páratlan, a jugoszláv társa­dalmi-politikai és gazdasági rendszerre jellegzetes és sa­játos jelenség volt, amely majdnem teljes egészében megjelölte utunkat a szoci­alizmus és a szocialista tár­sadalmi viszonyok építésében. Ezért a további fejlődés eb­ben az irányban alapvető je­lentőségű volt ennek a külön útjunknak h­enltes értékelésé­­re nézve. És most, az előzetes alkotmánytervezetben meg­valósul ez a vélemény, ame­lyet magának a rendszernél a logikája igazolt A termelők fogalmának­­ a bővülése tulajdonképpen­­ munkásosztály, illetőleg a da­kozó nép szerepének és jelen­tőségének megerősödését , megszilárdulását jelenti alkot­mányos rendünk és alkotmá­nyos rendszerünk társadalom­politikai és gazdasági szerke­zetében. Az előzetes alkot­mánytervezet ezt a fogalom­­bővítést úgy hajtotta végre hogy a termelők eddigi taná­csa helyett négy önkormány­zati tanács, gazdasági, mű­­velődési-ku­lturális, népjóléti­­egészségügyi és politikai­­igazgatási tanács alakítás­át javasolja. Az első palamatban azt a benyomást sz érezhetjük, hogy a képviseleti szerveknek ki­bővítése a különféle szakma­­ú és foglalkozású munkakö­zösségek küldöttségeivel vol­taképpen csak szerkezeti vál­tozás a szkupszűjében: kéthá­zas rendszer helyett ötházas szkupstina­i rendszert veze­tünk be. Pedig nemcsak szer­vezeti tekintetben változik meg a szkupstina összetétele, ez a változás egyúttal azt je­lenti hogy szüntelenül erősö­dik és bővül a társadalmi ön­igazgatás, és mind nagyobb szerepet kapnak az új társa­dalmi-politikai és gazdasági kategóriák ebben a rendszer­ben. Ezért téves és helytelen az a nézet, hogy a változás csak annyi, hogy ötházas szkupstinai rendszert veze­tünk be. Téves és helytelen annál az egyszerű okinál fog­va, mert a szkupstina mindig és rendszerint az egyik ön­­kormányzati tanács illetékes­ségébe tartozó kérdésről ha­tároz. Akár törvényről, hatá­rozatról, leiratról vagy más rendelkezésről tárgyal, a kér­dés megvitatásában és meg­oldásában mindenkor részt vesz egyrészt az illetékes ön­­kormányzati tanács, másrészt a szkupstina Szövetségi Ta­nácsa, amelynek illetékessé­ge, mint ismeretes, kiterjed minden kérdésre, úgyhogy mindig és mindenkor két ház­árgyal és határoz. Eszerint jggal állapíthatjuk meg, hogy az előzetes alkotmány­­tervezet kétházas szkupstina­i rendszert irányoz elő. A szkupstinának a Szövet­ség jogai és kötelességei e legfőbb letéteményesének igen széles jogköre és ille­tékességi köre van, úgyhogy egy cikkben nem is lehet is­mertetni. Az előzetes alkot­mánytervezet előirányozza a szkupsztinánnak, főképpen pe­dig önkormányzati tanácsai­nak tevékenységét bizonyos megbeszélések, tárgyalások és nem kötelező létrátok te­kintetében. Az önkormányza­ti tanácsoknak ezeket a funk­cióit Edvard Kerdely méltán így kommentálja a napetalis­ta Jugoszlávia új alkotmánya c. írásában: "Ez a tevékeny­ség megkönnyíti a szkope­­triának, hogy gyakrabban szerepeljenek mint szélesebb körű politikai akciók szerve­zői a többi érdekelt társadal­mi tényezővel együtt... Ez ösztönzésül szolgál. Hogy a szkupszinék mindinkább tár­sadalmi önigazgató szervként lépjenek fel s az állami kény­szerintézkedéseket valóban csak arra a területre korlá­tozzák, ahol a mai időkben még múlhatatlanul szükséges és haladó jellegű“. Vladimír Saim. Nem tervezünk, ha általá­ban azt állítjuk, hogy az em­ber mindennap köt valami­lyen szerződést. Szerződés jön létre akkor is, ha külön nem gondolunk arra, hogy bizonyos cselekvéseinkkel va­lóban szerződést kötünk. A mindennapi életet szinte el sem lehet képzelni szerződés­­kötés nélkül. Már reggel meg­kezdődik a szerződéskötés, amikor a boltban megvásá­roljuk a kenyeret, tejet, út­közben megvesszük az újsá­got, cigarettát, st­b. Mindez tulajdonképp szóbeli adás­vételi szerződés. A minden­napi életben előforduló, s rendszerint kisebb jelentősé­gű szerződések érvényességé­hez nem kell írásbeli forma, más s­zó­vel, nem kell őket írásba foglalni. Érvényükhöz elegendő az eladó és a vevő szóbeli megállapodása a szer­ződés tárgya, s annak ára tekintetében. A szóbeli forma azonban nem mindig elég, a szerződés érvényességéhez. A törvény bizonyos esetben a szerződés írásba foglalásához köti an­nak érvényét. Az ingatlan­forgalmi törvény szerint pél­dául a föld és az épület át­ruházásakor feltétlenül szük­séges a szerződés írásba fog­lalása. Ha nem kötik meg írásban, az ingatlanátruházá­­si szerződésnek egyáltalán nincs jogi hatálya. Hiába az alku, hiába a szóbeli megál­lapodás, foglaló és előleg, ha elmulasztják írásba foglalni a szerződést. Mint látható, ingatlanátruházáskor az írás­beliség az első, elengedhetett­­len érvényességi kellék, vételár és erkölcs A kötelező írásbeli formán kívül az ingatlan-átruházási szerződésben fel kell tüntet­ni annak tárgyát (la­kóház, lakás, szántó, gyümölcsös, stb.), valamint a valóságnak megfelelő vételárat is. Bácskában és Bánátban év­tizedeken át kialakult gyakor­lat szerint a szerződő felek több esetben nem foglalták írásba a kialkudott vételárat, hanem árunál kisebb össze­get tüntettek fel a szerződés­ben. Ennek leginkább az volt a célja, hogy a felek ki­játsszák az átruházási ille­tékre, az úgynevezett „száz­a­­lék”-ra vonatkozó jogszabá­lyok­­helyes alkalmazását. A­­zon­ kívül a vételár cseké­lyebb összegben való feltün­tetésével a felek megtévesztő látszatot kívántak kelteni e vagyoni állapotukról és jöve­delmi viszonyaikról. A ko­rábbi bírósági gyakorlat az ilyen mesterkedést nem elle­nezte, s a vételár tekinteté­ben megelégedett bármilyen ár feltüntetésével. Ha a vé­­­­telár összege perre adott okot, a bíróság megállapítot­­­­ta a színlelt és a valódi vé­­­­telár közti különböz­etet, s­­ennek megfizetésére kötelez­te a vevőt. A Szövetségi Legfelsőbb Bíróság helytelennek minő­sítette ezt a korábbi gyakor­latot. Elvi jelentőségű állás­pontja szerint az írásbeli szer­ződésben feltüntetett vétel­árat a felek között valódi­nak, igazinak kell tekinteni, s csak a feltüntetett vételár alapján lehet ítélkezni. A szocialista társadalmi erkölcs ezt így rendeli. Társadal­munkban nem alakulhat ki olyan erkölcsi felfogás, mely­­lyel m£g lehetne okolni a vételár színlelését, burkolá­sát és a valóság eltitkolását. Szolgáljon erre példaként az alábbi peres ügy. A felek írásbeli szerződést kötöttek bizonyos ingatlan adásvételéről. A vételár te­kintetében 500 000 dinárt fog­laltak írásba, holott valóban 650 000 dinárban állapodtak meg, s a vevő szóban ennek a magasabb vételárnak meg­fizetésére kötelezte magát. Később azonban a vevő csak a szerződésben feltüntetett 500 000 dinárt volt hajlandó megfizetni, az eladó viszont jó 650 000 dinárhoz ragaszko­dott. Végül az eladó beperel­te a vevőt 650 000 dinárért. Az alsó fokú­ bíróságok megítélték a 650 000 dinárt­ Arra hivatkoztak, hogy a szerződő felek valódi akarata a döntő, ez pedig 650 000 di­nár volt. Az alsó fokú bíró­ságok tehát mellőzték azt a­­ körülményt, hogy az írásbeli­­ szerződésben csak 500 000 di­jate vett feltüntetve. A Szövetségi Legfelsőbb Bíróság megdöntötte az alsó fokú bíróság társadalmilag helytelen érvelését A vevőt az adott esetben nem lehet 650 000 dinárra vonatkozó szóbeli megállapodás vagy ígéret teljesítésére kötelezni ERKÖLCSBE ÜTKÖZŐ SZERZŐDÉSI ZÁRADÉK A felek adásvételi szerző­dést kötöttek. A vevő 20 000 dinár foglalót adott, ezenkí­vül 80 000 dinárt kifizetett a vételár első részlete fejében. A felek megállapodtak abban is, hogy az eladó el­állhat a szerződéstől, s meg­tarthatja a foglalót is, a tör­lesztett részletet is, ha a ve­vő késedelembe esne a to­vábbi részletek megfizetésé­vel.. A Szövetségi Legfelsőbb Bíróság határozata szerint a szerződéstől való elállás ese­tén csak a felvett foglaló megtartása jöhet figyelem­be. " Ha az eladó a foglalón felül jogosítva lenne a vé­telár-részlet megtartására is, indokolatlan vagyoni előnyhöz jutna a vevő hát­rányaira. A törlesztett rész­letfizetés megtartására irá­nyuló szerződési záradék er­kölcsbe ütközik, s ezért nem élvezheti a társadalom, illet­ve a bíróság oltalmát. A szo­cialista erkölcs sasmilusztijá­­ból nem­ engedhető meg, hogy az eladó az említett módon gazdagodjon a vevő hátrányára. TISZTESSÉG és méltányosság Vince ingatlant szándéko­zott venni. Mivel ágyban fek­vő beteg volt, meghatalmaz­ta Istvánt, hogy mindenben járjon el az adásvétel létre­hozása, s az írásbeli szerző­dés megkötése érdekében. Vince egyúttal átadott Ist­vánnak 200 000 dinárt a vé­telár kiegyenlítésére. Istvánnak tehát mint meg­hatalmazottnak Vince nevé­ben és annak javára kellett volna megkötnie a szerző­dést. De nem úgy történt. A szerződés megkötésekor Ist­ván nem Vincét tüntette fel vevőnek, hanem önmagát, noha Vince pénzén fizette ki a vételárat. A Vajdasági Legfelsőbb Bíróság úgy határozott, hogy Vincét kártalanítani kell, és­pedig olyképp, hogy őt kell tekinteni a megvett ingatlan tulajdonosának. István tehát nem tekinthető szerző félnek és tulajdonosnak, mert Vince nevében csak mint megha­talmazott járt el, és súlyo­san visszaélt a meghatalma­zással. Ez a megoldás meg­felel a tisztesség és a mél­tányosság követelményei­nek. Dr. GYETV­AI Kánig jog és erkölcs Alkotmány vitánkhoz (2) MAGYAR SZÍÓ Vasárnap, 1962. đec. .. 1 Minden községből legalább egy képviselő Rövidesen nyilvános vitára bocsátják Vajdaság statutumtervezetét Értesüléseink szerint a tartományi népszkupszina rö­videsen nyilvános vitára bocsátja Vajdaság autonóm tartomány statutumterveze­­tét A tervezet magába foglal­ja Vajdaság autonóm tarto­mánynak mint a Szerb Szo­cialista Köztársasághoz tar­tozó társadalmi-politikai kö­zösségnek jogait és köteles­ségeit, egyúttal híven tükrö­zi mindazokat a társadalmi­politikai és gazdasági válto­zásokat, amelyek az elmúlt kilenc év alatt, az eddig ér­vényben volt statútum meg­hozatala óta bekövetkeztek. A statútumtervezet sze­rint Vajdaság autonóm tar­tomány szkupstináját a tar­tományi tanács és a munka­­szervezetek tanácsa alkotja. Mind a két tanácsnak 100 képviselője lesz, a képvise­lőket a községek küldöttei­ként választják meg. A kép­viselőket meghatározott szá­mú lakosonként választják, de az előzetes alkotmány­­tervezet rendelkezést tartal­maz abban a tekintetben, hogy minden községnek, la­kosainak számára való te­kintet nélkül legalább egy képviselője legyen a tarto­mány legfelsőbb hatalmi és önigazgató szervében. Erről az előzetes tervezet 41. sza­kasza intézkedik olyképpen, hogy minden község leg­alább egy képviselőt választ a tartományi tanácsba és a munkaszervezetek tartomá­nyi A statutumtervezet hét szakasza a magyarok, szlo­vákok, románok, ruszinok és a tartományban élő többi nemzeti kisebbségek jogait tartalmazza, nyelvhasznála­tuk, kultúrájuk kifejezése és fejlesztése tekintetében. A statútum biztosítja a nem­zeti kisebbségeknek azt a jogát, hogy gondolataikat a­­nyanyelvükön fejezhetik ki minden korszerű tájékozta­tási eszköz igénybevételével. Törvényes feltételekkel összhangban a statutumter­vezet biztosítja a nemzeti kisebbségeknek anyanyel­­­vük használatát a tartomá­nyi szervek előtti eljárások­ban. A tartománynak azok­ban a részeiben, ahol na­gyobb számban élnek nem­zetiségek, joguk van arra, hogy minden tartományi ha­tározatot és más fontosabb általános rendelkezést saját nyelvükön ismerjenek meg, ha ez a polgárok teljes tá­jékoztatása végett szükséges. A tartományi szervekben és más közhivatalokban felté­teleket biztosítanak arra, hogy a tartomány területén élő nemzeti kisebbségek nyel­vén vezessék az adminiszt­rációt. Ha a tartományi képvise­leti szervek és társadalmi ön­igazgató szervek nemzetiségi tagjai kívánják, akkor az il­lések fontosabb anyagát az illető nemzeti kisebbségek nyelvén is előkészítik. A tartományi szervek és önkormányzati szervezetek a törvénnyel összhangban, a tartomány lehetőségeihez képest segítséget nyújtanak a járási és községi szervek­nek és intézményeknek, ki­sebbségi tannyelvű iskolák, gimnáziumi és szakiskolai tagozatok létesítéséhez. Kü­lön gondot fordítanak a tar­tományi szervek nemzetiségi tanítók és előadók képzésé­re és a két tannyelvű isko­lák fejlesztésére.

Next