Magyar Szó, 1968. február (25. évfolyam, 30-58. szám)

1968-02-01 / 30. szám

Tartós megoldást külön alap a munkanélküliség fokozatos felszámolására A községi szakszervezeti tanács kezdeményezése Egy ülésen nemrégen el­hangzott, ho­gy Szabadka még nem tudja mi az igazi munkanélküliség, pedig a munkaközvetítő 3138 mun­kanélkülit tart nyilván, s ebből 27 százalék szakkép­zett, a többi szakképzetlen munkás. De arra a kérdésre, hogy a háromezer nyilván­tartott közül, mennyi a va­lóban munkanélküli, még a munkaközvetítő sem tud pontos választ adni, jóllehet a nyilvántartáson kívül az is kötelessége, hogy elmé­lyedjen a munkanélküliség elemzéseibe, tanulmányozá­sába. December végén hét mér­nök, egy mezőgazdász, négy közgazdász, két tanár, négy előadó, 21 tanító, 87 köz­gazdasági középiskolát, 61 gimnáziumot végzett fiatal stb. keresett munkát. Az idén 235 fiatal diplomát a közgazdasági technikumban és 127 a közgazdasági karon. Hol helyezkednek el, ami­kor a tavalyi generáció s­em kapott állást? A munkaszervezetek meg­lehetősen elzárkóztak a fia­tal szakemberek előtt, pedig a foglalkoztatottaik összetéte­lén akadna javítani való. A könyvelők egyesületének megállapítása szerint a számvevőségi tisztviselőknek nagy része szakképzetlen. Az 1302 tisztviselő közül csak­­­1 húsz egyetemi végzettségű — közülük nyolcan vannak ve­zető beosztásban —, 39 fő­iskolát s körülbelül a fele , középiskolát végzett. Más szakterületeken sem jobb a­­ helyzet, mert a Sever vil­lanymotorgyár kivételével talán egy munkaközösség sem foglalkozott tervszerűen a káderképzéssel. Háromezer ember munkát­­ keres Szabadkán, s ezt a tényt nem lehet mellőzni. A községi szakszervezeti tanács­­ is ezt tűzte hétfői ülésének­­ napirendjére s tartósabb­­ megoldásokat sürgetett a­­ munkanélküliség felszámolá­sára. Javaslatait 13 pontba foglalta össze, s hamarosan közvitára bocsátja a munka­­szervezetekben, a szakszer­vezeti csoportokban és a községi szkupstinában. Rámutatott arra, hogy a foglalkoztatottság és a mun­kanélküliség kérdését nem lehet máról holnapra meg­oldani. A termelés és a mun­katermelékenység kérdésé­ben, a kedvezőbb gazdálko­dási feltételek megteremté­sében kel keresni a kive­zető utat. A munkaszerve­zetek még mindig nem hasz­nálják ki kellőképpen telje­sítőképességüket, ezért fon­tolóra kel venni a három, esetleg négy műszakos mun­kaidő bevezetését. Nagy el­helyezkedési lehetőségek rejlenek az idegenforgalom­­ban, vendéglátóiparban, ke­reskedelemben, a szolgálta­tó és a házi iparban, s eze­ket jobban, célszerűbben és ésszerűbben kell kihasznál­ni. E tekintetben nagy sze­rep vár a községi fakupsti­­nára is. Szabadkán pillanatnyilag 700-an kapnak munkanélkü­li segélyt, s a munkaközve­títő rendelkezésére álló pénz már régen elfogyott, úgyhogy kénytelen volt kölcsönt fel­venni. Ezért a szakszervezet azt javasolta a munkakö­zösségeknek, hogy létesítse­nek központi alapot kizáró­lag a munkanélküliek elhe­lyezésének elősegítésére. * Ha a munkaszervezetek összjö­­vedelmük egy ezrelékét, vagy tiszta jövedelmük egy százalékát engedn­ék át, az alapban évente 200, illetve 420 millió dinár gyűlne ösz­­sze. Felvetődik az a lehető­ség is, hogy kölcsönt írjanak ki a dolgozók és a polgárok körében, s az így összegyűlt pénzből közmunkákat indít­sanak. Ezek természetesen csak javaslatok, de méltán meg­érdemlik, hogy a munka­szervezetek igen alaposan foglalkozzanak velük. Ötezer telektulajdonos a törvényes rendelkezések útvesztőjében A határidőig csak 2066 szabadkai kérte az államosítás hatálytalanítását A szabadkai községi szkupstina, mint ismeretes, határozatával kiterjesztette a városi építkezési körzet határát, s ennek alapján több mint kétezer hektáron államosította a tulajdonosok parcelláit. Az Alkotmányvédő Bíróság elvi jelentőségű döntésében kimondta, hogy az államosí­tási törvény nincs összhang­ban az alkotmánnyal, s mi­vel a Szövetségi Szkupstina elmulasztotta, hogy az elő­írt határidőig összeegyeztes­se az alkotmány rendelkezé­seivel, hatályát vesztette, a a határidő után hozott álla­mosítási végzések érvényte­lenek. Ennek alapján mind­azoknak a telektulajdonosok­nak, akiknek telkét a fent em­lített határozattal államosítot­ták, hat hónapon belül jo­guk volt kérni parcelláik mentesítését az államosítás alól. Ez a határidő január 11-én lejárt. Most a szabadskai községi szkupstina titkársá­gán megtudtuk, hogy a ha­táridőig a 7013 parcellatulaj­donos közül csupán 2066 élt törvényedta jogával. Önkénytelenül is felmerül a kérdés, mi az oka annak, hogy csaknem ötezer telek­­tulajdonos jogai elvesznek a törvényes rendelkezések út­vesztőjében. Méltányos-e, hogy a parcellatulajdonosok, akiknek ingatlanát egy vég­zéssel államosították, külön­­külön kérvényben kénytele­nek kérni törvényadta joguk tiszteletben tartását és in­gatlanaik visszaadását? A legtöbb parcellatulajdonos nem is tudta, sokan még a mai napig sem tudják, hogy telküket a község államosí­totta. Többen már elköltöz­tek a városból, az ország más részein, vagy külföldön élnek. Még jobban bonyolít­ja a helyzetet, hogy néme­lyik parcellának 4—5 társ­­tulajdonosa van, s közülük egyesek kérték, mások pe­dig elmulasztották kérvén­­yezni az államosítás hatály­talanítását. Egyszóval töké­letes a zűrzavar, s a községi szkupstina gazdasági hivata­lában egyelőre nem tudnak mit kezdeni a kérvényekkel. Közben, mint megtudtuk,­­ a községi szkupstinának­­ nincs is szüksége ezekre a­­ parcellákra, mert belátható­­ időn belül a város nem fej­­­­lődik olyan rohamosan, hogy s szükség legyen olyan távoli­­ telkeken építkezni, pedig a­­ törvény értelmében az álla­­­­mosított parcellákon öt éven belül meg kell kezdeni az építkezést. A szabadkai községi szkupstina titkársága ezért most azt indítványozza a községi szkupstinának, hogy azokat a parcellákat is men­tesítse az államosítás alól, amelyek tulajdonosai január 11-éig nem élte­k törvényad­­ta jogukkal s elmulasztották a mentesítés kérvényezését. Röviden, azt javasolja, hogy a rengeteg adminisztrációs munka és a tetemes költsé­gek elkerülése végett általá­nos végzéssel adják vissza a parcellákat. (H) A Magyar Szó szerkesztősége FELVESZ I­I gyakorlott, a magyar helyesírást tökéletesen i­s ismerő gépírónőt Személyi Jövedelem az elosztási szabály-­ zat szerint. Jelentkezni a Magyar Szó­­ szerkesztőségének titkárságán 7—14 óráig ! M­ikor a francia király örökre lehunyta szemét, s az uralkodói jogart tartó kéz a halál dermedtségébe merevült, meg­nyílt a Versailles-i palota erkélyének aj­taja, s egy udvari főtisztviselő ezekkel a ha­gyományos szavakkal adta tudtára a nép­nek a király halálát:­­• A király meghalt, éljen a király! S a nép gyászba borult, de bánatába már öröm vegyült, hisz a trón egy pilla­natig se maradt üres, a király halálát kö­vető pillanatban már örökébe lépett a tör­vényes utód, a dauphin. Hát így valahogy vagyunk mi is a teg­nap örökre elhunyt piros hajú bankóval, a régi százdinárossal. Térdre ugyan talán egyszer se omoltunk előtte, de eleinte — uralkodásának kezdetén — királynak ki­járó tisztelettel hódoltunk neki. Nagy volt a tekintélye, rangsorban a harmadik helyet foglalta el a bankjegyek értéklétrá­ján, csak a kék színű ötszázas és a ritkán látott szürkésbarna ezres előzte meg. Ak­koriban — 1955-ben — még három doboz cigarettát vagy majdnem ugyanannyi kiló kenyeret lehetett kapni érte, s megboldo­gult diákkoromban húsz ilyen bankóval a zsebemben egy hónapig gondtalanul éltem Zenta városában. Első fizetésem sem volt sokkal több, de akkor már mintha meg­csappant volna a százas becsülete, s tizen­két évi és kilenc havi „uralkodása” során végképp az elszegényedett, elerőtlenedett királyok sorsára jutott. Fénye megkopott, megfakult, jómaga elrongyosodott, napról napra erősebben elharapóztak rajta a vég­­elgyengülés jelei, s a feje fölött elvonult forradalom — a reform kegyetlen, de jóté­kony vihara — végképp megfosztotta ma­gas állásától, lefokozta egyszerű közle­génnyé. Most aztán megkapta a kegyelem­döfést is, teljesen trónfosztott lett, mind­örökre le kell lépnie a „bankótörténelem” színpadáról. Távol áll tőlem a kegyeletsértés szán­déka, mégsem tudok mást mondani, mint a népszerű slágert: „Isten veled, édes Piroskám. Van még rajtad kívül csinos lány ...” De az már remélhetőleg hűségesebb és megbízhatóbb lesz, nem hagy el bennün­ket röpke tizenhárom év elmúltával, ha­nem kitart mellettünk életünk végéig. Ne­künk is benőtt már a fejünk lágya, eljárt fölöttünk az ifjonci kapkodás és csalfaság ideje, talán megígérhetjük neki, hogy de most már te leszel az utolsó. MAGOSI László Százas-temetés Csütörtök, 1968. febr. 1. MAGYAR SZÓ A túlzott behozatal sok iparágat visszavetett A Szövetségi Gazdasági Kamara szinte napról napra követi a gazdasági helyzet alakulását Habár még nincsenek meg­bízható adatok, minden jel arra mutat, hogy januárban sem élénkült a termelés. Várható tehát, hogy ismét — mint az utóbbi években min­dig­­ a januári termelés az előző decemberi szint alatt lesz. A kivitel a múlt év janu­árjához képest lényegesen növekedett, de mégis jóval alacsonyabb az év végi hó­napokban elért szintnél. Ezekre a megállapításokra jutott az első felmérések alapján a Szövetségi Gazda­sági Kamara. Igazgató bizottsága mai ülésén többek között meg­vizsgálja, mi okozza az egyes iparágak év eleji nehézsé­geit, hogy az észlelt fogya­tékosságok kiküszöbölésére azonnal intézkedéseket java­solhasson. Erre nagy szükség is van, figyelembe véve idei ambi­ciózus célunkat: a termelés 3—4 százalékos, s a kivitel 8—10 százalékos növelését s gazdaságunk felhalmozó ké­pességének erősítését. Januárban is az jellemezte a legtöbb iparágat, hogy egy­re halmozódott árukészletük, s ezért egységesen kifogásol­ják a sokszor ellenőrizetlen behozatalt. Az üveggyárak raktáraiban­­ például a félévi hazai szükségletnek megfe­lelő mennyiségű áru áll, ha­marosan még egy újabb gyár is megkezdi a termelést, közben egyre érkezik az im­portált áru. Huszonegyezer tonna palackot és más üve­get hoztunk be, viszont ugyanennyi áll eladatlanul a gyárakban. A gumigyárak alig 60 szá­zalékos kapacitással dolgoz­nak, közben 25 millió dollár értékű gumiárut importá­lunk. A vegyipar termelését is alaposan visszavetette a nagy behozatal, amely még csak nem is a versengést serken­ti a hazai piacon. Ugyanis tényleges áron alul kerül el hozzánk. A textilipar termelése sem élénkül. Mivel a pamut a vi­lágpiacon 10—40 százalékkal megdrágult, a vállalatok kö­vetelik, hogy az árhivatal szabadítsa fel a méteráru árát is az ellenőrzés alól. A mostani piaci helyzet alapján­­ez nem váltaná ki a textil­áru általános áremelkedését,­­csak nagyobb mozgási sza-­­badságot adna a fonodáknak és a szövödéknek. A gumi- és műanyagláb­beli javára csökken a bőr­cipő termelése, mert eladása pang. A kiviteli engedélyeket az illetékes szervek még min­dig nem adják meg, úgyhogy a vállalatok nem tudják ma­gukat mihez tartani sem a hazai, sem a külföldi piacon. Egy helyben topog a bú­torgyártás is, mert nem megy az eladás. A gyárak ezért azt követelik, hogy a kelet-eu­rópai exportunkba több bú­tor kerüljön. A hazai piacon árcsökkentéssel lehetne több bútort eladni — ha csökken­tenék szövetségi, köztársasá­gi és községi forgalmi adóját. A fémipar is több intézke­­­dést sürget, de elsősorban arra figyelmeztet, hogy még mindig csupán 540 millió új di­nár gyűlt össze — az 1,2 mil­liárd helyett — abban az alapban, amelyből majd hi­telt nyújtanak a felszerelés exportjára. Hitel nélkül vi­szont külföldi eladásra nincs sok esély. Az idén hatályát vesztette az az előírás, amelynek ér­telmében bankeszközökből szénvásárlási kölcsönt lehet folyósítani. A szénbányák kezdeményezik, hogy mielőbb kössenek megegyezést a ban­kok, a kereskedelem és a ter­melők, hogy idény után is adhassák hitelre a szenet. K. B. Kevesebb bőrcipő lesz az idén S. oldal Az AVHDJ-díjról A díjakról általában csak odaítélésük után beszélünk nyíltan, csak ilyenkor te­szünk megjegyzéseket, nyil­vánítjuk ki kértel kedéseinket. Szokásunkat m­eg kellene változtatni olyan értelem­ben, hogy a díjakról jóval kiosztásuk előtt beszélges­sünk, gondolkodjunk és cife­­j­kezzünk. Sokszor nem i­s tud- j­­­u­k, milyen nehézségekkel,­­ dilemmákkal találta magát­­ szemben egy zsűri, az em­bereknek egy gyülekezete, amelynek elismerésben kell részesítenie a jók között a legjobbat; hogy a bíráló bi­zottság előtt gyakran na­gyon kevés javaslat fekszik, és hogy munkáját igen rö­vid idő alatt kell elvégez­nie. Abból a beszélgetésből, amelyet Rodolj­s­ Colakovic elvtárs, az AVNOS-díj bi­zottságának elnöke a közel­múltban az új­ságírókkal folytatott, arról is értesül­tünk, hogy milyen körülmé­nyek között működött eddig a bizottság. Szerencsére tár­sadalmi közösségünk e leg­magasabb elismerését mind­­­máig az erre méltó szemé­lyek kapták, akik saját mun­kájukkal szereztek maguik­nak vitathatatlan érdeme­ket. Ahhoz azonban, hogy ez a­z intézmény megőrizze tekintélyét, módosítani kel­lene bizonyos körülménye­ket, amelyek között eddig működött. A kétéves ta­pasztalat alapján már tisz­tábban lehet látni és meg­ítélni ezeket a feltételeket. A díjat — a törvény sze­rint — „az egyéni és kollek­tív kezdeményezések és al­kotások serkentése végett osztják ki, és azért, hogy nyilvánosan is kiemeljék az általános jelentőségű leg­fontosabb vívmányokat tár­sadalmi közösségünk életé­nek és tevékenységének minden területén”. A tör­vény szerint tehát a díjra nemcsak azok jogosultak, akik egy befejezett teljes művet, életművet alkottak, hanem azok is (munkakö­zösségek és egyének), akik valamilyen felfedezésükkel, újításukkal vagy a tudo­mány, művészet és az alko­tás egyéb területein valami rendkívülit adtak, hozzájá­rultak társadalmunk fejlődé­séhez és ily módon leköte­lezték társadalmunkat. Ezek szerint díjra jogosult az a munkaközösség is, amely új gyártási eljárással fejlesztet­te termelését, az a kutató­­intézet is, amely kiváló eredményeket ért el munká­jában, és az a vállalat is, amely hozzájárult ahhoz, hogy hazánk helyzete a vi­lágpiacon számottevő mér­tékben feljavult. Ugyanígy azonban joga van a díjra egy tanítónak is, akinek a munkája talán észrevétlenül folyik, de igen értékes ha­zánk jövőjére nézve, s akit soha semmivel sem tudunk elégigé megjutalmazni. A bizottságnak jóval több javaslat között kellene vá­­ogatnia, hogy az érdemes emberek közül a díjat való­san mindig a legjobb kap­ja, hogy a díj odaítélése széles körű,­­nyílt tanácsko­­zás és véleménycsere ered­­ménye legyen. Maga a bi­­zotts­ág nem javasolhat, ezt azonban megtehetik a­ tudo­­mányos, művészeti intézmé­nyek, a munkaközösségek, a­zakegyesületek, az önigaz­­gató közösségek, sőt a pol­­gárok csoportjai is, azzal a eltét­ellel, hogy tudják, ml­yen mércékhez kell tarta­nuk magukat. A jelölők és a díj odaíté­li között a nyilvános bri­­ttinök lehetnének a közve­­ttők. A díjra javasolt em­­■erekről, életükről és munk­ájukról már megjutalmazá­­uk előtt i® írni lehetne a­kkor is, ha aztán talán nem esze­sülnek e magas elisme­­ésben. Már maga az is,­ogy jelöltjei a díjnak, iga­­alja tekintélyüket és érté­­üket, s ez megbecsülés szá­mukra.

Next