Magyar Szó, 1966. augusztus (23. évfolyam, 208-238. szám)

1966-08-01 / 208. szám

J. MAGYAR SZÓ Hétfő, 1966. augusztus 1. m Az enyém meg — még nem A válás majdnem mindig lobiban felcsigázza az érdek­lődést, miint az esküvő, így van ez nálunk a gyáriparban is. Szabadkán nagyon sokan csak most szereztek tudo­mást a Jovan Mikic szőnyeg­­gyár és a Marama kendőké­szítő üzem integrációiéiról, miután három hónappal az érdekházasság után a kendő­­készítők ki akarnak válni a szőnyeggyár kötelékéből. Mi ennek az oka, mit csinálnak azok ott a szőnyeggyárban? — kérdezik a város illetéke­sei, akik most sokkal gyak­rabban látogatnak el a gyár­ba, min­t bármikor azelőtt — állapította meg rezignáltan a gyár igazgatója. Más-más érdekek, más-más szempontok Milyen érdekek vezérelték a szőnyeggyárat, hogy az el­avult szövőgépekkel rendel­kező, nyolcvan-tagú munka­­közösséget magához csatolja? Jól menő, jól jövedelmező kisüzem a Marama. 1956-ban létesült, s noha már kényszer­igazgatásban is volt része, az utóbbi két évben rend­be jött a szénája. A gyapjúkendők iránti kereslet annyira meg­növekedett, hogy míg három évvel ezelőtt 180 000 kendőt készítettek, az idei tervük már meghaladja a félmilli­­árd darabot. A kendők több mint egy­negyedét a keleti országok­ba szállítják. A szőnyeggyár tehát biztos távlatú üzemre számított, ez most nagyon fontos a számára. Úgy vélik ugyanis, hogy a kézi szövésű szőnyeg ideje lassan le­jár, termelése nem jöve­delmező. Nyugatra ugyan szállítanak valam­ennyit, de számottevő ráfizetés­sel. A gépszerveset gyár­tó részleg — nemrég helyez­ték üzembe — kifizetődőbb, nehezen tudják azonban ér­tékesíteni az árat. Tehát új termelési irányvonalra, új árutermelésre kellene áttérni — s ezt­­az időszakot a Mara­ma alapjainak segítségével könnyebben átvészelhetnék. Ezenkívül azt remélték az integrációtól, hogy jobban kihasználhatják majd kapa­citásaikat. A Marama bevo­násával a festőrészleg terme­­■lőképességének kihasználását 38 százalékkal, a keményítő­­részlegét pedig 14 százalék­kal növelték. Az egyesülés után, a Marama rezsiköltsé­gének csökkentése folytán az idén már több mint húsz­millió dinért takarítanak meg. A Maraimét csak egy szem­pont vezérelte: a nyersanyag egy részét a nyugati piacon szerzi be, de mivel od­a nem szállít, nemrég viszont tör­vényeink a behozatalt a ki­vitelhez kötötték, azt remél­te, hogy a szőnyegigyá­r révén szert tesz majd devizára. Az integrációt nem egy egész hónap alatt nyélbe ütötték. A referendumon a kendőrészleg egyhangúlag az integrációra szavazott, a sző­­nyeggyárba­n azonban meg­oszlottak a vélemények. al önigazgatásban egy lépés hátra Úgy látszik, hogy a ter­melési távlatokban és a szá­mok erdejében megfeledkez­tek egy fontos tényezőről, az emberekről, az új viszonyok kialakításának mozzanatai­ról. A Marama kis munkakö­zössége megszokta, hogy mindenről idejében értesül, s minden ügyben hallatja szavát. Munkástanácsa, igaz­gató bizottsága és három gazdasági egysége működött. A jövedelemelosztásban a termékenység szerinti java­dalmazást vezette be. Az in­tegráció után mindez meg­szűnt. A szőnyeggyárban ugyanis központosított veze­tés, önigazgatás és jövede­lemelosztás van. A személyi jövedelem elosztását is vál­lalati szinten végzik. Ezáltal átömlesztés folyik a részle­gek között.­­ Az új munkástanács és igazgató bizottság választá­sakor a szőnyeggyáriak fi­gyelmen kívül hagyták, hogy egy önigazgatáshoz és más­féle jövedelemelosztáshoz szokott részleg került hozzá­juk. Erre a szakszervezet sem és a KSZ alapszervezet sem gondolt. A szokványos jelölés és választás folytán a Maramájból csak egy dol­gozó került be a munkás­ tiéd miénk Miért akart kiválni három hónappal az integráció után a szabadkai Marama kendőkészítő részleg a Jovan Mikié szőnyeggyárból? A kisüzemeknek is óriási a tanácsba, az igazgató bizott­­gondjjaik lehetnek. Az említ­i ságba viszont egy sem. S tett két üzem 500 dolgozó-, mert a dolgozókat nem tájé­ráról, csaknem másfél mil­liárd értékű termeléséről távlatáról, törekvéseiről, ha­lairól van szó. Egy olyan in­tegrációról, amelynek fogya­tékosságaira épp a nagyon gyorsan kitörő bonyodalmak must állnak rá. A bonyodalom okairól be­szélgettünk a napokban Fer­dinand Mikléivel, a szőnyeg­­gyár igazgatójával, Drozlik Irénnel, a KSZ ala­psze­rve­­zet titkárával és Nero Prété­­vel, a Marama részleg ter­melési főnökével. Változik a gépkocsibiztos­ ugyanis viszontbiztosítási is­sítási díj. Ezit már fél évvel­­között arra az esetre, ha ki­ezelőtt bejelentette a Bizto­sító Intézetek Közössége. Azóta sokféle elgondolás, vélemény és javaslat látott napvilágot, végül mindez két törvényjavaslatban kristá­lyosodott ki. Erről a két változatról és arról, miért kell egyáltalán változtatni az eddigi biztosí­táson, beszélgettünk el Kré­mer Ferenccel, a Novi Sad-i intézet gépkocsibiztosítási osztályának helyettes főnö­kével. — A változást a reform tette szükségessé — mon­dotta. — Hiszen tudjuk, hogy ennek szellemében minden területen csak gaz­daságilag indokolt tevékeny­séget lehet folytatni. Ami nem fizetődik ki, annak nincs létjogosultsága. Már­pedig a gépkocsibiztosítás az eddigi feltételek mellett nem fizetődik ki. — Mi minden járul ehhez hozzá? — Elsősorban az, hogy a közlekedési balesetek száma hirtelen megnövekedett. Mind több a súlyos szeren­csétlenség, a nagy kár. Ezen­felül a javítóvállalatok nor­maórája jelentősen megdrá­gult. Négy évvel ezelőtt pél­dául 600 dinár volt, most 1500 dinár, sőt az Autoka­­roserijáé 2600 dinár. Az el­ső esetben tehát majd há­romszorosára, a másodikban több mint négyszeresére emelkedtek az árak. A Novi Sad-i intézet tavaly minden egy dinár bevételre 3 dinárt fizetett ki a károk megtérí­tésére. Világos, hogy ez nem lehet gazdaságos. — És hogyan tudták ed­dig fizetni? — Először az intézeten belül végeztünk átömlesz­­tést, más ágak megmaradt pénzéből fedeztük a gépkocsi­károkat, aztán, amikor ez sem volt elég, a köztársa­ságtól, majd a szövetségtől kaptunk pénzt. Az intézet ürül a kasszára. Tavaly pél­dául éltünk is ezzel a jo­gunkkal. Most a gazdaság megreformálása idején meg­szűnik ez a lehetőség. Sem a köztársaság, sem a szövet­ség kasszájára nem számít­hatunk többé. A Biztosító Intézetek Közössége ezért kidolgozott két javaslatot, hogy az új elveknek meg­felelően szabályozza a biz­tosítást. Az első változat szerint 79 százalékkal, a má­sodik szerint 49 százalékkal kellett volna növelni a gép­járművek biztosítási díját. Választmánya ez utóbbit hagyta jóvá. — Megkérnénk Krémer elvtársat, ismertesse részle­tesen ezt a javaslatot.­­ E szerint tehát a bizto­sítás 49 százalékkal lesz na­gyobb, az eddiginél. Ha a kár meghaladja a százezer dinárt, akkor ennek 20 szá­zalékát a gépjárműtulajdo­nos fedezi. Ha százezernél kisebb, akkor a teher a kö­vetkezőképpen oszlik meg: 20 000 dinárig az intézet nem fizet semmit, tehát az egész teher a biztosítottra hárul, 30 000 dináros kár esetén 10 000 dinárral, 40 000 dinár esetén 20 000 dinárral járul hozzá az intézet. És így egé­szen százezerig. Ez az alapbiztosítás. Ezen­felül van még szavatossági biztosítás is. Ha összeütkö­zés esetén a gépkocsivezető hibájából a másik jármű ve­zetője vagy utasa tartósan rokkant marad, vagy egyéb kárt szenved (fájdalomdíj stb.), akkor az intézet a sza­vatossági biztosítás alapján fizeti a térítményt. Krémer elvtárs szerint a szavatos­sági biztosítás egész Euró­pában nálunk a legalacso­nyabb. A kis Fiatra mind­össze 15 800 dinár. Ausztriá­ban például ugyanerre a ko­csira 90 000 dinár. Ha ezt növelnék, akkor az alapbiz­tosítás alacsonyabb lehetne. Ha a vezetők torzsalkodnak mondák és félreértések ver­tek éket a részlegek közé. Aztán valamelyest javult az emberek közötti viszony, jobban mondva: az embe­rek hallgattak,­koztatták kellőképpen a vál­lalat ügyeiről, egyre inkább sorvadt a kapcsolat a ken­dőkészítő és a többi üzem­­részleg között. Ezt még a termelésvezetők közötti el­lentét is fokozta. Amikor pedig a nyersanyag-ellátás­ban is zavar keletkezett — úgyhogy a kendőkészítő részlegnek néhány napra kényszerpihenőt kellett tar­tania —, kitört az elégedet­lenség. Az elégedetlenséget még növelte, hogy a kere­setek az egyesülés előtti szinten, a 36 000 dináros át­lagon maradtak, s hogy a vállalat vezetősége megszün­tette a régi díjazási rend­szert, és normarendszert ve­zetett be. A Maramában már-már azt rebesgették, hogy jövedelmüket mások vágják zsebre. A zavaros helyzetben a termelés is mintegy húsz százalékkal csökkent. Amikor pedig a Maramá­ban hírül vették, hogy 30 munkást át akarnak helyez­ni hozzájuk, értekezletet hív­tak össze, s kifejezték óha­jukat, hogy kiválnak a vál-­j nveggyárban!”­­- így be­­jalatból. Erre mégsem be­­szélnek egymásról. Szélcsend vült sor, mert az értekezlet ez, nem más. ten kiderült, hogy mende- s VARGA Matild Negyvenkilenc százalékkal emelkedik a gépkocsibiztosítási díj Húszezer dinárig nem fizet kártérítést a biztosító Beszélgetés Krémer Ferenccel, a Novi Sad-i Biztosítóintézet gépkocsi­osztályának helyettes vezetőjével Az intézet szemszögéből nézve ez megoldás lehet, de a biztosítottnak más az ér­deke. Részére azért sem fe­lelne meg, a szavatossági biztosítás díjának növelése, mert ez minden gépkocsitu­lajdonos számára kötelező. Az alapbiztosítás fizetésére viszont csak az köteles, aki hitelre veszi kocsiját. Igaz, azt is javasolják, hogy a jö­vőben a bank a hitelnyújtást ne kösse a kötelező alapbiz­tosításhoz. Ez esetben csak a szavatossági biztosítás ma­radna kötelező. Ez valószí­nűleg hozzájárulna ahhoz, hogy az intézetek forgalma kisebb legyen. Mert nem egy gépkocsitulajdonos szí­vesebben maga rakná félre azt a pénzt, amit biztosítás­ra fizet, s baleset esetén, abból fedezhetné a kárt. Ha viszont baleset nélkül ve­zetne, megmaradna a pén­ze. L. I. KÖVETKEZŐ SZÁMUNKBAN, KEDVEZMÉNYBEN RÉSZESÜL A JÓ GÉP­KOCSIVEZETŐ EMELKEDIK A DUNA ÉS A DRÁVA VÍZÁLLÁSA A Duna felső szakaszán növekedett a vízállás, ezért az eszéki vízközösség terü­letén arra készülnek, hogy elrendelik az árvízvédelmi készültséget, egyes helyeken pedig rendkívüli készültsé­get vezetnek be. A Duna és a Dráva víz­állása szakadatlanul emel­kedik. A szakértők azonban úgy vélik, hogy nem fenye­get veszély, csak rövid ár­hullámról van szó. A víz el­érte a gátak alját, de eze­ket a gátakat a tavalyi ár­víz alkalmával megerősítet­ték. A Dráva vízállása teg­nap Eszéknél 309 centimé­ter volt. 3. oldal A nyugdíjasok munka­vállalási lehetősége az új előírások tükrében A Szövetségi Hivatalos Lap ez évi április 6-i 14. száma közli az öregségi és rokkantsági nyugdíjasok jo­gait szabályozó törvény mó­dosítását. A módosítás fő­képpen a nyugdíjasok mun­kavállalására vonatkozik, ha­bár foglalkozik a nyugdíját­értékelés kérdésével és más problémával is. A tavaly január elsején életbe lépett új nyugdíjtör­vény lényeges változást ho­zott. Többek között emelte a teljes nyugdíjhoz szüksé­ges munkakört, éspedig fér­fiaknál 35 évről 40, nőknél 30 évről 35 évre. A férfiak és nők esetében egyaránt öt évvel kitolta a korhatárt. A régi nyugdíjtörvény sze­rint a tovább dolgozó öreg­ségi nyugdíjasnak joga volt fél nyugdíjára. Az új nyug­díjtörvény annyiban hozott Mivel több jel arra vall: a termelésvezetők közötti el­lentét is hozzájárult ahhoz, hogy megromlott a dolgozók egymás iránti viszonya, megkérdeztük a Marama ve­zetőjét, miként ítéli meg az üzemrészleg helyzetét. — Nem láthatjuk hasznát, ha egy olyan gyártól várunk segítséget, amely maga is a szőnyeggyárak között maj­dan létrejövő kooperációban látja a mentsvárat — mon-­ változást, hogy ebben a te­­dotta. Az egyesülés óta de­vizarendszerünk is megvál­tozott, s ha keleti devizán­kat beválthatjuk nyugatira, akkor megélhetünk egyedül is. De várjuk meg a zár­számadást, majd elválik, ki járt jobban. Az enyém, a tiéd még nem a miénk. Ez érződik ki a hallottakból. „Azok ott, a Maramában, azok ott, a sze­kintetben különbséget tett az öregségi nyugdíjasok kö­zött, mégpedig aszerint, hogy 40 (férfiak), illetve 35 (nők) évi munkakorral vagy 35, illetve 30 évi munkakor­ral vonultak nyugdíjba. Az első csoportbeli nyugdíjas teljes nyugdíjat kapott ak­kor is, ha továbbra munka­­viszonyban maradt, a má­sodik csoportbeli viszont el­vesztette nyugdíját, azaz be­szüntették nyugdíjának fo­lyósítását, míg munkaviszo­nya tartott, még akkor is ha csak csökkentett napi mun­kaidőre szólt a munkaviszo­nya. idővel újra munkaviszonyba lép, beszüntetik nyugdíjának folyósítását, de ha három évig megszakítás nélkül dolgozik, új nyugdíj megállapítását kér­heti. Két eset állhat elő: a) Tegyük fel, hogy nyug­díjalapja havi 50 000 dinár volt, 35 éves munkakor után a nyugdíj az alap 75 száza­léka, tehát ez esetben havi 36 500 dinár. Ha ez a nyug­díjas újra munkaviszonyba lép és három évig munkavi­szonyban marad, de a koráb­bi kereseténél kevesebb a keresete, a három év eltelte után új nyugdíját úgy álla­pítják meg, hogy a régi nyug­díjalapra a 38 évnek megfe­lelő 81 százalékos kulcsot al­kalmazzák, tehát 40 500 di­nár lesz a nyugdíja, régi dinárban számítva. b) Ha nyugdíjaztatása után hároméves munkaviszonya idején nagyobb volt az átla­gos jövedelme, mint amennyi az 50 000 dináros nyugdíj­alap, akkor újra megállapít­ják nyugdíjalapját, éspedig az e háromévi és a nyugdí­jazást megelőző legutóbbi két évi átlagos keresete alapján és erre alkalmazzák a 33 évi munkakörnak megfelelő 81 százalékos kulcsot. Tegyük fel, hogy az így megállapí­tott nyugdíjalap havi 65 000 dinár, ebben az esetben ha­vi 52 650 dinár lesz a nyug­díja. A fenti rendelkezések az öregségi személyes nyugdíja­sokra vonatkoztak. A családi nyugdíjasok helyzete az új o­et ta*iAč$a® Ez év áprilisában annyi­ban változott a helyzet, hogy az az öregségi nyugdí­jas, aki 40 (férfi), illetve 35 (nő) évnél rövidebb munka­korral vonult nyugdíjba, ha a teljes napi munkaidő felé­nél rövidebb időre kötött munkaviszonyt, továbbra is megkapta teljes nyugdíját. Ezt csak akkor vonták meg tőle, ha a rendes napi mun­kaidő felére, vagy ennél hosszabb időre kötötte meg új munkaviszonyát. A korábbi rendelkezések szerint ha a nyugdíjas 35 évinél (férfi), illetve 30 évi­nél (nő) hosszabb, de 40, il­letve 35 évinél rövidebb mun­kakorral ment teljes öregsé­gi nyugdíjba, és nyugdíja­zása után újra munkavi­szonyba lép, újabb munka­éveit csak akkor ismerik el munkakorába, ha megszakí­tás nélkül legalább három évig­ dolgozott, s csak ekkor kérheti, hogy új munkakora alapján újra állapítsák meg nyugdíját. Például, ha egy férfi 30 évi munkakorral nyugdíjaztatta magát, és utána újra munkaviszonyba lépett, csak háromévi mun­ka után, tehát negyvenként évi munkakorral kérheti nyugdíjának újramegálla­­pítását, s ebben az esetben annyi nyugdíjat kap, mint az a dolgozó, aki 40 évi mun­kakorral ment nyugdíjba. A törvénymódosítás ezen a helyzeten is változtatott, olyképpen, hogy az újra munkaviszonyba lépő nyug­díjas már egy év után kér­heti nyugdíjának újrameg­­állapítását. A fenti példa tehát ma olyképpen módo­sult, hogy a 39 évi munka­korral nyugdíjazott munkás munkaviszonyba lépése után már egy évvel megkapja a teljes nyugdíjat. Ha feltesz­­szük, hogy 50 000 régi dinár volt a nyugdíjalapja, akkor 39 évi munkakorral ennek 83 százalékát kapta, vagyis nyug­díja 41 500 dinárt tett ki. Ha még egy évet dolgozik, ak­kor nyugdíjalapjának 85 szá­zalékát kapja, ez pedig 42 300 dinár. Ha a nyugdíjas 35, illetve 30 évi munkakörral vonult nyugdíjba és teljes munka­rendelkezések folytán semmi­vel sem változott. Ha családi nyugdíjas munkaviszonyba lép, a társadalombiztosító megszünteti a nyugdíj folyó­sítását mindaddig, amíg a munkaviszony tart, még ak­kor is, ha a rendes napi mun­kaidőnél rövidebb időre szól. A rokkantsági nyugdíjasok helyzete szintén megváltozott. A törvény eddig úgy rendel­kezett, hogy az I. kategóriába tartozó rokkantsági nyugdí­jas, ha munkaviszonyba lép, munkaviszonyának tartalma alatt nem kapja meg rokkant­sági nyugdíját, tekintet nél­kül a napi munkaidő hosszá­ra. Ma csak akkor vonják meg tőle a rokkantsági nyug­díjat, ha a napi rendes mun­kaidő felére vagy ennél hosz­szabb napi munkaidőre vál­lal munkát. Ha a rendes na­pi munkaidőnél rövidebb idő­re szól a munkavállalása, ak­kor továbbra is hiánytalanul megkapja nyugdíját. A második és harmadik kategóriába tartozó rokkant­sági nyugdíjasok, ha a ren­des napi munkaidő felére vagy hosszabb időre vállal­nak munkát, csökkentett rok­kantsági nyugdíjat kapnak, viszont, ha új munkavállalá­suk ennél rövidebb időre szól, megkapják nyugdíjuk teljes összegét. Minden nyugdíjas köteles közölni az illetékes társadal­­lombiztosító intézettel, ha új­ra munkaviszonyra lép. El­lenkező esetben a jogtalanul felvett nyugdíjat a társada­lombiztosító visszakövetelhe­ti és egyben bűnvádi eljárást is indíthat az illetékes ható­ságoknál hamis adatszolgál­tatás címén.

Next