Magyar Szó, 1966. december (23. évfolyam, 328-358. szám)

1966-12-01 / 328. szám

­. olđnl A nyolcadik Bega-híd Százéves a melenci gyógyfürdő A­­köztársaság napjának megünneplése keretében Zrenjaninban átadták rendel­­­­etésének az új hidat, a Ju­­j­gopetrol új benzinállomását­­ és Melencén a gyógyfürdő új hidroterápiás medencéjét. Vojin Arsenov, a községi szkupstina elnöke, ünnepi beszédében ismertette a bel­grád—Brenj­an­i­n—ki­nd­ai útvonalat összekötődő híd gazdasági jelentőségét, a 100 méter hosszú, és 18 mé­ter széles több­ mint 20 ton­na teherbírású híd felépíté­se 550 millió régi dinárba került. Az ünnepi beszéd után at egyfogatú hintó „vág­ta egy a szalagot Cetri ko­­nja debela prešla preko Be­­goja népszerű zrenjanini nép­da­l kíséretében. Az écskai művésztelepen megnyílt a hagyományos no­vemberi tárlat, a munkás­egyetem helyiségeiben az amatőr festők és szobrászok kiállítása. Melencén a gyógy­fürdő fennállásának száza­dik évfordulója alkalmából a munkaszervezet tanácsa ün­nepi ülést tartott, utána át­adta rendeltetésének az új hidroterápiás medencét. Kp Három nap alatt tizenkét közlekedési baleset Növi Sadon munkába álltak a téli útkarbantartó szolgálat gépei A tartományi székvárosban aránylag nyugodtan múltak el a november 29-i ünnepek. Az Egyetemi Klinika sebésze­ti osztályán dr. Huszák Lász­ló ügyeletes orvostól meg­tudtuk, hogy tegnap nem számítottak be baleseti vagy verekedési sérültet, sem sú­lyosabb beteget. Mivel teg­nap reggel vette át az ügye­letet, az előző napok esemé­nyeiről nem adhatott felvi­lágosítást. Tegnap délelőtt a téli út­karbantartó szolgálat gépei is munkába álltak. A Put vál­lalat hóekékkel tisztította az úttesteket, és sót hintett az átjárókra. A nap folyamán egyébként a havazás meg­szűnt, úgyhogy a városi köz­lekedésben nem volt fenn­akadás. A belügyi titkárság közle­kedésbiztonsági osztályán ez­zel szemben valamivel moz­galmasabb volt az élet az ün­nepek alatt. Az ügyeletes szolgálat nyomozójától meg­tudtuk, hogy három nap alatt Növi Sadon és környékén 12 könnyebb-súlyosabb közleke­dési baleset történt. November 28-án délután 5 óra tájban a Római Sáncok közelé­ben az adai Napredak szállító­­vállalat autóbusza Novi Sad fe­lől Temerin felé haladva elütöt­te az úttesten óvatlanul átfutó Nemes Béla Kusko Seló-i mun­kást. Súlyos fejsérülésekkel kór­házba szállították. Kedden haj­nalban belehalt sérüléseibe. Másnap este hét óra tájban Növi Sadon a telepi Heroj Pin­­kl utcában történt súlyos sze­rencsétlenség: Léner András Nö­vi Sad-i lakatos a város felé ha­ladva mopedjével elgázolta az úttest jobb oldalán fekvő Papp István 40 éves, ugyancsak Növi Sad-i lakatosm­estert. Papp Ist­ván súlyos sérüléseket szenve­dett. Mint megtudtuk, állapota pillanatnyilag nem életveszélyes. A vizsgálat egyébként eddig még nem derítette ki, hogyan került Papp az úttestre. Tegnap öt könnyebb közleke­dési baleset volt Novi Sadon és környékén, amelyek elsősorban a csúszós, havas utak miatt tör­téntek. (b. e.) Gazdag kulturális és sportműsor Zomborban A köztársaság napi ünnep pionírava­tással kezdődött; mintegy ezer taggal gyara­podott a pinonírok szerveze­te. A Testvériség-Egység elemiben 92 kisdiák nyaká­ba kötötték a piros kendőt. Népdalesteken, szinielőadá­­sokon szórakozott a lakos­ság, a tizenhatodik tartomá­nyi fényképkiállítást is so­kan megtekintették. Nagy si­kere volt a Petőfi Sándor Művelődési Egyesület dísz­­ünnepélyének, amelyen kihir­dették az irodalmi pályázat eredményét. A gyűjtők meg­tartották első országos ta­nácskozásukat mintegy száz részvevővel. A gazdag sport­műsor fénypontja a hagyo­mányos birkózó-emlékver­seny volt­­­s MAGYAR SZÓ Csütörtök, 1966. dec. L^! Csúcsforgalom a jugoszláv— magyar határon A horgosi határátjárónál már szombaton délután nagy volt a forgalom, s vasárnap délelőtt elérte csúcspontját. Végeláthatatlan autókara­vánok vártak a jugoszláv— magyar határon, hogy a for­maságok után folytathassák útjukat. Sok üzemben és in­tézményben a dolgozók már előre ledolgozták a hétfői napot, s így négy napot tölt­hettek külföldön. A magyar és jugoszláv út­levél- és vámhatóságok gyor­san végezték munkájukat, s az utasoknak nem kellett so­kat várakozniuk. Szombaton, vasárnap és még hétfőn is kedvezett az időjárás a gépkocsis turis­táknak, kedden azonban már sűrű köd fogadta őket az utakon, Pesten havazott is. Ennek következtében több jugoszláv autóst bal­eset ért. Szerdára virradóra az erős hóesés megnehezítet­te a közlekedést a Bécs— Budapest—Belgrád nemzet­közi úton, de még mindig járható volt, ezért feltételez­hető, hogy a jugoszláv kirán­dulók többsége szerencsésen és időre hazaérkezett. A köztársaság napi ünne­pek alatt több ezer jugo­szláv polgár utazott Magyar­országra és Csehszlovákiába. Beköszöntött a tél Fehér lepel borítja Vajdaságot - A havazás követ­keztében a közlekedés országszerte nehézségekbe ütközik - A meteorológusok az idő átmeneti javulását várják Addig jósolták a meteoro­lógusok a havazást, míg meg­érkezett, és az ünnep más­napján fehér lepel borította Vajdaságot. Valamelyest eny­hült a két-háromnapos hi­deg, fölszállt a köd és a nyu­gati irányból érkező felhők havat hoztak. Az ünnep előestjén Szer­biában, Kelet-Boszn­iában és Crna Gorában havazott, az idő rosszabbodását itt az Égei-tenger fölött kialakult ciklon terjedése okozta. A magasabb hegyekben hó, a völgyekben eső esett. A ha­vazás később átterjedt az ala­csonyabban fekvő területekre is, a szél az utakon torlaszo­kat emelt. Először a Cakor hágón szakadt meg a közle­kedés. Ugyanakkor Gorski Kőtárban is hóvihar tom­bolt, a Rijeka—Zágráb autó­úton a hótorlaszok feltartóz­tatták a járműveket. A beha­vazott gépkocsikat csak nagy erőfeszítés árán szabadították ki. A havazás mindenkit vá­ratlanul ért, az ünnepekre ugyanis ködös, fagyos, de száraz időt jósoltak. Az At­lanti-óceán felől azonban hi­deg légtömegek érkeztek, és országszerte havazást, néhol esőzést okoztak. A rossz idő kedden elérte a nyugati or­szágrészeket és gyorsan át­terjedt hazánk keleti vidé­keire is. Tegnap reggel az egész országban felhős volt az ég, Horvátországban, Boszniában és Vajdaságban havazott, Macedóniában és Dél-Szerbiában eső esett. A hőmérséklet az előző napo­kéhoz képest valamelyest emelkedett, tegnap reggel hét órakor Ljubljanában mínusz 4, Szabadkán mínusz 3, Új­vidéken és Kikindán mínusz 1, Zágrábban és Belgrádban fagypont körüli, Titogradban plusz 7, Dubrovnikban plusz 8 fokot mértek. A hótakaró vastagsága a magasabb hegyeken eléri, sőt meghaladja az egy métert. A Bjelašnica hegyen 80 centis, Ogulinban több mint fél mé­teres, Novo Meston, Maribor­ban, Banjalukán negyed mé­teres, Ljubljanában 18, Zág­rábban 10, Kruševacon 15 centis hóréteget mértek. Vajdaságban kevés hó esett, a fehér lepel vastagsága se­hol sem haladja meg a 10 centit. Hótorlaszok nem kép­ződtek, ezért az utakat sem kell tisztítani. Az újvidéki Vojvodinaput ügyeletesétől megtudtuk, hogy Újvidék környékén sóval hintik be az utakat, továbbá a vé­náéi, a Szenttamás és Fe­­ketics közötti útszakaszt, és az Újvidék—Belgrád nemzetközi út­banszoli ré­szét. A vonatok kisebb ké­séssel közlekednek. A meteorológiai előrejelző szolgálat szerint átmenetileg megszűnik a havazás, vala­mivel hidegebb lesz, mihelyt azonban ideérnek a hideg lég­tömegek ismét beborul, a hőmérséklet némileg emel­kedik és ismét eső vagy ha­vazás várható. S. Z. Leesett az első hó (Brezsán Gyula felvételei) Százkilométeres autókaraván Trieszt és Ljubljana között Hóviharba került tízezer Olaszországból visszatérő gépkocsi november 29-én a határát­járókon, különösen pedig a ljubljanai és a trieszti úton rekordszámú gépkocsi közle­kedett. Ljubljanából kedden reggel valóságos autókara­ván indult Trieszt felé, s a gépkocsivezetők nem is gon­dolták, mennyire nehéz kö­rülmények között jönnek majd vissza. Délelőtt Postoj­­nában havazott, később pe­dig egész Szlovéniában Seža­­náig és Vipaváig havas eső és hó esett. A sežanai Fer­­netici határátjárónál tíz óra­kor mintegy öt kilométer hosszú gépkocsisor várako­zott. Szerdára virradóra a határőrségi szervek közölték, hogy november 29-én mint­egy száz társasgépkocsi és több mint 11 000 személygép­kocsi ment át Olaszországba, majd hetvenezer utassal. Elképzelhetjük, hogy Tri­esztben mekkora torlódást idézett elő a sok gépkocsi. Déltájban megbénult a köz­lekedés a városban, és a tri­eszti rádió felkérte a helybe­lieket, hogy lehetőleg ne ve­gyék igénybe gépkocsijaikat. A kereskedések előtt hatal­mas tömegek várakoztak. Triesztben szinte kizárólag jugoszláv rendszámú kocsik közlekedtek. Hasonló volt a helyzet Goricánál, ahol a ju­goszláv részen hatalmas volt a torlódás. Számítások sze­rint itt tízezer személygép­kocsi, Koperon és Skofján át pedig mintegy ötvenezer utas ment Olaszországba. Visszatérőben több mint öt órán át nem szakadt meg a gépkocsisor Trieszt és Ljubljana között. Ily módon 104 kilométer hosszú autóka­raván keletkezett. A karaván Sezanán túl hóviharba jutott. Az erős hófúvás egészen Pos­­tojnáig kísérte. Innen Ljub­ljanáig már csöndesedett a vihar, de annál sűrűbben hullott a hó. A hóekéket már a vihar előtt az utakra von­tatták. Az utakat állandóan tisztították a hótorlaszoktól, de ez sokszor nehézségekbe ütközött, mert az állandó közlekedés miatt a hóekéket csak ritkán lehetett használ­ni. A közlekedési rendőrök kocsiját rádió adó- és vevő­állomásokkal szerelték fel, s ennek köszönhető, hogy a közlekedés kisebb szünetek­kel ugyan, de lényegében zavartalanul folyt. A kocsi­vezetők fegyelmezettek vol­tak, s ezért egyetlenegy sze­rencsétlenség sem történt. A közlekedést különösen a Planina vidékén nehezítette meg a szerpentineken képző­dött jégkéreg. Ljubljana és Postojna között több jármű elromlott, s utasaik kényte­lenek voltak a közeli szállo­dákban, motelokban tölteni az éjszakát. Az autókaraván járművei­nek 70 százaléka szlovéniai volt, de sok volt a zágrábi, belgrádi, Novi Sad-i, rijekai, sőt a szkopjei, krujevaci, ti­­togradi, mostari és zajevári rendszámú kocsi is. A gorenjskói út is tele volt turistával, akik az olaszor­szági Tervisióba igyekeztek. Planica és Tarvisio között egy ideig szünetelt a közleke­dés, mert az olasz munká­sok nem bírták járhatóvá tenni az utat a rengeteg ju­goszláv kocsi miatt. A tar­­visiói Fiat szerviz egyébként egész autólánc-készletét elad­ta a jugoszláv kocsitulajdo­nosoknak. Nagy volt a forgalom a Ma­ribor környéki šentilji határ­átjárónál is, ahol több ezer társas- és személygépkocsi ment Ausztriába. Az utakat vastag hótakaró borította, de reggelre megtisztították és járhatóvá tették őket. Az osztrák határvidéken jóval több hó esett, s az utak is rosszabbak, mint Olaszország­ban. Ezért a közlekedés rend­kívül nehéz volt, de nem szü­netelt. A Vršiči hágó kivételével minden szlovéniai út járható, Szlovéniában a gépkocsik szüntelenül közlekednek. Drago KRALJ Áramszünet és vízellátási zavarok Karlovacon A hótömeg megrongálta a távvezetékeket Az ország belsejét és Splitet összekötő vasútvonalon kedd éj­jel tíz órán át szünetelt a közlekedés, mert helyenként egy méter magas hótorlaszok bo­rították a síneket. Kedden este három vonat indult a tengerpar­ti városba, és három szerelvényt indítottak az ország belseje fe­lé. Még nem értek rendeltetési helyükre. A zágrábi Vasúti Közlekedési Vállalat közölte, hogy tegnap délben két hótáró mozdony el­jutott Splitbe, de a közlekedést csak a legnagyobb erőfeszíté­sek árán lehet fenntartani. Az Una és Split közötti vasúti for­galom már néhány napja szüne­tel. A nedves és súlyos hótömeg erősen megrongálta a karlovaci távvezetékeket. A villanyháló­zat annyira megrongálódott, hogy a városban és környékén tegnap dél óta szünetel az áram­szolgáltatás és a vízellátás. Zágráb, Lika és Gorski Kő­tár között kedd éjjel szünetelt a közúti forgalom. Tegnap dél­előtt sikerült megtisztítani az utakat. Ezeken az útvonalakon megtiltották a pótkocsis jármű­vekkel való közlekedést, a töb­bi járművet pedig keréklánccal kell felszerelni. A nagy hó megnehezítette a közlekedést a Zágráb-belgrádi út néhány szakaszán is. Tegnap délelőtt sok gépkocsi lecsúszott az útról, de súlyosabb kimene­telű balesetek nem történtek. EGYMÉTERES HÓ A SÍNEKEN Likában. Gorski Kataron és Kordunon kedden sok hó esett, s Horvátország e ré­szének valamennyi útvona­lán szünetelt a közlekedés. A Plitvicei-tavak és a Rijeka felé vezető autóutakon pót­kocsis járműveken nem le­hetett közlekedni, a többi jármű csak keréklánccal fel­szerelve indulhatott útnak. A száz kilométeres sebesség­gel fújó szél és a nagy hó miatt tíz órán át szünetelt Likában a vasúti közlekedés. A sínhálózatot 70—80 centi­­méteres, helyenként pedig egyméteres hótakaró borí­totta. Tegnap két hófúró mozdon­y megtisztította a síneket, de a közlekedés még így is nagy nehézségekbe üt­közik. HAVAZÄS A TENGERPARTON A kvamerai szigetekhez tartozó Cres és Krk szigete­ken a hegycsúcsokat már két napja hótakaró borítja. Tegnap Vckától Opatijáig havazott. Isztria és a szlovén tengerpart legmagasabb csú­csait ugyancsak hótakaró borítja. Gorski Kotár hegy­vidékén és a Velebiten ö­tven centiméteres a hó. Ezen a vidéken az erős hófúvás kö­vetkeztében több helyütt kétméteres hótorlaszok kép­ződtek. A gépkocsivezetők Trieszttől Rijekáig három óra alatt tették meg az utat, holott egyébként egyórás az út. A Rijeka—Zágráb és a Rijeka—Ljubljana közötti utakon tegnap fokozatosan javult a helyzet.

Next