Magyar Szó, 1966. december (23. évfolyam, 328-358. szám)
1966-12-01 / 328. szám
. olđnl A nyolcadik Bega-híd Százéves a melenci gyógyfürdő Aköztársaság napjának megünneplése keretében Zrenjaninban átadták rendeletésének az új hidat, a Jujgopetrol új benzinállomását és Melencén a gyógyfürdő új hidroterápiás medencéjét. Vojin Arsenov, a községi szkupstina elnöke, ünnepi beszédében ismertette a belgrád—Brenjanin—kindai útvonalat összekötődő híd gazdasági jelentőségét, a 100 méter hosszú, és 18 méter széles több mint 20 tonna teherbírású híd felépítése 550 millió régi dinárba került. Az ünnepi beszéd után at egyfogatú hintó „vágta egy a szalagot Cetri konja debela prešla preko Begoja népszerű zrenjanini népdal kíséretében. Az écskai művésztelepen megnyílt a hagyományos novemberi tárlat, a munkásegyetem helyiségeiben az amatőr festők és szobrászok kiállítása. Melencén a gyógyfürdő fennállásának századik évfordulója alkalmából a munkaszervezet tanácsa ünnepi ülést tartott, utána átadta rendeltetésének az új hidroterápiás medencét. Kp Három nap alatt tizenkét közlekedési baleset Növi Sadon munkába álltak a téli útkarbantartó szolgálat gépei A tartományi székvárosban aránylag nyugodtan múltak el a november 29-i ünnepek. Az Egyetemi Klinika sebészeti osztályán dr. Huszák László ügyeletes orvostól megtudtuk, hogy tegnap nem számítottak be baleseti vagy verekedési sérültet, sem súlyosabb beteget. Mivel tegnap reggel vette át az ügyeletet, az előző napok eseményeiről nem adhatott felvilágosítást. Tegnap délelőtt a téli útkarbantartó szolgálat gépei is munkába álltak. A Put vállalat hóekékkel tisztította az úttesteket, és sót hintett az átjárókra. A nap folyamán egyébként a havazás megszűnt, úgyhogy a városi közlekedésben nem volt fennakadás. A belügyi titkárság közlekedésbiztonsági osztályán ezzel szemben valamivel mozgalmasabb volt az élet az ünnepek alatt. Az ügyeletes szolgálat nyomozójától megtudtuk, hogy három nap alatt Növi Sadon és környékén 12 könnyebb-súlyosabb közlekedési baleset történt. November 28-án délután 5 óra tájban a Római Sáncok közelében az adai Napredak szállítóvállalat autóbusza Novi Sad felől Temerin felé haladva elütötte az úttesten óvatlanul átfutó Nemes Béla Kusko Seló-i munkást. Súlyos fejsérülésekkel kórházba szállították. Kedden hajnalban belehalt sérüléseibe. Másnap este hét óra tájban Növi Sadon a telepi Heroj Pinkl utcában történt súlyos szerencsétlenség: Léner András Növi Sad-i lakatos a város felé haladva mopedjével elgázolta az úttest jobb oldalán fekvő Papp István 40 éves, ugyancsak Növi Sad-i lakatosmestert. Papp István súlyos sérüléseket szenvedett. Mint megtudtuk, állapota pillanatnyilag nem életveszélyes. A vizsgálat egyébként eddig még nem derítette ki, hogyan került Papp az úttestre. Tegnap öt könnyebb közlekedési baleset volt Novi Sadon és környékén, amelyek elsősorban a csúszós, havas utak miatt történtek. (b. e.) Gazdag kulturális és sportműsor Zomborban A köztársaság napi ünnep pioníravatással kezdődött; mintegy ezer taggal gyarapodott a pinonírok szervezete. A Testvériség-Egység elemiben 92 kisdiák nyakába kötötték a piros kendőt. Népdalesteken, szinielőadásokon szórakozott a lakosság, a tizenhatodik tartományi fényképkiállítást is sokan megtekintették. Nagy sikere volt a Petőfi Sándor Művelődési Egyesület díszünnepélyének, amelyen kihirdették az irodalmi pályázat eredményét. A gyűjtők megtartották első országos tanácskozásukat mintegy száz részvevővel. A gazdag sportműsor fénypontja a hagyományos birkózó-emlékverseny volts MAGYAR SZÓ Csütörtök, 1966. dec. L^! Csúcsforgalom a jugoszláv— magyar határon A horgosi határátjárónál már szombaton délután nagy volt a forgalom, s vasárnap délelőtt elérte csúcspontját. Végeláthatatlan autókaravánok vártak a jugoszláv— magyar határon, hogy a formaságok után folytathassák útjukat. Sok üzemben és intézményben a dolgozók már előre ledolgozták a hétfői napot, s így négy napot tölthettek külföldön. A magyar és jugoszláv útlevél- és vámhatóságok gyorsan végezték munkájukat, s az utasoknak nem kellett sokat várakozniuk. Szombaton, vasárnap és még hétfőn is kedvezett az időjárás a gépkocsis turistáknak, kedden azonban már sűrű köd fogadta őket az utakon, Pesten havazott is. Ennek következtében több jugoszláv autóst baleset ért. Szerdára virradóra az erős hóesés megnehezítette a közlekedést a Bécs— Budapest—Belgrád nemzetközi úton, de még mindig járható volt, ezért feltételezhető, hogy a jugoszláv kirándulók többsége szerencsésen és időre hazaérkezett. A köztársaság napi ünnepek alatt több ezer jugoszláv polgár utazott Magyarországra és Csehszlovákiába. Beköszöntött a tél Fehér lepel borítja Vajdaságot - A havazás következtében a közlekedés országszerte nehézségekbe ütközik - A meteorológusok az idő átmeneti javulását várják Addig jósolták a meteorológusok a havazást, míg megérkezett, és az ünnep másnapján fehér lepel borította Vajdaságot. Valamelyest enyhült a két-háromnapos hideg, fölszállt a köd és a nyugati irányból érkező felhők havat hoztak. Az ünnep előestjén Szerbiában, Kelet-Boszniában és Crna Gorában havazott, az idő rosszabbodását itt az Égei-tenger fölött kialakult ciklon terjedése okozta. A magasabb hegyekben hó, a völgyekben eső esett. A havazás később átterjedt az alacsonyabban fekvő területekre is, a szél az utakon torlaszokat emelt. Először a Cakor hágón szakadt meg a közlekedés. Ugyanakkor Gorski Kőtárban is hóvihar tombolt, a Rijeka—Zágráb autóúton a hótorlaszok feltartóztatták a járműveket. A behavazott gépkocsikat csak nagy erőfeszítés árán szabadították ki. A havazás mindenkit váratlanul ért, az ünnepekre ugyanis ködös, fagyos, de száraz időt jósoltak. Az Atlanti-óceán felől azonban hideg légtömegek érkeztek, és országszerte havazást, néhol esőzést okoztak. A rossz idő kedden elérte a nyugati országrészeket és gyorsan átterjedt hazánk keleti vidékeire is. Tegnap reggel az egész országban felhős volt az ég, Horvátországban, Boszniában és Vajdaságban havazott, Macedóniában és Dél-Szerbiában eső esett. A hőmérséklet az előző napokéhoz képest valamelyest emelkedett, tegnap reggel hét órakor Ljubljanában mínusz 4, Szabadkán mínusz 3, Újvidéken és Kikindán mínusz 1, Zágrábban és Belgrádban fagypont körüli, Titogradban plusz 7, Dubrovnikban plusz 8 fokot mértek. A hótakaró vastagsága a magasabb hegyeken eléri, sőt meghaladja az egy métert. A Bjelašnica hegyen 80 centis, Ogulinban több mint fél méteres, Novo Meston, Mariborban, Banjalukán negyed méteres, Ljubljanában 18, Zágrábban 10, Kruševacon 15 centis hóréteget mértek. Vajdaságban kevés hó esett, a fehér lepel vastagsága sehol sem haladja meg a 10 centit. Hótorlaszok nem képződtek, ezért az utakat sem kell tisztítani. Az újvidéki Vojvodinaput ügyeletesétől megtudtuk, hogy Újvidék környékén sóval hintik be az utakat, továbbá a vénáéi, a Szenttamás és Feketics közötti útszakaszt, és az Újvidék—Belgrád nemzetközi útbanszoli részét. A vonatok kisebb késéssel közlekednek. A meteorológiai előrejelző szolgálat szerint átmenetileg megszűnik a havazás, valamivel hidegebb lesz, mihelyt azonban ideérnek a hideg légtömegek ismét beborul, a hőmérséklet némileg emelkedik és ismét eső vagy havazás várható. S. Z. Leesett az első hó (Brezsán Gyula felvételei) Százkilométeres autókaraván Trieszt és Ljubljana között Hóviharba került tízezer Olaszországból visszatérő gépkocsi november 29-én a határátjárókon, különösen pedig a ljubljanai és a trieszti úton rekordszámú gépkocsi közlekedett. Ljubljanából kedden reggel valóságos autókaraván indult Trieszt felé, s a gépkocsivezetők nem is gondolták, mennyire nehéz körülmények között jönnek majd vissza. Délelőtt Postojnában havazott, később pedig egész Szlovéniában Sežanáig és Vipaváig havas eső és hó esett. A sežanai Fernetici határátjárónál tíz órakor mintegy öt kilométer hosszú gépkocsisor várakozott. Szerdára virradóra a határőrségi szervek közölték, hogy november 29-én mintegy száz társasgépkocsi és több mint 11 000 személygépkocsi ment át Olaszországba, majd hetvenezer utassal. Elképzelhetjük, hogy Triesztben mekkora torlódást idézett elő a sok gépkocsi. Déltájban megbénult a közlekedés a városban, és a trieszti rádió felkérte a helybelieket, hogy lehetőleg ne vegyék igénybe gépkocsijaikat. A kereskedések előtt hatalmas tömegek várakoztak. Triesztben szinte kizárólag jugoszláv rendszámú kocsik közlekedtek. Hasonló volt a helyzet Goricánál, ahol a jugoszláv részen hatalmas volt a torlódás. Számítások szerint itt tízezer személygépkocsi, Koperon és Skofján át pedig mintegy ötvenezer utas ment Olaszországba. Visszatérőben több mint öt órán át nem szakadt meg a gépkocsisor Trieszt és Ljubljana között. Ily módon 104 kilométer hosszú autókaraván keletkezett. A karaván Sezanán túl hóviharba jutott. Az erős hófúvás egészen Postojnáig kísérte. Innen Ljubljanáig már csöndesedett a vihar, de annál sűrűbben hullott a hó. A hóekéket már a vihar előtt az utakra vontatták. Az utakat állandóan tisztították a hótorlaszoktól, de ez sokszor nehézségekbe ütközött, mert az állandó közlekedés miatt a hóekéket csak ritkán lehetett használni. A közlekedési rendőrök kocsiját rádió adó- és vevőállomásokkal szerelték fel, s ennek köszönhető, hogy a közlekedés kisebb szünetekkel ugyan, de lényegében zavartalanul folyt. A kocsivezetők fegyelmezettek voltak, s ezért egyetlenegy szerencsétlenség sem történt. A közlekedést különösen a Planina vidékén nehezítette meg a szerpentineken képződött jégkéreg. Ljubljana és Postojna között több jármű elromlott, s utasaik kénytelenek voltak a közeli szállodákban, motelokban tölteni az éjszakát. Az autókaraván járműveinek 70 százaléka szlovéniai volt, de sok volt a zágrábi, belgrádi, Novi Sad-i, rijekai, sőt a szkopjei, krujevaci, titogradi, mostari és zajevári rendszámú kocsi is. A gorenjskói út is tele volt turistával, akik az olaszországi Tervisióba igyekeztek. Planica és Tarvisio között egy ideig szünetelt a közlekedés, mert az olasz munkások nem bírták járhatóvá tenni az utat a rengeteg jugoszláv kocsi miatt. A tarvisiói Fiat szerviz egyébként egész autólánc-készletét eladta a jugoszláv kocsitulajdonosoknak. Nagy volt a forgalom a Maribor környéki šentilji határátjárónál is, ahol több ezer társas- és személygépkocsi ment Ausztriába. Az utakat vastag hótakaró borította, de reggelre megtisztították és járhatóvá tették őket. Az osztrák határvidéken jóval több hó esett, s az utak is rosszabbak, mint Olaszországban. Ezért a közlekedés rendkívül nehéz volt, de nem szünetelt. A Vršiči hágó kivételével minden szlovéniai út járható, Szlovéniában a gépkocsik szüntelenül közlekednek. Drago KRALJ Áramszünet és vízellátási zavarok Karlovacon A hótömeg megrongálta a távvezetékeket Az ország belsejét és Splitet összekötő vasútvonalon kedd éjjel tíz órán át szünetelt a közlekedés, mert helyenként egy méter magas hótorlaszok borították a síneket. Kedden este három vonat indult a tengerparti városba, és három szerelvényt indítottak az ország belseje felé. Még nem értek rendeltetési helyükre. A zágrábi Vasúti Közlekedési Vállalat közölte, hogy tegnap délben két hótáró mozdony eljutott Splitbe, de a közlekedést csak a legnagyobb erőfeszítések árán lehet fenntartani. Az Una és Split közötti vasúti forgalom már néhány napja szünetel. A nedves és súlyos hótömeg erősen megrongálta a karlovaci távvezetékeket. A villanyhálózat annyira megrongálódott, hogy a városban és környékén tegnap dél óta szünetel az áramszolgáltatás és a vízellátás. Zágráb, Lika és Gorski Kőtár között kedd éjjel szünetelt a közúti forgalom. Tegnap délelőtt sikerült megtisztítani az utakat. Ezeken az útvonalakon megtiltották a pótkocsis járművekkel való közlekedést, a többi járművet pedig keréklánccal kell felszerelni. A nagy hó megnehezítette a közlekedést a Zágráb-belgrádi út néhány szakaszán is. Tegnap délelőtt sok gépkocsi lecsúszott az útról, de súlyosabb kimenetelű balesetek nem történtek. EGYMÉTERES HÓ A SÍNEKEN Likában. Gorski Kataron és Kordunon kedden sok hó esett, s Horvátország e részének valamennyi útvonalán szünetelt a közlekedés. A Plitvicei-tavak és a Rijeka felé vezető autóutakon pótkocsis járműveken nem lehetett közlekedni, a többi jármű csak keréklánccal felszerelve indulhatott útnak. A száz kilométeres sebességgel fújó szél és a nagy hó miatt tíz órán át szünetelt Likában a vasúti közlekedés. A sínhálózatot 70—80 centiméteres, helyenként pedig egyméteres hótakaró borította. Tegnap két hófúró mozdony megtisztította a síneket, de a közlekedés még így is nagy nehézségekbe ütközik. HAVAZÄS A TENGERPARTON A kvamerai szigetekhez tartozó Cres és Krk szigeteken a hegycsúcsokat már két napja hótakaró borítja. Tegnap Vckától Opatijáig havazott. Isztria és a szlovén tengerpart legmagasabb csúcsait ugyancsak hótakaró borítja. Gorski Kotár hegyvidékén és a Velebiten ötven centiméteres a hó. Ezen a vidéken az erős hófúvás következtében több helyütt kétméteres hótorlaszok képződtek. A gépkocsivezetők Trieszttől Rijekáig három óra alatt tették meg az utat, holott egyébként egyórás az út. A Rijeka—Zágráb és a Rijeka—Ljubljana közötti utakon tegnap fokozatosan javult a helyzet.