Magyar Szó, 1964. december (21. évfolyam, 331-361. szám)

1964-12-01 / 331. szám

mi. Bov. ^N.10.1 MAG­YAR SZG A mírvelyilés távlata Beszélgetés Nagy Józseffel, a köztársasági végrehajtó tanács tagjával A kultúra jelent­ős jövő­je volt a magva a beszél­getésnek, amelyet NAGY JÓZSEFFEL, a köztársasá­gi Végrehajtó Tanács tag­jával folytattunk Belgrád­­ban. Bármennyire irányt szabott is a gondolatmenet­nek a megújhodó művelő­dés, a gazdasági vonatko­zások és egyéb társadalmi megnyilvánulások csak gazdagították a tárgykört. S már az interjú kibonta­kozásakor megtaláltuk a közös támpontot a mérle­gelésre: a kultúra sem la­boratóriumban előállított, lombikokban érlelt szín­tiszta elem, vagy kivonat, nemesfém részeihez salak is járul, fény és árnyolda­lai vannak. A gondolattár­sítás a témakóstoló, beme­legítő eszmecserét hirtelen fordulattal — ilyen kitérés több is volt — az egyebek között a művelődési politi­kát hol szorosan megmar­koló, hol meg ügyetlenül elejtő sajtóra terelte. Nem mentségként hangzott, in­kább tárgyilagos megálla­pításként, hogy a logika vastörvénye szerint termé­szetszerű a sajtó időnkénti tévelygése is, ha már az élet sem halad nyílegye-­­­nesen, hanem eléggé ka­­­­nyargós utakon. Persze, í renyheséggel egyenlő, ha a közéleti munkássá avató­­dott újságíró a skolasztika paravánja mögé bújik, s fenntartja magának a jo­got, hogy állandóan hibáz­­j­zon, mivel hát az életben is számos az elhajlás. Épp­úgy — váltottunk vissza az eredeti témára — a társa­dalmi fejlődés sok zökke­nőjének sem lehet állandó következménye az, hogy minduntalan megrövidül a kultúra. Pedig a szubjek­tív és objektív okok gyak­ran ide vezettek. Erre vo­natkozott az első kérdés. — Valóban, a kultúra nem tarthatott lépést az általános társadalmi fejlődéssel. Az egész köztársaságban egy szín­ház sem épült. Hanyatlott a zenekultúra is. Vajdaságban például már hetven évvel ezelőtt működött nagyzene­kar, és az évtizedes hagyo­mánynak ma csak egyetlen folytatója van: az időnként bemutatkozó Novi Sad-i fil­harmónia. Több zenede meg­szűnt, a könyvtárak csigalas­súsággal fejlődtek, a múzeu­mok is lemaradtak, többnyire raktárakká váltak. Belgrád­ban nem épült fel a régóta tervezett nemzeti könyvtár, a viharvert házból kinőtt ope­ra sem kapott új épületet, késik a tv-stúdió építése is. A mérleg azonban nem lenne teljes, ha megfeledkeznénk az eredményekről. Ugyanak­kor sok intézmény jött létre: a Novi Sad-i Rádió, a Fórum kiadóház, továbbá szövetke­zeti otthonok épültek, mű­vésztelepek keletkeztek, iro­dalmi-képzőművészeti díja­kat osztottak, a tartomány pedig egyetemet kapott. Ide sorolhatók a munkás- és nép­egyetemek, a művészbarátok klubjai meg egyéb létesítmé­nyek, amelyek új színt, új tartalmat vittek a kulturális tevékenységbe. — Sok remény fűződik a hétéves tervhez, melynek minden szinten — a köz­társaságtól kezdve a kom­munáig — tolnia kell a közművelődés szekerét, a problémák garmadáját kell megoldania, a közgazdaság­nak olyannyira szükséges káder nevelésétől kezdve a művelődési politika nagy­vonalú á í —T- f-—.'i .4 -Y. mit mutat az előszámítás és a latolgatás? — Most, első ízben történt meg, hogy a gazdasági kama­ra meg a munkáselhelyező intézetek közösen megállapí­tották, milyen káderre van szüksége a gazdaságnak, hány szakembert nevelhetnek a tanintézmények. Kiderült, hogy az iskolák sok esetben nagyobb beruházás nélkül is kellő számú szakembert ké­szíthetnek elő, ha megfelelő­en összpontosítjuk az erőket, és kisebb-nagyobb átszerve­zést végzünk. Egyes felsőok­tatási intézmények már ma a kelleténél több szakembert nevelnek, így például jóval több a műépítész, mint amennyire szükség van.­­ Mivel lehetetlen fel­ölelni az összes idevágó problémát, adjunk előnyt ezúttal a felsőoktatási in­tézményeknek, már azért is, mert ezen a szinten legtöbb a véglet, az eredményt csorbító szépséghiba, mit mutatnak tehát az adatok? — Az egyetemi hallgatók számát tekintve a harmadik helyen állunk a világon, csak a Szovjetunió és az USA előz meg bennünket. Csupán Belgrádban ötvenezer hall­gató látogatja a felsőokta­tási intézményeket. A belg­rádi közgazdasági egyetem­nek hatezer hallgatója van, a cambridge-inek hatszáz, és a cambridgei-i dékán még ezt a hatszázat is sokallja! Kaliforniának körülbelül annyi lakosa van, mint Ju­goszláviának, még sincs több egyetemi hallgatója, mint pusz­tán Belgrádnak ... Belgrád­ban, Szarajevóban, Zágrábban Ljubljanában, Novi Sadon, Szkopjéban ezrek és ezrek szereznek magas fokú szak­­képzettséget bizonyító diplo­mát. Ellenben aggasztó, hogy a hallgatóknak mintegy 60 százaléka lemorzsolódik, te­hát igen kevesen érnek cél­ba. Komoly probléma az egyetemek első fokozatának kérdése is, csak kevés hall­gató elégszik meg az­­első fo­kozaton kapott diplomával, legtöbben folytatják tanul­mányaikat. Tavaly Belgrád­ban 4350-en szereztek diplo­mát az első fokozaton, és alig 138-an léptek állásba, a többi folytatta tanulmányait.­­ A művelődési politika kétségtelenül változatos formákat ölt, új tartalom­mal gazdagodik, ezt kíván­ja meg a gazdasági-kultu­rális fejlődés hétéves tervé­nek hiánytalan megvalósí­tása is; hogyan kelnek életre az új elvek, s a de­centralizálás folyamatában milyen szerep vár a társa­dalom alapsejtjére, a kom­munára? — A hétéves terv alapve­tő elve a művelődési politi­ka kialakítása minden szin­ten. A keretet, az általános dimenziókat nagy vonalak­ban a köztársaság és a tar­tomány vázolja, de a megha­tározott célok megvalósítása a kommunákra, a­ községek­re vár. Minden kommuna lehetőségéhez mérten hosszú lejáratú tervet készít, ám a művelődés politikáját nem egy-két ember határozza meg, hanem az összes érde­kelt tényezők: a kultúrmun­­kások, politikusok mellett szakemberek, szociológusok, művészek, pszichológusok, a vállalatok képviselői mind­azok, akik hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a terv megfelel­jen a lehetőségeknek, a kö­vetelményeknek, s mentes le­gyen minden rögtönzéstől. — A legszebb elgondolás is puszta terv marad, ha nincs anyagi támpontja. S milyen források vannak az önkényes, szubjektív té­nyezőket háttérbe szorító új vonalvezetés valóra vál­tására? —­ A művelődési tevékeny­ség egyetlen pénzforrása még ma is a költségvetés. Ha van is úgynevezett kulturális alap, az is csak a költség­­vetésből formálódik. Ezen az alapon tehát szó sem lehet komolyabb változásról, mert a költségvetésből kivont ösz­­szeget szubjektív szempon­tok alapján fordítják kultu­rális célokra. Az adott eset­ben a szubjektív tényező szerfölött erős, ettől függ, hogy egyik-másik városban mennyit fordítanak a műve­lődés fellendítésére, sőt egyes rámenős vezetők hajlama, ér­dekeltsége szabja meg, hogy a rendelkezésre álló összeget erre vagy arra a művelődési ágra, képzőművészeti vagy egyéb célokra fordítják. A fejlődés útja az lenne, hogy az anyagi eszközöket előte­remtő munkaszervezetek pénzeljék a különféle kultu­rális tevékenységet. Holmi­féle „üzleti viszony” jönne­­ létre, a munkaszervezet és a­­,,rendelésének” eleget tevő­­ művészeti-művelődési intéz­mény között. Ennek az el­gondolásnak lényege az, hogy ne az intézményt pénzeljék, hanem a tevé­kenységét. íme, egy konk­rét példa. A hivatásos szín­ház évi programját be­mutatja a szintén érdekelt munkaszervezeteknek, azok pedig meghatározott számú előadást megvásárolnak. A többi intézmény, múzeum, népegyetem, filharmónia is vállalhat hasonló kötelezett­séget. Persze, ennek az el­gondolásnak valóra váltása megfelelő előkészületet kíván meg, az úgynevezett költség­­vetési pénzellátás csak lé­pésről lépésre szüntethető meg, olyan arányban, aho­gyan a munkaszervezetek rá­jönnek, hogy munkatöbble­tük egy részét, szinte belső igényként, közhasznú műve­lődési célokra is fordíthat­ják. Hasonló alapon megol­dódhatna a kimagasló mű­vészi teljesítmények ösztön­zése, a fiatal művészkáder támogatása, mindenekelőtt pedig meglenne a lehetőség az úgynevezett tömegkultú­ra igényes, sokrétű ápolásá­ra. — Az eredmény valószí­nűleg az lesz, hogy műve­lődési gócpontok alakulnak ki, kérdés azonban, hogy milyen szerepet töltenek be majd a kisebb kommunák, községek, amelyek aránylag kevesebb eszközzel rendel­keznek? — A hétéves terv előirány­zata az, hogy a gazdasági fej­lődéssel egyidőben létrejöj­jenek úgynevezett kulturális központok is. Ez a szerep nyilván a nagyobb iparváro­sokra vár. Ugyanakkor azon­ban ki kell alakulniuk a „mű­velődési bolygórendszerek­nek” is, azaz kisebb kultu­rális gócpontoknak a köz­pontok körül. Vajdaságban például, az iparvárosok köze­lében már vannak mezőváro­sok, amelyek felkaroltak egy-két művészeti ágat, a képzőművészetet például, mint a művésztelepek ered­ményes munkája is tanúsít­ja. Szabadka „kulturális boly­górendszerében” ilyen kisebb központ Topolya és Zenta. Ennek megvalósítása azonban el sem képzelhető megfelelő légkör nélkül, amely kedvez a koordinált, tervszerű, de­mokratikus alapon kibonta­kozó művelődési tevékeny­ségnek. Mondani sem kell, a kultúra minden szintű előre­törése akkor várható, ha nemcsak anyagi eszközök sza­badulnak fel erre a célra, ha­nem létrejön az idény, kö­vetelmény, már csak azért is, mert a további gazdasági fellendülés egyik fontos elő­feltétele: a művelődés szín­vonalának emelése. VTKOVICS Géza N­agy József S. «Mal A demokrácia ercsedése A JKSZ tevékenysége és fejlődése Részlet a Vil­. kongresszusra készített jelentésből A Vn. kongresszus irány­elvei, a JKSZ programja és a JSZSZK alkotmánya döntő társadalmi erővé, tényezővé vált dolgozóink eszmei-poli­tikai beállítottságában és tár­sadalmi tevékenységében. Vezető szerepének megvaló­sításában a Kommunista Szövetség a társadalmi fejlő­déshez idomította, munkájá­nak tartalmát és módszereit, szervezeti formáit, sőt, belső viszonyait is. Gazdasági társadalmi, politikai és kul­turális életünk gazdagodása, egyre bonyolultabb társadal­mi viszonyaink, a felmerülő problémák és ellentmondá­sok megkövetelik a kommu­nistáktól, hogy szakadatlanul fejlesszék tudásukat, emel­jék politikai és kulturális színvonalukat, a felmerült problémákkal, szükségletek­kel és a dolgozók vélemé­nyével kapcsolatban elmé­lyítsék ismereteiket, hogy te­vékenyebben és sikereseb­ben működhessenek környe­zetükben, a munkaközössé­gekben, az önigazgatási szer­vezetek, társadalmi és poli­tikai szervezetekben és álta­lában társadalmi életünk minden területén. Ebben a folyamatban a manapság már több mint egymillió tagot számláló Ju­goszláv Kommunista Szövet­ség maga is növekedett, esz­meileg és szervezetileg meg­erősödött, gazdagította ta­pasztalatainak tárházát és megszilárdította sorainak egységét. A JKSZ társadalmi tevékenységének sikerei és fogyatékosságai A Kommunista Szövetség szerveinek és szervezeteinek munkáját ebben az időszak­ban az új munkamódszerek, a tartalmilag és formailag is új munkamódszerek elsajátí­tásának erőteljes folyamata jellemzi, azzal a céllal, hogy minél sikeresebben fejthesse ki tevékenységét, egyre fej­lettebb társadalmi viszo­nyaink közepette. Ez az irányzat megköve­telte a társadalmi valóság, a társadalmi viszonyok és problémák elemzését, alapos tanulmányozását. A nagy­­horderejű társadalmi-politi­kai problémák egyre gyak­rabban kaptak helyet a fóru­mok bővített üléseinek napi­rendjén. Az állásfoglalások kimunkálásánál és a határo­zatok meghozatalánál egyre bővül az együttműködés a tanácskozás; egyre ritkábban fordult elő, hogy a problé­mákat szűk körű megbeszé­léseken vitassák meg és hoz­zanak róluk határozatokat. A Kommunista Szövetség szervezeteinek és tagjainak önálló tevékenysége, kezde­ményezése egyre inkább ki­fejezésre jut. A szervezetek és a tagság egyre ritkábban tölti már be a feladatok és állásfoglalások puszta közve­títőjének és végrehajtójának szerepét, és fokozatosan részt kap a közvélemény kialakí­tásában, az állásfoglalások kidolgozásában, a határoza­tok meghozatalában. Az ön­igazgatási szervek és a tár­sadalmi-politikai szervezetek kezdeményezését, önálló te­vékenységét és felelősségér­zetét ösztönözve, társadalmi szerepük ellátásában a Kom­munista Szövetség szerveze­tei maguk is fejlesztették, gazdagították tevékenységü­ket, kezdeményező szerepü­ket és önállóságukat. Az egyes szakaszok sajátosságai Erősödött a kommunisták mint társadalmi-politikai munkások szerepe, és a JKSZ eszmei és programbeli irány­vonala alapján önállóbban és nagyobb kritikával végez­ték politikai munkájuk fel­adatait, bírálóbb szemmel vizsgálták a problémákat, és a többi dolgozóval együtt ilyen beállítottság alapján dolgozták ki állásfoglalásu­kat, szervezték meg akciói­kat-A JKSZ tevékenységének, az önigazgatási rendszer és a közvetlen szocialista de­mokrácia rendszerének fej­lesztése és összehangolása a VI. kongresszus óta több fejlődési szakaszon ment át. Noha ezeket a szakaszokat pontosan nem választhatjuk el egymástól, mert a folya­mat sem volt egyenletes, mégis, az egyes szakaszok­ban bizonyos sajátosságok jelentkeztek, amelyek ráütöt­ték bélyegüket egy-egy idő­szakra. A VII. kongresszus utáni időben a KSZ vezetőségei és szervezetei rendkívül nagy, lendülettel tanulmányozták a kongresszus anyagát, irány­elveit és határozatait, és hoz­záláttak — valamivel kisebb lendülettel — a konkrét ha­tározatok és feladatok kije­löléséhez. Az alapszerveze­tek értekezletein, a nyilvá­nos tribünökön, szemináriu­mokon, az előadásokon a vi­tákban és az egyéni munka alapján megkezdődött a JKSZ programjának inten­zív tanulmányozása. Ez elő­segítette társadalmunk és társadalmi viszonyaink fejlő­dési irányvonalának és alap­­elveinek helyes értelmezését, elfogadását. A VII. kongresszus határo­zatainak megvalósítása már ebben a szakaszban is jelen­tősen elősegítette a munka­­közösségek, a kommunák és a társadalmi szolgálatok ön­igazgatásának fejlődését, erő­södését. A társadalmi ön­igazgatás mély gyökeret eresztett társadalmi életünk minden területén, amihez i­s hozzájárult az önigazgatás­­ anyagi alapjainak bővülése, erősödése, a kommunális rendszer fejlődése, valamint a munka szerinti jövedelem­­elosztás elveinek következe­tesebb alkalmazása felé tett első határozott lépések is. A Kommunista Szövetség szervezeteinek és vezetősé­gének tevékenysége ezen a téren, munkájuk tartalmának és módszereinek megváltoz­tatásában, az új feltételek­hez való hozzáidomításában mindenekelőtt a JKSZ prog­ramjában megtalálható elvek magyarázatára, és­­elfogadá­sára irányult. A régi munka­­módszerek egyre kifejezet­tebben háttérbe szorultak, de ugyanakkor nem mérték fel eléggé a lehetőségeket, azt, hogy milyen módon szervezzék át a KSZ munkáját, és ezért egyre erőteljesebben nyilvá­nult meg az a felfogás, hogy a Kommunista Szövetségnek mindenekelőtt saját szerve­zeti megszilárdításával kell foglalkoznia, arra kell töre­kednie, hogy eszmeileg elő­készítse a kommunistákat az új feltételek között végzendő munkára. Itt, ebben az idő­szakban szerepet kapott az a körülmény is, hogy a JKSZ taglétszáma rohamosan emel­kedett. Fokozott felelősséggel Ez a felfogás oda vezetett, hogy a KSZ munkájának sok formája háttérbe szorult So­kan úgy vélték, hogy ezt a munkát a többi társadalmi szervnek és szervezetnek kell elvégeznie. Ez azonban nem erősítette a társadalmi szer­vek és szervezetek szerepét és önállóságát, hanem lénye­gében gyöngítette a KSZ eszmei-politikai vezető szere­pét és a KSZ sok szervezete nem tudta megtalálni mun­kájának valódi tartalmát. A JKSZ Központi Vezető­ségének III. plénuma, főként pedig a JKSZ KV Végrehaj­tó Bizottságának levele után a Kommunista Szövetség ar­ra összpontosította erejét, hogy megerősítse a kommu­nisták társadalmi-politikai felelősségét, fokozza felelős­ségüket a társadalmunkban lejátszódó minden jelenség, esemény iránt, tökéletesítse a JKSZ eszmei-politikai te­vékenységének módszereit, megerősítse a társadalmi élet­ben, a szocialista viszonyok építésében játszott irányító szerepét. Ez megkövetelte a kommunisták egységének megerősítését társadalmi fej­lődésünk alapelvei iránti állásfoglalásukban, és a VII. kongresszuson kijelölt poli­tikai útvonal következetes megvalósítására irányuló ak­ciókban, a fegyelem megszi­lárdítását az elfogadott ál­lásfoglalások és határozatok megvalósításában. Milo Dimitrijevic: Kalemegdáni zöld nap

Next